Denne diskusjonen ble visst litt heftig.
Som sagt, jeg snakker for meg selv. Hvis noen føler seg tråkka på, så var ikke det meningen.
Printable View
Denne diskusjonen ble visst litt heftig.
Som sagt, jeg snakker for meg selv. Hvis noen føler seg tråkka på, så var ikke det meningen.
Ja - huffda.
Og nå skal ikke jeg stikke i åpne sår. Jeg har samma sjuken og opplever jo søvnløshet, så jeg burde jo vite litt om problemet selv om det jo er mange grader av problemet.
Jeg ligger heller våken, men har ikke alltid gjort det. Jeg måtte gjøre opp - og renske medisinskapet. Det er mange år siden nå, og det går uten.
Jeg følte ikke at jeg fikk søvn med slike piller. Jeg hadde hangover dagen etter og kunne likegjerne gått på fylla.
Likheten var påfallende for mitt vedkommende og er det nå sånn at man sover etter pillebruk ? Jeg opplevde det mer som en bevisstløshet.
Og kroppen utfører ikke normale søvnlige syssler i en bevisstløs tilstand.
Ved ekte søvn er bare deler av hjernen "bevisstløs". Andre deler jobber for fullt med å restaurere kroppen til ny dyst.
Jeg er forundret over hvor letvint man får en såpass alvorlig medisin.
Kanskje er det fordi legene har klippetro på medisinindustrien og deres reklameaffissjer ? De tror åpenbart på at Levaxinets ene hormon fullt ut erstatter en hel kjertelproduksjon. Så hvor langt går man i solidariteten ?
Noen leger stoler så selvoverbevisende at de til og med gir sine egne barn sovemedisin når de som mor og far skal slå ut håret litt en kveld ...........ref. til hendelser i feriebyer i Portugal.
Portugisisk politi hevder at dette fikk tragiske følger.
Så mitt enfoldige resonnemang blir da at de vel stoler like mye på medisinindustrien når de skriver ut en resept til deg - eller meg ?
Er man villig til å putte det i munnen sin ?
Det er jo vi som må slite med konsekvensene - legen er ansvarsfri.
Ja, det er nettopp det, n'Finn. Enkelte leger skriver ut tabletter uten å si noe om at det er vanedannende. Ofte slutter de plutselig å skrive ut (fordi det er vanedannende), men da er man allerede avhengig. Så sitter man der, både avhengig og søvnløs, og når man vil ha hjelp, får man ikke det fordi hjelpeapparatet ikke vet hvor de skal begynne.
Jeg føler meg ikke tråkkka på. Er bare litt tynnslitt i nervene på dette området - etter snart 40 år i kamp med dyna, så lettvinte løsninger og mangel på forståelse gir meg gåsehud rett og slett. Ikke noe annet.....Sitat:
Opprinnelig skrevet av Reven
Uff, det høres utrolig slitsomt ut!
Spennende tråd!
Èr det noen som vet hvor raskt øker FT3 etter inntak av alkohol eller kaffe?
Jeg merket for flere år siden at jeg holder ut i selskap mye lengre om jeg drikker litt vin.
Trodde det var smertene og den avslappende virkningen det dreide seg om, men det kan jo være noe med stoffskiftet også da...?
Jeg tåler mye mer lyd og lys etter å ha drukket litt...
Interessant, mohaienne ;)
Noen forteller jo om at de tåler mer alkohol etter stoffskifteproblemer, andre mindre. Jeg tror jeg varierer veldig på det.... I perioder på uker, måneder, år - kanskje...
Så håper jeg noen har noen tanker om det du spør om.
(PS - jeg tror også jeg tåler mer "inntrykk" etter å ha drukket noe, men kanskje ikke lys... Samt at jeg ikke har fullt så mye kaos i hodet. Høres sikkert sprøtt ut, men jeg har nevnt her inne flere ganger at jeg tror kanskje jeg har ADHD eller er manisk-depressiv, evt pga stoffskiftet - og jeg har så utrolig mye aktivitet i topp-etasjen (når ikke koma-anfallene inntreffer), og når jeg da har drukket - så blir det lettere å tenke. En og en tanke, istedenfor et bombardement av tanker.... Ja, jeg er nok gaaaaal... )
Om jeg tar valium, varer jeg lenger i selskap. Ikke fordi jeg har angst, men rettt og slett fordi det demper inntrykk og lyder slik at jeg bruker mindre krefter. Samme med alkohol. Begge deler har jo en ganske lik virkning.
Så absolutt en spennende tråd dette, ja!Sitat:
Opprinnelig skrevet av mohaienne
Jeg får selv et midlertidig løft når jeg drikker kaffe, blir energisk og sosial, og konsentrasjonen styrkes..
Nå som jeg er student går en rimelig stor andel av stipendet med til kaffebøtter jeg tar med meg til forelesning, eller på lesesalen ;) eller inntar før jeg skal gjøre husarbeid!
Jamfør en annen tråd, ang. utslitthet og behov for restitusjon etter anstrengelse, kan jeg nevne at etter en slik dobbeltforelesning, (4 timer) er kl 12 og jentene vil ut og lunche.... I teorien er dette noe jeg synes er veldig hyggelig, men jeg har gjentatte ganger opplevd at jeg har vært sliten og hatt lite og bidra med under slike fellesluncher. Det har vært så mye informasjon og ny lærdom hele formiddagen, og kroppen vil helst hjem og døse..
Når fredagen kommer og det skal festes, er jeg som regel "helt skutt" etter ukas innsats, men klarer jeg å komme meg ut av leiligheta (dørstokkmila) og får i meg noen glass vin e.l., blir jeg ofte full av energi igjen, når det gjelder lyd og lys er det bare å kjøre på, og jeg blir den marianne som forteller vitser og underholder... noen ganger er jeg til og med den siste som går hjem!! :wink:
til gjengjeld er mine dager derpå helt ubrukelige... jeg kommer meg ikke opp før kl 14-15, og det er begrenset hva jeg får ut av resten av dagen...
Altså gir i mitt tilfelle stimulier som kaffe og alkohol stoore løft, men, iallfall i alkoholens tilfelle, blir prisen høy å betale...
En videre tanke, hvÃ~s teorien med at t3 øker ved inntak stemmer, og folk føler seg bedre etter slike inntak, støtter jo det argumentet for å forsøke liothyronin, eller armour...
Kan jo som Tor sier være fordi alkohol sløver sansene litt, og kaffe er jo oppkvikkende for alle, men synes allikevel det er rart at jeg får det såpasse mye bedre med begge som jeg gjør.
Tenkte aldri på sånt før.
Dagen derpå er dårlig for meg også, Marianne. Må holde meg til et par glass.
Skal høre med legen ang liothyronin, det er vel ikke skumlere å forsøke det enn levaxin?