Sv: Insulinresistens og stofskifte
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Nielsigne
Tusind tak igen, Nielsigne
Der står jo hvordan man foretager undersøgelsen. Den tager jeg med til lægen.
Desværre har jeg en opfattelse af, at lægerne ikke gider beskæftige sig med én, der ikke er dødsyg. Jeg lever jo fint, passer mit job og min familie - men jeg vejer knap 20 kg mere end jeg gjorde for nogle får år siden - og det er jeg virkelig ikke glad for.
Jeg har prøvet alt - min vægt har intet at gøre med hvad jeg spiser. Jeg har været på absurd diæt - kun kød, kikærter og andet fyldt med proteiner. Jeg tabte 0,8 kg. på en måned.
Jeg har fulgt Vægtkonsulenternes kur til punkt og prikke - absolut intet skete.
På et tidspunkt tabte jeg mig pludselig fra 85 kg til 80 kg. Jeg har sat mine tal ind i et Excel-ark. Der kan jeg se, at det skete samtidig med at der pludselig skete en lille ændring i T3.
Siden har T3 været det samme - og det har min vægt også.
Jeg ved at T3 bliver brugt som slankemiddel i bodybuilder-miljøet - og jeg har læst at ens T3 skal ligge i det øvre normal-niveau hos de fleste, der behandles for lavt stofskifte, for at de har det bedst (og kan tabe sig).
Bedste hilsner fra
Helle
NB: Hvor er det pragtfuldt at jeg har fået lavet mig en profil her i dette forum.
Det her er ellers noget, som INGEN forstår en brik af, som som man ikke kan tale med nogen om... :D
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Helle99
Hos min endokrinolog spurgte jeg om det samme. Der var svaret: Det kan man ikke. Vi kan ikke lave disse undersøgelser i Danmark.
Denne endokrinolog er vist ikke særlig kreativ... eller vidende?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Nielsigne
Prøven der kan anvendes til enten at bekræfte eller afvise mistanken om insulinresistens hedder Oral glukosebelastning til at vurdere glukose-tolerans og insulin-sekretion. Det er vigtigt at de begge (glukose og insulin) bliver målt samtidigt. Og det er også vigtigt, at lægen rekvirerer den rette glukosebelastning. Der er nemlig flere "sæt", hvor det mest anvendte kun måler glukose 2 (?) timer efter indtagelse af sukkervand...
Den korrekte (for insulinresistens) glukosebelastning består af 4 målinger hvoraf den første foretages fastende og gerne efter ca. 15 minutters hvile efter ankomsten til laboratoriet. Den næste måling foretages ½ time efter indtagelse af sukkervand (1,75 gram glukose pr. kg legemsvægt, max. 75 gram, som opløses i vand); så en time efter og den sidste - 2 timer efter.
Der skal måles blodsukker og insulin. Det er nok til enten at bekræfte eller afvise mistanken om insulinresistens. Normalt måles også C-peptid og Proinsulin, men det gør man ved mistanke om decideret diabetes...
Man tegner så to kurve over udviklingen af niveauer af blodsukker og insulin. Hvis kurverne ser ud til at der er alt for meget insulin i blodet mens blodsukkeret ikke stiger (nok) - da er mistanken om insulinresistens så konkret begrundet at man skal finde en måde (eller en forhammer?) at få sin læge til at interessere sig for behandling af.... PCOs, for selv at få rette behandling.
Men ellers er den mest effektive behandling for insulinresistens på langt sigt og med permanent resultat - en permanent ændring af kostregime, som beskrevet her og her. På kort sigt er det mere besværligt, men på længere sigt en velsignelse for helbredet generelt og for... binyrerne. Er binyrerne i orden - bliver behandling for hypothyreose meget mere vellykket end den ellers ville blive.
Pillerne (Metformin e.a.) er altid kun virksomme på lånt tid, mens rette kostvaner vil "virke" på livstid .
Hvad angår vægttabet, skal man væbne sig med tålmodighed idet før insulinresistensen er helt "ud af kroppen", vil vægten kun reagere småt i den rigtige retning - nedad. vink11
Tak Anisa
Det må jeg tage med til min praktiserende læge.
Endokrinologen fra Bispebjerg Hospital har jeg opgivet, der kommer jeg slet ikke igen.
Men jeg er bange for at min praktiserende læge, endnu en gang vil sige at "Det giver ingen mening" at teste for insulinresistens...
Er du blevet testet? Og var det isåfald hos en praktiserende læge - eller hos en endokrinolog??
Bedste hilsner
Helle
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Helle99
Er du blevet testet? Og var det isåfald hos en praktiserende læge - eller hos en endokrinolog??
Selv tak hjertflag1 Nej, jeg er ikke blevet testet, men har hørt at andre blev.... Jeg sætter mere mit lid til den reaktion jeg får fra kroppen, når/hvis jeg skejer ud og får spist noget kulhydrat-hurtigt eller værre - sukker. Da jeg bliver jeg efter nogle minutter energisk, så ubehageligt overgearet inkl. uro i sindet (ligner stress på en prik), for til sidst at "betale regningen" i form af flere timers brainfog og blytung træthed. SÅ ved jeg, at jeg har ubrugt insulin i kroppen (insulin-rus) og ellers symptomer på lavt blodsukker i varierende grad. Da gælder det om at få lidt protein og fedt i sig i en fart.... Ellers varer bly-trætheden forever (føles det som om). Det ER insulinresistens så det basker! Det ved jeg selv uden tests... smilja1
Gennem kostændring mod meget mere kostfedt og proteiner, ledsaget af træge kukhydrater i mindre mængder har jeg opnået stop af vægtøgning og nu lader jeg tiden arbejde og regner med at vægttabet starter lige så stille når insulinbalancen er genoprettet. Det har jeg oplevet en gang før og det holdt i over 20 år til trods for tiltagende (dengang) forværring af Eltroxin-hypothyreose lige så længe. Konsekvent og permanent kostomlægning varmt anbefales. xx9
Hei!
Jeg har jo insulintresistens, men legen på Heggeli anbefaler ikke Metformin, uten at jeg helt har fått en tydelig begrunnelse.
Jeg klør i fingrene etter å prøve noe, for vekta bare stiger og formen synker :(
Det må vel være bedre å går på medisin og unngå å få diabetes?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Hanna1981
Hei!
Jeg har jo insulintresistens, men legen på Heggeli anbefaler ikke Metformin, uten at jeg helt har fått en tydelig begrunnelse.
Jeg klør i fingrene etter å prøve noe, for vekta bare stiger og formen synker :(
Det må vel være bedre å går på medisin og unngå å få diabetes?
Både Metformin og Glucophage (samme virkningsstoff) er kjent for å ha plagsom diare som bivirkning, især de første ukene/månedene, så det kan kanskje være en grunn.
Selv gikk jeg på Amaryl fordi jeg ikke kunne bruke Metformin. Amaryl virker noe annerledes, og den hadde jeg ingen bivirkninger av.
Nå bruker jeg insulin fordi jeg fikk diabetes, en sprøyte om morgenen og tre om kvelden, kun langsomtvirkende insulin.
Noe du selv godt kan prøve er å legge om kostholdet til lavkarbo, hvis du ikke alt har gjort det. For det er karbohydratene som trigger blodsukkeret, og som igjen fører til at du trenger mer insulin. Og insulin er jo fettlagringshormonet, så mye karbohydrater = mer fettlagring.
Jeg la om til lavkarbo selv i høst, og fra september til desember gikk jeg ned 8 kilo, nå er det sannsynligvis enda mer. Selv det kostholdet som ernæringsekspertisen anbefaler som sunt, inneholder for mange karbohydrater for meg. Derfor har jeg kuttet ut alt brød, ris, pasta, poteter, frukt, lettprodukter unntatt lettrømme fra Q-meieriene, og det meste av grønnsaker som vokser under jorda.
Så her i huset går det i kjøtt, fisk, masse grønnsaker både i frossen versjon og friske, jeg blander meg en god grønn salat med egg hver dag, skal jeg ha en enkel middag sånn kjapt bruker jeg bare å varme noen frossengrønnsaker i mikroen, og spiser dem med lettrømme fra Q-meieriet (lettrømme fra Tine har for mye karbohydrater, da er faktisk seterrømme bedre). Jeg spiser cottage cheese, nærmest alt av hvite og gule oster av både smørbare og skjærbare, og masse egg! I stedet for brød bruker jeg helseklibrød (disse små "sponplatene"), eller Rugsprø.
Nå er ikke jeg noe glad i å steke mat, så det gjør jeg ikke. Men jeg kan gjerne spise et par hardkokte egg til frokosten, det metter lenge.
Når det gjelder drikke er jeg dessverre ikke noe flink med å drikke vann fra springen. Jeg har alltid syntes at vannet her hjemme smaker vondt, og flaskevann blir for dyrt i lengden, så jeg bruker saft av typen som ikke er tilsatt sukker (Lerum eller Nora). Den er ikke helt uten karbohydrater, men når man blander ut med halv mengde blir det ikke så verst.
En annen ting som har hjulpet meg å få jevnere blodsukker, er at jeg gikk over fra Levaxin og til Erfa Thyroid. Da ble blodsukkeret plutselig såpass jevnt at jeg lurte på om det var noe feil med blodsukkermåleren min... Langtidsblodsukkeret er fremdeles littegrann for høyt, men jeg fikk skryt av diabetessykepleieren før jul fordi det er så jevnt, noe som også er viktig.
Vet ikke om dette var til hjelp for deg, men håper du fikk noe ut av det!
Hei og takk for råd :D
Om jeg får diare av Metformin bryr jeg meg ikke om. Jeg merker at det ikke er sunt å ha den overvekten jeg har nå, og må få gjort noe med det. Jeg går bare opp og opp, uten at det er logisk i forhold til det kostholdet jeg har.
Jeg har prøvd lavkarbo, men da ble binyrene mye mer slitne og jeg gikk ikke ned så mye som et gram. Jeg har også tro på å kutte ut karbohydrater, men akkurat nå¨virker det ikke som om det er rett ende å begynne i. Jeg prøver å spise så lite karbohydrater som kroppen tåler, men jeg sliter også veldig når blodsukkeret blir lavt.
F.eks er det besværlig for meg å vente 20 minutter med mat etter at jeg har tatt stoffskiftemedisinen om morgenen. Blodsukkeret mitt går da i bånn, og binyrene stresser noe veldig. Får derfor alltid en dårlig start på dagen. Lurer litt på hvor viktig det er å vente minst 20 minutter? Føler ikke at det er verdt det slik kroppen reagerer nå.
Dersom du bruker levaxin kan du forsøke å ta denne om kvelden i stedet (om du bruker et medikament som innelohder t3 bør du IKKE flytte medisinen til kvelden). Da slipper du ventingen om morgenen.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Hanna1981
Jeg har prøvd lavkarbo, men da ble binyrene mye mer slitne og jeg gikk ikke ned så mye som et gram. Jeg har også tro på å kutte ut karbohydrater, men akkurat nå¨virker det ikke som om det er rett ende å begynne i. Jeg prøver å spise så lite karbohydrater som kroppen tåler, men jeg sliter også veldig når blodsukkeret blir lavt.
Ved du hvad Hanna? Dine binyrer bliver IKKE mere slitne af lavkarbo. De bliver stærkere af den. Hver gang du spiser raske karbohydrater - da presses dine binyrer til at skulle tvinge mere cortisol ud i din krop. Spiser man noget sukkerholdigt - da presses binyrerne til at producere 6 GANGE mere cortisol, end sundt er - både for binyrerne og for resten af kroppen. Hoppeture mellem overskud af insulin og overskud af cortisol giver overvægt og det kan vi ikke snakke os ud af. Sådan er det og her hjælper selv ikke Metformin, da overskud af cortisol kommer på tværs.
Når du oplever faldet i blodsukkeret efter et lavkarbo-måltid - sker det når måltidet er ikke "lavkarbo-nok" eller "lavkarbo-forkert", som regel pga. for lidt protein og kostfedt i måltidet. "Lidt" lavkarbo on and off er IKKE lavkarbo, men en blanding med begrænset effekt. Hvis lavkarbo skal have chancen, må den (over)holdes i en sammenhængende periode og man må ikke spise færre kcal end 2500/dag, hvoraf mindst 1000 skal være fra (fortrinsvis mættet) kostfedt. Dette er ikke en påstand der kan diskuteres. Det er slet og ret - "forbrændings-matematik".
Jeg bemærker også, at du kredser meget rundt om din vægt. Er vægten det vigtigste for dig at få ned, eller er det hypothyreose? Gider du poste en præsentation i forummet Presentasjoner om dig selv og det som fik dig til at tilmelde dig forummet.. Det vil hjælpe dem der gerne vil hjælpe dig.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Hanna1981
F.eks er det besværlig for meg å vente 20 minutter med mat etter at jeg har tatt stoffskiftemedisinen om morgenen. Blodsukkeret mitt går da i bånn, og binyrene stresser noe veldig.
Det er lige OMVENDT. "Stressede" binyrer giver lavt blodsukker. Ikke den anden vej rundt. Binyrerne "udfordres" altid af thyreoidea-hormoner, jo mere slitne binyrerne er i forvejen. Prøv derfor som smgj har allerede skrevet til dig: få din medicin lige før du skal sove og hold fast i forsøget i mindst en uge. Før kan man ikke forvente en objektiv resultat af skifte fra morgen- til aftenmedicinering.
(Smgj: jeg kender en del mennesker, der får deres Thyroid-mediciner om aftenen og det fungerer fremragende for dem. Det er derfor værd at teste om det også fungerer lige så godt for enkelte andre.)
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Hanna1981
Hei og takk for råd :D
F.eks er det besværlig for meg å vente 20 minutter med mat etter at jeg har tatt stoffskiftemedisinen om morgenen. Blodsukkeret mitt går da i bånn, og binyrene stresser noe veldig. Får derfor alltid en dårlig start på dagen. Lurer litt på hvor viktig det er å vente minst 20 minutter? Føler ikke at det er verdt det slik kroppen reagerer nå.
Hei Hanna:)
jeg har det på nøyaktig samme måte. Å kutte karbo helt funker ikke for meg, det gjør meg verre. Så jeg er uenig med det Anisa sier. Men jeg spiser mye mer proteiner og fett enn før, og mindre karbo.
Nå prøver jeg å spise fett/protein før jeg spiser karbo slik at ikke karbo går rett i blodet. Jeg blir faktisk ikke dårlig av å spise karbohydrater. Får ikke noe dramatisk fall i blodsukker etter en stund, som noen (mange) sier de får- unntatt om jeg feks skulle spise rent sukker på tom mage. Jeg føler meg mye bedre med litt karbohydrater.
Synes det er viktig å få frem at vi alle er forskjellige og at det som funker for en, ikke nødvendigvis er det beste for en annen.