Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
Så godt å høre!!!
Når det gjelder HC ,har jeg også hatt det "best" på 40...jeg prøver med mindre nå fordi jeg har brukt det forholdsvis lenge, men fungerer dårligere.Men vil se om binyrene kan komme" i gang igjen", hvis dere skjønner ...men ikke sikkert det er lurt. Du Vigdis sa en gang at det er vanskelig finne tilbake til seg selv, og det er et problem det, at en ikke husker hvordan en egentlig var engang, hvordan en skal føle seg som ""frisk"", men kjenner seg kanskje igjen når/hvis det skjer.... husker bare alt jeg gjorde da jeg var i farta!!
Jeg har fulgt med dere og DHEA, og tror jeg kommer til å prøve, fordi- i serum ligger jeg under minsteref. og i spytt lå det akkurat på nederste grense...
Kanskje sommeren kan brukes til å "forske"...føler vel at en tross alt tåler noe mere den årstida.
Ja, Gunnda, prøv lav dose og se hvordan du reagerer. Når prøvene bekrefter at du ligger lavt, tror jeg det kan ha fin effekt. Jeg hadde DHEA (serum) under referanseområdet. Så må du kanskje teste hormonene innimellom...? Ikke gå ned på hc hvis kroppen protesterer, Gunnda. Du ødelegger bare. Det tror jeg bestemt. Det er ikke hvor lenge du har brukt hc i alt som har betydning, men begynn å redusere når kroppen og binyrene kommer igang, som du skriver.
Ja, Vigdis, DHEA og østrogen spiller også inn i vektøkningen min, tror jeg. Merket at jeg ble bredere i aniktet med det samme jeg begynte med DHEA. Har alltid blitt "tykk" av østrogen i p-piller, så kanskje ikke rart at vekta går opp. Skal begynne å trene snart, men forventer egentlig ikke vektreduksjon av det. Det er nok pillene jeg putter i meg som gjør det. Det får så være, er jo ingen tungvekter ennå, så ingen krise, men liker meg jo best slik jeg "egentlig" er.
Rufus hjertflag1
Jeg er på 3.5 grain Thyroid nå, og legen vil ha meg ned på 3 grain. Da først skal jeg teste ut litt Levaxin i tillegg. Han mener jeg er fortsatt overdosert. Men først tar jeg en blodprøve, så jeg ser hva 3.5 grain viser av verdier. Han mener at kanskje binyrene vil komme i gang når skjoldbruskskjertelhormonene blir de rette. Altså at det kanskje kan være grunn til å prøve en forsiktig nedgang i HC da, og se om binyrene klarer å jobbe litt. Men det er en stund til. Sender dette videre som en tanke å teste ut om noen ønsker å teste. Men jeg synes ikke du, Gunnda skal teste ut noe slikt nå. La kroppen få hvile og komme seg!
Legen min mener at hydrocortisone 10 mg fra Roussel og vanlig hydrocortison 20 mg kan fås på blå resept. Noe å prøve?
Ellers så har jeg nå fått vite at jeg har en parasitt jeg må kvitte meg med, samt en pseudomonas bakterie jeg ikke bør ha (to antibiotikakurer pluss olivenoljeekstrakt mm), pluss at jeg overhodet ikke har de gode tarmbakteriene jeg skal ha. De er dønn vekk. Disse som jeg har dyttet i meg i lange tider i form av diverse typer probiotika. Nå skal jeg ha en ekstra sterk variant av gode tarmbakterier over minst to måneder. Så får vi se om tarmen blir bedre etter dette...
Selv om det som jeg før har nevnt går riktig veg med meg, sliter jeg for tiden. Dvs. binyrene sliter litt ekstra. Merker det på uvanlig kraftig svimmelhet. Jeg har aldri kvittet meg helt med svimmelheten, men klarer stort sett å holde den under kontroll med hydrokortison. Siste halvannen uke har jeg vært ekstra svimmel og ør. Har vært gjennom mens som alltid setter meg tilbake, men synes likevel jeg ikke har kommet meg helt igjen som jeg vanligvis pleier.
I snart to måneder har jeg holdt på med å redusere Thyroiddosen min. Uten at jeg var klar over det, var jeg kraftig overdosert. Samtidig har jeg økt DHEA og hatt fin effekt av det. Jeg har redusert fra 6,25 grain til 4,25. Har gått ned ca 0,25 grain pr uke. Med unntak av den aller første tiden, har jeg ikke merket noe negativt i forbindelse med dosenedsettelse. Bruker 22,5 mg DHEA. Forsøkte å gå opp til 25 mg forrige uke. Gjorde det noen dager, men ombestemte jeg og gikk tilbake til 22,5. Var ikke i form, og tenkte at jeg kanskje speeder meg litt med å gå opp på DHEA, slik at jeg blir mer hyper i stedet for mindre hyper?
Det eneste jeg har merket mht overdsering er at jeg har vært varm. Og varm er jeg fremdeles, så jeg må fortsatt ned i dose. Husker ikke helt når jeg sluttet å fryse, men det var nok før jeg kom på 4 grain, så jeg tenker at jeg sikkert må ned under 4. Tenker at jeg sannsynligivs ikke får bedring i binyrefunksjonen før jeg er på korrekt dose Thyroid, hverken over- eller underdosert. Jeg ønsker jo å komme dit så raskt som mulig, men kan jeg ha gått ned for fort? Er det det som gjør at jeg sliter nå?
Det er vanskelig - kanskje umulig å vite, og man kan bli litt sprø av å fundere på hva som er årsaken.
Det er ikke det at jeg helt uten energi, jeg er bare svimmel, ør, uvel og har trykk for brystet (ikke nye symptomer, jeg har hatt dem i årevis, de er bare ekstra intense for tida). Er vant til at ting svinger for meg. Og siden jeg har blitt såpass mye bedre, merker jeg de dårlige periodene ekstra godt siden kontrasten blir større mellom gode og dårlige dager.
Men kom gjerne med innspill vink11
Hei Rufus.
Jeg har ikke så mye å komme med, annet enn at man gjerne føles varm når tempen er for nedadgående. Når den stabiliseres forsvinner varmefølelsen.
Sjekker du morgentemp ?
Så var det jo en kraftig dose du var oppe i, men jeg følte meg bedre etter min høydoseperiode. Det er ikke sikkert det er så negativt ?
Sånnt man har hatt lenge kan jo være en del av problemet, men trenger jo ikke. Du har sikker forsøkt å finne ut av det.....
Håper du får sving på binyrene og svimmelheten din :)
Jeg skal begynne å sjekke morgentempen, takk for tipset, Finn.
Ellers får jeg se hvordan det går framover. Blir det ikke bedre får jeg vurdere å holde dosen lenger og ikke gå ned så fort.
vink11
Jeg har vært hos legen i dag og tatt alle thyreoideakryssene på blodprøvelisten til Aker hormonlab, rT3 inkludert. Jeg vil vite hvor jeg befinner meg nå, på 3.5 grain før jeg går ned til 3 og skal legge til Levaxin på dosen. Jeg vil i verste fall ikke fyke ned og bli hypo uten å vite hvor jeg hadde det godt. Så kanskje det er lurt, Rufus, å ta en sjekk underveis? Men da må du jo stå på samme dose i 4-6 uker før du sjekker ståa.
Varm klem til deg, Rufus kram1
Sv: Nedtrapping av cipralex.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Med hensyn til DHEA forekommer det, at det virker "overdrevet" hos dem, hvor metabolismen af DHEA påvirker og påvirkes af kønshormoner (derfor bl.a. evt. vægtøgning). Så er det bedre at springe et metabolismens trin over og udskifte DHEA med DHEA-metabolit "trin 2" =
7 Keto DHEA og derved opnår man fordele som ved DHEA, minus kønshormon-aspekt, hvilket sædvanligvis kun gælder for kvinder. Bare en tanke... vink11
Ja, jeg har tenkt litt på dette.... Har en pakke 7-keto liggende. Men vil det ha like bra effekt på cortisolproduksjonen? hjertflag1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Med hensyn til DHEA forekommer det, at det virker "overdrevet" hos dem, hvor metabolismen af DHEA påvirker og påvirkes af kønshormoner (derfor bl.a. evt. vægtøgning). Så er det bedre at springe et metabolismens trin over og udskifte DHEA med DHEA-metabolit "trin 2" =
7 Keto DHEA og derved opnår man fordele som ved DHEA, minus kønshormon-aspekt, hvilket sædvanligvis kun gælder for kvinder. Bare en tanke... vink11
Ja, jeg har tenkt litt på dette.... Har en pakke 7-keto liggende. Men vil det ha like bra effekt på cortisolproduksjonen? hjertflag1
Kan ikke forestille mig andet. 7-keto er jo et metabolit af DHEA og som sådan netop understøtter cortisolbalancen, gennem at være indirekte binyrestøttende. smilja1