Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
Ja det varierer en del så lenge man har flere ting som kan gi samme symptomer,
jeg syntes det variere veldig ifht hvor i syklusen man er og hvor god form binyrene er i,
jeg har ikke medisinert meg så hardt på erfa at jeg kjenner mer ekstra varm av feks det,
jeg kjenner meg bare mer normal etter å ha vært stivfrossen og innkald i flere år.
bortsett fra hete perioder som hvelver over(blitt nesten ubetydelig etter at jeg har gjort noe med det)eller hete og svette netter når jeg kjenner at binyrer er slitne(blitt også meget sjeldent etter at jeg gjorde noe med det også)
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Ja, jeg tror nok jeg forsøker 7-keto.
Ja, nå har det gått drøye tre uker siden jeg byttet fra DHEA til 7-keto. Det har ikke vært noe problem. Merker ingen forskjell. Hadde håpet at jeg skulle gå ned i vekt, men det har ikke skjedd ennå. (Burde det ikke det? La på meg ganske mye ved start av DHEA)
Ellers er jeg fortsatt varm! Tyder på overdosering av Thyroid. Jeg har nettopp gått ned til 3,25 grain. Så nå har jeg omtrent halvert dosen de siste tre månedene!!
Mitt hc-behov er også på veg nedover. Enkelte dager tar jeg ca 27, andre dager ca 35, mens jeg må godt over 40 ved pms og mens. Har gjennomsnittlig vært på 37,5 det siste halvåret.
Veien videre er jeg noe usikker på. Lurer litt på hvor langt ned jeg skal gå på Thyroid, her må jeg vel bare prøve meg frem. Må vel bare følge intuisjonen, selv om jeg blir blir forvirret når jeg skal forsøke å tolke kroppens signaler (skjønner ikke hva den prøver å si...).vedikke1
Men det viktigste er jo at ting går framover. Føler at jeg blir bedre for hver måned som går, men at det er stor variasjon mellom dagene.
Jeg gikk opp til 200 mg 5-htp, det synes jeg har en viss positiv effekt på søvnen. Våkner fortsatt midt på natta, men sovner fortere nå enn tidligere.
Følger spent med på dere som kombinerer Thyroid med litt t4....
Rufus smilja1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Forsøker nå å legge på levaxin, men er usikker på hvordan jeg skal gjøre det. Siste måling var som sagt FT3 7.7 (ref 3.6-8.3)
FT4 17.8 (ref 8-20)
Jeg tror FT4 skal opp mot 20, jeg har jo Hashimotos. og jeg tror at FT3 kanskje er bra der den er. Jeg har gått ned 0.25 grain siden denne målingen. Jeg tok 12.5 mg Levaxin i går ettermiddag, og økte til 25 mg i dag, og tok vekk 0.25 grain Thyroid.
Er det noen av dere med erfaring med å blande som har noen tanker? Jeg er litt redd for å gå ned på thyroid siden jeg har fungert såpass bra i det siste.
Hei Vigdis!
Jeg har faktisk gjort akkurat det samme som deg i et par dager nå..Tar 3 Grain ERFA og 25 µg levaxin. Selv om jeg har sverget på at jeg aldri skulle ta levaxin igjen. :p Men ift. levaxinen da, så har jeg tenkt at forutsetningene mine for at den skal gjøre noe som helst godt for meg, er større nå som jeg har nok t3 og andre gode stoffer som ERFA har gitt meg i kroppen.. Dette vet jeg ikke, det er et lite prøveprosjekt.. I følge prøvene mine så jeg at ft4 var lav, og jeg har følt meg noe hypo; så dag to på levaxin gjør at kveldssvimmelheten jeg har følt, ikke er tilstede lenger.. Ellers ingen andre effekter så langt.. Samtidig er jeg 100% sikker på at binyrene mine streiker etter litt rask doseøkning på thyroid og mye på jobb.. Masse brainfog og slitenhetsfølelse igjen.:| Men jeg får vel smøre legemet med hydrocortisonsalve så lenge, til fastlegetimen på torsdag. :)
Lykke til med binyrejobbingen, spørs vel om jeg også må ty til kortisontabletter en stund.
Hei!
Jeg har nettopp også lagt til 0.25 Levaxin på 2.5 grain Erfa. Føler intuitivt at det holder med t3 nå - så får jeg se hva tiden vil vise.....
Sliter med binyrene om dagen tror jeg. Har gått relativt bra en periode men så har jeg fått et i utgangspunktet mildt forkjølelsesvirus, og er helt satt ut med svimmelhet og slapphet.
Skriver fra mobil så blir ikke så utfyllende nå. Men jeg håper at det vil funke med levaxin tillegget for dere og meg selv. Tenker som deg Jeanette, at det kan hende Levaxinen vil vise seg fra en ny side nå som det er t3 og mer balanse der fra før.
Jeanette og Berit:Spennende å høre at dere også forsøker å legge på levaxin! Jeg bruker nå 125 mg ERFA tyroid pluss 0.75 grain thyroid og 12.5 mg levaxin. Starter litt forsiktig med levaxinen. Sliter fortsatt med varmefølelse, men er usikker på om det har å gjøre med thyroid og høy dose lengre. Kan det ha noe med høy hydrokortisondose å gjøre? Jeg skal forsøke å trappe ned. Er på 30 mg HC nå. Og håper at jeg kan klare å nå fysiologisk dose på 20-25 mg.
Vigdis....tenkte akkurat på det samme etter jeg hadde lagt meg i går kveld.
Varmen kan komme fra kortison.....min bror klager over det.....han er fysiologisk kortisonpasient.
Jeg syns jeg ble noe bedre etter jeg la til Levaxin, men nå har jeg feber og hals, så alt er på tull.....
Så kjedelig, Gunnda! Med forkjølelse kan det hende du trenger å stressdosere HC noen dager. Du får ta det rolig!
I dag har jeg satt ned HC, jeg må jo gå gradvis frem, så jeg må vente litt før jeg tar neste nedtrapping. Jo, jeg tenkte at den varmefølelsen kan ikke komme av et D-vitamin som ligger over grensen, det må være mange i Norge som har vært i sola og har D-vitaminer over grensen uten at de går i dagesvis med varmefølelse! Kjempefint at du sa det med broren din, jeg tror det er kroppen som sier fra at den klarer seg med mindre HC nå
Så dumt, Rufus! kram1
Jeg har også lagt på meg, de fire kiloene jeg mistet da jeg startet på thyroid. For mitt vedkommende tror jeg at det handler om at jeg trener litt for moderat, jeg skal forsøke å trene litt mer og se om det kan påvirke vekta.
Kan vi miste hår av DHEA? Det visste jeg ikke! Frisøren tynnet ut håret mitt så mye sist, så jeg vet ikke om jeg egentlig røyter mer, eller om det var hennes overiverige klipping som gjør at jeg føler meg tynnere....
Ja, jeg skjønner at det går på trivselen løs, Rufus. Måtte kjøpe et klesplagg her om dagen, og synet i speilet på prøverommet var ikke hyggelig. Når kroppen endrer seg føler jeg meg fremmed, det er ikke min kropp. Jeg vet mange av dere på forummet har en helt annen kilomasse å slåss mot enn både Rufus og meg, men jeg våger meg likevel på litt omtale av egen vektøkning.
Jeg forsøker trening mot valker og ser hva som skjer, jeg vet den løsningen er vrien for deg, Rufus, du sliter fortsatt med svimmelhet
Off, det er noe herk :sad:
Er nok østrogenet som gjør det for meg, tenker jeg. Og har tidligere også blitt "tykk" av p-piller med østrogen og har styrt unna det nettopp av den grunn. Tror kanskje jeg får større vektøkning av det enn andre mennesker. Har hatt det på følelsen. Håper jeg går ned, må da det? Det kan da ikke vare evig?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Kan vi miste hår av DHEA? Det visste jeg ikke!
Ja, det er en bivirkning. Dette skyldes visst økt testosteronnivå.
Jaja, må skynde meg på jobben vink11