Du har jo symptomene på lavt stoffskifte, så det har du.
Men årsaken er det jo godt å vite noe om, og der kommer anti-TPO inn.
Får håpe de legene snart får en eureka.
Ikke gi deg Rita
Printable View
Ringte nettopp og fikk vite at prøvene er fine,T4 er på 17 (opp fra 13)og TSH er på 2,3(opp fra 1,4) så da er det nok ikke stoffskiftet. Anti -TPO visste ikke lab damene hva var for noe,så legen må ringe meg på mandag..
Skuffet er jeg jo fordi jeg fremdeles er syk.
Nei, ikke vet jeg hva jeg skal gjøre, skal hente kopi av prøven til mandag.
Blodverdier ligger jo fast, og tolkinger skal man alltid overprøve selv !
Også den jeg gjør nå !
Det finnes ikke stoffskifteprøver (altså prøver av stoffskiftet)
Man kan tolke mengdeprøver, men er da helt nødt til å bygge på at de ANDRE ikke tatte prøver er iorden.
Så kan man heller ikke si allverden om ett enkelt prøvereultat.
Som dette, men her har man iallfall 2 prøver med en tidsdifferanse å kunne bygge noe på.
Det gjør man ikke her.
Men hvis jeg skal forsøke, så vil jeg jo først se at her er det, eller kan være betydelig turbulens. Resultatene spriker og variasjonen er u-logisk.
Det er jo sånn at når fT4 stiger, så faller TSH (og omvendt), men det er en tidsforsinkelse inne i bildet her, og den er ulik for disse to prøvene.
Det betyr at hormonene ikke er i balanse på måletidspunktene.
Dette vil kreve nye prøver for å kvalitetssikre tolkingen.
Jeg syns - at det er helt i tåka å komme med en slik tolking som at alt er iorden !
For all del : Det kan være iorden - men disse prøveresultatene kan ikke tolkes dit hen.
At man i en slik ustabil situasjon velger å la være å ta en anti-TPO er særlig u-forstålig for meg.
Takk for svar N`Finn. Jeg er rimelig oppgitt,men jeg sa jeg ville ha denne prøven som de der inne ikke hadde hørt om(labaratoriet) så legen skulle ringe meg på mandag. Denne SKAL jeg ha og jeg vurderer å bestille time hos Oftebro.All den tid jeg er såpass syk og har bare blitt verre ,så kan ikke jeg fatte at alt er i orden.. Er jo nesten litt utrolig at de som jobber med blodprøver ikke visste hva anti-TPO er..
Jeg gir meg ikke nå uansett,jeg ser jo jeg blir verre..
Husker ikke om jeg har tipset deg om denne, men her er den :
http://www.furst.no/bb/index6.html
Finn prøven du lurer på i v.kolonne og d.klikk på den, så kommer det opp info og kanskje også videre klikkbare linker.
Lista er alfabetisk, men overse de første bokstavene da.
Ja,den linket u sist gang og den var kjempegrei,var mye interessant der.Jeg var også inne på stoffskifte-info, og der ser jeg at binyretretthet og lavt stoffskifte er nokså likt sykdomsbilde.
Jeg skal be legen om å ta denne anti-Tpo prøven, vil denne også vise om en har binyretretthet?
Eller er det egen blodprøve på den med spyttprøve? Om jeg ikke husker feil?
Jeg har lest her inne til øyet er stort og vått,leter på nettet om mere info og har printet ut endel, jeg skal iallefall ikke komme møtende med legen uforberedt!!
nono - anti-TPO viser kun om det er antistoffer mot det vevet som kjertelen er laget av. Det er ikke virksomt andre steder i kroppen.
Salivaprøven - eller prøvene, er som du nevner for å sjekke om binyrebarken produserer nok - når den skal.
Je mener det er en 4-5 vatt-tamponger man tygger på til bestemte tider.
Disse sendes så samlet til labben.
U-forberedt - nono, ikke Rita nei :)
Lykke til
Tusen,tusen takk for all hjelp og informasjon:D
Hei Rita, bare en kort kommentar fra meg :)
Hvis jeg hadde visst det jeg vet i dag tidligere hadde jeg ikke kastet bort tid på å sjekke binyrene med annet enn salivatest. Det er som Finn sier fire "tamponger" man tygger på til de er mettet med spytt. Tas ca. 8, 12, 16 og 23.
Dette fanger opp hvordan du produserer kortisol over mer av døgnet enn blodprøver som vel tas morgen og kveld. Har du normal produksjon som faller i bånn kl 12 vil vel ikke dette fanges opp med blodprøver morgen og kveld. Da har du et binyreproblem, men får tilbakemelding om at alt er normalt.
Bare et lite innspill etter egne erfaringer. Håper du finner ut av ting og får rettet på det.
Takk for svar,Lisbet:)
Da vet jeg det, kjekt å vite litt før en skal til legen!