-
Sv: Erfa Thyroid og erfaringer.
Har du symptomer er dosen for lav (hvis den er under 3Grain/dag).
Du driver jo å jobber med å få den opp, og hvis man ikke øker raskt nok vil man få downperioder.
Jeg tar en dobbelt dose en dag hvis jeg lurer på om dosen er for lalv eller for høy. Men vent med det til du har funnet en nogenlunde dose.
Vet ikke om du kan gjøre det i din situasjon.
Men øke kan du nok.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Har du symptomer er dosen for lav (hvis den er under 3Grain/dag).
Du driver jo å jobber med å få den opp, og hvis man ikke øker raskt nok vil man få downperioder.
Jeg tar en dobbelt dose en dag hvis jeg lurer på om dosen er for lalv eller for høy. Men vent med det til du har funnet en nogenlunde dose.
Vet ikke om du kan gjøre det i din situasjon.
Men øke kan du nok.
Tar 180mg, og det er ca 3 grain, ikke sant? Dosen er nok for lav, men bør nok vente med å øke. Selv om jeg gjerne skulle klinket til og sett hva som skjedde... Men skal gi det noen uker til. Er det flere som har en humpete vei fremover etter å ha startet på erfa? Føler at jeg er den eneste som tar et steg frem og et tilbake. Beklager for sutringen, men håpet at jeg skulle kjenne litt, eller i det minste bitte litt bedring. Men neida, er nok av de som trenger mer tid... Satser på en bedre dag i morgen!
-
Hei...
Nei,du er ikke alene..jeg sliter med det samme(begynte med Thyroid-s medio febr.)
De siste dagene har jeg støle muskler, spes. i leggene..kommer nesten ikke ned trappa, værker mye generelt i musklene, og jeg har fått pubertetshud i ansiktet(hadde ikke kviser som tenåring!!!).
-
Kan snart kjøpe barnebillett på trikken da jo :)
Jeg mener det er en overgang, eller en igangsetting av saker som har ligget i dvale lenge. Noe skal tømme seg, noe skal starte opp o.l.
En må forvente at det kan bli noen rariteter og litt turbules i en tid.
Ingen tar det som sutring Damen.
Syns det er fint at alt kommer på bordet. Jeg har lagt ut mye som jeg opplevde - og synes.
Og er jo bare en i mengden......
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
gunnda
Hei...
Nei,du er ikke alene..jeg sliter med det samme(begynte med Thyroid-s medio febr.)
De siste dagene har jeg støle muskler, spes. i leggene..kommer nesten ikke ned trappa, værker mye generelt i musklene, og jeg har fått pubertetshud i ansiktet(hadde ikke kviser som tenåring!!!).
Da har vi ganske så like symptomer. Men jeg har det verst i armene og fingrene. Og generell stiv/verk i resten av skrotten. Skal se vi er iferd med å gå i ungdommen igjen? hehe. Jeg hadde kviser som tenåring, og litt til å fra som voksen. Men ikke noe i nærheten av det jeg har nå. De er store, dype og fryktelig vonde. Har i hovedsak i ansiktet og på skuldrene. Smører litt kortison på de jeg da, så tørker de sjappere ut. Har også fått veldig tørr hud, det støver når jeg kler av meg om kvelden :D Og ser at appelsinhuden kommer som bare det. Så blir vel ikke store strandlivet denne sommeren heller...
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Kan snart kjøpe barnebillett på trikken da jo :)
Jeg mener det er en overgang, eller en igangsetting av saker som har ligget i dvale lenge. Noe skal tømme seg, noe skal starte opp o.l.
En må forvente at det kan bli noen rariteter og litt turbules i en tid.
Ingen tar det som sutring Damen.
Syns det er fint at alt kommer på bordet. Jeg har lagt ut mye som jeg opplevde - og synes.
Og er jo bare en i mengden......
Tror du har helt rett i at det er noe som starter opp, og at kroppen ikke helt vet hva den skal gjøre med alle hormonene enda. Blir bare litt motløs og litt engstelig for at det aldri tar slutt, og at det berømmelige lyset i enden av tunnelen er et møtende tog.
-
Hei Damen
takk for at du deler erfaringene dine. Det er leit å se at ikke alle får en pang-start med Erfa. Forstår veldig godt skuffelsen når Erfa er et håp man på en måte har "klamret seg til". Håper virkelig du blir i bedre form snart, og at du fortsetter å dele erfaringene dine. Jeg begynner på Erfa om en uke, på en måte er det greit å få skrudd ned forventningene litt. Masse lykke til til deg.
-
Det som sker for en del debutanter i Thyroid-mediciner er, at jo længere de har hypothyreose, og var i syntetisk thyroidbehandling, meget ofte endda undermedicinerede, har dette påvirket (hæmmet) kroppens udskillelsessystemer: leveren, nyrerne, tarmene og huden, at diverse metabolitter (kroppens affald) blev deponeret i f.eks. mest fedtvævet og ellers hvor det kunne lade sig at gøre.
Når der så omsider kommer alle 4 thyroidhormoner i systemet (igen), forbedres kroppens udskillelse ganske vist, men samtidigt åbnes også kroppens depoter, og ud kommer i frit omløb i blodet alskens "skidt", hverken lever eller nyrerne har kapacitet nok til at sluse ud af kroppen på en gang. Så er det at "den tredje nyre" dvs. huden skal til at arbejde med udskillelsen og det kan give slemme tilfælde af udslæt eller bumser (kviser). Det vil fortsætte lige så længe at kroppen har noget at skille sig af med, som leveren, nyrerne og tarme ikke har kapacitet nok til, størrelsen af "opgaven" taget i betragtning.
Vi skal ikke glemme, at kroppen skal deponere alt, hvad den ikke kan transportere ud "her og nu", når der er behov for. Giftige metabolitter kan jo ikke blive ved med at cirkulere i blodet og dermed genforgifte kroppens celler. Derfor har kroppen depoter til formålet, i de væv, hvor metabolitterne kan "hvile" forholdsvis adskilt fra de biologisk aktive væv. Fedtvævet er kroppens foretrukne depot-medie.
Jeg kan anbefale, hvad jeg ved fungerer meget effektivt: den samme udskillelse-støtte, (samvittighedsfulde) tandlæger sætter deres patienter på i en tid før og efter amalgamsanering. Det er en række af kosttilskud, som godt nok ikke er så mange, men som til gengæld bør fortsættes med på ubestemt tid og hvor længe det skal være, afgøres ene og alene af hudens udseende og eget (stigende) velbefindende.
Der er nemlig ikke den helt store forskel mellem frigivelse af gamle kviksølvdepoter og gamle "andet-skidt-depoter" når det kommer til virkningen af denne "kur", der har til formål, på den blideste (for kroppen) måde at uskadeliggøre og føre depoternes indhold ud af kropen, skånsomt for både lever, nyrerne og for tarme.
Oplysningerne om støtteremedier for kroppens udskillelse af gammel "forurening" findes i denne tråd, indlæg 2 og 4. Alle remedier kan købes i Norge eller i internetbutikker i EU/EØS. xx2
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Damen
Blir bare litt motløs og litt engstelig for at det aldri tar slutt, og at det berømmelige lyset i enden av tunnelen er et møtende tog.
Skjønner godt hva du mener... er det noe føles skremmende og gir en følelsen av maktesløshet så er det hvertfall følelsen av å ikke ha kontroll i eget liv og over egen kropp..
Kanskje du skulle holde på tanken om at kroppen din er i en overgangsfase litt til, og så har du jo alltids mulighet til å prøve å øke på når det har gått litt tid? En måte å ta kontroll og føle kontroll, og samtidig få litt mere oversikt når en føler at alt blir møkk og kaos, er å skrive ned for å systematisere.
Hva om du noterte deg symptomene dine gjennom dagen ( tid, sted, situasjon eller noe i den duren) så kjanskje det etterhvert dukker opp noe du ikke har tenkt på før eller bekrefter det du tenker? Du kunne jo lagt inn notatene dine her også, så kanskje noen andre får en ide? tro2
Mener ikke å overøse dere som har det vanskelig med gledesrus over god effekt av thyroiden. Beklager hvis dere har følt dere enda mere motløse da dere som ikke føler det samme.
Har imidlertid vært på Balderklinikken i dag, tappet ut 10 reagensrør med blod, og sitter nå med endel tanker...
Jeg går nå på 90 mg thyroid om dagen ( mot 125 mg levaxin før). Tar hele dosen på morgenen, og startet i går med 15mg midt på dagen i tillegg, og hadde i mitt hode tenkt å øke lunsjdosen ytterligere etterhvert nå som jeg føler morgenen er godt dekket av hormoner.
Har fungert godt i hele dag på 90 + 15 mg thyroid.
Ble strengt anbefalt å gå over til 60 mg thyroid + 37.5 mg levaxin på morgenen + 30 mg til lunsj (dette skulle matche 125 mg levaxin...). DA vart je skeptisk da.. En anbefaler itte en enkel sjel å gå tællbasjatt tæll levaxin når det nesten har ti livet ta en før.:eek:
Men jeg skal da saktens prøve.. men jeg tviler på at levaxinen klarer å matche virkningen til 30 mg thyroid på morgenen... og jeg lurer på om levaxinen kommer til å virke i det hele tatt eller om den ødelegger "alt".
Sa klart i fra ang. mine tanker, og hun (legen) var heldigvis veldig på tilbudssida mht. å finne "riktig" dose som passer MEG. Så jeg føler meg trygg på det akkurat nå..
Tanken hennes bak å legge til levaxin var å få en jevnere døgndose med stoffskiftehormoner... Men jeg hadde liksom tenkt å spre thyroiddosen utover dagen jeg da..:) Og det SKAL jeg hvis ikke levaxinskiten virker som den skal!!
Og hun syntes også at jeg hadde økt for fort...:D hehe.. jaja.. Kan hende det :)
Ellers skal jeg starte meg kostholdsendring, og har kjøpt rugbrød i butikken i dag.. og mye anna sunne saker..
Mhv Jeanette
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Jeanette78
Mener ikke å overøse dere som har det vanskelig med gledesrus over god effekt av thyroiden. Beklager hvis dere har følt dere enda mere motløse da dere som ikke føler det samme.
Har imidlertid vært på Balderklinikken i dag, tappet ut 10 reagensrør med blod, og sitter nå med endel tanker...
Jeg går nå på 90 mg thyroid om dagen ( mot 125 mg levaxin før). Tar hele dosen på morgenen, og startet i går med 15mg midt på dagen i tillegg, og hadde i mitt hode tenkt å øke lunsjdosen ytterligere etterhvert nå som jeg føler morgenen er godt dekket av hormoner.
Ble strengt anbefalt å gå over til 60 mg thyroid + 37.5 mg levaxin på morgenen + 30 mg til lunsj (dette skulle matche 125 mg levaxin...). DA vart je skeptisk da.. En anbefaler itte en enkel sjel å gå tællbasjatt tæll levaxin når det nesten har ti livet ta en før.:eek:
Men jeg skal da saktens prøve.. men jeg tviler på at levaxinen klarer å matche virkningen til 30 mg thyroid på morgenen... og jeg lurer på om levaxinen kommer til å virke i det hele tatt eller om den ødelegger "alt".
Sa klart i fra ang. mine tanker, og hun (legen) var heldigvis veldig på tilbudssida mht. å finne "riktig" dose som passer MEG. Så jeg føler meg trygg på det akkurat nå..
Tanken hennes bak å legge til levaxin var å få en jevnere døgndose med stoffskiftehormoner... Men jeg hadde liksom tenkt å spre thyroiddosen utover dagen jeg da..:) Og det SKAL jeg hvis ikke levaxinskiten virker som den skal!!
Og hun syntes også at jeg hadde økt for fort...:D hehe.. jaja.. Kan hende det :)
Ellers skal jeg starte meg kostholdsendring, og har kjøpt rugbrød i butikken i dag.. og mye anna sunne saker..
Mhv Jeanette
Vel, spørs om vi ikke går til samme lege. Og det du ble anbefalt er akkurat det samme som jeg ble anbefalt, (tok 50mcg levaxin) og som nok førte til den bølgedalen jeg har vært i. Har fått veldig lavt stoffskifte noe T4 og T3 også sier, men ifølge legen er jo mine symptomer nå på grunn av overdosering. Så jeg har mine tvil om at dette er så tilpasset deg, er nok heller det de pleier å gjøre.
Skal ikke si hva du skal gjøre, men det fungerte ikke i det hele tatt for meg. Har time igjen i midten av mai, og spørs om ikke den blir avbestilt, gidder ikke betale 800.- for at legen skal fortelle meg at jeg er overdosert når jeg føler meg for lavt dosert. Må ha en time der igjen, men kommer til å skyve den litt fremover tror jeg. Vil jo få problem med at jeg bruker opp Erfa'n for fort. Spørs om ikke Anisa får rett om at hele Balder prosjektet mitt er spill av penger alikevel. Men fikk jo prøvd Erfa i det minste, nå blir problemet å få fastlegen til å skrive ut Erfa hvis det viser seg at det funker.
Ryvita rugknekkebrød er også veldig godt. Grønn eske, den spiser jeg til frokost.
Kroppen min har lenge hatt problemer med å kvitte seg med avfallstoffer. Merker det godt hvis jeg trener, og hvis jeg tar massasje. Tar jeg for hardt i føler jeg meg helt forgiftet med influensasymptomer. Så en slik "kur" som Anisa anbefaler er sikkert veldig bra for kroppen.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Jeanette78
Mhv Jeanette
Jeg har også fått beskjed om å etterhvert blande Thyroid og Levaxin på Balder. Men utfra andre begrunnelser: supprimert TSH og for høy T3. Jeg har tenkt å gi det en sjanse, fordi jeg vet at blant annet Nora her på forumet fungerer best på den blandingen. Det er jo ikke sikkert det er løsningen for alle? Så fungerer det ikke, bør jo legen akseptere det.
Ellers så virker det jo som om Heggeli medisinerer med kun Thyroid, så kanskje det er en løsning. Men det kan muligens bli dyrt å starte på nytt...
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Jeg har også fått beskjed om å etterhvert blande Thyroid og Levaxin på Balder. Men utfra andre begrunnelser: supprimert TSH og for høy T3. Jeg har tenkt å gi det en sjanse, fordi jeg vet at blant annet Nora her på forumet fungerer best på den blandingen. Det er jo ikke sikkert det er løsningen for alle? Så fungerer det ikke, bør jo legen akseptere det.
Ellers så virker det jo som om Heggeli medisinerer med kun Thyroid, så kanskje det er en løsning. Men det kan muligens bli dyrt å starte på nytt...
Takk for opplysningen. :) Har startet opp med levaxin på morgenen i dag, pluss 60 mg thyroid og 30 mg thyroid kl 13. Fikk egentlig beskjed om å ta lunsjdosen mellom 14 og 15... Men når er det egentlig best å ta andre dose:?: Tok 2 dose i dag da jeg følte jeg var på tur ned, hadde egentlig flaks for jeg tenkte opprinnelig 2. dose 4 timer etter frokost.. som var kl 9( er det ikke 4 timer etter måltider en skal ta stoffskiftehormoner :?:)
Syns jeg har fungert godt i dag...:) selv om jeg en liten stund var i tvil da jeg ble litt trøttere enn vanlig rundt 10 -11 tida.. Men det har uansett vært mye denne uka, så jeg bare husker på følelsen inntil videre. Føler nok at jeg er litt hypo enda, fikk "lov" å ta 15 mg thyroid ekstra v /behov.
Blir spennende om de kan finne ut av hvorfor jeg ble så syk på levaxin; som f.eks selenmangel eller andre "greier"; hun syns det i hvertfall var påfallende hvor bra jeg hadde blitt på thyroid. Syns ikke det er så påfallende og spesiellt jeg da.. Det er ikke akkurat fres over innholdet i levaxinen.:wink: I hvertfall har jeg bestemt at levaxinutprøvinga får en marginal tidsfrist på seg hos meg, hvis de da ikke finner ut at jeg er i totalt underskudd på selen eller noen andre åpenbare greier som får fart i levaxinen.
Er det forresten stor forskjell på innholdet/ konsentrasjonen av hormoner i thyroidtabletten og i blodbanen? Legen mente det ble alt for mye tilskudd av t3 gjennom å ta mye thyroid..:?:
Kan sikkert hende vi har samme legen Damen ; håper du har en bedre dag i dag enn i går. hjertflag1 Blir spennende å høre hvordan blandingseffekten blir for deg Vigdis.:)
Mvh Jeanette
-
Ja, mange leger mener det blir for mye T3 gjennom å ta kun Thyroid. Det er mer T3 i grisens kjertel enn i vår. Samtidig tenker jeg at folk som tok kun Thyroid før den syntetiske levaxin oa ble oppfunnet, de hadde det jo bra? Noen mener det blir tøft for hjertet med litt forhøyet T3.
Doser: prøv deg frem! Selv tar jeg dose en når jeg våkner, dose to mellom kl 11-12 30 og siste dose mellom kl 14 -16. Den siste bør ikke være for sein, med mindre du skal være oppe halve natta! Ta Thyroid fire timer etter måltider? Vel, hvis du spiser med så lange mellomrom? To timer etter siste måltid og en halv til hel time før neste måltid har jeg hørt.
Du sier at du er bedre på Thyroid enn på Levaxin. Det er jo kjemepfint! Grunnen kan blant annet være at kroppen din ikke klarte konverteringen av T4 til T3. Og da fungerer vi mennesker ikke så bra. Jeg hadde det slik. Og lurer av og til på hvor mange som går sånn, mens legen sier prøvene er "fine"! Det er en skremmende tanke....
-
Om blandingen Thyroid og levaxin:
Den største gruppen der: fra diskusjoner på forumet på thyroid.about com vet jeg at det er flere som trenger sin ft4 i øvre halvdel, og av den grunn trenger litt levvaxin for å få ft4 opp.
Noen får slike tall av Thyroid alene.
Så er det den andre gruppen, som har det dårlig når ft4 er høy. De har det helt topp med noe lavere ft4 , så lenge som ft3 er ganske høyt. Det kan være høyt innenfor ref.området, eller over.
Nå med den diskusjonen som fulgte Armour-og Thyroid-mangelen, ble bare Thyroid diskutert.
Ikke kombinasjonsbehandling.
Jeg tipper at det er fordi det var så mange som meldte seg på facebook osv. som ikke tåler noe syntetisk thyroxin.
Det var forbausende mange, og mange måtte på akuttmottaket med store problemer.
---Det er også dem som har det greit på levaxin alene, og jeg tipper de greier å omdanne t4 til t3. Merk noen må ha ft4 over ref.området.
De på stop the thyroid madness benekter at noen kan være bra medisinert på t4-medisiner, forresten, fordi det jo mangler t3-komponenten og de har noen begrunnelser.
-
Jeg bruker kombinasjon. Og for meg fungerer det som et skudd!! Har jo lurt av og til om jeg bare skulle prøve ren Thyroid, men hvorfor ødelegge noe som har virket så bra :wink:
-
Nu har jeg gået rundt om mig selv i næsten tre måneder og kigget på bøtten med ERFA. Jeg indrømmer, at jeg har været bange for at gå i gang med dem. Bange for eventuelle bivirkninger, men mest af alt bange for, at dette sidste håb om at få det godt igen skulle slå fejl.
Men i dag har jeg taget den første 30 mg. ERFA. De seneste måneder har jeg fået 75 mkg. Euthyrox dgl. I dag har jeg så udskiftet de 50 mkg Euthyrox med 30 mg. ERFA og har derudover taget 25 mkg Euthyrox.
Jeg er rigtig spændt på, hvordan det kommer til at fungere.
Tusind tak til Jer her på forummet, der har hjulpet med så mange informationer og med at give mig mod til at komme i gang! Jeg rapporterer herinde jævnligt, efterhånden som jeg mærker en ændring. I dag har jeg ikke mærket andet, end at jeg har været en anelse nervøs, men det vidste jeg, at jeg ville være :-)
-
Gratulerer Pjevs :D
Du kan også bli litt nervøs når det kommer inn t3 i systemet, men vær ikke bekymret for det. Den nervøsiteten pleier å gå bort rimelig fort.
-
Etter å hatt skikkelig verk i hele kroppen i går (igjen) tenkte jeg at nå gidder jeg ikke vente lenger. Jeg jeg tok ca 30 mg ekstra erfa i dag.(totalt 210mg) Så idag har jeg hatt skikkelig energi og har fått gjort alt det jeg skulle ha gjort i løpet av uken. Det var et "prøveprosjekt" idag, og jeg kan vel ikke øke så mye hver dag, eller kan jeg det? Ser for meg at det er vanskelig å dele de 60 mg i noen særlig mindre en to? Jeg kan jo prøve.
Mener jeg leste et sted her at n`Finn nevnte noe om menssyklus. Formen min err veldig preget av hvor jeg er hen i måneden. Kan det ha noe for seg å dosere etter det tro? Noen som har prøvd? Jeg vet av erfaring at jeg har lettere for å få hjertebank når jeg har mensen. Er mye mere ømfindtlig for alt da. Med Erfa så får man jo respons kjappere enn på Levaxin.
-
210mg - jeg må ha det i grain..... 210/35=6grain er jo MYE da...... (regna riktig?)
Du har for lav D-vitaminstatus vel ?
Hvis ikke, er du kanskje inne i en sånn høydose-periode som jeg hadde i 08 ?
Da brukte jeg 5Grain nesten hele året og vurderte 6G, men da jeg begynte med D-vitamin datt dosebehovet til 3Grain !
Men jeg har ikke sett at andre her har opplevd det samme da...
Dosere etter syklus ?
Har ikke sett så mye om det jeg da - er liksom ikke det som ligger øverst i søkemotoren, for å si det sånn.
Men det må jo være av interesse for det store flertall her ?
Prøv davel ?
øk dosen forut for de perioder en kan regne med at stoffskiftehormonenes bindeproteiner øker, og senk mot tilsvarende reduksjon.
Det er verd et forsøk ?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
210mg - jeg må ha det i grain..... 210/35=6grain er jo MYE da...... (regna riktig?)
Du har for lav D-vitaminstatus vel ?
Hvis ikke, er du kanskje inne i en sånn høydose-periode som jeg hadde i 08 ?
Da brukte jeg 5Grain nesten hele året og vurderte 6G, men da jeg begynte med D-vitamin datt dosebehovet til 3Grain !
Men jeg har ikke sett at andre her har opplevd det samme da...
Dosere etter syklus ?
Har ikke sett så mye om det jeg da - er liksom ikke det som ligger øverst i søkemotoren, for å si det sånn.
Men det må jo være av interesse for det store flertall her ?
Prøv davel ?
øk dosen forut for de perioder en kan regne med at stoffskiftehormonenes bindeproteiner øker, og senk mot tilsvarende reduksjon.
Det er verd et forsøk ?
Ja, jeg kan nok ikke ta så mye hele tiden. Klarte bare å dele den i to jeg, ble jo bare smuler ellers. Men det er nok for mye å ta hver dag, for jeg føler meg litt vel varm nå. (selv om det er deilig å ikke fryse)
Jeg hadde (har) lav d-vit. Har økt fra rundt 40 til noen og seksti mener jeg å huske. Orker ikke finne frem papirene nå. Har tatt 2000IU i rundt 7 måneder, så det øker ikke så fort. Hvor mye d-vit dose kan man ta da? Har for lav kalsium også, så spiser det også.
Edit: Er ikke 1 grain ca 60 mg? Da blir 2 til 120, 3 blir 180, 4 blir 240. Da blir 210 mg 3.5 grain. Eller er jeg helt på bærtur her nå?
-
Det er jeg som er helt på bærtur da :)
Å regne har jeg visst glemt - blanda grain og T4-innhold - og alt.....
Så glem reginga mi da....
210/60=3,5Grain og er en dose sånn mitt i normalområdet - om en kan kalle det så når normalområdet består av typer som meg .....(jeg bruker den dosen nå)
Prøv 4G - er jo enkel - ta 2G onsdag og søndag så blir det 24G/uka som også er sånn mitt på.
Så kan du etter noen ganger prøve 4G 6dager og etter enda noen uker prøve alle 7 ?
Eller justere etter syklus ?
Flere jeg kjenner tar 4G/dag.
Jeg tar 6000IU/dag nå.
Måtte øke fra 2000IU fordi jeg fikk stadig dårligere verdier på den dosen.
Tenkte jeg heller skulle kjøre på mye i vintermånedene å forsøke å få det gjennom huden i sommer månedene. Liker at ting skjer naturlig - men vet jo ikke hvordan den strategien vil gå.......
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Jeg tar 6000IU/dag nå.
Måtte øke fra 2000IU fordi jeg fikk stadig dårligere verdier på den dosen.
Tenkte jeg heller skulle kjøre på mye i vintermånedene å forsøke å få det gjennom huden i sommer månedene. Liker at ting skjer naturlig - men vet jo ikke hvordan den strategien vil gå.......
D3-vitaminer, ikkesant..:?:
Tar du også K2?
Jeg husker du hadde D3-løpet ditt i en egen tråd - leita etter den istad :p
kan du være så snill å legge inn en link til den her -
og /eller oppdatere den historia/tråden.. xx4
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Det er vist et forfængelig håb, n`Finn. Desværre er det sådan indrettet, at jo ældre vi bliver, jo mindre D-vitamin får vi gennem udelivet. Der var noget om, at en 80-årig har mistet (næsten?) hele evnen til at syntetisere D-vitaminet i huden, også selv om han/hun soler sig dagen lang. Øv.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Kevlin
D3-vitaminer, ikkesant..:?:
Tar du også K2? Jeg husker du hadde D3-løpet ditt i en egen tråd - leita etter den istad :p kan du være så snill å legge inn en link til den her - og /eller oppdatere den historia/tråden.. xx4
n'Finns tråd hedder D-vitamin - stoffskiftepåvirkning ? og findes øverst, som den første i forummet D-vitamin. hjertflag1
-
Jo - naturens gang skal man jo bare ta inn over seg.
Men jeg vil prøve - jeg vil tilby kroppen å produsere det narurlig.
Jeg antar det er godt, og lykkes det ikke står jo boksen der....
Så er jeg jo, etter å ha innsett at 50µg/dag er en for liten vinterdose, nå oppe på 150µg/dag. Det er mange som vil hevde at det heller ikke er en særlig stor dose - samtidig som noen sier at 250µg/dag er det maksimalt tilrådlige.
Jeg håper iallfall på at solen skal skinne så lenge på mitt skakkjørte legeme at den kommer igang med produksjon også innenfor huden.
-
Tusen takk for svar jeg fikk. :) hjertflag1
Har nå mixet levaxin og thyroid noen dager: og det funker det!!!:)
Har prøvd ytterligere å ta 15 mg thyroid ca kl 16 ( bruker som nevnt 37.5 mg levaxin + 60 mg thyroid på morgenen + 30 mg thyroid ca kl 13 - 14). Men når jeg tar 15 mg thyroid kl 16 så får jeg ikke sove før langt på natt. Det kan hende jeg skulle hatt dosen før på dagen, men har bestemt meg for å se det ann litt. Rakte hele hagen i går på "vanlig dose" mix, og gikk lang tur med ungene og bikkja, og ryddet huset uten at jeg følte noe stress.. koste meg. Er litt sliten i dag da, og har sovet lenge.:wink:
Er kanskje bittelitt smånevrotisk ift binyrene mine som jeg tror fungerer bra, men jeg kjenner jo at de "kvikker" meg opp så fort jeg er fysisk aktiv.. Jeg vet det er normalt altså, men jeg går hele tiden og studerer på om jeg trenger litt mere stoffskiftehormoner.. Og er veeeldig redd for at det skal bli noe med binyrene.. jaja.. Der fikk dere høre om nevrosene mine også. :mrgreen:
Pjevs: Jeg hadde en angstliknende følelse første dagen på Thyroid. hjertflag1
Så bra at du har tatt steget for å prøve Thyroid, håper du kommer til å føle deg bedre! xx8 hjertflag1
Damen: Ja, du stolte på deg selv, og det ble bedre. hjertflag1
Blir interessant å se om D3 produksjonen blir ok på naturlig vis `n Finn... :) Lykke til !! :)
Mvh Jeanette
-
Må jo satse litt på naturen, selv om den kan svikte......
Om jeg kan få si : det burde du også :)
Les litt om hvordan kjertlen doserer kroppen - og forsøk om dette kan passe for deg å dosere like dan ?
-
Hei igjen!:)
Ble nysgjerrig da jeg leste litt av `n Finns D - vitamintråd.:)
Hva slags D -vitamin tilskudd er det dere tar?
Er det reseptbelagt, eller fins det i helsekostforretninger?
Jeanette
-
Jeanette......på apoteket:
nycoplus:"D-vitamin -10µg.
Pass på at du kjøper D3= kolekalsiferol.
-
Mangel på D-vitamin har jo i lang tid vært knyttet til kalsiumstoffskiftet, og man har vel tenkt at så lenge det funker, er det nok D-vitamin.
Men denne steroiden har mye mer på tapetet, og man er nok ikke klar over selve funksjonen enda. Bare at forsøk viser at nesten alt forbedres.
I dag hadde neppe oppdagelsen D-vitamin blitt kallt for et vitamin. Det er like mye et hormon.
Vi her oppe på isflaket vårt langt mot nord - som ikke spiser skikkelig fiskemølje ofte, bør ta innover seg at mangel oppstår.
Det må bare det.
Man har også oppdaget at det finnes 5 varianter, hvorav det kun er D3 mennesket produserer.
Tiltross for dette ordinerer man D2 ved mangel idag, og det kan man bare kaste ! Det er direkte farlig å ta for mye av.
Så finnes D2 i flere planter og sopp, og helsekosten er glad i å reklamere med at deres preparater stammer fra botanikkken.
Så se godt etter på pakken at det virkelig er D3 du kjøper.
Står det ikke, så ville ikke jeg satset på at produsenten vet hvor viktig det er at det er D3.
I denne sammenheng er Norge et U-land !
Nasjonale kostholdsråd går ut på at 10µg/dag er tilstrekkelig - og med Norsk dørvakttyrrani i ledende posisjoner, er det også forbudt å omsette tabletter som har høyere innhold enn 10µgD3. De tabletter som inneholder høyere doser regnes som legemiddel.
Men fortvil ikke.
Vi har jo internett, og det er også betraktelig billigere.
Men husk at det er forbudt å innføre legemidler fra land utenom EU.
Jeg kjøper mine fra Danmark. (VitaViva)
Swanson High Potency Vitamin D3 2000IU. Koster sånn 120 + frakt for 250stk.
Her koster 100stk 10µg 80,- og du blir fort lei av å svelge 15stk hver dag.
Swanson 9,60 pr. milligram - Nycomed 80,- pr. milligram.
IU er International Units, samme som IE (internasjonale enheter)
Men i Norge regner man gjerne om til mikrogram ved å dividere med 40.
2000/40=50µg - jeg tar 3stk/dag.
-
Takker så mye igjen! :D
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Men fortvil ikke.
Vi har jo internett, og det er også betraktelig billigere.
Internett fungerer her på bygda også, så nå har jeg akkurat bestilt min første boks fra Danmark :).
Lurer forresten på om det er lurt å starte opp med helsefarm for folk med hypothyreose: Flust av solarier, muligheter for nudisme på solrike dager, gratis tørkede grisekjertler fra samme farm.. Og med masse muligheter for mosjon og riktig kosthold... :mrgreen:. Hmm.. :D
Jeanette
-
-
Jeg kommer også! Det er en knall forretningside :D Skulle ikke mangle på kunder ihvertfall, hehe
Jeg tar d-vitaminer med k2 vitaminer kjøpt fra det store utland. Hadde mangel på k-vitaminer iflg. blodprøvene. Har tatt d-vit en stund, og vært en tur i syden uten at det har hjulpet så veldig på blodprøvene. Så får vel øke litt der også da.
Jeg tror det er viktig for meg å øke Erfa-dosen. Føler meg bedre når jeg tar større dose, så jeg ska følge det du skrev n`Finn. Var litt engstelig for å øke, når jeg egentlig skulle redusere. Men kroppen har fortalt meg de siste dagene at jeg gjør noe riktig så da fortsetter jeg med det.
-
Flott det Damen.
Det viktigste er nok at man finner sin egen metode - det som virker for en selv.
En bør ha dette i hodet både når en leser hva andre skriver og når en skirver om sine egne erfaringer til andre. Tolke dem i sitt eget bilde mener jeg altså.
Og så legg vekk den redselen da :)
Jeg vet hva det er og har selv slitt med dette !
Men det er ikke farlig å ta for mye ! Slett ikke en dag - jeg merker ikke noe til om jeg tar en dobbelt dose en dag.
Og det er iallfall ikke farlig første uka, for å si det slik. Man kan i høyden merke litt hjerteuro etter leggetid om dosen er for høy.
Da er det bare å hoppe over neste dose.
Det som er farlig, er å dosere seg til hypersymptomer og la dem vare mer enn ett år. Og da er det snakk om fT4 på langt over 30.
Og da spør jeg : Hvem er istand til å klare det ?
Vi må bare ikke glemme at vi er havnet i denne klemma fordi vi har fått for lite !
Er sikker på at de fleste her tar for lav dose, så øs på - men bare liiitt av gangen.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Flott det Dmen.
Det viktigste er nok at man finner sin egen metode - det som virker for en selv.
En bør ha dette i hodet både når en leser hva andre skriver og når en skirver om sine egne erfaringer til andre. Tolke dem i sitt eget bilde mener jeg altså.
Og så legg vekk den redselen da :)
Jeg vet hva det er og har selv slitt med dette !
Men det er ikke farlig å ta for mye ! Slett ikke en dag - jeg merker ikke noe til om jeg tar en dobbelt dose en dag.
Og det er iallfall ikke farlig første uka, for å si det slik. Man kan i høyden merke litt hjerteuro etter leggetid om dosen er for høy.
Da er det bare å hoppe over neste dose.
Det som er farlig, er å dosere seg til hypersymptomer og la dem vare mer enn ett år. Og da er det snakk om fT4 på langt over 30.
Og da spør jeg : Hvem er istand til å klare det ?
Vi må bare ikke glemme at vi er havnet i denne klemma fordi vi har fått for lite !
Er sikker på at de fleste her tar for lav dose, så øs på - men bare liiitt av gangen.
For meg er det egentlig nytt å lytte til egen kropp. Vet det høres helt absurd ut, men jeg har prøvd å fortrenge det kroppen min sier og stole på legene veldig lenge. Har sagt til meg selv at det jeg som må ta meg sammen. Men, nå gikk jo ikke det lenger. Og siden da, har jeg prøvd å føle hva som er bra for MEG og ikke for alle andre, leger inkludert. fT4 over 30 :mrgreen: haha, det tror jeg ikke før jeg ser det. Det hadde jeg aldri klart å få til.
Takk for alle kloke ord n`Finn!
-
Heia Damen!!!! xx9 xx8 hjertflag1
-
Har vært ganske så stiv og ekkel i kroppen de siste dagene. Og i går slo det ut i en heftig hodepine. Jeg tror det kommer fra musklene, for jeg er helt stiv i hele nakken, og de øvertste muskelfestene ved hodet er så ømme at det gjør vondt bare jeg kommer nær de. Samme med leggene. Virker som det er helt på grensen til migrene, for er kvalm også. Det er så fælt å våkne med hodepine, da er liksom dagen ødelagt. I går gjorde jeg alt jeg kunne for å bli kvitt den, drakk vann, oppmerksomhetstrening, slappe av , varm dusj osv. Men måtte krype til korset og ta en sterk ibux. Da ble smertene borte, men var jo fortsatt helt ør.
I går tok jeg 180 mg, 3 grain, som jeg pleier å ta. Ta mer noen dager i uka, så i dag tok jeg mer, var helt i ørska når jeg tok de, husker ikke om jeg delte den... Hvis jeg ikke gjorde det ble dosen 240 mg, 4 grain. Pleier å gjøre det klart før jeg legger meg, men det glemte jeg i går. Poenget er, at akkurat nå er hodepinen borte. Er det tilfeldig at det gled lett over i dag, eller er det pga større dose? Føler meg fortsatt ør, men har ikke vondt i hodet. I går slapp ikke hodepinen før kl 15.
-
Damen....jeg og er blitt slik.
Jeg er blitt skikkelig støl i musklene...leggene er ikke gode , spes .merkes det ned trapper.Muskelfibrene kjennes alt for korte og harde ut.....
Er blitt støl i nakken, fått smerter i skuldrene, og kvalm, ja.Ryggen stivner også.
Denne stølheten har jeg aldri hatt før....avfallsstoff som "løses" opp??
Jeg har tatt 3,5Grain de siste dagene, for merka det godt på magen at jeg mulig lå litt lavt..Har veksla litt mellom 3 og 3,5G.(gått på thyroid i ca.3 mnd.)
Kanskje andre med lengre fartstid vil kjenne seg igjen....
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
gunnda
Damen....jeg og er blitt slik.
Jeg er blitt skikkelig støl i musklene...leggene er ikke gode , spes .merkes det ned trapper.Muskelfibrene kjennes alt for korte og harde ut.....
Er blitt støl i nakken, fått smerter i skuldrene, og kvalm, ja.Ryggen stivner også.
Denne stølheten har jeg aldri hatt før....avfallsstoff som "løses" opp??
Jeg har tatt 3,5Grain de siste dagene, for merka det godt på magen at jeg mulig lå litt lavt..Har veksla litt mellom 3 og 3,5G.(gått på thyroid i ca.3 mnd.)
Kanskje andre med lengre fartstid vil kjenne seg igjen....
Er akkurat slik jeg føler meg også. Jeg vet virkelig ikke hva det kommer av, men det er fryktelig ubehagelig. Har også merket at jeg har litt rar sur smak i munnen. Kan godt være det er avfallstoffer som "forgifter" oss, ikke vet jeg. Har du hatt det lenge? Jeg har bare følt meg slik i 2 dager.
-
Jeg har utvikla dette den siste uken, tenker jeg.
Og det du nevner med smaken i munnen kjenner jeg også igjen.
Jeg opplever meg selv som en som har fått dårlig ånde...men ikke hele tida.
Det "må" være noe styggedom som skal ut av kroppen!!!
Syns faktisk at jeg har annen lukt fra magen også.......
-
Jeg hadde slik muskelverk som dere nevner helt i begynnelsen av da jeg startet med Erfa Thyroid; her og der i kroppen; men mest i legger og nakke.. Men etterhvert som jeg økte på med dosen, ble det borte.. Det kan kanskje ha vært noe med at musklene fikk tilført t3 som de ikke hadde fått på ei stund?? Slik verk i nakkemusklaturen får jeg ofte de første dagene etter at jeg øker dose; hodepine også.. For meg behøver ikke dette bety at jeg er overdosert, det er mer en reaksjon på doseendring. Jeg får også hodepine og vondt i nakkemusklaturen når jeg er overdosert; og underdosert. MEN mest typisk er det som nevnt når jeg øker dose... Så damer, dette er mine erfaringer :)
Det med ånden gjenkjenner jeg også forresten; og jeg oppfattet lukten som det samme som det lukter av Thyroidtablettene. Selv om jeg tok/tar tablettene først på dagen, luktet det også på kveldstid. Legger ikke merke til dette lengre. Så jeg håper for guds skyld ikke at mannen min merker det heller.:mrgreen:
hjertflag1
Jeanette
-
Hm, men da får en vel si at dette er normalt da. Dog, jeg synes dette er veldig ubehagelig. Jeg har det verst i hendene, leggene og nakken. Tror nok det er musklene i nakken som lager hodeverken. Det er akkurat som man har skikkelig influensa med høy feber. Men det er jo ikke det. Hvis det er avfallstoffer i muskene som gjør det så har jeg ihvertfall drukket mye vann i løpet av dagen, i håp om at det kan renske opp litt.
Har lagt mange timer i sengen i dag, men måtte en tur innom jobben. Var helt skutt når jeg kom hjem. Hva gjør man for å bli kvitt dette da? Bruke musklene? la de hvile? øke dose?