Sv: Erfa Thyroid og erfaringer.
Hei Vigdis : )
Jeg tenker på å gjøre det sammen som deg. Begynne på 1 grain dag 1, for deretter komme opp på 2 grain som et utgangspunkt. Men hvor lang tid skal jeg bruke på det?
Har det godt fint for deg synes du, å gjøre det på denne måten?
Frisk tanker,
Vilje hjerte1
Det er bare i tilfelle man reagerer på T3 at man ikke kan gå rett over.
Ikke sikkert så mange gjør det, og i tilfelle er den nok bare en dag eller to.
Som du sier, er det klart best å komme igang uten nedgang i dosen.
Hele forsiktighetstanken kommer vel av at Levaxin har en halveringstid på 1uke i kroppen.
Man tenker seg at kroppen vil få for mye ved en direkte overegang, men jeg har ikke sett noen studier eller annet om dette.
Fint om du skriver hvordan du gjør det, og hvilke resultater det blir.
Mange som lurer på dette.....
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Nielsigne
Med hensyn til det med at skifte fra syntet til Erfa Thyroid, har jeg fundet ud af, at Erfa anbefaler, man skifter al det syntetiske ud å én gang:
How to switch.
Should I switch directly or gradually from Levothyroxine to Thyroid ?
Answer:
In order to change to our medication, we suggest to switch directly from Levothyroxine to our Thyroid product. Depending on the dose of Levothyroxine you are taking you should be able to convert to our product using this conversion table:
mgEquivalents Dose of T 4 (levo-thyroxine)mg
32_____________________________0.05
65_____________________________0.1
130____________________________0.2
200____________________________0.3
260____________________________0.4
325____________________________0.5
Our Thyroid product comes in 30, 60, and 125 mg.
OI...Der datt jeg av.... Hvor mye vil det altså si at jeg skal ta i mg Thyroid når jeg i utgangspunktet har stått på 125 mg levaxin pr dag?:shock: Vil det si at jeg egentlig skal opp i rundt 80 mg Thyroid? (og kanskje også mere etterhvert). Altså 125µg levaxin = 65 mg Thyroid + 16.25 mg (65mg/4) = ca 80 mg ?
Så hvis jeg f.eks starter på en dose på 60 mg i morgen, og øker sakte etterhvert (f.eks etter en uke da levaxinen er ute av kroppen) så skulle jeg snart vandre den riktige veien?
Og jeg er enig med alle de som synes at`n Finn burde få årets medmenneskepris for å dele så romslig av all sin kunnskap, erfaring og hjertevarme her inne hjertflag1 Dæ meiner je!:) Og såpass mye at jeg egentlig har lyst til å sende deg en stor blomst og takke deg personlig!
Mvh Jeanette
Det er faktisk ikke så farligt at skifte over til Thyroid, piger hjertflag1 Det er ikke så vigtigt at dosering ligger så tæt op ad Levaxin/Eltroxin som muligt, i mcg, kan jeg hilse og sige. Det er heller ikke mejslet i sten, at man så absolut skal have Levaxin/Eltroxin "ud af kroppen" først. Jeg kender mange, der er gået direkte fra syntetisk T4 til Thyroid i forhold ca. 1/4-1/2 Grain pr hvert 50 mcg T4 de var i behandling med før. Dvs. ved f.eks. 100 mcg T4, gik de direkte over til ½-1-1½ Grain dagen efter den sidste tablet T4. Nogle fik lidt overdoseringssymptomer (pga. T3), der enten gik over efter 2-3 dage eller hvis symptomerne ikke gik over, har de så sat dosen af Thyroid ned med 1/4-½ Grain i nogle dage. Og så ellers øgede de doseringen stille og roligt over tid, til de nåede op på deres helt "egen" rette medicindose.
Alt i alt har jeg ikke hørt om nogen, der har været plaget af overgangen mere, end nogle beskedne symptomer på overdosering hos et fåtal. Men selv det var beskrevet mest som småirriterende og ellers ikke så dramatisk som det kunne opfattes. Under alle omstændigheder skal man jo lære at fungere og "mærke" når man skifter til en medicinering, der genopbygge kroppens funktioner.
Efter lang tid med lavt stofskifte kan det ikke undgås, at kroppens adaptation til de ringe hormon-forhold har fået os til at glemme hvordan det føles uden underskud og det ville være rigtig "øv", af den grund at blive ængstelig, i stedet for glad og tålmodig. Giv tid. Spild ikke tiden på nytteløse bekymringer. Det skal nok gå (godt). hjertflag1
Tusen takk for ditt beroligende og kloke svar Anisa!hjertflag1
Har dere noe treff eller noe slikt så det går ann å få takket alle dere gode hjelperne her eller:?::?:
Blir alldeles rørt av all denne gode hjelpen her inne..hjerte1
Thyroiden viser seg fremdeles som en meget god medisin for meg.. Har i dag gjort en skoleoppgave på 2500 ord, gått tur, vært i solarium og gjort husarbeid... Og det viktigste: at jeg har følt meg tilstede for barna mine :D
For en uke siden orket jeg knapt å være oppe før kl 16 på ettermiddagen..:shock:
Mvh Jeanette
Kære Anisa
Tak for dine opmuntrende ord.
Når det er svært ikke at bekymre sig i disse sammenhænge, så er det vel bl.a. fordi, vi har været vant til blodprøver i rå mængder samt en masse lægesnak om, hvor farligt alt er, hvis det har forbindelse med stofskiftet. Den snak hænger til gengæld dårligt sammen med den ringe omsorg, mange læger er i besiddelse af over for deres patienter...
Til gengæld er det, som Jeanette skriver, helt rørende så at komme herind og opleve al den hjælp. Det varmer meget hjerte1
Og så er jeg helt enkelt imponeret over den indsats, der bliver lagt for dagen - det er flot hjertflag1
- og gavmildt.
Jeanette: så utrolig bra at du føler deg bedre allerede på naturlige medisiner!
Jeg har tatt lexaxin siden januar og er oppe i 100 mcg om dagen. Har som deg to små barn. Føler meg som verdens dårligste mamma og kone til tider fordi jeg ikke klarer å bidra nok. Har en viss effekt av medisinen men ikke nok. Jeg er skikkelig utålmodig med å bli bedre, blir gal av dette "halvveis" livet her!! Særlig om morgenen er jeg i dårlig form. Fryser masse særlig når jeg våkner enda jeg bruker tykk pysj og ullteppe over dyne. Kaldsvetter en del også. Har hoste/bronkitt og forkjølelse som jeg aldri blir kvitt. Den daglige formen varierer også en del, i dag er den ikke så ille men for noen dager siden var jeg helt på bærtur.
Får lyst til å prøve naturlig tyroksin med en gang og droppe hele lexavinen når jeg leser om alle de gode erfaringene med dette...
Skal på Balder om noen uker. Er det noen som vet om de er greie med å gi respept på naturlig tyroksin hvis man ber instendig om det??
Det lyder i hvert fald til, at du får for lidt - eller forkert - medicin. Jeg genkender i hvert fald det at fryse og have koldsved om morgenen ... Og så er det værste overhovedet det at føle, man ikke slår til over for sin familie. Puh ... :cry:
Jeg skifter selv til thyroid om føje tid ... (sikke det rimer)
Men venter stadig på recet, selvom lægen har lovet mig at sende den - jeg ved ikke, hvad han går og laver - det ta'r jo ikke mange minutter at skrive på sådan en. Jeg har jo endda fortalt ham, hvad der skal stå på den :wink:
Held og lykke på Balder Klinikken. Jeg håber, du får, hvad du har brug for!
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Berit1974
Jeanette: så utrolig bra at du føler deg bedre allerede på naturlige medisiner!
Jeg har tatt lexaxin siden januar og er oppe i 100 mcg om dagen. Har som deg to små barn. Føler meg som verdens dårligste mamma og kone til tider fordi jeg ikke klarer å bidra nok. Har en viss effekt av medisinen men ikke nok. Jeg er skikkelig utålmodig med å bli bedre, blir gal av dette "halvveis" livet her!! Særlig om morgenen er jeg i dårlig form. Fryser masse særlig når jeg våkner enda jeg bruker tykk pysj og ullteppe over dyne. Kaldsvetter en del også. Har hoste/bronkitt og forkjølelse som jeg aldri blir kvitt. Den daglige formen varierer også en del, i dag er den ikke så ille men for noen dager siden var jeg helt på bærtur.
Får lyst til å prøve naturlig tyroksin med en gang og droppe hele lexavinen når jeg leser om alle de gode erfaringene med dette...
Skal på Balder om noen uker. Er det noen som vet om de er greie med å gi respept på naturlig tyroksin hvis man ber instendig om det??
Hei Berit 1974 :)!
Jeg fikk selv diagnosen Hypotyreose i 2007 etter fødsel, og det høres jo ut som om det samme har skjedd deg? Høres jo absolutt ut som du er underdosert på stoffskiftehormoner, disse symptomene som frysing, kaldsvetting,dårlig energi og i tillegg at du har infeksjoner tyder jo på at kroppen din ikke har det bra sånn som den har det nå.
Jeg var selv altfor tålmodig med både leger og levaxin, det ser jeg nå.. Grunnen til at jeg har føler bedring etter bytte til thyroid, er vel kanskje fordi jeg ikke klarer å produsere t3 selv, og i tillegg inneholder jo thyroid alle de "ingrediensene" som finnes i en skjoldbruskkjertel.
Vet at jeg spurte om t3 medisinering allerede på sommeren i 2007, og da hadde jeg jo brukt levaxin i et halvt år ca. Og ettersom tida har gått har jeg fortsatt å spørre om tilskudd på t3 hos ulike leger:!:, og ingen av legene har villet satt meg på det! Resultatet av dette har vært perioder hvor jeg plutselig har blitt veldig dårlig, ble faktisk akuttinnlagt på et reumatismesykehus pga store smerter i kroppen og lav energi ved ett tilfelle.
Men så har jeg liksom kommet meg på ett vis (tror at jeg har økt på dosen levaxin idisse dårlige periodene). En slik periode har jeg hatt nå, hvor kroppen nesten ikke har tålt stresset at å spise et måltid mat, og har overhode ikke respondert på levaxin, bare blitt værre hvis jeg har økt dosen. Men så fort jeg gikk over til Thyroid ble jeg straks mye bedre, så det er i hvertfall tydelig at det er noe av innholdet i thyroidtablettene jeg mangler.
Så min melding til deg er at du ikke skal være like tålmodig som meg hvis du ikke, etter en tid, føler bedring av levaxinen når du har kommet opp i den dosen du skal ha av dette. Jeg lå selv i sjiktet 19-22 i t4 nå med levaxin og var i mitt livs dårligste form. Og det skulle jo egentlig ikke være noen grunn til at du allerede nå bytter til thyroid?
Skjønner godt at du blir skeptisk og litt motløs når du har hyposymptomer og i tillegg har en familie som du ønsker å være en del av, og leser innleggene her inne.
Nå er dette jo også et forum hvor de som virkelig sliter med sykdommen og ikke føler at de får hjelp, så du får jo virkelig skrekkhistoriene servert også da. Kan jo absolutt hende at du vil leve et mere fullverdig liv du med hypotyreose.
Syns det er så bra at du allerede nå skal til Balderklinikken. Er visstnok mange andre prøver som de tar som ikke fastlegene i sin villeste fantasi kan tenke seg å ta, og de leser jo prøvene på en helt annen måte også. Der får du sikkert også testet binyrefunksjonen din, noe som det virker som fastlegene bare fnyser av.. Nå er jeg veldig negativ til fastleger, skjønner du, det finnes jo noen allrighte og.:p
Føler jo bedring med thyroid, og det er jeg veldig glad for! :) Håper bare bedringen fortsetter, og holder seg! Det er jo så mye som er på spill i livet mitt føler jeg, så jeg er jo fryktelig redd for at dette liksom bare er et blaff.
Vet ikke om det er noen grunn til at det skulle være det, men jeg har jo også lest nok her inne til at jeg ser at effekten av thyroid liksom avtar litt etterhvert. Andre har bare godord å komme med.:)
Så inntil videre lovpriser jeg grisens stoffskiftehormoner. :)
Ønsker deg alt godt og god bedring hjertflag1.
Mvh Jeanette
Nå har jeg noen spørsmål som jeg lurer på...
Startet med 60mg Erfa thyroid for 5 dager siden og kuttet helt ut levaxin, etter å ha surret, lurt og trappet forsiktig ned med levaxin og opp med thyroid.
Jeg bruker til vanlig 125 mg levaxin, som da etter mitt hode skal være ca 80 mg Erfa thyroid. Har tenkt å trappe opp til 80 mg Erfa thyroid om to dager (altså etter en uke på 60 mg Thyroid).
Jeg veier 58 kg, er det noen i samme vektklasse som kan si noe om hvor mye de bruker eller noen andre som kan anslå etter kunnskap eller erfaring hvor stor dose jeg må regne med å opp i av Erfa Thyroid? Skjønner jeg det riktig at de fleste må opp i dosestørrelse med naturpreparater?
Og til slutt, hvor fort skal en øke dosen? Skjønner at det er veldig individuellt, men takker for noen erfaringer.:)
Ellers føler jeg stor bedring etter at jeg byttet til Erfa thyroid. Kjenner at jeg er underdosert enda, men har MYE større kapasitet enn på lenge. Det er liksom 200 års forskjell på en uke.xx8
Grisen er etter min mening menneskets beste venn.:mrgreen:
Mvh Jeanette