Gynekologen vet at lavt stoffskifte bør behandles og at det har mye med fertilitet å gjøre, bare ta det opp med henne/ham! Tror ikke det blir noe problem. Leser på utenlandske fora at det ofte er gynekologen som finner ut at en pasient er hypo.
nora
Printable View
Gynekologen vet at lavt stoffskifte bør behandles og at det har mye med fertilitet å gjøre, bare ta det opp med henne/ham! Tror ikke det blir noe problem. Leser på utenlandske fora at det ofte er gynekologen som finner ut at en pasient er hypo.
nora
Kan jeg da få hevisning til endokrinolog av gynekologen istedenfor? Slipper jeg enda et besøk hos fastlegen?
Alminnelig hypothyreose pleier man ikke å gå til endokrinolog med. Hvorfor vil du til endokrinolog? Det er ofte 6 mnd venteliste, og alle med diabetes etc og hyperthyreose går foran.
Hvorfor kan ikke fastlegen ta hånd om det?
Endokrinologer ser ofte pasienter med en TSh på 80 etc. fordi de har med de pasienter å gjøre som får scanning for thyca og de må hvert år gå uten levaxin enstund for å få en høy TSH for scan.
Når vi så kommer med en TSh på bare 3 eller 4 så tenker de pytt pytt det kan da ikke være sååå illle . De pleier ikke å være så opptatt av oss vanlige hypo. En dame på Ahus sa til meg at jeg ikke måtte bruke levaxin med en TSh på 4,6, det var misbruk og veldig farlig......
nora
Heisann!
Leste at du hadde gått ned 15KG i løpet av en måned. Og det er etter at TSH har vært på over 7! Jeg har lest flere steder at folk med Lavt stoffskifte kan veldig ofte få høyt stoffskifte, før de så faller tilbake på lavt stoffskifte.
Da kan du få resultater som du har hatt!
Mulig at du vil få en høyere TSH når kroppen setter seg tilbake på lavt forbruk!
Og ang Anti-TPO (og Anti-TG).
Når jeg ble diagnosert, så tok min lege (internist) og sa det slik:
Din TSH er høyt! Din FT4 er lavt. Og din T3 viser også at ting ikke er som de skal. Pga av disse verdiene blir diagnosen SubAcute Hypo.
Så tok han for seg Anti-TPO og Anti-TG: Disse var begge forhøyet, og med dette kunne han også fastsette at jeg har Hashimotos sykdom.
Uheldigvis har jeg ikke prøve resultatene foran meg... men jeg tror at dine TSH og FT4 og T3 resultater er rimlig likt med meg (og jeg føler meg shit! Jeg hadde også en periode i fjord hvor jeg gikk ned 8KG på en liten periode. Deretter ble jeg værre og jeg gikk opp i vekt igjen).
Når jeg ser ditt Anti-TPO så tror jeg at det er godt innenfor grensene. Så det er nok ikke snakk om Hashimotos.
Men jeg tror du skal få sjekket deg opp hos en internist (indre medisiner), og ikke endokrinolog!
Lykke til!!
Siv Cathrine
Beklager at jeg ikke følger med i svingene her... Hva bør jeg si til doktoren min? At jeg vil til en internist? At jeg har hørt et lignende tilfelle der diagnosen ble SubAcute Hypo? Jeg har tusenvis av tanker flyvende rundt i hodet mitt nå, og har lite lyst til å gå til doktoren og ikke være forberedt på hva jeg skal si...
Skulle ønske at jeg slapp å mase så på dere... Takk for at dere bærer over med maset mitt!
Klemmer fra Viksi!
Nora: mener du at det bare er dumt å få behandling for det hvis ikke TSH-en er høyere?
Viksi, jeg glemte at det var deg med de svingende blodprøvene. Beklager. Det går an å få henvisning til endokrinolog for det.
(Der er noen som lager seg en siggie som de limer inn i hver posting, nå skjønner jeg snart hvorfor. n'finn har en fo eksempel.)
nora
Årstall--------1990--------1991------2000-----2003-------2005
TSH - ---------------2,66---- ----2,57---------------------2,31----------3,98
FT4-------------------13,4--------17,4--------10,7--------13,5-----------12,1
FT3----------------------------------------------3,3----------4,4----------4,1
Anti TPO-------------------------------------------------------------------<35
B12--------------------------------------------------------------------------320
Ferritin------------------------------13----------23-------------------------12
Hva forteller dette?
Dere som har lang erfaring i dette forum kan vel komme med kommentar.
:roll:
TSH ref.:0,20-4,0
FT4 " :10,0-25,0
FT3 " : 1,4-2,6
FT4 er langt nede i nedre halvdel. Referanseområdet for FT3 ga du ikke, det fins minst to skalaer for det her i landet. TSH er endelig over hormonlabbens grense på 3,6 men det tok mange år for deg. Det som er hormonet er FT4 og FT3. I begynnelsen holder FT3 seg høyt (kroppen lager mest mulig av den FT4 den har) men så plutselig så stuper det vanligvis..
antistoffene fiser ingenting, men den lave ferritin og litt lav B-12 viser at det kanskje er antistoffer involvert, da blir disse nemlig lave som her. Det er alltid noen få som bare slår ut på de gamle prøvene som de har gått bort fra.
Men åssen har du det? Det er viktigst.
Man kan gå en god stund med en FT4 i nedre halvdel, men etter noen år får man flere og flere symptomer. Det er lengden av tiden som også spiller inn, ikke nødvendigvis hvor lav FT4 er. Lang tid og FT4 på littegrann under midten gir også mange sympotmer.
Leste igår om en dame som var helt hypo med en FT4 på 17. Det ar for lav for henne over mange år.
http://www.thyroidtears.co.uk/introduction.html
nora
Takk Nora!
Jeg har hatt noen av symptomene jeg leser om her siden jeg var ungdom, og det begynner å bli noen år da jeg er 55 år.
Egentlig tror jeg at jeg er et PCO - kasus, men det får jeg vel aldri noen lege til å "gidde" å se på da det tar litt mer enn 10-15 min. konsultasjon når det gjelder mer enn ett organ å konsentrere seg om.
Jeg vet ikke om det heter internist på norsk (heter internist på nederlandsk). Men antaklig er det bedre å si Spesialist i indremedisin.Sitat:
Opprinnelig skrevet av Viksi
Men det er jo helt opp til deg! Om du ønsker å følge opp blodprøvene og evt symptomer, så er det kanskje best å spørre legen din om han eller hun kan sende deg videre til en slik spesialist.
Du behøver ikke å si at du har hørt om ett tilfelle, men at du har lest om flere lignende situasjoner på internet sider spesielt for slike sykdommer. Det måtte jeg gjøre flere ganger for å få ta de blodprøvene som skulle til. Det ble 4 ganger å gi blod før de tok de riktige. Til slutt endte jeg opp hos spesialisten som gjorde alt riktig fra første steg...
Men ta din tid. Føler du får å få en bedre utredning må du antaklig spørre legen din om å få time hos spesialist...