Tusen takk for gode råd som alltid, Anisakram1
Printable View
Tusen takk for gode råd som alltid, Anisakram1
Har nylig fått konstatert jodmangel via urinprøve. Dette bekrefter min mistanke om stoffskifte problem. Ble derfor anbefalt jod tilskudd utover høsten. Hva anbefales, og hvilke mengder? Kelp? Kan Jod måles i blod i stedet for urin?
Jeg har ME diagnose. Mistenker lavt stoffskifte/binyretrøtthet. Min TSH ligger mellom 2 og 4, fT4 er ca 16, fT3 er ca 4,5. Lav gonadefunksjon via helt i nedre normal område FSH og LH. Har ikke fått påvist antistoffer, så tror nok min skjoldbruskkjertel virker.
Fikk nylig også påvist noe høy rT3. Kan dette være tegn på Wilsons syndrome? Har ikke fått målt min kroppstemperatur, men har i alle år registrert at den er noe lav, og fryser mye på hender og føtter.
Hei cossi.
Har ikke sett noen lab som tilbyr jodanalyser fra blodprøver.
Kelp, som du foreslår er fint. Ta det pent i starten og bruk noen uker på å trappe opp.
Og husk at for mye jod gir samme resultat - det kan hindre kjertlen i å produsere.
Jod er gnske flyktig, og kroppen kan ikke lagre dette.
Så bør du sikkert vente å ta en ny rT3, og da hører jo også fullt prøvesett med etter noen måneder på kelp.
Etter å ha lest en del om Kelp på forumet synes jeg mange er negativ til det, og jod generelt. Gjelder dette kun de som har antistoffer, dvs betennelse i kjertel og evt død kjertel? Jeg hører jo ikke hjem under denne kategorien, og så vidt jeg vet så bør jodmangel behandles med jod tilskudd i mitt tilfelle. Ellers er jeg garantert å utvikle hypothyreose. Jod mangel er jo historisk sett hovedårsak til utvikling av hypothyreose så vidt jeg har fått med meg. Synes derfor det er merkelig at det er så vanskelig å få tatt en jod prøve. Langt ifra standard det. Hva er evt alternativet til Kelp?
Hvilke blodprøver kan jeg forvente vil bevege seg når jeg tar jod tilskudd med tanke på at jeg i dag har jod mangel?
Og hvordan kan jeg få testet om jeg evt har Wilsons syndrom basert på høy rT3? Mener selv at jeg kanskje kunne ha godt av T3 behandling, men er ikke så lett å få gehør for dette. Wilsons er vel ikke akkurat så annerkjent blant legene heller. Vurderer også gen-test på T3 hormonresistens. Tror Aker gjør dette.
Har forøvrig også hatt høye kolesterol verdier i flere år nå, noe som også kan være resultat av lavt stoffskifte. Tyder på en familiær belastning i min familie. Men kanskje er det lavt stoffskifte som er hovedårsak til utvikling av høyt kolesterol og hjert-kar lidelser i min slekt. Hvem vet.
Med en levende kjertel og påvist jodmangel bør du ta jod-tilskudd.
Årsaken til negativiteten er som du riktig antar at en DØD kjertel ikke har behov for jod. For oss med antistoffer takker som regel kjertelen for seg før eller siden.
I USA er det mange med lavt/redusert stoffskifte som følge av jodmangel. Det kommer at at fødevarene ikke er jodberiket.
Vi i Norge, derimot har salt med jod og lever i et langt, smalt land med lang kystlinje og en tradisjon for fisk et par ganger i uka. Dermed er jodmangel mer uvanlig hos oss.
I tillegg til jod så er sink(må balanseres med kobber ved tilskudd) og selen stoffer som man vet er vitale i stoffskiftet.