-
Mitt Balder besøk, lymfedrenasje, høyt blodtrykk
I begynnelsen av mai tok jeg turen til hjemlandet Norge, for å besøke familie og venner, og også får å ta en tur på Balder.
Som de fleste her vet så har jeg Hashimoto, B12 mangel og har hatt problemer med Kalsium mangel. Jeg sliter også med for fet lever.
Jeg har vært under behandling side mars 2005. Og ting har blitt bedre, mye bedre. Men det er flere ting som kunne ha blitt enda bedre.
Så jeg tok turen til Balder, der ble jeg sugd tom for blod.
For noen uker siden så tikket alle slags blodresulteter hjem i postassa til min far:
- den bekrefter stoffskifte problemer, og også hashimotos
- den bekrefter B12 mangel, selv om jeg bruker sugetabletter, er det for lavt
- jeg har for høyt kobber i blodet
- jeg har høy CRP (betennelse sjekk i blodet)
- jeg er fremdeles positiv for Epstein Barr virus (fra begynnelsen av 1990 tallet)
- det var noen andre prøver som var positiv for betennelse
- jeg har høyt fastende insulin (116, hvor høyeste grense er 120)
Og så kommer det verste, matvare intoleranser:
- gjær, bakegjær
- gjær, øl
- tranebær
- alfalfa
- havre
- bygg
- hvete
- sopp
Jeg skal tilbake til Norge (bryllup) og Balder i begynnelsen av Juli. Det blir spennende å se hva legen (Ljøgodt) har å si om dette.
I mellomtiden så har jeg begynt med lymfedrenasje. Jeg sitter fast og full med vann. Mitt egent personlige svømmebasseng liksom :) Det er vistnok ille i følge fysioterapeuten som behandler dette.
Jeg har også høyt blodtrykk, håper dette kan bli lavere med lymfedrenasjen.
Det hender jeg gir meg selv sportsmassasje i gave.
Ved siden av dette så trener jeg 3 timer i uken: fitness og pilates.
Så jeg holder meg positiv til verden... men det er skikkelig trist at jeg må slutte å spise pizza, pasta, brød etc... verden er liksom ikke helt snill med meg :)
En veldig fin gladmelding: min nye fastlege i Nederland har vedkjent at jeg har stoffskifte problemer. Hun har gitt meg 25% økning av T4 tabletter, mens spesialisten sa alt var bra... Jeg var utrolig positivt overrasket :)
Jeg skal holde dere oppdatert!
-
TSH synker, men FT4 går nesten ikke oppover...
Heisann,
I midten av mai ble Thyraxen min hevet fra 100mcg til 125mcg. Ca 6 uker etterpå hadde jeg en sjekk hos legen som viste litt rare prøve resultater.
14 mai (husker ikke referanseområdet 100%):
TSH 1.7 (0.2 - 4.0 ca)
FT4 15.4 (12 - 24 ca)
26 juni:
TSH 0.65 (0.2 - 4.0)
FT4 16.5 (12 - 24)
Det ser ut til at TSH reagerer helt fint på 25% forhøyning. Men FT4 reagerer ikke like bra.
Er det flere som har opplevd dette? Noen som har en ide hvorfor FT4 ikke går mye oppover?
Ved forrige forhøyning i November 2006 gikk jeg fra 75 til 100.
Da ble jeg super hyper og FT4 var på ca 25, mens TSH var 0.05 eller lignende.
Takk takk :)
Siv Cath
-
hei SivCat
Jeg har hatt enda rarere prøvesvar etter doseøkning har fT4 til og med gått ned. Din reagerer iallfall riktig, så kanskje det tar lenger tid enn 6uker ?
Er stoffskiftet lavt kan det ta lang tid å få stabile doser.
Kanskje er diagnosen din moden for en revurdring ?
Sløyfe subklinisk ?
Dosen begynner å bli helsupplerende vel ?
Min erfaring kan du jo lese om, men den er jo blitt slik fordi jeg fikk alt for lav dose. Og kanskje har andre også for lav dose om TSH er over null.
Dosen min ble null på en tredjedel av den dosen jeg bruker idag.
Men en må såklart ha en individuell tanke om dette.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av Hansen
hei SivCat
Din reagerer iallfall riktig, så kanskje det tar lenger tid enn 6uker ?
Er stoffskiftet lavt kan det ta lang tid å få stabile doser.
Kanskje er diagnosen din moden for en revurdring ?
Sløyfe subklinisk ?
Dosen begynner å bli helsupplerende vel ?
Jeg har også tenkt over at det kanskje går litt lenger enn 6 uker. Men forrige gang så spratt den rett opp, og det merket jeg også. Men nå reagerer ting litt tregere. Så du kan nok ha rett at den ikke er subklinisk lenger.
Antar at du bekreter mistanken min... at ting tar tid :)
-
Er nok desverre nødt til å bekrefte mistanken sivcat.
Jeg har iallfall brukt rikelig tid - det er vel derfor jeg syns det er viktig å formidle noen av erfaringene mine.
Håper at de kan være relevante for noen iallfall.......
-
Jeg tror at vi alle har forskjellig erfaringer , men at vi kan dra nytte av andres også:) At en ting er slik den ene gangen, er kanskje ikke så den andre.
Trist men sant :)
Jeg skal på Balder på fredagen (ett lite besøk hjemme) da blir det interessant å se hva de sier der med tanke på alle problemene.
- lavt stoffskifte hashimotos
- lavt b12
- for mye tykk galle i levera
- matvare intoleranse
- for høyt kobber i blodet
- fortsatt Epstein barr virus aktiv
- infeksjoner i kroppen...
Veldig spent :)
-
Da har jeg vært på Norges besøk og hos Dr AKL på Balder igjen for å se hvordan min nye hverdag ser ut, og den ser somber ut, spør du meg :?
Ved siden av skjoldbrukskjertel problem, B12 mangel og en del andre problemer (artrose etc), så har jeg da også matvare intoleranse.
Ikke bare må jeg stoppe med hvete, havre, bygg, gjær, tranebær, sopp etc, men det er full stopp av sukker og enhver substans som har gjærings prosess etc.
Det betyr full stenalder kost: rent kjøtt (kylling, kalkun, lam, storfe), frukt, bær og grønnsaker. (Fisk er også veldig lov, men jeg kan ikke fordra fisk).
Så all pose- og hermetikk mat er forbudt. All slags frukt juice. All søt melk. Alt med sukker. Peanutter og Cashew nøtter, etc, er ikke lov. Ei heller modnet ost (Jarlsberg, Norwegia, Gouda etc) og ingen sauser med eddik.
Så det skal bli moro i fremtiden.
Har allerede merket en del bedring i magen min. I fra å ha hatt diare nesten 9 år på rad, så er magen stein hard :oops:
Men jeg regner med at det bedrer seg etter hvert.
Forhåpentligvis så blir resultatet en bedre mage, null senkning/infeksjon i kroppen, og en tynnere Siv 8)
Jeg skal holde dere oppdatert :)
Å ja... kanskje nevne det også: Lymfedreinasjen går veldig bra. Kroppen er mykere og jeg kan gjøre mer med mindre smerte. (Huden er ikke 1 størrelse for liten for meg lenger liksom).
Blodtrykket mitt har også gått ned en del, og det kan jeg også føle etter at jeg gikk opp med 25 microgram med Thyrax (Nederlandsk T4). Følelsen av at noen gir meg en konstant klem er liksom ikke der lenger.
Jeg liker klemmer, men helst ikke i mer enn noen sekunder om gangen :)
Jeg skal også begynne med B12 sprøyter igjen. Fått resept på Balder. 1 gang i uken i 6 uker, deretter 1 gang i måneden. Så i dag settes sprøyta for første gang på ca 2 år :) Gleder meg til fremgangen der :)
-
5 kilo på en måned etter gluten- og gjærfri kost
Heisann alle sammen,
I Mai fikk jeg vite at jeg hadde en del matvare intoleranser. I juli så fikk jeg vite hva jeg måtte kutte ut å spise i tillegg til det jeg hadde intoleranse for (gjær, glutenprodukter, eddik, ost, nøtter, melk, sukker, etc etc etc).
I løpet av August måned så gikk jeg ned 5 kilo (uten å egentlig merke det, for jeg var så opptatt av å flytte hjem fra Nederland og avslutte jobb etc) på denne dietten.
Jeg tørr ikke å håpe for mye på å gå ned videre 5 kilo pr måned, men blir det ett par kilo pr måned hvis jeg fortsetter å følge dietten, så er det klart at den virker.
Ikke bare er magen min mye bedre, jeg føler meg mer opplagt også. Samt at jeg har en del mer energi. Kroppen har mindre væske inhold... og forhåpentligvis er det fettet, og ikke musklene, som forsvinner :)
Tenkte jeg bare skulle dele det med dere! Kanskje det er flere som bør vurdere å sjekke seg for intoleranser i matveien?
Siv Cathrine
-
Så fint for deg!
Jeg selv gikk ned 20 kg og nå ble legen min betuttet og tok masse blodprøver uten at jeg ba om det og alle er veldig veldig fine......og sulen har jeg ikke vørt og jeg måtte kutte ned på levaxindosen med en halv tablett, altså 62µg. Det merket jeg selv og gjorde selv (fordi jeg ikke fordrar å være overmedisinert) og prøver etterpå viser at jeg ligger helt riktig an.
Hvordan testet du deg?
Jeg ver hod helehtsterapeut, og hun kom fram til noe, og først reagerte jeg jo selv veldig på gluten og melk, ganske plutelig og tydelig, og så brukte jeg yorktest og jeg har IgG antistoffer mot gjær og litt mot skalldyr, kiwi, og bønner.
Men hvordan test tok du?
-
Heisann,
Jeg var hos Anne Kathrine Ljøgodt på Balder. Hun bestilte blodprøver på intoleranse i ett laboratorie i USA. De kom tilbake med godsakene...
Jeg er fremdeles på 125mikrogram av T4 og trives godt der. Mulig at jeg føler at blodtrykket er litt høyt, da er det mulig jeg bør øke til 150. Men med dietten og medisiene jeg er på nå, så er jeg rimlig happy.
Har jo akkurat flyttet tilbake til Norge også, og begynt ny jobb... det tar mye energi, men det er ikke værre enn at jeg sover litt ekstra, så går det over :)
-
Spørsmål til dere som går på Lio
Heisann,
lurte litt på dere som går på Lio.
Hva slags blodresultater hadde dere når dere begynte?
Da tenker jeg på både TSH, FT3 og FT4.
Jeg sitter og lurer litt på å spørre om Lio.
Jeg husker vel at TSH forrige gang lå på 2.5 (ref fra Fürst), FT4 var på 14 og FT3 husker jeg ikke men litt over midten (også ref fra Fürst).
Må FT3 være lavt for å begynne med Lio?
-
:) Husker ikke hva TSH lå på, men ft3 var 3,8 (3,5-6,5) og ft4 var 23 (11-23) Går nå på 100µg levaxin og 20µg liothyronin. Sist jeg målte var TSH <0,03, ft3 ca 5 og ft4 ca 15. Har ikke prøvesvarene her, derfor kan jeg ikke gi de nøyaktige verdiene. Fungerer ok nå, men det er nok lett å bli litt overdosert. Eksperimenterte endel på egenhånd ifjor høst (med fastlegens velsignelse). Prøvde meg da helt opp i 100µg levaxin og 60µg lio. Ble da overdosert, men symptomene forsvant errer noen få dager uten andre problemer da jeg reduserte ned til den dosen jeg bruker nå. Av og til, når jeg skal gjøre noe anstrengende , tar jeg 10µg lio ekstra på ettermiddagen
-
Oki, så du hadde FT3 på midtre nivå, slik som jeg...
Jeg har problemer med at FT4 holder seg under midten, mens TSH reagerer fort på Levaxin.
Så jeg tenkte kanskje Lio kunne hjelpe på søvnproblemer og andre energiting og tang. Livet er ganske så greit, men ikke så greit som jeg gjerne skulle ha det :-)
-
:) Ft3 lå nær nedre grense, mens ft4 var helt oppe på øvre grense. Må føye til at ved målingene noen mnd. før var ft3 nede i 3,6, så den hadde nok vært stabilt lav i noen tid før jeg begynte med lio. Hadde både hyper -og hyposymtomer på en gang. Uro i kroppen, med hvilepuls nede på 50-tallet. Fryktelig ekkel følelse!. Merket stor bedring med en gang , men det dabbet noe av etterhvert. Hvilepulsen er nå ca 60-70, noe som er normalt for meg
-
Mine blodprøve resultater så slik ut da jeg for kort tid siden startet med Lio:
Mine Fri T3 verdier lå i nedre normalområdet 3.4-4.5 det siste året, mens Fritt T4 lå på 21-24 (helt i øvre sjikt) og med undertrykt TSH (0.03-0.2).
Basert på de to sistnevnte verdiene ment legen at jeg fikk for mye Levaxin. Jeg har imidlertid ikke følt meg bra og poengterte at siden T3 lå i nedre del av området på tross av tildels svært høy T4 at kanskje ikke kroppen min klarte omdanning av T4 til T3. Legen gikk med på å la meg prøve Lio :)
-
Jeg mener egentlig at man bare kan prøve å se. Det er ingen fare med det.
Men om man skulle overse sin egen følelse og ta det ut fra blodprøvene, så kanskje man skulle prøve å øke Levaxindosen så mye som mulig - og da mener jeg så mye man selv tåler og ikke noe doktoralt nummerisme.
Det er jo T3 som er det egentlige stoffskiftehormonet, og dette blir frigjort kontinuerlig fra T4. Vi trenger påfyll hele tia - i en uendelig strøm. Fordi T3 varer bare noen få timer. Derfor best om det blir tilført kroppen på denne måten.
Men hvis man når et tak på sin Levaxindose som ikke lager nok T3, må veien ligge open for å se om kroppen vil bruke et tillegg av syntetisk T3.
Eller om Armour er bedre.
Det finnes flere tenkelige modeller for at Liothyronin skulle være nødvendig og ingen av dem behøver nødvendivis passe for akkurat deg.
Så hvorfor er det så vanskelig å få lov å prøve ?
Du får jo prøve Rohypnol ?
-
Doktoral Nummerisme! :lol: :lol: :lol:
-
Hei, min TSH lå mellom 1,2 og 1,9 før jeg begynte på Lio. Nå er den på 0,01. T4 har alltid ligget høyt, fra 80% til 120%. Nå er den sunket til rundt 50%. T3 har alltid ligget lavt, helt ned mot nederste referanseområde. Den har steget til mellom 40 og 50%.
Det jeg merker er positivt med Lio er at jeg mister mindre hår, er litt "lysere i toppen" og jeg er blitt mye varmere. Har faktisk redusert innetempen med flere grader i vinter.
Jeg tar ca 10µg mer Levaxin nå enn jeg gjorde før jeg begynte med Lio, så ikke ta vekk for mye Levaxin.
Det skader jo ikke om du prøver for å se om det kan hjelpe deg.
:) fra Lisbeth
-
Armour - nå skal jeg prøve! :-)
Heisann,
Fikk i dag resept på Armour. Gleder med til å prøve ut dette.
Jeg er litt sånn i tvil hva jeg skal gjøre i overgangen.
I dag tar jeg 150mcg Levaxin.
Jeg får 2Grain med Armour. (Legen hadde en grei oversikt for å se hvordan man skulle sette Levaxin ved siden av Armour).
Jeg fikk beskjed om å begynne på 2 Grain, fordelt på to ganger om dagen.
Er det noen her som har evt noen kommentarer til dette? Noe jeg bør være obs på? (Legen sier at jeg skal evt kutte ned til 1Grain om jeg får hjertebank, og heller ta halvparten med Levaxin ved siden av).
Alle råd, tips etc er velkomne :-)
Har ikke hentet Armouren ennå, så det tar nok noen dager før jeg får startet opp :-)
-
Re: Armour - nå skal jeg prøve! :-)
Apoteket bruker også noen dager - de har ikke lov !!! til å ha Armour på lager. Tenk på det !
Første gangen bruker de flere dager, men senere går det til dagen etter.
Jeg syns ikke noe om å gå rett på 2 Grain.
Mulig det kan gå bra, men jeg ville ikke gjort det.
Husk at Levaxin har en halveringstid på en uke.
-
Kanskje en grei ting å bruke to uker på å gå over... kutte ned Levaxinen til 50% og ta kun ett grain.
Levaxinen om kvelden, og Armouren på morningen, i tillfelle det skulle bringe med seg litt hjerteklapp. Enklere å deale med det på dagtid enn på natterstid :-)
Forhåpentligvis så kan apoteket skaffe frem "godsakene" om ikke mange dagene. Er veldig spent.
Fikk forresten i går litt dårligere nyheter på Insulin siden... den er blitt skyhøy siden sist jeg var på Balder... Det går mot Diabetes om jeg ikke kutter på Karbohydrater (og jeg som allerede har kuttet all brødmat og pasta, etc).
Jaja, godt man skal ha utfordringer i livet ;-)
-
Får håpe dette er din vei sivcath.
Jeg kan huske at jeg var utrolig nervøs da jeg gikk over, og vil bare si at det var det ingen grunn til.
Jeg kutta levaxinen brått og venta en uke før jeg startet med en bitteliten Armourdose - det gikk også bra, men det tok jo lengere tid.
En må vel forvente noe turbulens en tid framover, men det er ikke noe som er særlig vanskeligere enn ellers tror jeg.
Nå har jo "blandingsteorien" kommet som en mulighet.
Mange tar 25 - 50µg Levaxin og resten Armour og føler seg bra på det, så det er også en mulighet.
Da ville jeg gått ned til 25 og etter en uke inført 1G Armour.
Jeg har prøvd å snikinnføre 25µg i dosen min flere ganger, men jeg blir verre bare av den lille Levaxindosen.
-
Mange trenger noe t4 ved siden av Thyroid, men det vet aman ikke om mantrenger før man har forsøkt med bare Thyroid.
Grunnen er at mange trenger en ft4 i øvre halvdel av referanseområdet (og selvsagt ft3 i øvre også)
Men mindretallet er helt okay med en ft4 i nedre halvdel, bare så lenta at ft3 er ganske høy.
Jeg er helt enig å fase det inn, fordi t3 i er kjapt tilgjengelig, og t4 fra levaxin fremdeles henger rundt i blodet, og da kan ma bli overdosert siden det hoper seg opp med det gamle og det nye. det unngår man ved å fase det inn.
Thyroid tilsvarer røft 72µg t4 per grain så 2 grain er ganske tett på, men sannsynligvis må man justere dosen etterpå, og kanskje beholde litt t4. 50µg er for eksempel ganske vanlig.
nora
-
Var litt interessant i går når jeg leverte resepten. Til og med farmasøyten begynte å stille spørsmål hvorfor jeg ville bruke Armour istedenfor Levaxin... uansett så skal det være inne på tirsdag.
Jeg skal begynne å gå ned på levaxin (selv om farmasøyten mente det ikke skulle være nødvendig).
Så får vi se hva som skjer.
Legen på Balder ønsker å følge opp ganske så tett, så nye blodprøver skal taes om ikke altfor lenge.
Hadde forresten disse målingene ved forrige prøver 6. oktober, da på 150 MCG Levaxin:
TSH 0.98 (0.2 - 4)
FT4 15.1 (9 - 22)
FT3 3.6 (tror ref var 2.7 til 5.5)
Så jeg ligger veldig midt på treet med FT4 og FT3, TSH er grei nok, men jeg teller den ikke.
Det artige er at min Anti-TPO viser mindre og mindre betennelse tendens. Det har den gjort siden jeg startet på Levaxin i mars 2005. Den er fremdeles godt positiv, men blir artig å følge med på hva som skjer med den. Ellers så har jeg fremdeles betennelse i kroppen, både SR og CP viser betennelse i kroppen, men begge viser tendens til å gå nedover.
-
Ikke så rart at farmasøyten stiller spørsmål om hvorfor du heller vil bruke Armour.
Kanskje følger denne så godt med at han vet at det er svært få innrapporterte bivirkninger på Levaxin.
Jeg prøvde å få inn bivirkninger alt jeg klarte, men lykkes ikke.
Noen som har klart det ?
nope.
Her stiller den kompakte majoritet i hvitt seg samlet for å hindre at noe de "tror" på, og har gått inn for med alle kluter som finnes - ikke skal stemme.
Fagelig sett er det noe som ikke stemmer i den behandlingsteorien som tres nedover hodene våre.
Man venter nok på en måte å slippe katten ut av sekken på - uten at man taper fagelig prestisje på det.
-
Forresten så begynte de å lage syntetisk t4 før de fat ut at det var et til hormon, t3. De baserer all sin praksis på den første oppdagelsen, t4.
Og USA så fantes det noen skaldaler med vekttapsklinikker og store doser t3, slik at t3 og medisiner som hadde t3 kom i vanry.
Dette er noe av bakgrunnen til at de foretrekker 4 alene.
Men pasientene skrek og geberdet seg når de ble satt over fra Thyroid til t4 den gangen den ble innført på markedet.
(men skriver legene og farmaseutene det opp? nei)
(og orker hypo pasienter å gjøre noe med det? nei)
nora
-
Jeg fikk "godsakene" i går og leste på vedlegget på boksene om dette med bruk av Armour og T3 spesielt for å få bukt med overvekt. De anbefalte det så absolutt ikke... ;-)
Jeg begynte i dag tidlig med 1grain (60mcg) og føler meg til nå (3 timer senere) ganske så fin. Ingen høyere puls (vet ikke om det skal forventes såpass fort, men regner med at T3 allerede burde få en liten oppvekker). Blir vel mer spennende å se hva som skjer i kveld når neste tablett går ned.
Jeg har ved siden av dette kuttet ut det jeg kan av karbohydrater. Dog ikke 100% for jeg merker at jeg blir utrolig gretten etc om jeg kutter ut såpass raskt. Men det er mye mindre enn det jeg pleier å spise. Jeg har ikke spist brødmat eller pasta siden mai i 2007, og nå er det kutt på poteter, ris og det som er av søtsaker (dog fikk jeg lov å ta litt sjokolade når nøden er størst, men da 70% helst 90% sa legen ;-) ).
Merker at jeg er mye mer opplagt om kvelden nå... men jeg har ikke fått sovet noe de siste par nettene... det sliter litt :-)
-
Da har jeg "vært på" Armour i 4 dager. Må si at jeg føler meg ganske så OK. Ingen bivirkninger av den "onde" art :-) Jeg synes kanskje at humøret mitt er litt bedre enn før... kan det stemme?
Pulsen er som før, men blodtrykket er litt høyt... men fysisk så føler jeg meg OK.
Forventet kanskje litt mer "action" med Armour, men veldig glad for at alt har gått så bra så langt :-)
-
Nå kommer det noen fakta og innhenter deg da sivcat.
Levaxin har en halveringstid i kroppen på en uke - etter en uke går du altså 50% på Levaxin......
Og det tar 3 uker å lage T3 av den T4 som er i Armour.
Det er jo T3 også i Armour som jo er klar til bruk - om man nå kan det da ?
Men jeg må jo si at jeg har lurt fælt på om jeg kan bruke den - altså om den er aktiv i meg i det heletatt, og har sett på dosen 5Grain som inneholder 190µg T4 + 45µg T3.
Det blir jo mye da.
MEN....
Det var uten D3.
Nå, men D3, er jeg nede på 2 Grain - så kanskje jeg bruker av T3 nå ?
Situasjonen er ganske ny for meg og det er alt for tidlig å trekke konklusjoner.
2Grain var forøvrig den dosen som først ga TSH=0 helt i starten når jeg var i økefasen.
-
Heisann Hansen,
Er klar over at jeg må vente med litt tålmodighet :-) Men det er jo allikevel interessant å se hvordan kroppen reagerer, og til nå har det gått greit.
Jeg tar også kalsium+D3 tyggetabletter (resept - Calsigran Forte) pga kalsium mangel og D3 på lav i referanse nivå.
Jeg er ikke flinke til å ta dem, da jeg må unnvike å ta dem samtidlig med armour etc. Men gjør mitt beste :-)
Men vi får se. Det kan jo bli spennende å se hva som skjer. Skal sjekke med blodprøver etc i begynnelsen av Desember. Kanskje jeg får en skikkelig drit jul, eller en flott en. Håper jo selvsagt på det første :-)
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
sivcath
Heisann Hansen,
Er klar over at jeg må vente med litt tålmodighet :-) Men det er jo allikevel interessant å se hvordan kroppen reagerer, og til nå har det gått greit.
Jeg tar også kalsium+D3 tyggetabletter (resept - Calsigran Forte) pga kalsium mangel og D3 på lav i referanse nivå.
Jeg er ikke flinke til å ta dem, da jeg må unnvike å ta dem samtidlig med armour etc. Men gjør mitt beste :-)
Men vi får se. Det kan jo bli spennende å se hva som skjer. Skal sjekke med blodprøver etc i begynnelsen av Desember. Kanskje jeg får en skikkelig drit jul, eller en flott en. Håper jo selvsagt på det første :-)
Ja en får da håpe - på det første.
Nå er det vist ikke Armour fullt så følsom for opptaksproblemer.
Det viktigste med lavt kalsium er mosjon - og store nok D-vitamindoser. Over 50µ om dagen.
Da vil det tas opp mer kalsium fra maten.
Det er ikke slik at mer D-vitamin krever mer kalsium. Det er PTH som styrer benstoffskiftet, D-vitaminet sørger bare for å lage et hormon som hjelper til i prosessen.
Det er nødvendig, men det styrer ikke.
Det er mye misforståelser ute å går når det gjelder stoffskiftet - og det ser ut som at det er enda flere når det gjelder D-vitaminets rolle.
-
I siste nr av "Ute og Hjemme", står det om en kvinne som ble satt på Armour av Omdal.
-
Ja, nå har det gått noen uker på Armour. Må si at jeg ikke har hatt mye problemer med hyper symptomer, så jeg tror dosen er fin. (Hadde en ettermiddag med høy puls, men det kan ha vært flere årsaker til).
Eneste problemet jeg har med Armour, er at jeg må ta to ganger om dagen. Det hender jeg glemmer, eller nesten glemmer...
Jeg tror også at jeg har mindre vann i kroppen. Jeg går oftere på do for å tisse... og det føles som om at kroppen er mindre tung.
Annen positiv ting er at jeg føler meg i bedre humør etter at jeg startet med Armour. Flere som har erfart dette? Jeg er nok en enklere persjon å leve med... :-)
Men det er vel langtids virkningen som blir spennende... :D
-
At du tisser mere og oftere er jo et tegn på at forbrenninga di er blitt bedre...!! BRA...
-
Resultater med Armour etter ca 4 måneder
Heisann,
Kanskje noen kan hjelpe meg litt.
Har nå gått på Armour i ca 4 måneder, og føler meg OK. Fortsatt en del trøtt på kveldstid og i helger, men allikevel.
Jeg skjønner ikke helt hvorfor FT4 er så lav??
Resultater (med 2 Grain Armour):
TSH - 0.8 - <0.3 - 5.0>
FT4 - 10.6 - <11.0 - 23.0>
FT3 - 5.3 - <3.5 - 6.5>
FT3 er rimlig likt det det var før jeg begynte på Armour. Men FT4 har vært på rundt 15 - 16 (på Levaxin).
Den dårlige nyheten ved siden av dette er at blodprøvene mine bekrefter Insulinresistens, i værste fall diabetes...
Har telefon møte med Balder på Torsdag, så da blir det vel noe mer klarhet.
Men, kanskje noen kan har en ide hvorfor FT4 er så lav?
Takknemmlig for svar :-)
-
Sv: Resultater med Armour etter ca 4 måneder
Jeg fikk omtrent samme blodprøver som deg. Hadde enda lavere fT4 - og enda lavere TSH - - - og enda økte jeg dosen, og fikk det bedre.
Men det er jo ikke sikkert det er slik med deg.
Så gikk det noen år som jeg økte enda mer, og var første halvår i fjor oppe i 5G/dag.
Så begynte jeg med D3 og er nå nede i 1Grain/dag. (på 5.uka)
Det går opp og ned her i verden, men jeg har ikke målt blodverdiene så dette er bare som jeg føler det skal være.
Det måtte ganske høy D3 dose til i et halvt år. (50µg/dag i førsten - 30 nå)
Husker ikke om du har prøv det, men jeg tror mange kan ha nytte av D-vitamin.
Mener jeg så et sted nylig her på forumet at en hadde slutta helt med Levaxin etter at hun begynte med D3 ? Finner det ikke akkurat nå.
-
Det er ganske vanlig at FT4 synker. Armour kommer jo fra grisen, og de har et annet forhold mellom T3 og T4 enn mennesker, altså mer T3 enn oss.
Det betyr at mange Armour-brukere må supplere med Levaxin hvis formen følger FT4-verdien, som f.eks. hos meg.
Jeg brukte bare Armour først, med fantastisk resultat på kort tid, men nedturene kom etterhvert. Siden FT4 ble lav mens FT3 nærmet seg toppen var det naturlig å tenke økt tilskudd av T4, altså Levaxin.
Jeg har etterhvert landet på en dose med 2 grain Armour (120mg) + 100mcg Levaxin daglig. Sesongvariasjoner høst og vår på ca 1/4-1/2 grain Armour.
Snakk med legen din om å få litt Levaxin i tillegg, og start med 25mcg i et par måneder. Er du litt sart, som meg, må du øke sakte, med 1/2 tablett 25mcg ca hver 8.-10. uke.
Hos meg har TSH vært på 0,01, 0,02 hele tiden, den rikker seg ikke og hverken lege eller endokrinolog bryr seg om den.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Hansen
Husker ikke om du har prøv det, men jeg tror mange kan ha nytte av D-vitamin.
Mener jeg så et sted nylig her på forumet at en hadde slutta helt med Levaxin etter at hun begynte med D3 ? Finner det ikke akkurat nå.
Jeg skal egentlig ta tyggetabletter med kalsium/d-vitaminer, men jeg er veldig dårlig til å huske dem. Jeg skal se om jeg ikke må skjerpe meg der.
Skal også vurdere det du sier baremei, med å suppelere med levaxin i tillegg.
Takker for svarene :-)
-
Har ikke vært inne og sett etter, men tenker du på "Flower", Hansen?
-
Jeg hadde telefon møte med legen på Balder forrige torsdag, og jeg reagerte litt på at hun ikke vil behandle det lave FT4. Hun vil heller vente i noen uker til og ta prøver på nytt.
Hun mener at om jeg tar mer Armour, så vil FT4 gå ytterligere ned (????), samtidig som FT3 går opp og med Levaxin så vil FT3 gå enda høyere opp.
Går jeg lenge nok med lav FT4 så blir det vel noen symptomer som dukker opp?
(I det siste er jeg veldig sliten og grinete, men det kan ha noe med at jeg kutter karbohydrater også...?).