-
Jeg vet ikke ref. for anti-TPO, har sett det skal være under 35 og under 9, men det har vært med ulike målebetegnelser, så jeg vet ikke hvordan det ligger an nå. Du er uansett lav, men avhengig av målebenevnelse, kan du kanskje være littegrann over. M.a.o. kanskje en begynnende autoimmun prosess i thyroeiodea. Du bør ta nye prøver etter ei stund, noen måneder.
De andre tingene har jeg ikke så god greie på, spesielt hvis man ikke har referanseområdene - altså der hvor vi bør befinne oss - fra minst til mest. Alt som er utenfor ref. er jo litt galt da. Hvis du ikke fikk med referanseområdene, var det da noen av prøvesvarene som var merket med ei stjerne? Noen ganger indikerer de svar utenfor ref. på denne måten.
-
Det er endel lave prøver der, er de fulgt opp ?
Kalium er lav, men kan skyldes andre medisiner du tar ?
så lav som den er skulel en tru den ga puls-forstyrrelse ?
Ferritin er sikkert i laveste laget - iallfall på det lave stoffskiftet du har.
Denne bør du også prøve å øke.
-
Hmm.....tror jeg blir dårlig fulgt opp her ja. Ingen som noen gag har sagt noe om blodprøvesvarene min bortsett fra at jeg har lite jern i kroppen.
Litt rart synes jeg, men helsevesenet i Norge har ikke min tillit. Slik som jeg går å føler meg, forteller jeg til legen. Men di sier at det nok skyldes MS`n min.
Rart når jeg frteller at jeg føler meg "døden" nær og ingen gidder å følge meg opp bedre. Blir temmelig fortvilet her. :(
-
Tar ingen medisiner nå lengre, siden du surte om det!
-
Syns jo det nærmer seg krise at du ikke er bedre fulgt opp enn dette.
Vet ikke om du har sett det enda, men på 80-tallet kom en behandling som heter Empowerplus.
Den er omstritt og legen din må søke om det - men får ikke nei.
Behandlingen krever tett oppfølgelse hos lege, og det kan jo være bra.
Søk litt på nettet da vel.
-
Ferritin er sannelig lavt.
anti-TPO er 25 men det fins flere metoder og referanseområder. Må sjekke på capio hva de bruker.
Jeg synes det er ille at de ikke printer hvilken lab som har gjort det, eller referansområder. Siste er enklest å forholde seg til.
Når jeg tok prøver på volvat fikk jeg heller ikke noensomhelst referansområder eller info om hvilken lab som har gjort det.
-
fant ut at anti-TPO skal ligge mellom 60-100......hvorfor sier di da at stoffskifteprøvene mine så fine ut ?
-
Stoffskifteprøver er et upressist ord.
Funksjonsprøver er prøver av kjertelens funksjon : fT4 fT3
Det er de eneste som er stoffskiftehormoner.
TSH deltar ikke i stoffskiftet, det lages i hjernen og bestememr hvor mye kjertelen skal produsere av T4 og T3.
Anti-TPO - anti-TG og TRAS er antistoffer som enten tar over produksjonsstyringa eller dreper kjertelen.
Du har ikke slike stoffer når prøven din bare er 25.
Det er en stor fordel at du passer på at legen følger opp de prøvene som er lave og de prøvene som tas iforbindelse med hypothyreosen.