Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Nå lurer jeg litt på å innføre thyroid igjen. På STTM er de skråsikre på at
man må ha solide binyrer for å gå tilbake på thyroid http://www.stopthethyroidmadness.com...3-only-to-ndt/ Jeg vil gjerne ha noen tanker fra dere andre på akkurat dette. Jeg er der hvor jeg setter spørsmåltegn ved det meste :lol:
StopTheThyroidMadness nytter stort som en
Wake Up Call for alle hypothyroide, der har mødt væggen i deres respektive fædrelande. Men samtidigt overskrider StopTheThyroidMadness sin egen eksistensberettigelse - som ellers var at
informere, ikke at
instruere - og dermed gør sig selv til en Bibel For Hypothyroide.
Det siger sig selv - i sagens natur - at en forudsætning for at anvende en "bibel" er, at man "skylder" biblen at tro på det, som står skrevet på siderne. Og hvis de "løfter" som biblen afgiver, bliver ikke opfyldt - da er det (selvfølgelig) ikke biblens ansvar. Biblen tager jo aldrig fejl, og biblen holder jo altid hvad den lover. Det må så være biblens bruger, troens discipel, fordi vedkommendes tro må være for svag og vedkommendes handlinger må være forkerte, siden succes er udeblevet.
Det er altså, med andre ord: disciplens egen skyld, når CT3M mislykkes. What's new? Det siger jo Levaxin-læger også, gør de ikke?
"Hvis Levaxin-behandlingen ikke virker, da må det være noget andet man fejler"...
Aha! Man skal have "solide binyrer" for at kunne tåle Thyroid? Men man behøver ikke så solide binyrer for at kunne tåle rent T3? Ser du inkonsekvensen?
Hverken Paul Robinson eller StopTheThyroidMadness tager højde for forskellen i "bio-action" mellem rent T3 (Liothyronin-tabletter) og
(transport)proteinbundet T3 (Thyroid-tabletter).
Paul Robinson og StopTheThyroidMadness tager heller ikke højde for forskellen mellem
graden af egen restproduktion af thyreoideahormoner, enkelte patienter imellem.
Paul Robinson og StopTheThyroidMadness tager heller ikke højde for
forskellen i døgnrytmen de enkelte patienter imellem.
Alt dette har betydning for, hvor godt eller hvor skidt CT3M vil virke for den enkelte patient, fordi CT3M kræver i virkeligheden at døgnrytmen hos den pågældende patient skal være intakt, og at den enkelte patient har en
tilstrækkelig restproduktion af egne thyreoideahormoner, der kan passere
blod-hjerne-barrieren.
Syntetisk T3, lige som syntetisk T4 - kan
ikke passere blod-hjerne-barrieren, mens alle (transport)proteinbundne hormoner fra Thyroid-tabletter passerer nemt blod-hjerne-barrieren på samme måde, som de var kroppens egen-producerede hormoner. Hjernen har helt
sin egen "T4-til-T3-konverteringsmaskine" der går tomgang uden tilførsel af proteinbundet, naturlig T4, som hjernen selv
skal konvertere til det T3 den har brug for, ud over hvad der allerede var tilført via kroppens egen restproduktion eller med Thyroid-tabletten.
Man kan spørge sig selv, hvorfor skrumper Cerebellum (Lillehjernen) hos mennesker i behandling med syntetiske T-hormoner (uanset såkaldt "velreguleret" dvs. rette blodprøveresultater), mens Cerebellum skrumper
ikke hos dem, der var i behandling med Thyroid lige fra de har fået deres diagnose?
Det er lidt svært at sige, hvad jeg selv ville have gjort hvis jeg var i din situation, Vigdis. tro2 Min begejstrings-tærskel ligger langt højere end din, og jeg bygger aldrig min
tro alene på det som
enkelte andre siger/skriver.
Det er IKKE en kritik af dig! Det er bare sådan JEG fungerer... men hvis jeg forestiller mig at være i samme situation som din - ville jeg fluks genstarte Thyroid
til natten grain efter grain, og trappe ned med Liothyronin dag efter dag. På denne måde ville hjernen
igen begynde at få de T-hormoner den har brug for
og kan håndtere, og binyre-responsen kunne selv "styre" tempoet for nedtrapningen af Liothyronin.
Måske kunne det blive nødvendigt at supplere med lidt Liothyronin i løbet af dagen i en periode, men målet
bør absolut være, at udvikle en rytme, hvor til sidst, hele Thyroid-dosen skal tages til natten, ved sengetid. Også her er der en fordel ved at tage (transport)proteinbundne hormoner i Thyroid-tabletter, fordi de vil blive "pakket ud" i kroppen, efterhånden som hormonbehovets egen døgnrytme dikterer. Ingen grund til at holde sig vågen til kl. 03. Kroppen finder ud af det selv.
Hele processen styres af kroppens egen respons, og man er nødt til acceptere at man
ikke kan estimere tidsrammen for omstillingen (Det Tager Den Tid Det Tager). Man
skal adlyde kroppens respons (signaler) og man
skal acceptere på forhånd, at der vil ske flere
tilbagefald undervejs. Man er nødt til at skrue ned for "begejstrings-genet" og acceptere i
roligt tempo - både bedringen og tilbagefaldene. Dvs. uden at "overforbruge" når energien er i top, og uden at falde dybt i mismod, når energien er i bund.
Når det er sagt, så tror jeg fuldt og fast på, at du kan opnå en bedring i en grad, som du nok ikke tør håbe på lige nu. Din krop er din ven, hvis du lader den hjælpe dig, på dens egne præmisser. Det tror jeg på. Jeg har en ubændig tro på dig! Du er allerede på rette vej! Du har overlevet langt værre! Du overlever også denne omgang! kram3
Held og lykke. kram3