Søvn og slik (nok en gang)
Jeg mener å ha lest før her at folk ikke sovner før sent ut på natten. Er det et lavt stoffskifte fenomen? Jeg har tenkt på å bli sjekket for slik forsinket søvnfasesyndrom, men jeg vet ikke helt. De gangene jeg har gått på en mer riktig dose har leggetidspunkt gått mer og mer i normal retning. En periode jeg følte meg virkelig bra klarte jeg til og med å legge meg 12 om natten. Det er jo nesten sensasjonelt.
Er så lei av å høre om at hvis man står tidlig opp så føler man seg trøtt på kvelden også og kan dermed legge seg tidligere. Tullprat! Jeg går da trøtt og utafor hele dagen og kvikner til om kvelden. Om og om igjen prøver jeg å forklare folk om hvordan jeg føler meg og hvordan ting henger sammen med meg. Hvordan jeg har forlatt en normal væremåte for vanlige folk for mange år siden. Det går bare ikke inn. Jeg kan jo bare ta en sovepille. Ja, da virker de enten ikke, eller så våkner jeg opp midt på natten.
Så er greia at jeg jobber skift. Det er jo så maksimalt ugunstig. Det er deilig med kveldsjobbing og å komme hjem i 12-01 tiden. Dagjobbing kan være greit, mens å jobbe på morgenen er en katastrofe så og si hver gang. Jeg prøvde i går og legge meg 01 for å komme meg opp 05. 4 timer søvn var nå greit nok. Jeg ble liggende en time. Så en time med TV også la jeg meg igjen etter 03. Så får jeg sove, og jeg våkner opp 20 minutter for sent. Blytung i hodet, svett og med fuglereirfrisyre. Utover dagen føler jeg meg mer og mer elendig. Psyken går i bunn og jeg blir irritert, aggressiv og likegyldig til det meste. Så når man kommer hjem skal man da altså sove en times middag som maks i følge ekspertene. Er jo helt ubrukelig det. Man våkner opp og sliter med å komme seg opp. Man føler seg stort sett like aggressiv og utafor og alt føles meningsløst. Først etter 3-4 timer søvn midt på dagen kvikner jeg til.
Kjenner noen seg igjen i søvnmønsteret. Eller er det bare å få påvist forsinket søvnfasesyndrom og gå i gang med lysbehandling (nå om sommeren?!) og melatonin? Jeg tror mest det er stoffskiftet, men å få folk til å forstå det? Man kan glemme det. Finnes det en sjanse for at en lege kan forstå hvor ødeleggende det er å gå på jobb for meg og at jeg kan få sykemelding? Jeg tror ikke et øyeblikk på det. Da blir det snakk om hvorfor jeg ligger våken og tenker så mye om natten, og hva jeg må gjøre for å få sove. Pluss å få kontroll over depresjonen min. Som de så beleilig tillegger meg. I alle tilfelle får jeg prøve på det, og om det ikke går får jeg finne en annen måte og grunn for å sykemeldes.
Tror jeg dropper parantes i tittel neste gang :?