Sv: Sliten nybakt mamma trenger noen råd for å komme ut av dette marerittet!
Hei rexxy69 og Hansen! Takk for svar. Jeg har jo gått rundt i ett halvt år og mast om at jeg føler jeg har lite blod, til to fastleger faktisk. Men de har sagt at det har de sjekket. Og man hører jo på legen. Leser leger overhodet prøvesvar? De har ihvertfall ikke kontroll på mange av mine. Jeg skal ihvertfall begynne på tilskudd snarlig. Har kun tatt ett kosttilskudd som heter Ammende til nå. Men du sier Jern uten jod? Betyr det at man ikke skal ha jod? I så fall har jeg blitt proppet full av jod via diverse kontrastvæsker i forbindelse med mange MR og CT undersøkelser siste tiden. Håper ikke det er skadelig? Lurer også på om det tar lang tid før jernbeholdningen normaliseres med tilskudd. Ellers tusen takk for all hjelp dere kloke, kunnskapsrike ,snille folk :)
I behandlermiljøer som er opptatt av antistoffer anbefaler de å holde seg unna jod i størst mulig grad til man har fått kontroll på/senket antistoffene (som du har mange av) for deretter å gjenintrodusere jod. Det beste er å få målt nivåene i døgnurin.
Jod er vanskelig. Hansen har noen gode forklaringer men jeg finner dem ikke akkurat nå. Kommer tilbake til det - eller kanskje jeg kan lokke Hansen til å repetere?
Kontrastvæske ja, det kan det sies mangt og mye om. Etter at jeg fikk nogenlunde forståelse for hva som skjer med min egen kropp (som også har mange antistoffer - startet over deg og er nå nede i 242) har jeg ved MR/CT takket nei til undersøkelser med kontrast og sagt man heller får bruke kontrast om man finner noe på bilder uten kontrast (og det gjør man jo stort sett ikke fordi det ikke er i muskulatur/ledd/nyrer/blære osv. problemet ligger). Strålingen ved alle disse undersøkelsene er ett annet tema.
Jakten legestanden opprettholder ved alle sine tekniske undersøkelser istedet for klinisk undersøkelse og tro på egne bedømninger utsetter oss (pasientene) for så mange meningsløse, skadelige, kostbare og slitsomme undersøkelser fordi de ikke klinisk kan bevises eller tro på at alle være problemer stammer fra et lite (eller flere) hormonproduserende organ som dessverre ikke alltid responderer godt nok på legemiddelindustriens vidundermedisin - Levaxin eller annen syntetisk T4.
Tolking av blodprøver: Min erfaring er at man bare ser etter det som kommer utenfor referanse eller normalområdet - jeg har skrevet litt om testing her:
7 problemer din lege sannsynligvis overser og Anisa har yttligere lagt til mere i tråden: Normalområdet finnes ikke
Viktig å merke seg at dette ikke kun gjelder skjoldkjertelprøver - men også alle andre blodprøver.
Som jeg kommenterte ift. dine jernprøver ligger disse også innen referanse og kommer ikke med stjerne men hadde jernmetningen din vært under 15 istedet for 17 ville den vært utenfor referanse og kommet med stjerne.
Mitt inntrykk (må påpeke at jeg ikke har noe "bevis") dreier seg om å sikre seg selv, på lik måte som vi dokumenterer snart alt i tilfelle noen skulle klage på hva vi har gjort uansett hvilken bransje vi tilhører.
Min påstand er derfor at helsevesenet fungerer i den grad sykdommen eller skaden er livstruende og akutt, men er fullstendig inadekvat for kroniske og andre lidelser som ikke er av akutt eller livstruende karakter.
I ditt tilfelle vedr. anemi er jo ingen av prøvene utenfor referanse. Om det f.eks. skulle tilstøte deg noe livstruende eller akutt du får varige men av, og søker erstattning for, har jo legen på papiret ikke gjort noe galt siden prøver er tatt og funnet innenfor referanse.
Referanseområdene er for store og i utgangspunktet laget utifra syke menneskers overskuddsblod.
I tillegg er det svært sjelden det blir bedt om tolkning av blodprøvene av hematolog på laboratoriet. Mulig dine prøvesvar på jernstatus ville blitt fanget opp da.
På prøvearkene til de ulike laboratoriene er det en boks der man kan krysse av for : Kommentar ønskes ved patologiske prøvesvar. Jeg bruker å sørge for at det er krysset av i denne boksen.
Håper det hjelper deg med tilskudd men har dessverre ingen formening om hvor raskt det virker da jeg ikke har hatt behov for jerntilskudd selv. Men det er det sikkert noen andre her inne som vet.
kram1 H:-)
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Herdis
Det var det jeg også trodde at det kunne skyldes dette. Grusomt at de ikke vet dette. Har det bedret seg for deg?
Nei, nei, øresusen har jeg beholdt :wink:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Lisbeth
Nei, nei, øresusen har jeg beholdt :wink:
Uff. Håper virkelig øresusen forsvinner hos oss begge!
Ja, da var jeg innlagt på nevrologisk avdeling gitt. Fikk en sinnsyk hodepine med oppkast, så det ble ambulanse på meg. Festlige greier! De har funnet en uavklart struktur i hjernen ved MR som ikke er en svulst og ikke en cyste. De tror det kan være den som skaper trykket i hodet jeg går rundt med, men jeg kan også ha vært født med det. Nå snakker de om å skjære i hodet på meg. Hjelp! Alle andre symptomene mine kan de dog ikke forklare. Jeg er kvalm, har ilinger i armene, øresusen og varmen er verre og beina svikter nesten. Jeg lurer på om jeg rett og slett ikke tåler disse stoffskiftemedisinene jeg tar. Blir jo bare mer og mer elendig! Nei, nå er jeg oppgitt. Nevrologene konsentrerer seg om hodet, og sier at det andre ikke har med det å gjøre. Men hvem skal se på det andre? Og de nekter for at jeg kan ha jernmangel også gitt. Forvirra og fortvila:( Føler en må utelukke andre hormonelle årsaker o.l. før de finner fram kniven! Men jeg er jo ikke lege, og da hører de jo ikke på meg.
Herdis, det lyder jo forfærdeligt. Men husk på, at du kan sige nej og kræve at blive ordentligt udredt for noget andet først - dvs den medicin, du tager. Jeg har ikke selv været for flink til at sige nej, og det er jeg ked af nu, efter at jeg har brugt 14 måneder på forkert medicin, som jeg aldrig kan komme til at tåle alligevel.
Hvis det var mig, tror jeg, jeg ville sige til de der kloge hoveder, at de måtte give mig en periode på thyroid først - for at se, om noget kan lette. Pokker stå i at vove sig ud i en stor omgang med alt muligt, hvis du bare skal have en anden type medicin til stofskiftet. For nogle - bl.a. jeg selv går der jo kun få dage eller uger, før forskellen på de forskellige typer medicin bliver tydelig.
Måske virker mit indlæg voldsomt for dig i din situation - det undskylder jeg, hvis det er tilfældet. Jeg håber, du under alle omstændigheder får det, du har brug for.
Lykke til hjerte1
Nielsigne
Huff dette var ikke noe særlig å høre. Det er viktig at du konsentrerer deg om det nevrologiske nå, så må stoffskifte komme etterhvert. Skjønner godt at du er fortvilet, men de skjærer ikke i deg med lett hjerte de heller.
Noen av symptomene du beskriver virker jo nevrologiske. Kan ikke gi deg noen bedre råd sånn som situasjonen er nå. Vil bare si at jeg tenker på deg og ønsker deg lykke til og god bedring.
Hei Herdis,
det høres ille ut. Huff. Det er noen som rett og slett ikke tåler Levaxin har jeg sett her på forumet. Det er vanskelig å si om du er en av dem før du har prøvd en alternativ medisin. Men det er jo veldig mistenkelig dersom alle disse symptomene har blitt forsterket eller oppstod på Levaxin. Kan du ikke forsøke deg med å si at du kjenner en som ikke tålte Levaxin, og som fikk ett "nytt liv" da vedkommende begynte på Thyroid? En al right lege bør vel ikke nekte deg Thyroid da, når du er så dårlig som du er, om du sier det er for en begrenset prøveperiode?
Det er jo ikke sikkert at ting vil løse seg om du bytter medisin. Men det er virkelig verdt et forsøk, så snart som mulig, vil jeg si. Kan du ikke prøve med fastlegen eller noen av sykehuslegene? Ikke spar på kruttet og øs ut om hvordan du faktisk har det, og si at du sterkt mistenker at det er Levaxinen som forsurer ting.