-
Sv: Mitt lave stoffskifte har 10 års jubilerium i år
Har planer om å ta Aswagandha (hvorfor kunne man ikke gitt den urten? et lettere navn :lol:) en stund fremover nå i tillegg til pregnenlone til kremen er slutt. Må få bestilit meg tabletter i stedet, blir så seig og vemmelig av den kremen. Merker jeg får mer energi av det, i sammen med at vitamin/mineral ballansen er bedre enn på lenge. Nå skal jeg straks dra nedover til sydligere strøk, så da får jeg vel øket D-vitamin statusen også! Hvis jeg orker å oppholde meg i sola da... Det er sletts ikke sikkert!
-
God tur - det høres utansett deilig ut... *misunnelig*
-
Da har jeg fått fylt på med litt D-vitaminer i sola :) Og vært hos legen en tur i dag. Jeg må bare skryte av han, virkelig trivelig er han. Og det viktigste av alt er at han er opptatt av hvordan jeg har det, og ikke bare hva blodprøvene viser. Ikke et eneste ord om for lav TSH (0,02), han sa bare blodprøvene er perfekte! Og det vil jeg si jeg er enig i, men kan nok øke litt til og det skal jeg gjøre. Tar et grain ekstra når jeg føler for det. Ellers var alt annet bra også, leverprøver, kolestrol, jern og B12. Men fortsetter med tilskudd av de to siste, så ikke nivåene raser igjen.
Ellers har jeg pådratt meg en diagnose til i dag, har et veldig ekkelt utslett i ansiktet. Har hatt det siden juni, og blir bare verre. Så nå har jeg fått antibiotika kur for å få has på det. Er jo kronisk, så det kommer sikkert tilbake igjen. Men håper på å få det bort for en stund ihvertfall.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Damen
Da har jeg fått fylt på med litt D-vitaminer i sola :) Og vært hos legen en tur i dag. Jeg må bare skryte av han, virkelig trivelig er han. Og det viktigste av alt er at han er opptatt av hvordan jeg har det, og ikke bare hva blodprøvene viser. Ikke et eneste ord om for lav TSH (0,02), han sa bare blodprøvene er perfekte! Og det vil jeg si jeg er enig i, men kan nok øke litt til og det skal jeg gjøre. Tar et grain ekstra når jeg føler for det. Ellers var alt annet bra også, leverprøver, kolestrol, jern og B12. Men fortsetter med tilskudd av de to siste, så ikke nivåene raser igjen.
Ellers har jeg pådratt meg en diagnose til i dag, har et veldig ekkelt utslett i ansiktet. Har hatt det siden juni, og blir bare verre. Så nå har jeg fått antibiotika kur for å få has på det. Er jo kronisk, så det kommer sikkert tilbake igjen. Men håper på å få det bort for en stund ihvertfall.
Isj... det med utslettet var jo noe skitt da kram1...ikke noe du kan ta for å forebygge utbrudd da?
Godt å høre at legen har teamspiriten i orden, det trenger man jo :)
Er formen stigende nå da Damen på 3 - 4 grain? :D
-
Ja, er fortsatt i overaskende bra form på 3-4 grain. Egentlig sitter jeg å venter på nedturen, fælt å si det egentlig. Men når man har hatt så mange nedturer etter å hatt perioder man har vært bra, så tør man ikke håpe for mye.
Hvor lenge må egentlig formen være bra før man kan si at formen er stabil da? :D Enn så lenge nyter jeg dagene med mer energi enn jeg er vant til å ha. Selv fulltid jobb går greit nå om dagen. (særlig nå etter en uke ferie :lol:)
Tror tyroiden er ganske stabil nå, så skal fokusere mer på binyrene. Ta denne ashwagandha(eller hva den heter) og fortsette med pregnenleone. Skal kjøpte tabletter, før søke her for å se hvilken som anbefales, orker ikke smøre mer enn jeg må med denne håpløse huden min.
Er nok ikke noe å gjøre med utslettet i ansiktet, annet enn å håpe på at antibiotika hjelper. Har ikke funnet ut noe forebyggende på nettet enda. Det er ukjent hvorfor man får det, men noen mener at det kan komme av fluor, bruk av kortison mm. Klarer ikke husket diagnosen, vanskelig navn, Skal se på papirene og skrive inn.
Har ikke fått lest så mye her inne pga ferien, hvordan er formen din om dagen Jeanette78?
-
Godt å høre!!:D Gir håp for oss på "gamlehjemsavdelingen"..:wink:
Formen min er variabel, og plages endel med brainfog og tretthet.. Tør ikke jobbe når jeg er sånn.. Men jeg har f.eks ryddet hele 2 etasje i dag, der de "værste" rommene er.. Med sortering av klær, og rydding av kaotiske barnerom.. Og har gått en tur nå.. Føler meg ikke værst i det hele tatt :)
Startet på ora adren i dag, og den hjelper på :) Har hatt mere overskudd i dag. Står på 135 mg erfa, og lurer veldig på om dette er for lavt, for så fort massen mellom øra får litt og jobbe med, slukner pæra.. :wink: Før ferien var jeg jo oppe i 150 mg, og dette fungerte jo bedre med hc smurning..Jeg fungerte fint på jobb bare jeg hadde smurt meg på morgenen.. men all den smurninga da gitt..:roll: Økte jo sikkert for fort til 175, for da ble alt bare tull..
Men jeg har håp om bedring :D
-
Sv: Damens dagbok. Mitt lave stoffskifte har 10 års jubilerium i år
Fint å høre at ting går fremover, Damen:) Tvi tvi for fremtiden- det kan jo godt tenkes at den gode formen er kommet for å bli? Sikkert lurt å fokusere max på binyrer nå.
-
En ting er jeg ihvertfall veldig glad for: At jeg ikke hørte på Balder-damen! Etter at jeg sluttet å høre på leger, og gjorde det som føltes riktig for kroppen hver dag, har formen steget! Jeg skulle ikke tatt mer enn en minimal kombinsjonsdose jeg, istedenfor tar jeg 3 til 4 grain med Tyroid og har ikke vært i bedre form på mange mange måndeder. Har så lyst å ringe henne bare for og si, "hva var det jeg sa? Jeg er ikke overdosert! Slutt å driv med TSH-tullet"
-
Velkommen i klubben Damen ......
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Damen
En ting er jeg ihvertfall veldig glad for: At jeg ikke hørte på Balder-damen! Etter at jeg sluttet å høre på leger, og gjorde det som føltes riktig for kroppen hver dag, har formen steget! Jeg skulle ikke tatt mer enn en minimal kombinsjonsdose jeg, istedenfor tar jeg 3 til 4 grain med Tyroid og har ikke vært i bedre form på mange mange måndeder. Har så lyst å ringe henne bare for og si, "hva var det jeg sa? Jeg er ikke overdosert! Slutt å driv med TSH-tullet"
Nå vet ikke jeg om du orker belastningen, men vi BURDE ta nettopp den telefonen. Da kanskje det dukker opp et lite lys i bakhodet på Balder-damen ved neste pasient med liknende problemstilling...
Så lenge vi ikke sier ifra om sånne ting tror vel legene at den behandlingen de ga virket.
-
Takk, takk! En eksklusiv klubb det :D:wink:
Særlig en som har bidratt til at jeg har kommet hit jeg er. Uten deg n`Finn hadde jeg nok ikke prøvd Tyroid engang. Og ihvertfall ikke tatt sjangsen på å høre på min egen kropp, og stole på at det går bra. Skulle gjerne gitt deg noe for det, sender ihvertfall herved en stor virituell bukett roser og et kyss kys1
Og for å holde formen nå, er jeg sjeleglad for å ha funnet en lege som fortstår meg. Helt utrolig at jeg har klart å finne en som er så trivelig og som faktisk setter pris på at pasienten har egne meninger om egen helse. Han sa det til meg i stad at han var så glad for pasienter som tok ansvar for egen helse.
Og så klart er jo hele dette forumet med alle sine medlemmer gull verdt! Takk for at dere stiller opp!
Og sånn til sist må jeg bare si at jeg har hatt så mange nedturer, så tør ikke helt stole på at denne oppturen varer, selv om det har vart noen måneder allerede.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
smgj
Nå vet ikke jeg om du orker belastningen, men vi BURDE ta nettopp den telefonen. Da kanskje det dukker opp et lite lys i bakhodet på Balder-damen ved neste pasient med liknende problemstilling...
Så lenge vi ikke sier ifra om sånne ting tror vel legene at den behandlingen de ga virket.
Du har helt rett i det. Jeg tåler helt klart den belastningen. Har vært igjennom mange fæle telefoner på vegne av noen de siste månedene, så det ville bare være barnemat. Men tror du man når frem da? Eller snakker jeg bare for døve ører? Jeg skal se ut september, er formen fortsatt bra skal jeg ringe henne. Da har jo formen vært stabil bra i 3 måneder, og det er lenge siden sist det. I tillegg var jeg jo 100% sykemeldt når jeg var hos henne, og nå jobber jeg fult. Men kjenner jeg Balder rett, må jeg vel betale for å få snakket med henne, og det vet jeg ikke helt om det er verdt. I såfall kan jeg jo kanskje sende henne et brev. comp2
Jeg hadde jo time hos henne helt i førsten på mai, men jeg avbestilte den fordi jeg ikke hadde fulgt anvisningene hennes. Og da føltes det helt meningsløst å ha kostnader på over 1000.- for råd man ikke kom til å bruke.
-
I så tilfelle hadde jeg valgt brevs form. Det koster ikke mye å sende det. Og vil faktisk antakelig gi større inntrykk.
-
Takker for den Damen, veldig hyggelig.
Så kan jo jeg også si, at uten dette forumet hadde jeg heller ikke.........
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
smgj
I så tilfelle hadde jeg valgt brevs form. Det koster ikke mye å sende det. Og vil faktisk antakelig gi større inntrykk.
Sådanne breve er en god idè! De kan også nå igennem til mange flere, både læger og de syge, hvis afsendere har mod på at poste dem også her på forummet. Det håber jeg på folk gør. hjertflag1
-
Eller send mail. Jeg sender mail til legen min på Balder, til adr som står på hjemmesiden deres, og så skriver jeg attn: "legens navn" i subject- feltet. De i resepsjonen videresender da mailen til han.
Synes absolutt at du bør sende den mailen/brevet/tlf, Damen!!! Jeg skal gjøre det samme- om jeg kommer dit der du forhåpentligvis er kommet:-)
Mitt forløp ligner litt på ditt- jeg gikk også på 125 levaxin da jeg kom til Balder, og ble satt på 90 g erfa og 50 mcg levaxin. Ble som deg hypo av dette (fordi thyroid antakelig ikke er like sterkt som levaxin), men legen min nevnte til tross for dette at legeteamet der mente at jeg skulle redusere dosen min. Hallo i luken!!! Tror legen min skjønte at det ble helt aldeles for dumt. Han understreket derfor at det var den offisielle anbefalingen, men at han forstod om jeg ville gå i mot denne "på eget ansvar".
Jeg ligger lavt ennå, for jeg er langt unna go'- formen, men om eller når den kommer, så skal de få høre at en slik policy er et hån mot pasienter. For meg blir det så dumt at jeg ikke blir særlig opprørt over det en gang, jeg tenker bare "hallo". Men for "godtroende" pasienter så er policyen deres livsfarlig.
-
Ok. Da skal jeg sette med ned å prøve å formulere et saklig passe krasst brev/mail. Skal finne frem alle papirene fra Balder, inkludert det jeg har betalt for deres tjenester og hva jeg har fått igjen for det. Jeg gikk jo tross alt der inne i nesten 6 måneder, mener jeg å huske. Og bedringen de siste 3 etter at jeg gjorde som jeg ville uten å spørre noen er 1000 ganger bedre enn hva de klarte å oppnå. Det jeg ikke forstår med de er at de er villige til å være "eksperimentelle" (hvis man kan kalle det det), men er ikke villige til å gi nok medisin. Det er for meg en gåte.
Og hvis jeg får svar, skal jeg poste både mitt og deres svar.
-
Idag har utbruddet i ansiktet (perioral dermatitis, på engelsk) blitt enda verre, og er på høyde med de verste bildene jeg finner på nettet :| . Har holdt meg innedørs i dag, føles ikke noe særlig å gå ute blant folk med et veldig hovent og rødt ansikt. Det er nok egentlig ikke hovent, men det føles veldig slik siden øynene har blitt hardere angrepet. Har sittet å lest på engelske og amerikanske sider om hudsykdommen i dag, og det er i grunn ikke så oppløftende. Det kan visstnok ta flere uker før jeg kan forvente bedring, selv om jeg nå går på antibiotika. Håper virkelig det snart blir mindre rødt i det minste... Beklager sutringen, det er jo egentlig ikke noen alvorlig tilstand og egentlig er jeg ikke så forfengelig, men... dette er faktisk svært ubehagelig. Hadde det nå bare vært på et annet sted enn ansiktet, og så brenner det konstant. Og siden jeg har blitt behandlet med kortison siden legen først trodde det var noe annet, kan jeg forvente at jeg får enda mer oppblussing før det kanskje blir bedre. (er ikke legen sin skyld, det er vanlig prosedyre og ikke rart med tanke på all eksemen jeg har hatt tidligere)
I tillegg til kortisonbruk så kan faktisk fluor gjøre at det blusser opp. Så har skiftet tannkrem. Og mye candida kunne visst også være en faktor. Mener jeg har lest noe om candida her inne, så skal søke det opp. Kanskje det er noen faktorer jeg kan påvirke der. Ellers så står det at forskerne mistenker det kan ha noe med hormonballansen og gjøre, og det er jo ikke akkurat overaskende. Har jo helt sikkert vært store forandringer for kroppen min det siste året.
-
Huff da. Tror du rett og slett trenger en klem jeg...
-
Har du vært hos hudlege med hudproblemet ditt? Jeg fikk god hjelp hos en dyktig hudlege i sommer, det var riktignok alminnelig eksem. Men de har ofte andre remedier enn det fastlegene ordinerer. Hos den legen jeg var hos kunne jeg også få lysbehandling om det trengtes, hun holder til i Oslo. Om du vil ha navnet hennes er det Maya Tigalonova, Oslo Hudklinikk. Hun har undervist alle de andre legene som jobber med hud i Norge, hun har ord på seg for å være bra. Vanlig spesialisttakst, ikke dyr privatlege:D
Lykke tilkram1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
smgj
Huff da. Tror du rett og slett trenger en klem jeg...
Takk!
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Har du vært hos hudlege med hudproblemet ditt? Jeg fikk god hjelp hos en dyktig hudlege i sommer, det var riktignok alminnelig eksem. Men de har ofte andre remedier enn det fastlegene ordinerer. Hos den legen jeg var hos kunne jeg også få lysbehandling om det trengtes, hun holder til i Oslo. Om du vil ha navnet hennes er det Maya Tigalonova, Oslo Hudklinikk. Hun har undervist alle de andre legene som jobber med hud i Norge, hun har ord på seg for å være bra. Vanlig spesialisttakst, ikke dyr privatlege:D
Lykke tilkram1
Har vært masse hos ulike hudleger tidligere, da jeg har hatt ymse hudplager siden jeg var liten. Etter hva jeg har lest kan nok ikke en hudlege gjøre stort mer enn hva som har blitt gjort. Hvis det derimot ikke gir seg igjen får jeg komme meg til en. Har gått til lysbehandling mange ganger tidligere. Sto det kunne hjelpe noen ganger på ulike sider på nettet, men at det ikke var dokumentert. Det "kortisonsalven" uten kortison har også vist effekt, men den er jo fryktelig dyr.(fordi den norske stat mener det ikke er dokumentert virkning) Men hvis det ikke gir seg har jeg jo ikke noe valg.
Vet du om hun har lang ventetid? Takk for tipset.
-
Tror hun har kort ventetid, maks et par uker. Det du har er kanskje autoimmunt, som eksem og psorisis? Hun trøstet meg med at slike autoimmune utbrudd kom og gikk, og det kunne være lange pauser mellom hvert utbrudd. Jeg har heldigvis vært fri for psoriasis i ca tyve år. Hudplager er ikke morsomt, eneten det kommer i ansiktet, som nesten er det verste, eller andre steder på kroppen.
-
Hej Damen
Det lyder vældig anstrengende med din eksem.
Min mand Søren har haft noget lignende - på hænderne, og pletvis i ansigtet. Jeg sætter her hans resume af en Vogel-opskrift ind. Den har hjulpet ham, hvor talrige besøg hos hudlæge, salve etc. ikke kunne.
Så den tør jeg godt anbefale.
Nu er det så skrevet som til hænder, men min mand har også indimellem små pletter af eksem ved øjenbrynene, og dem smører han forsigtigt med Valleforce
http://www.sund-forskning.dk/compone...produkter.html
Man kan bruge det fortyndet eller ufortyndet alt efter hvilket sted på kroppen, man vil behandle, efter hvor ondt det evt. gør m.m.
Jeg har også skrevet om det her (og så er jeg ikke engang salgsagent for Vogel :lol: )
https://www.stofskifteforum.dk/showt...leforce&page=9 , det er # 88
Men som du kan se herunder, er der også nogle planteudtræk, som kan hjælpe.
Uddrag af Dr. Vogel-kur mod eksem på hænder m.m.
UDVORTES:
Valleforce (tidl. Molkosan) – MORGEN OG AFTEN: Gnid det ind i hænderne som en slags tynd håndcreme. DET SKAL fortyndes, i hvert fald til at begynde med, hvor mindst halvdelen af blandingen skal være vand.
Hvis det svier for meget, fortynder man bare yderligere, til huden kan klare det. (Evt kan man gradvist sætte mængden af Valleforce op)
Urticalcin – homøopatiske kalk-piller lavet af brændenælder. Knuses til fint pulver (morter el.lign.), og efter at man har brugt Valleforce(-blandingen), gnider man sine hænder grundigt ind i dette pulver. Det er vigtigt, at pulveret mases helt fint, da det ellers kan gøre ondt at gnide huden ind i det.
INDVORTES:
Brug Vogels præparater Solidamin 10 og Viola Tricolor skiftevis hver anden dag, to-tre (se flasken) gange om dagen i en lille smule vand. Doseringen står på flasken.
Prøv at holde det i munden et øjeblik inden du synker det, lyder et råd, men det vides ikke, om det nu også er nødvendigt :)
Kuren hjalp min mand Søren efter et par mdr., men siden hen har han bare skullet bruge en smule Valleforce ind imellem. Første gang, eksemen kom igen, smurte han sig med Valleforce i en hel uge, men siden har han kunnet holde det nede ved at smøre med det 1-2 dage.
Nogle bruger kalk-pulveret om morgenen men bruger så om aftenen /natten at smøre sig med Bioforce-creme. Men den der creme brød Søren sig ikke om, så han ’nøjedes’ med ovenstående kur. (Bioforcreme indeholder i øvrigt lanolin, som ikke alle kan tåle.)
Anbefalingen lyder, at man – i hvert fald i første omgang – bliver ved at bruge dråberne i en måned, efter eksemen ser ud til at være væk.
Men, som Søren siger, så kan man jo nøjes med Valleforcen og kalkpulveret, hvis man ikke bryder sig om at ta’ dråberne. Eller man kan starte med det, om ikke andet.
Kilder: Dr Vogels bog ’Den lille doktor’ s. 299-300
+ min forsøgskaninen, den nu eksemfrie Søren :) Får små pletter eksem engang imellem men holder det nede med Valleforce.
Redigert: Solidamin og Viola Tricolor virker rensende på bl.a. leveren. Hvilket får mig til at tænke på, at du måske kunne have glæde af at bruge marietidsel?
hjerte1 Nielsigne
-
Tusen takk for svaret Nielsigne :) Har notert meg rådene dine. Enn så lenge er det kun vann som er behandlingen her, det er anbefalt og ikke smøre noen ting. Derfor så blusser det ekstra opp. Håpet er at det gir seg og blir borte for en stund. Det er kronisk, så kommer til å komme utbrudd her og der.
Men Valleforce og Vogel-kur hørtes absolutt som noe jeg kan bruke på den andre eksemen min! Takk for rådet.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Damen
Enn så lenge er det kun vann som er behandlingen her, det er anbefalt og ikke smøre noen ting. Derfor så blusser det ekstra opp. Håpet er at det gir seg og blir borte for en stund. Det er kronisk, så kommer til å komme utbrudd her og der.
Der, hvor du kun bruger vand, kan du prøve at putte en lille-lille-lille smule Valleforce i. Der skal ikke meget til, før man mærker forskel; huden bliver glat som om, den er blevet smurt, selvom det er meget vand-agtigt. Fx bare nogle dråber eller en teskefuld (5 ml) til ½ - 1 liter vand.
hjerte1 Nielsigne
-
Noen som vet om Valleforce er å få kjøpt på helsekost her i Norge? Eller må jeg bestille fra dansk netthandel?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Damen
Noen som vet om Valleforce er å få kjøpt på helsekost her i Norge? Eller må jeg bestille fra dansk netthandel?
Jeg tror du får kjøpt dette i vanlig helsekost i Norge. Selv har jeg rosacea (behandling mot dette ligner veldig på behandlingen du beskriver mot din sykdom) og synes dette er plagsomt nok.
Ikke interessant for hudlegen fikk jeg klar beskjed om...Synes det er blitt litt bedre etter at jeg begynte å smøre med A-krem, men om det er det som gjør det eller om det er alle tilskuddene jeg tar av vitaminer og mineraler vites ikke. :?:
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Jeg tror du får kjøpt dette i vanlig helsekost i Norge. Selv har jeg rosacea (behandling mot dette ligner veldig på behandlingen du beskriver mot din sykdom) og synes dette er plagsomt nok.
Ikke interessant for hudlegen fikk jeg klar beskjed om...Synes det er blitt litt bedre etter at jeg begynte å smøre med A-krem, men om det er det som gjør det eller om det er alle tilskuddene jeg tar av vitaminer og mineraler vites ikke. :?:
Ja, det er mye likt rosacea. Har hørt med en helsekost i dag, og de hadde ikke.
-
Da har jeg vært hos verdens beste fastlege igjen. Og han syntes det var helt utrolig hvor mye verre huden min har blitt på en uke. Tross behandling med antibiotika. Så han ringte en hudlege, og gjett hva, jeg kom rett inn til spesialisten! Ikke noen måneders ventetid her nei... Så jeg er veldig takknemlig for at han tok seg tid til å ta meg innimellom. Det nedslående er jo at det er ikke mer å gjøre nå, annet enn å ta tiden til hjelp. Kan ta fra 2 uker til år før jeg er bra igjen. Men er det ikke bedre om 2 uker, skulle jeg ringe hudspesialisten igjen. Håper så klart det tar så kort tid som mulig. I tillegg til at jeg ser grusom ut, er det jo også veldig ubehaglig og vondt. Sånn, det var sytingen! :D
Ellers så er stoffskiftet helt fint. Har spist 4 grain de siste dagene, følte jeg måtte det for å kompensere for stresset med huden. Merket nemlig tedenser til å være trøtt og "tung" i helgen. Så har kjørt fire dager med 4 grain. Og i dag merker jeg det er nok, har fått energien tilbake og kjenner hjertet litt. Så da blir det 3 grain fra i morgen igjen. Føler jeg har fått mer draget på selvmedisineringen nå, og det hjelper jo på tryggheten at jeg vet at jeg har mye å gå på også i forhold til blodverdiene. Og at jeg har en drøm av en fastlege som virkelig støtter meg og som stiller opp!
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Damen
Da har jeg vært hos verdens beste fastlege igjen. Og han syntes det var helt utrolig hvor mye verre huden min har blitt på en uke. Tross behandling med antibiotika. Så han ringte en hudlege, og gjett hva, jeg kom rett inn til spesialisten! Ikke noen måneders ventetid her nei... Så jeg er veldig takknemlig for at han tok seg tid til å ta meg innimellom. Det nedslående er jo at det er ikke mer å gjøre nå, annet enn å ta tiden til hjelp. Kan ta fra 2 uker til år før jeg er bra igjen. Men er det ikke bedre om 2 uker, skulle jeg ringe hudspesialisten igjen. Håper så klart det tar så kort tid som mulig. I tillegg til at jeg ser grusom ut, er det jo også veldig ubehaglig og vondt. Sånn, det var sytingen! :D
Dette er ikke syting. Det er veldig plagsomt med tilstander som er så synlig som de man kan se midt i ansiktet. Alle vil gjerne kommenterer. Føler med degkram1
Lurte bare om du hadde prøvd A-krem eller andre tilskudd av A vitaminer hvis du får lov av hudlegen å smøre deg med den da? A vitaminer skal være veldig bra for huden, men det er sikkert lurt å konsultere hudlegen hvis han har iverksatt annen behandling.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Dette er ikke syting. Det er veldig plagsomt med tilstander som er så synlig som de man kan se midt i ansiktet. Alle vil gjerne kommenterer. Føler med degkram1
Lurte bare om du hadde prøvd A-krem eller andre tilskudd av A vitaminer hvis du får lov av hudlegen å smøre deg med den da? A vitaminer skal være veldig bra for huden, men det er sikkert lurt å konsultere hudlegen hvis han har iverksatt annen behandling.
Utrolig hvor direkte folk er faktist, og sånn som de stirrer. Må si jeg snart vurderer å kjøpe heldekkende burka :D Da får jeg jo dekket både de ekstra kiloene og utslettet.
Har brukt A-krem og en annen vitaminkrem lenge. Bytter på. Og så er dette slik at man skal smøre minst mulig vistnok. Hadde jeg smurt meg med kortison ville det vært bra på noen dager, for så å få enda hardere utbrydd. Har drevet med slike små utrbrudd siden juni, før det nå eksploderte. Men litt krem må jeg bare smøre hvis ikke føler jeg ansiktet brenner opp. Noe jeg har tenkt selv på er sikkert at det lønner seg å få boostet opp imunnforsvaret. Så det skal jeg lese meg opp på. Noen som har noen gode tips på hva som er best for å styrke det? (helst litt kjapt?)
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Damen
Har vært masse hos ulike hudleger tidligere, da jeg har hatt ymse hudplager siden jeg var liten. Etter hva jeg har lest kan nok ikke en hudlege gjøre stort mer enn hva som har blitt gjort.
Hej Damen hjertflag1
Hvordan er (var) din hud i det hele taget? Har du en sart, tynd hud? Eller er den tyk og u-elastisk? Ved skrammer eller sår - heler huden godt og hurtigt, eller langsomt og trægt? Og hvad med ardannelse? Ved ikke om du har været opereret for noget eller på anden måde har fået ar, men hvis du har - er det pæne ar eller grove, "udflydende" og/eller mørke?
Da du har haft mange hudplager siden du var lille barn, har jeg svært ved at sætte alt på, at det er hormonernes skyld altsammen. Det kunne tyde på at du kunne have et dårligt optag af svovl (eller en svovlfattig kost) og evt. lever i en permanent tilstand af underskud af svovl. Uden svovl nok - en dårlig keratin-gendannelse i overhuden > nem grobund for bakterier/svampesporer = hudinflammationer/allergiske reaktioner + svækkelse af beskyttelse mod sollyset = igen grobund for hudinflammationer/allergiske reaktioner.... og sådan kan man blive ved og ved. Svovl er mad, svovl er næring, får man for lidt af det, kan kroppens celler (her hudceller) ikke regenerere. "Svovlbade, og andre former for svovltilskud udvortes anvendes på huden ved psoriasis, eksem, skæl, follikulitis (inficeret hårsække), vorter, og pityriasis versicolor (en kronisk hudsygdom karakteriseret ved lapper af hud, som afviger fra farven fra sædvanlige hudfarve)." Endnu mere effektiv indvortes. Kilde (University of Maryland)
Derudover påvirker svovl (eller svovlmangel) et svimlende (an)tal af kroppens øvrige funktioner, hvoraf en del minder pænt om, hvad du tidligere har skrevet om div. plager... både inde og udenpå kroppen. 3 måneder med 3 g MSM dagligt og der er gode chancer for at du kan få dig en aha-oplevelse. Det er nemlig noget jeg en gang har væddet mod (du ved - "skeptiker" er mit andet navn) og... tabte (gudskelov). :mrgreen:
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Hej Damen hjertflag1
Hvordan er (var) din hud i det hele taget? Har du en sart, tynd hud? Eller er den tyk og u-elastisk? Ved skrammer eller sår - heler huden godt og hurtigt, eller langsomt og trægt? Og hvad med ardannelse? Ved ikke om du har været opereret for noget eller på anden måde har fået ar, men hvis du har - er det pæne ar eller grove, "udflydende" og/eller mørke?
Da du har haft mange hudplager siden du var lille barn, har jeg svært ved at sætte alt på, at det er hormonernes skyld altsammen. Det kunne tyde på at du kunne have et dårligt optag af svovl (eller en svovlfattig kost) og evt. lever i en permanent tilstand af underskud af svovl. Uden svovl nok - en dårlig keratin-gendannelse i overhuden > nem grobund for bakterier/svampesporer = hudinflammationer/allergiske reaktioner + svækkelse af beskyttelse mod sollyset = igen grobund for hudinflammationer/allergiske reaktioner.... og sådan kan man blive ved og ved. Svovl er mad, svovl er næring, får man for lidt af det, kan kroppens celler (her hudceller) ikke regenerere.
Derudover påvirker svovl (eller svovlmangel) et svimlende (an)tal af kroppens øvrige funktioner, hvoraf en del minder pænt om, hvad du tidligere har skrevet om div. plager... både inde og udenpå kroppen. 3 måneder med 3 g
MSM dagligt og der er gode chancer for at du kan få dig en aha-oplevelse. Det er nemlig noget jeg en gang har væddet mod (du ved - "skeptiker" er mit andet navn) og... tabte (gudskelov). :mrgreen:
Det kan godt hende du har veldig rett Anisa. Jeg oppfatter huden min som normal, har ikke tenkt så mye på det egentlig. Arrene er lyse og relativt pene, men har ikke tenkt på å sammenligne med noen. Men jeg er svært ømfintlig med lys, mye atopisk eksem i alle år og nå også denne periorial dermatitt. Men den siste tiden har huden forandret seg, kan hende det er alderen også. Den har blitt mer ruglete og porete på en måte. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men litt sånn gamlinghud om du skjønner? Hvordan får man i seg svovel til vanlig da?
Jeg skal bestille med en gang. Så der du bestilte, du bruker begge produktene deres sammen? Event. kan du anbefale produkter med samme innhold som jeg kan kjøpe på helsekost her, så jeg kommer fortere i gang.
Leste den tråden i helga, og tenkte da at det kunne vært noe for meg. Men så er det det med å få ut fingeren da. Takk for rådet Anisa! xx4
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Damen
Så der du bestilte, du bruker begge produktene deres sammen? Event. kan du anbefale produkter med samme innhold som jeg kan kjøpe på helsekost her, så jeg kommer fortere i gang.
Jeg bruger dem begge sammen - glukosamin og MSM. Men ellers er Norge fattig på MSM-forhandlere. :mrgreen: For ikke at afspore hele din Dagbok - har jeg svaret her: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=11121 - kære Damen. hjertflag1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Tusen takk for informasjonen Anisa. Setter virkelig pris på det. Da blir det harry tur ganske så fort, må bare vente til jeg ikke skremmer folk :shock: Spørs om ikke dyra mine trenger noen svovelprodukter også, så skal høre med kontaktene mine på den fronten :wink:
-
Da er MSM og glukosamin i hus. Starter opp i morgen tidlig, ser det er anbefalt å ta de på morgenen og dagen delt i to doser. Ikke om kvelden, for da kan det gå utover nattesøvnen. Står at man skal øke gradvis. Er det nødvendig Anisa? Eller kan jeg bare ta 3 gram med engang?
Huden har blitt mye bedre de siste dagene. Er sikkert antibiotikaen som virker. Kjenner den har drept endel bakterier andre steder også :wink::shock: Men det går seg vel til får en håpe.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Damen
Huden har blitt mye bedre de siste dagene. Er sikkert antibiotikaen som virker. Kjenner den har drept endel bakterier andre steder også :wink::shock: Men det går seg vel til får en håpe.
Gledelig å høre at huden er bedre...kanskje en probiotika kur er på sin plass når antibiotika er avsluttet?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Gledelig å høre at huden er bedre...kanskje en probiotika kur er på sin plass når antibiotika er avsluttet?
Det er helt sikkert på sin plass. Hva heter det, og hvor får jeg event. kjøpt det? Får lese meg litt opp på det. Takk for tipset!
Selv om jeg er myye bedre, så kommer det fortsatt nytt utslett når det andre har tørket ut. Bruker også hydrokortison, skal ringe hudlegen å høre hvor lenge jeg kan bruke den.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Damen
Det er helt sikkert på sin plass. Hva heter det, og hvor får jeg event. kjøpt det? Får lese meg litt opp på det. Takk for tipset!
Selv om jeg er myye bedre, så kommer det fortsatt nytt utslett når det andre har tørket ut. Bruker også hydrokortison, skal ringe hudlegen å høre hvor lenge jeg kan bruke den.
Jeg bruker disse:
http://www.vitaminbutiken.se/shop-by...tillskott.html
men det viktigste er at det er minst 10 milliarder bakterier i den typen du velger. Veldig dyrt i Norge (fort 400-500 kr). Disse får du under 200 kr inn i Norge tollfritt.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Damen
Da er MSM og glukosamin i hus. Starter opp i morgen tidlig, ser det er anbefalt å ta de på morgenen og dagen delt i to doser. Ikke om kvelden, for da kan det gå utover nattesøvnen. Står at man skal øke gradvis. Er det nødvendig Anisa? Eller kan jeg bare ta 3 gram med engang?
Hej Damen? Nattesøvnen? :?: Jeg har altid taget glukosamin og MSM samlet (6 tabletter) på en gang og altid om aftenen. Aldrig skyggen af indsøvningsproblemer af den grund. Faktisk har jeg aldrig før hørt om hverken at skulle "øge gradvis" eller "ikke om kvelden". Med den erfaring jeg efterhånden har samlet, kan jeg kun sige: det hele samlet om aftenen og ellers ikke skænke det en tanke i mange måneder. Ikke stresse, ikke presse, ikke vente og heller ikke "regne med noget" før kroppen responderer selv. Det kan tage et stykke tid og fordrer fred og ro, uden en alt for nøje selviagttagelse.
En lille kuriositet: har hørt fra flere modne personer, at de ca. ½ år efter opstarten af denne "coctail" er "vokset" med mellem 1½ og 2 cm. :mrgreen: Det har jeg også oplevet. Det var disse brokdele af mm, som bruskskiverne mellem ryghvirvlerne er blevet "tykkere" med, der lagt sammen har kompenseret for det "naturlige", aldersbetinget sammenfald af rygsøjlen. xx9