Sv: Har podagra nå. Hvordan er Voltaren og Hypotyreose?
Takker så mye for alle de oppløftende ordene, folkens!! :)
I går begynte jeg på Allopur. Legen ga klarsignal, og jeg valgte å starte, uten å ha tatt Voltaren først. Har fortsatt vondt, og klarer ikke å gå normalt, og har hevelse enda. Men tror det er små bedringer på gang. Håper jeg blir normal i føttene snart, i det minste. Greit at resten av kroppen ikke er helt bra, altså. Men det får da være måte på!
Ellers syntes jeg det er rart at jeg ikke blir bedre nå som TSH har steget fra 0.01 til 0.8. TSH'en min var på 1.0 da jeg var "HEEEELT FRISK" i 1997 (haha.. for en vits!) så nå burde jeg jo være minst like "frisk" også! :D
Nå lurer jeg bare på hvor lenge jeg skal ha det verre pga. Allopuren jeg har begynt på. For det er jo en forverring av podagra når man begynner med Allopur. Det gjør.. Vondt. Det er alt jeg kan si. Hele tiden. Jeg har gått rundt nå på venstre ben, "på siden av benet", og balansert i 9 dager nå. :(
I nøyaktig 14 dager har jeg hatt vondt i foten min. Startet 200 mg Allopurbehandling for ca. 1 uke siden, og har tatt 400 mg ibuprofen en gang. Dette har hjulpet litt, men jeg har fortsatt lettere hevelse i venstre fot + en kul på leddet. For noe dritt.
Hei Thomas
du må være tålmodig. Allopur virker egentlig forebyggende. Må nok regne med noen uker før full effekt oppstår, hvor mange tør jeg ikke si noe om. Antakelig individuellt. Gadt tegn at du er litt bedre. Hvis jeg var deg, ville jeg hørt med legen min om det er ok å ta Ibuprofen ived sterke smerter. Ser i Felleskatalogen at det anbefales å ta NSAID-preparater (Som f. eks Ibuprofen) hvis det blir oppbluss ved behandlingsoppstart med Allopur. Ikke gi opptro2
Sv: Er lavt stoffskifte årsak til depp?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
helgemann
Fikk jo kontrollert urinsyre nivået, og den var jo mega høyt!! :shock: URINS = 508
Fikk streng beskjed om hva jeg ikke kunne spise. Det blir jo en lang liste med mat jeg ikke kan spise.... desp1
Jeg bor jo på landet, og her er ikke utvalget så stort. Og i tillegg er det dyrt. Blir vel å spise gress ute, snart...
Jeg har også urinsyregikt, har hatt det i flere år nå. Fikk det som bivirkning av vanndrivende medisiner jeg måtte ta en periode.
Ser du har fått en liste av legen over hva du kan spise og ikke. Her er også en liste som jeg bruker:
http://www.kropogkost.dk/syre-base/s...rbindelser.htm
Her er også en god side:
http://www.laegehaandbogen.dk/defaul...?document=1140
Da jeg hadde anfall sist, var jeg usikker på hva det var jeg hadde fått det av. Det eneste jeg hadde spist som var uvanlig, var rødkål til middagen. Jeg kontaktet produsenten og fikk vite at selve rødkålen ikke inneholdt så mye puriner, men at jeg burde sile av kokevannet før servering da dette kunne inneholde en del puriner. Man kan vel kanskje anta at dette gjelder surkål også, så tipset er i alle fall verd å ta med seg.
Men nå er det ikke helsvart for oss med urinsyregikt. For vi reagerer ikke nødvendigvis på alle matvarer med høyt purininnhold. Når det gjelder anfall må vi nesten bare prøve oss frem og se hvilke matvarer som fører til anfall. Jeg vet jeg reagerer på skalldyr og da særlig reker, men ikke nødvendigvis på rekeost. Jeg vet også at jeg reagerer på makrell, men ikke på makrell i tomat.
Så her må du bare prøve deg frem!
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
sonja
Jeg har også urinsyregikt, har hatt det i flere år nå. Fikk det som bivirkning av vanndrivende medisiner jeg måtte ta en periode.
Ser du har fått en liste av legen over hva du kan spise og ikke. Her er også en liste som jeg bruker:
Her er også en god side:
Da jeg hadde anfall sist, var jeg usikker på hva det var jeg hadde fått det av. Det eneste jeg hadde spist som var uvanlig, var rødkål til middagen. Jeg kontaktet produsenten og fikk vite at selve rødkålen ikke inneholdt så mye puriner, men at jeg burde sile av kokevannet før servering da dette kunne inneholde en del puriner. Man kan vel kanskje anta at dette gjelder surkål også, så tipset er i alle fall verd å ta med seg.
Men nå er det ikke helsvart for oss med urinsyregikt. For vi reagerer ikke nødvendigvis på alle matvarer med høyt purininnhold. Når det gjelder anfall må vi nesten bare prøve oss frem og se hvilke matvarer som fører til anfall. Jeg vet jeg reagerer på skalldyr og da særlig reker, men ikke nødvendigvis på rekeost. Jeg vet også at jeg reagerer på makrell, men ikke på makrell i tomat.
Så her må du bare prøve deg frem!
Hmm... De listene du viser til, stemmer litt, men ikke så mye, med det jeg har fått vite. Alkoholfritt øl går greit, men alt alkohol f.o.m. pils er fy. Nøtter og kjøtt er også fy. Likeså sjokolade. Det her blir man klok av...... vedikke1
Vet nå i hvertfall, at fisk, light brus, salamipølser, sopp, grønnsaker, sydenfrukt, og godteri (som feks sjokolade), blir jeg dårlig av.
Da blir det "en liten rød bil skvapp, du slapp..." på butikken....
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
sonja
Det stemmer med det jeg læste, skrevet af en dansker Svend Gammelby Jensen. Han skrev: "at urinsyregigt opstår, når organismen indeholder for lidt molybdæn, og at urinsyregigten forsvinder, når niveauet for molybdæn forøges. Ved et for lavt niveau af molybdæn opstår urinsyregigt hurtigt, allergier konstateres noget senere. Ved brug af diuretica bør der altid tilsættes molybdæn som kompensation for den tabte mængde."
Han skriver en masse om sammenhængen mellem urinsyregigt og molybdænmangel på denne hjemmeside. vink11
Lægen Carsten Vagn-Hansen skriver også her, at en "daglig indtagelse af kirsebær (friske eller fra dåse) har vist sig meget effektivt at kunne sænke urinsyreindholdet i blodet, men man skal tage et halvt pund dagligt (250 gr). Blåbær skulle også have samme virkning og formentlig også hyldebær. Det er stofferne anthocyaniner i de dybe rødblå farver, der virker." Så selv om sæson for kirsebær, blåbær og hyld er ret kort - kan man, i det mindste slippe for at få sin sommer forpestet af anfaldene af urinsyregigt, hvis man kan få fat på disse frugt. vink11
Sv: Svinekjøtt ikke er bra for mennesker med leddproblemer?
Svinekjøtt inneholder puriner, noe som påvirker urinsyren i blodet. Om urinsyren blir for høy fordi nyrene ikke greier å skille ut nok urinsyre fra blodet, avleires urinsyre i leddene og krystalliseres der, noe som fører til smertefulle anfall og en tilstand som kalles urinsyregikt, eller podagra. Jeg har den selv, så jeg kjenner godt til det problemet der.
Men det er ikke bare svinekjøtt som inneholder puriner, det gjør alt kjøtt. Særlig rødt kjøtt. I grunnen inneholder det meste av mat puriner, det er bare mengden puriner som er forskjellig.
Her er et par sider som tar for seg hva slags mat man bør spise eller unngå:
Sv: Svinekjøtt ikke er bra for mennesker med leddproblemer?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
sonja
Her på forummet er et par tråde om ca. det samme:
- Syre-base balancen
- Urinsyre i blodet xx4
Sv: Han fulgte kostrådene til Norges Diabetesforbund og Statens ernæringsråd
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
helgemann
Har nå lest
intervjuet med ham. Og må si som lederen i Norsk Diabetes Forbund sier: "...Det er ikke alle, en slik kosthold passer..."
Noe som også stemmer for meg. Skal jeg begynne å hive inn på kjøtt hver dag, vil urinsyrenivået mitt stige til himmels. Det samme med egg, kolesterolet vil gjøre det samme, stige til himmels.
Å leve på grønnsaker, funker ikke. Magen hyler etter ett par timer om. Frukt er jo heller ikke idielt for meg.
Med en slik kostholds opplegg som er beskrevet i dette ovenfor nevte intervju, vil man måtte spise jevnt hele dagen, noe som ikke fungerer for, da jeg sover mye og lenge.
Så hva skal jeg egentlig spise, når jeg tåler så lite, og ikke vet hva jeg skal spise lengre????? Ikke rart jeg bare sitter å ser på kjøleskapet, og lurer på hva jeg skal spise i dag, da... :sad:
Helgemann: Har du fått forklart nøyaktig hva du skal holde deg unna med tanke på urinsyregikten? Å bare si "kjøtt og egg" holder jo ikke. Uten å ha noen liste på matvarer som har høyt innhold av puriner, husker jeg at reker og skalldyr var noen av verstingene.
Har du fått noen forklaring på hvorfor du har urinsyregikt? Er det på grunn av enzymmangel, eller har det kommet etter at du ble voksen?
Har du målt autoantistoffer?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Må være så gammel at man har lest sin Knoll og Tott da Helgemann :)
Kaptein Vom, min fryktede, hadde jo podagra. Lå jo støtt der , rett ut med varme grøtomslag rundt sin verkende stortå - noe som helt sikkert ikke hjalp !!
Det er livstilen hans, sa min tidligste famililege - og så strengt på far - duvet rå biff og rødvin, så blir det sånn da.......
Han kan ha hatt ernæringskunnskaper den legen, men ikke så mye kunnskap om hva som er årsaken til podagra.....
En viss anelse og hva som forverret situasjonen må jo innrømmes ham.
Podagra/urinsyregikt kan gi flere og alvorligere symptomer enn smertefull stortå, slik som en vanligvis tenker på det.
Det kan også være forårsaket av medfødt mangel på visse enzymer i purinomdanningen, slik at man får utfelling av ureakrystaller i flere vev og organer.