Høy intensitet forbrenner alltid mer kalorier enn lav intensitet. Men ingen klarer å bedrive høy intensitet spesielt lenge.Sitat:
Opprinnelig skrevet av kris
Lav intensitet forbrenner mindre kalorier pr time, men gjør at du kan trene lengre.
De fleste av oss forbrenner trolig flest kalorier ved lav intensitet over lang tid fremfor høy intensitet over kort tid.
Min pulsklokke påstår å måle kaloriforbruk. Selv tar jeg klokkas påstand om kaloriforbruk i absolute termer med et par klyper salt. Likevel kan jeg ikke unngå å legge merke til at dersom jeg sykler på relativt lav puls, kan jeg sykle nesten hver eneste dag. Med høy puls kreves mer hviletid mellom øktene.
Denne sommeren har jeg hatt høyere intensitet på treningene enn i fjor. Og har gått mindre ned i vekt. Trolig skyldes sistnevnte hyppigere inntak av frossenpizza.
Du trenger ikke anstrenge deg slik at du spytter blod for å gå ned i vekt. Etter min vurdering erfares varig vektap best i tilfeller der man ikke er klar over at man går ned i vekt - dvs når man trener på lav intensitet i mange timer. Man bare sykler en laaaaaang tur noen ganger pr uke.