Jeg kan ikke få vært mer enig!
Puh, da fikk vi oppklart en del ting
Samme her Lie !
Det verste er at her nytter det ikke å skylde på manglende resurser - det er hele tenkningen som er feil.
Printable View
Jeg kan ikke få vært mer enig!
Puh, da fikk vi oppklart en del ting
Samme her Lie !
Det verste er at her nytter det ikke å skylde på manglende resurser - det er hele tenkningen som er feil.
Hei alle tre og tusen takk for svar! Det betyr veldig mye for meg å få hjelp av dere! :)
Lie: Jeg er enig i at legen tok bort litt vel mye Levaxin, men det var fordi jeg sleit med hypersymptomer pga doseøkning+p-pilleslutt. Jeg måtte gå to dager uten medisin (for å få den forhøyede dosen ut av kroppen) og deretter starte på den nye (lave) Levdosen pluss Lio. Endoen sa at vi måtte nok øke Lev senere. Det første jeg merket av Lio var en deilig varme, spesielt i armene men også i resten av kroppen. Kunne stå ute i kulden uten å skjelve som en gal. De første par dagene med Lio var altså herlige, men deretter fikk jeg hypersymptomer (eller hva man skal kalle det). Nå er det roligere igjen og jeg merker ikke så mye til det (bortsett fra sinneproblematikken da) og begynner å føle meg litt hypo igjen. Det flotte er at hukommelsen er delvis tilbake da! Tror kanskje løsningen blir å øke Lev, har tatt enda flere blodprøver idag og har telefonkonsultasjon med endoen neste uke. Jeg har helst lyst å fortsette med Lio pga av det du sier om å sikre at alle celler får nok T3. Jeg må bare finne en dose hvor jeg er verken hypo eller furie (håper løsningen er mer T4!) :)
Bittebitt: Skjønner ikke helt det du skrev, begynte du på Lio selv om du hadde en FT3 over referansegrensen? Eller er 3,5 nedre grense kanskje - da er det jo veldig forståelig. Ang. det med bikkja så hadde den fått stor forståelse fra meg. Vi kunne jo ha gått rundt og bjeffet aggressivt sammen :)
n`Finn: Jeg er så enig med deg ang. at man må prøve å herme etter kjertelens opprinnelige produksjon mest mulig. Konklusjonen for meg må vel være å få FT4 opp på et "normalt" nivå for meg slik at jeg får produsert mest mulig T3 selv, men jeg vil også prøve å fortsette med Lio siden jeg har merket så god effekt på bl.a. hukommelsen og varmeproduksjonen. Jeg må bare finne en dose der jeg ikke oppfører meg som ei illsint bikkje ;)
Igjen, tusen takk for svar alle tre, det varmer (nesten like mye som Lio)
Klem fra Lilje
Jeg synes forresten det er bedre å ta Lio sammen med mat - kanskje pga at opptaket blir litt forsinket? Merker i alle fall ikke så store problemer med puls og slikt da.
Lilje
:) hei Lilje
beklager hvis jeg var litt uklar. Nedre referanse for ft3 er 3,5 på det laboratoriet jeg bruker. Fant fam målingene for desember 2006 idag,og da var tsh 2,1 (ref 0,3-5,0)
ft4 16,6 (11,0-23)
og ft3 3,6) (3,5-6,5)
Brukte da kun levaxin 100mcg dag. Fortsatte med denne dosen til y måling i slutten av april 2007. Da fikk jeg de symptomene som nevnt i det forrige innlegget mitt.
Ft3 var da 3,8
og ft4 23.
Ble satt på kombinasjonsbehandling da, pga ft4 på øvre grense og fortsatt lav ft3.
Nå står jeg på Levaxin 100mcg/ dag og Liothyronin 10 mcg x2 /dag.
Igår fikk jeg svar på prøver tatt i forrige uke, og da var tsh < 0,03, ft4 14, 3 og ft3 4,5. Føler meg ganske ok nå. Blir fortsatt fort sliten, men jeg har en annen sykdom som gir mange av de samme symptomene som hypothyreose, og for denne hjelper jo ikke levaxin og liothyronin. Da jeg startet med kombinasjonsbehandlingen ble jeg først satt på liothyronin 20 mcg x3/ uke(!) og levaxin ble redusert til 500 mcg/uke. Skjønte jo ganske raskt at dette ikke gikk. Lio har jo en nedbrytningstid på bare noen timer, så jeg begynte å ta det hver dag etter eget initiativ. Måtte også øke levaxin til 700 mcg/ uke, da ft4 falt til ca 13 etter 6 uker.
Huffamei! dette ble vel nok en gang enlang og rotete forklaring :?
Rotete er vi vel alle og er ikke egnet som unskyldning på dette forum håper jeg :)
Jeg forsto deg slik at du også måtte øke Levaxindosensom når du begynnte med regelmessig Liothyronin, og jeg har lest flere som melder om det.
Faktum kollider ofte med den behandlingsteorien som legene jobber etter, de senker levaxindosen når de introduserer liothyronin.
Ikke rart mange leger melder om manglende behandlingseffekt.
:) Stemmer det, n´Finn. måtte øke Levaxin fra 500mcg/uke til 700mcg da ft4 falt fra 23 til ca 13 på 6 uker. Skal til legen igjen i begynnelsen av januar, og da har jeg tenkt å diskutere mine egne erfaringer mht dose med ham. Han pleier å høre på meg.
Takk igjen for svar snille dere :) Har telefonkonsultasjon med endoen neste uke så satser på at han regulerer meg litt over tlf da :)
by Lie on Wed Nov 28, 2007 4:33 pm
n`Finn wrote:
Liothyronin er T3.
Det beste er om kroppen lager nok selv - da får du det kontinuerlig.
Kroppen må derfor ha nok T4 å lage dette av. Derfor bør T4 dosen økes til du ikke tåler mer - hvis du da ikke lager nok T3 er det på tide med å forsøke Liothyronin.
Er du helt sikker, n'Finn? I så fall er dette feil:
En frisk kjertel lager en viss prosent T3. Dette fordi at enkelte celler i kroppen selv ikke er i stand til å konvertere T3 fra T4. De cellene som trenger ferdig laget T3 har da ikke noe T3 til sitt bruk, eller?
Det er mulig jeg våser nå, men jeg mener å ha lest dette en plass. Noen av de nevnte cellene befinner seg til og med i hjernen, og det kan jo passe med at noen føler at hjernen klarner når de får tilført Lio.Lavt stoffskifte våren 2004
125 µg Levaxin
10 + 10 LioLie
-------------------------------------------------------------------
Hei Lie, jeg så ikke denne før jeg bladde gjennom nå, og beklager ....
Det aller mest basale grunnstoffskiftet står T4-lageret for. Dette omdannes til T3 av en prosess kalt de-jodinasen (av-jodiseringen)
Den foregår ikke i celler, men i lever og nyrer og produktet T3 har da fått en form som gjør et det kan trenge gjennom cellemembranen alle celler er utstyrt med. Cellene er altså mottakere av ferdige T3.
At kjertelen også produserer endel T3 må ses på som en "topping", eller for å fylle kroppens behov til envær tid.
Behovet for stoffskiftehormoner (T3) varierer ganske mye og må skje raskt. Derfor må kjertelen også produesere ferdige T3-hormoner.
Denne dobbelte forsyningen sikrer det varierete behovet.
Og vi som bruker kunstige hormoner har jo ikkedenne reguleringen. Vi klarer knapt nok å oppfylle den kontinuitet som de-jodinasen leverte.
Hei på deg n`Finn :)Sitat:
Opprinnelig skrevet av n`Finn
Jeg har ikke tenkt noe mer på denne jeg. Og det er sikkert riktig at det bare er et raskt tilgjengelig lager, men jeg bare tror jeg har lest noe annet en gang. Du kan godt legge ut en lenke om det hvis du har eller finner en. Det som går på hvorfor kjertelen produserer T3, altså hva det spesifikt brukes til.
Ha en fin søndagskveld :)
Jeg lurer på hva som får deg til å mene at syntetisk t3 er verre enn syntetisk t4?Sitat:
Opprinnelig skrevet av n`Finn
Jeg har bare skummet gjennom denne tråden, men ser ikke nevnt at man kan ha problemer med omdannelsen fra t4 til t3. Hvis det er problemet, kan man tilføre så mye t4 man klarer, ha høy t4 på målinger, og allikevel være veldig hypo. Det er utifra det jeg har lest den vanligste grunnen til at så mange av oss har hyposymptomer med "normale" prøver. En annen grunn er om t3 (tilført eller omdannet) faktisk kommer seg inn i cellene. Hvis det ikke gjør det, kan man ha hyposymptomer med både høy t3 og t4 på prøvene.
Mange kan ikke klare seg på syntetisk t4 alene, eller i kombinasjon med t3, og heller ikke på naturlig tyroksin som inneholder begge deler. Løsningen er da ren t3. Det spiller ingen rolle da om den er syntetisk eller naturlig.
Jeg prøvde meg lenge på Armour, men er nå på ren Lio. Mange årsaker til det, men akkurat nå fungerer det best for meg. Tar 150 mcg (øker fortsatt)fordelt på 4 ggr daglig. Tar 40 mcg ved leggetid, og sover veeeldig tungt.
Mitt poeng er at vi er alle forskjellige, vi har forskjellige årsaker til vår manglende respons på dagens vedtatte behandlingsregime, og dermed forskjellige behov for løsninger.
Når det gjelder det opprinnelige innlegget fra Lilje, så hjelper det hvis du deler dosen i minst tre ggr om dagen, og prøv å ta en dose ved leggetid. Forsøk med 2.5 mcg først, øk til 5 hvis det går bra. Prøv også å la tbl løse seg opp under tungen, så slipper du evt absorpsjonsproblemer.
Ber om unnskyldning hvis jeg gjentar ting som allerede er nevnt i tråden her, har som sagt bare skummet gjennom.