Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
Takk Nora! Så disse høye tallene betyr bare at jeg er i overgangsalderen? Det vet jeg! Men det er forvirrende når overgangsalderen og verdier ikke nevnes noe sted, var på Fürst og mange andre steder og leste. Og når halvparten av dem som tar blodprøver en eller annen gang vil komme i overgangsalderen, kunne det kanskje være aktuelt å si noe om det, og ikke bare sekundær gonadesvikt?
Hei Vigdis
Skal love deg at jeg holder meg unna forsøk på besvare slike spørsmål i framtia.
Det er mulig man likevel kan kalle det "sentrale forhold" - de styres jo derfra, men så går jo naturen sin gang da, og da besitter de som er mitt oppidet nødvendige kunnskaper.
Som jeg aldri kan få i slike saker........
Ha-Ha! :lol::lol:Ikke hold deg unna, Finn! Er det ikke på denne famlende måten vi lærer noe da? Hoppe ut i det med begge beina. Finnes ikke så mange andre god måter å lære på, gjør det vel? Vi får fortsette. Har jeg driti meg ut, vel, så har jeg det. Men jeg visste jo ikke. Så jeg ser det ikke sånn. Samme med deg. Vi kan jo ikke vite alt heller. vedikke1
Neida Vigdis - det greier jeg best selv :(
Jeg tenkte nærmest på at det er jo også greitt at jeg ikke blander meg i "damesaker..."
Kom til å tenke på den hankatten som var så ivrig i "vårspillet" at de gjellet ham.
Den klarte ikke holde seg unna damene likevel, men nå satt den bare på gjerdet å så på og skrek og bar seg like fælt.
Den ble omdøpt og det nye navnet ble "konsulenten".......
Men ja, absolutt - det er jo på denne måten man lærer, så på de andre områdene klarer jeg vel ikke stagge meg ?
Har lært utrolig mye av å bli rettet på, så det håper jeg også dere alle sammen fortsetter med.
Rufus--aller først tusen takk for linken!!
Vigdis...nå har jeg fått tilsendt "HYDROCORTISONE-Roussel-10mg"
fra:
Sanofi Aventis.
Virker dette ok?
Har iallfall begynt, så nå har jeg forhåpentligvis begynt på rett veg framover på egen hand.
Men ikke på egenhand egentlig.for....
Aller først en takk til sønnen min som fant fram til dere da jeg fysisk følte at jeg kjempa for livet. Og så like mye en stor takk til dere inne her som har vært en døråpner til kunnskap om denne delen av livet mitt...
Jeg kan mest sannsynlig takke dere for at jeg er i "live".( Og at jeg tross alt fikk kortison av legen min--hadde ikke gått uten).
En stor takk skyldig til pionerene inne her...og driverne av dette forum!!!
Åh, Gunnda kys1kram1
Nå ble jeg glad! Jeg har tenkt så mye på deg, og følt fortvilelse på dine vegne. Gå så lenge, med middelmådig hjelp! Endelig er det din tur!
Jeg håper at du kjenner gode forandringer snart. Kanskje også legge til noen gode adaptogener på toppen av alt? Jeg bruker tre av dem. Lakrissrot får du i vanlig helsekost, driss noen korn i teen mange ganger om dagen. Jeg er mye bedre. Hva det er som gjør godt vet jeg ikke. Summen av alt sannsynligvis: riktige medisiner, bra mat, utposjonere ut krefter, lett trening, adaptogener, søvn og hvile, litt latter, treffe varme og fine mennesker som gjør godt, fylle livet med positive gjøremål.
Jeg unner deg alt godt og litt til, Gunnda! Gleder meg til å høre om fremgang :D
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
gunnda
nå har jeg fått tilsendt "HYDROCORTISONE-Roussel-10mg"
fra:
Sanofi Aventis.
Virker dette ok?
Hurra! Det var gode nyheter! hjertflag1
Jeg har brukt samme merke i fire dager. Merker ikke noe forskjell fra Cortef. Forskjellen er bare at du må dele tablettene. Og det var lett å gleme først :lol:
Nå er du igang. Lykke til videre!
Jeg har hatt time nr to på Balder. Og fikk vite at jeg bør kombinere Levaxin med Thyroid. Det liker jeg ikke. Men kanskje kan det være et forsøk verd. Spørs hvor stor del av helheten som skal være Levaxin. De mener at høy rT3 kan gå ned ved hjelp av Levaxin. Noen som kjenner den teorien? Min er litt høy, skal måle den igjen. Jeg er usikker på bruk av Levaxin. Argumentet er at det er for mye T3 i Tyroid, og min FT3 er for høy.
Jeg fikk også høre at jeg går på for høy dose, både HC 32,5 mg og Thyroid 4,75 grain. Og det at min TSH er for supprimert, det kan tyde på en betennelsestilstand. Jeg føler meg temmelig usikker på det jeg får høre. Noe virker logisk for meg, annet ikke. MEN: jeg har fått DHEA! Og det er jeg glad for! Det kan jo tenkes at ved inntak av DHEA vil behovet for HC senkes litt. Så nå er jeg på dag to med DHEA, og synes allerede jeg føler meg litt kvikkere. Kanskje også litt mer aggressiv, ha-ha!
Virker som de har en klar behandlingsfilosofi.
Og det er det greitt både å ha, og å tydeliggjøre for pasientene.
Det skal bare ikke bli noen gud.
Jeg har forstått at budskapet er at fT3 kan bli litt høy ved 100% Tyroid, og at dette vil bedres ved å blande inn passe mengde Levaxin.
Jeg forstår logikken.
Men så er det bare det at jeg har forsøkt å blande inn 25µg Levaxin, noe som medfører at jeg etter noen uker kjenner tendenser til de "gamle symptomene".
De jeg hadde når jeg gikk på 100%Levaxin.
Jeg har forsøkt 3 ganger - og det blir ikke flere.
Det er der jeg mener at helhetstenkningen svikter hos Balder. De annonserer med slik tenkning, men følger den ikke.
Også skuffende at TSH-doktrinen kommer så til de grader iveien for dette.
Ikke alle har sin gunstigste verdi innenfor ref.grensene - og det bør alle leger ha i minnet.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Jeg har hatt time nr to på Balder. Og fikk vite at jeg bør kombinere Levaxin med Thyroid. Det liker jeg ikke. Men kanskje kan det være et forsøk verd.
Alt er et forsøg værd, mener jeg, hvis der er en fair chance for at opnå en stabilisering man kan (nogenlunde) regne med i fremtiden. Se lige hvad Nora skrev i går i denne tråd:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
nora
ja jeg reagerte også på at flere pasienter over flere år hadde fått det der med TSH av balderklinikken, og det hørtes ut som om det var gjort en hestehandel der med endokrinologene, at de får lov å holde på mot at de ikke lar noen ha TSH på 0.
Så vet jeg fra gammelt av at omtrent 30% av hypothyreose-pasientene får TSH på 0 ved riktig dosering, altså ft4 og ft3 innenfor referanseområdet.
dessuten fisn det jo alltid noen som trenger ft4 og ft3 høyere enn referanseområdet, og 0 i TSH, og hva med dem?
Heldigvis så fins det en rekke allmenleger som ser pasientene sine an og følger med, og lar dem få riktig dose med hva de trenger.
Om det med Levaxin pluss Armour, så fins det en del pasienter som trenger begge deler, og de har det horribelt eller noe lignende hvis ft4 er i nedre halvdel. De trenger noe levaxin i tillegg til Thyroid.
Så fins det dem som trenger bare ren Thyroid.
Og det fins dem som blir dårlige bare de får ft4 i øvre halvdel, de trenger ft3 høyt samt ft4 i nedre halvdel et sted.
Og så fins det dem som lager rt3 av ft4, og blir dårlige av t4.
Noen av dem trenger liothyronin i tillegg til Thyroid. Det er ganske få. Men jeg tar dem med, for det er viktig det også. Såvidt meg bekjent så tester Omdal ikke for rt3.
Fra min fartstid fra forumene, så så det ut som om de siste faktisk var færre enn dem som trenger Thyroid pluss Levaxin.
Men nå som flere prøver Thyroid, så får vi vente og se hvor mange som trenger ditt og hvor mange som trenger datt.
Det hele er nemlig helt individuelt.
Jeg har også selv læst i tidens løb, at der faktisk findes mennesker, for hvem det er naturligt at danne et superhøjt T4, uden at det gør dem til hyperthyreote.... Da vi jo aldrig ved på forhånd, hvor vores individuelle, raske værdier skal ligge, fordi ingen jo bliver målt før man er blevet syg, er det ikke utænkeligt at du måske tilhører den gruppe, der netop ikke "passer ind" i de almindelige referencerammer og har netop brug for højere FT4 værdier for at fungere bedst? hjertflag1