Vær klar over at de fleste, inklusive endokrinologer, velger en fastende blodprøve på morgenen. Den viser jo bare en liten del av døgnet. Min var "fin", ikke noe galt med binyrer...
Så ha argumentene klare for en døgnoppsamling av spytt!
Printable View
Vær klar over at de fleste, inklusive endokrinologer, velger en fastende blodprøve på morgenen. Den viser jo bare en liten del av døgnet. Min var "fin", ikke noe galt med binyrer...
Så ha argumentene klare for en døgnoppsamling av spytt!
Jeg tok fastende blodprøve sist tirsdag,skal hente kopi av resultatet til mandag,skal derfor si jeg vil ha spyttprøver i tillegg. Jeg blir nok å ta en tur til Dr.Oftebro.
Da har jeg tatt anti TPO etter en telefon med legen hvor jeg måtte omtrent hisse meg opp for å få tatt.
Hva skal denne prøven ligge innen for? å får vi se om det ER stoffskiftet som tøyser med meg..
Anti-TPO er en test som må tolkes, og resultatet kan mange ganger være upresist.
Nedre grense for full frifinnelse er 35 (noen har 60)
Så får du et resultat under 100 så er du i den usikkre delen. 10% av de som får et slikt resultat utvikler aldri hypothyreose.
Over 100, og særlig godt over, er sikker påvisning av antistoffer.
Takk for svar ,Finn:) Da får vi vente og se. Saliva prøver ville han vente med, ikke vet jeg hvorfor-hadde vært greit og tatt dem og ferdig med det..
Nå e det vel ca et år siden sist jeg var her inne tror jeg. Jeg har de siste tre årene slitt med samme symptomer som første gangen jeg skrev inn.
Tre år på rad viser stoffskiftet mitt lavt, MEN innefor normalen. Forrige uke hadde jeg en ny blodprøve, sa da til min nye lege at jeg fremdeles sliter med energi, jeg er helt tom. Legen sier bare at det er depresjonen som gjør dette....
SÅ, økt søvnbehov, økt snorking,minsket sex lyst, støver når jeg kler på meg(tørr hud), tom for tiltakslyst/energi,depresjon,- at alt dette bare er depresjon??
Jeg har vært uten energi i 3 år! Samme symptomer hele tiden, MÅ da kunne gå an å få prøve medisin??
Siste prøven fikk jeg ikke vite anti tpo- den skulle jeg få i morgen, men tsh var 3,4 og f -t4 13,6
husker ikke helt forrige år, men f-t4 har lagt på 13 hver gang..
Min mann hadde det samme, hans lege ba han prøve ut medisinen, så fikk han se om det ble bedring, og det ble en markant bedring- hva mener dere?
Jeg kan altfor lite om dette, burde vel etter 3 år ha satt meg inn i dette, men sliter med konsentrasjonen også, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.
Jeg har puttet i meg diverse vitaminer og energi boostere, men ikke snakk om- jeg kan jo sove flere døgn om jeg hadde fått lov, er bare så uendelig tungt.
Kan legge til at jeg sluttet på cipralex (1 år siden)siden jeg fremdeles var som nå, ergo ingen effekt-
Har nettopp snakket med legen min, (fikk ny i fjor) og ville vite anti tpo svaret, legen svarte da at de ikke tok det siden prøvene var fine.
Jeg har lest her inne et sted at Tsh skal være 0.. Men, legen svarte at den skal være mellom 0,3 og 4,2. Min er på 3,4- ergo helt normale prøver.
F-T4 er 13,6- og de siste årene har den lagt på det.
Jeg sa jeg ville til en endokrinolog siden jeg har så mange symptomer på lavt stoffskifte og lurte da på om jeg kunne være i grenseland, da fikk jeg svar kjapt at h*n var 100% sikker(!!) på at en endokrinolog ikke ville gi meg medisiner med slike fine prøver.
Så nå er jeg litt i villrede her, for de sier at jeg er lavt,men innenfor normalen- når jeg søker om dette, så kommer det mange svar på at man da er i gråsonen..
Det endte med at jeg skulle få en time hos en annen lege for en annen vurdering fra lege nr 2.
Jeg trodde at de tok anti TPO samtidig med stoffskifte prøvene.
Jeg får hele tiden beskjed om at dette er depresjonen, ikke stoffskifte- jeg gir nå opp.
Vet ikke hvordan jeg skal kunne forklare legen bedre enn det jeg har gjort.
Min mann var også lavt ,innenfor normalen, men hadde en annen lege, fikk medisiner(3 år siden) og er mye bedre..
Så, om det er noen her som vet hva TSH skal være? Skal jeg være fastende når jeg skal ta anti TPO? Legen sa at det spilte ingen rolle ,så jeg trengte ikke faste.Nå stoler jeg ikke på leger,så derfor spør jeg dere som har sykdommen og vet mere. Håper på svar.
Rita tro2 Om 4 måneder har du været her i 4 år! I løbet af de 4 år har du haft nøjagtig samme helseproblemer og to (?) læger, som ikke magter hverken at diagnosticere eller behandle lavt stofskifte. Du har lavt stofskifte!
Hvis dine næste 4 år, tillige med årene for resten af livet ikke skal gå til spilde - trænger du pr omgående frigøre dig fra håbet om at "lægen ved bedst" og "lægen vil mig det bedste". Ingen af dine hidtidige læger hverken ved nok om, eller kan genkende og behandle lavt stofskifte.
Faktisk - at dømme efter dine gentagende beretninger - lyder det som om dine læger udøver deres lægegerning ved at læse i teblade, eller læse i kaffegrums, eller kaste med en dart-pil: resultatet er den samme: fejldiagnose og fejl(ikke)behandling. Når lægen siger at "de ikke tok det (anti-TPO) siden prøvene var fine" er dette et farligt gæt, som intet har at gøre med de medicinske videnskaber.... Anti-TPO hænger ikke sammen med TSH! Man kan have skyhøjt TSH og ingen antistoffer, og man kan have lavt TSH og tusinder af antistoffer.... Du kunne f.eks. have have antistoffer som netop forfalsker resultatet af TSH-prøver så det både giver og viser lavt stofskifte. Men når lægen hellere vil fornøje sig med gisninger i stedet for vished (ved at teste antistoffer) - vil denne type læge fortsætte med deres uværdige spåkone-praksis. Du kommer til at betale prisen, mens lægen vil fortsætte med at sove godt om natten.
TSH på 3,4 er ikke normalt! Det er for højt allerede som det står nu! I Tyskland, Holland, Belgien, Italien osv. osv. ville du blive behandlet allerede efter at TSH er ved at passere 2,0! Desuden er der en million gode grunde til at TSH ikke stiger "nok" i takt med at lavt stofskifte bliver lavere. Som sagt - kunne du have antistoffer som "forfalsker" TSH. Eller også kunne du have fået taget blodprøver for sent på dagen (jo senere jo lavere TSH)! Hvis du har sovet godt natten før prøven - vil TSH altid vise lavere dagen efter. Hvis du derimod lå søvnløs hele natten - vil TSH altid vise forhøjet dagen efter.... hvor pålidelig prøve er det så? Du kunne også have slået hovedet ved f.eks. et fald da du var barn (eller på et hvilket som helst andet tidspunkt i livet) og slaget kunne skade hypofysens udsondring af TSH... som sagt: en million årsager findes til at TSH er IKKE pålidelig at vurdere stofskiftet ud fra! Men det er nemt for lægen, så til helvede med at patienten bliver fejl-diagnosticeret! Er dette en medicinsk-videnskabelig tilgang til lægegerningen? I don't thing so!
Når din læge siger at TSH på 3,4 og FT4 på (KUN!) 13,6 er "fine prøver", da begiver lægen sig (igen) ud i grove u-videnskabelige gisninger, fordi ingen (INGEN) kan sige noget som helst om dit stofskifte, uden først at vide hvor dit FT3 ligger. Men det er ikke målt, vel? Så hvordan i alverden kan din læge påstå at dit stofskifte er i orden, når det eneste aktive hormon som styrer hele stofskifte-niveauet ikke er målt? Det er ikke medicinsk videnskab - Rita. Det er gisninger og selv en krystalkugle ville gavne dig bedre end denne læge!
Når din læge siger, at han/hun "var 100% sikker(!!) på at en endokrinolog ikke ville gi deg medisiner med slike fine prøver" kan han/hun have ganske ret. Ikke fordi det er korrekt ikke at behandle syge med dine prøveresultater, men fordi du bor i en "forbandet" (mener jeg m.h.t. diagnose og behandling af lavt stofskifte) landsdel i Norge. Bare læs Dagboken til BenteR og du vil forstå hvad jeg mener.
Som det ser ud nu, har du oplevet (og accepteret?) læge-svigt så længe, at det nu må være op til dig at bryde dette mønster, fordi fra lægen får du ingen hjælp. Det har du høstet talrige beviser på allerede, og spørgsmål er hvor længe endnu har du tænkt dig at lade lægen spilde dit liv? Du er også nødt til at indse, at jo længere du går ubehandlet, jo længere tager det senere at komme sig - fra den dag du (forhåbentlig) kommer i behandling, så det er vigtigt både af hensyn til dit liv og med hensyn til hvor hurtig/langsomt man kan begynde at mærke behandlingens virkning. Der er ingen tid at spilde!
Kan du ikke blive patient hos den læge der behandler din mand? Eller kunne du måske overveje dr. Øverbye i Arendal?
Enten tager du et personligt opgør med håbet om at "lægen ved bedst" og "lægen vil mig det bedste", eller må du affinde dig med lavt stofskifte for resten af livet.
Tusen takk for svar og sitter med tårer i øynene, for det virker som her inne så ser der hav sykdommen ER.
Nå skal jeg ned til tirsdag og ta anti TPO prøver, skal jeg være fastende? Jeg skal da inn til en annen lege, ved samme legekontor(les jeg stoler ikke på noen)
OG da skal mannen være med. Legen som behandlet min mann for 3 år siden er selvfølgelig sluttet.
Jeg hadde gitt opp.inntil ditt svar- nå må jeg bare jobbe meg videre og komme meg videre. Jeg skal nå ringe til han legen du anbefalte her, og bestille time, koster det flere tusen ,så er det verdt det- da får jeg iallefall svar på OM jeg har det elelr ei, men som du sier, jeg har hatt like prøver i alle år, like symptomer også, har fått et par i tillegg de siste to årene og det er flere allergier og nedsatt hørsel,
Så, tusen takk for ditt svar, det ga meg kamplysten tilbake, for jeg kan og vil ikke gå sånn som dette lengre, jeg orker det ikke.
Rita hjerte1 Jeg har ikke givet dig tilbage, hvad du ikke allerede har ejet i forvejen! Styrke og Kamplyst! Du har bare glemt den, slidt op af al modgang. Men hvis du ser tilbage på de sidste 4 år - vil du nok være nødt til at indse, at uden en betydelig indre styrke ville du ikke have overlevet alle de mange, slidsomme år, udelukkende op ad bakke! Der er SÅ mange "hypothyreose-helte" i denne verden, der har overlevet og trodset, hvad der ville tage livet af de fleste friske! Du er afgjort en af disse helte! hjerte1
Nu finder du tilbage til din indre styrke og fra nu af begynder du dele kortene ud selv! Og et stort tak til din mand for at have rygrad til at stå dig bi! Han har prøvet turen og nu vil han investere sit overskud i jeres fælles fremtid, ved at støtte dig og være fysisk til stede i dine fremtidige møder med det offentlige helsevæsen. Godt gået! hjertflag1
"Nedsatt hørsel" passer meget fint med tråden Never Give Up! :lol:
Takk,Anisahjerte1, for at du er som du er ,og at du deler din omsorg med andrehjerte1hjerte1
Jeg aner pr i dag ikke hvordan jeg har holdt ut disse årene, og fremdeles får samme svar fra leger. Jeg kommer tilbake med en oppdatering når jeg har vært hos neste lege,fredag 14 september.
11 september skal jeg ta Anti Tpo,og denne er jeg veldig spent på , kjenner meg nesten nervøs. Og, takk igjen for støttende ord,som ga meg lysten til å kjempe videre igjenhjerte1hjerte1