Sv: Jeg har litt bedre dager for tida. Formen har kommet seg
Takk skal du ha, smgj!
Interessant det du sier om puls. Selvfølgelig kan det være en overgangsperiode eller rett og slett riktig puls for meg, hadde ikke tenkt på det. Skal følge med framover. Tror jeg tar en av de rimelige pulsklokkene, jeg. vink11
Nei, jeg bør jo ikke ta sorgene på forskudd. Da får jeg dem jo gjerne dobbelt opp. :lol:
Jeg hadde en periode der jeg brått ble verre. Lurte på hva som var grunnen
Hei og god lørdagskveld, dere hjertflag1
Skrev jo for en tid siden at jeg hadde en periode der jeg brått ble verre. Lurte på hva som var grunnen da det verken var pms, stress eller noen av de andre tingene som gjør meg dårlig. Tenkte at det var ny boks Thyroid da det falt sammen med bytte av medisinboks med ny styrke. Jeg har hatt samme opplevelse den uka som har gått. Blitt verre, mer svimmel, sliten, kvalm og veldig vond rygg (korsrygg/bekken). Denne gangen var ryggen så vond at jeg klarte nesten ikke få på meg sokker, bukse og sko på egen hånd. Vanskelig å gå ordentlig, og pga min "funny walk" har jeg blitt ordentlig støl i beina (jeg er godt trent, som dere skjønner....:oops:)
Da dette begge gangene har oppstått på rundt dag 6-7 i syklusen og vart fram til dag 14-15, tror jeg nå det skyldes eggløsning. De siste årene har jeg tenkt at jeg har mistet eggløsningen pga binyretrettheten. Merket alltid eggløsningen før (stikk i siden) og jeg har ikke kjent det på flere år. Har hatt regelmessig mens hele tida, men det kan en ha uten eggløsning (vet at Anisa har skrevet om det her inne ihvertfall). Nå tror jeg muligens at jeg er igang igjen. Innså det etter kraftige stikk/smerter i siden i går.
jeg har jo gått relativt mye ned på hc (10 mg ) den siste halvannen måneden fordi jeg ikke har følt like stort behov for det. Kroppen har da muligens funnet ut at den har litt ekstra hormoner å spandere på eggløsning? Men kostnaden er jo høy, synes jeg. Blir ordentlig dårlig, nesten verre enn da jeg hadde store pms-plager, og jeg blir dårlig på en annen måte. (Pms var forresten ikke noe stort problem sist gang). Dessuten er det en stor kortsol-tyv, må ordentlig opp i dose når det står på. Så jeg tenker at jeg nå på alvor bør vurdere p-piller/minipiller. For jeg orker ikke å ha det slik hver måned. Det vil sikkert bedre seg i likhet med det andre, men det kan ta tid, og jeg er redd det setter meg tilbake. P-piller har jeg egentllig ikke lyst til å bruke, så det sitter langt inne hos meg å vurdere det, men jeg må kanskje ta et nytt forsøk (har hatt bivirkninger før).
Vel, dette er min hypotese. Kan ikke være fullstendig sikker på at det er slik det henger sammen, så jeg venter litt og ser om det samme skjer neste måned også?.. tror jeg...? Skal til legen til uka, får diskutere det da.
Etter at jeg merket det jeg tror var eggløsing i går har hvertfall ryggen blitt merkbart bedre, kvalmen har sluppet taket og jeg har matlyst igjen. xx2
Sv: Jeg hadde en periode der jeg brått ble verre. Lurte på hva som var grunnen
Hei Rufus
Jeg vet ikke om du har prøvd p-piller før, men jeg har (pga hypothyreosen) fått veldig problemer når jeg har sluttet på pillen. Kroppen er veldig avhengig av en jevn hormon strøm når jeg er hypo, det får jeg så lenge jeg bruker pillen. I det øyeblikket jeg slutter på pillen og kroppen må starte opp egen hormonproduksjon får jeg så store svingninger i hormonspeilet at det påvirker hypothyreosen. Men det er meg.
Kanskje du kan vurdere andre remedier mot pms. Jeg kjenner flere som har nytte av nattlysolje, uten at jeg personlig kjenner til det da.
Hei :wink:
Var hos legen i dag. Da ble det bestemt at jeg skal ta ny candida-kur. Har vært litt mer oppblåst i magen, særlig den siste måneden, så jeg har tro på at det kan hjelpe. Jeg hadde tatt hudtest med utslag.
Ellers så blir det til at jeg sannsynligvis starter på minipille eller hormonspiral for å slippe pms-belastningen. Legen min skulle diskutere med gynekologen på B. og finne ut hva som er best for meg. Viktig at jeg får jevn hormontilførsel, tror jeg. Denne svigningen tar neste knekken på meg (og binyrene mine).
Blondie, du er fornøyd med hormonspiralen, om jeg ikke husker feil? Hvilken type har du? Noen bivirkninger i det hele tatt? Jeg ønsker en uten østrogen i tilfellet.
Legen nevnte forresten at candidaen påvirkes av østrogennivået. Hadde ikke tenkt på det. Østrogen trigger soppen, visstnok.
Ellers så hadde mine magnesiumverdier gått opp fra 68 (august) til 79. Jeg hadde hoppet av magnesium citrate-tabletter til flytende magnesium cloride (fra Iherb), dette har hjulpet på nivået. De siste to ukene før måling hadde jeg gått tom for den flytende, så kanskje nivået sank litt før måling? (Iherb er trege for tida..)
Kan ellers nevne at min Ferritin hadde steget fra 68 (august) til 117. Jeg har ikke tatt jerntiskudd! Det var litt overraskende for meg, men tar det som et godt tegn. vink11
Jupp. Østrogen og candida hører sammen. Nok en grunn til å gjøre et forsøk med cerazette om du vil prøve p-piller. Teknisk sett en minipille, men har slingringsmonn på tid som en p-pille. Noen tåler den, andre ikke.
Jeg tåler den - ingen andre bivirkninger enn tap av mens og pms (hurra!) og gikk ikke opp i vekt da jeg startet med den. Var bare litt uregelmessig de første 2-3 månedene. (Da stoffskiftet gikk av skaftet gikk jeg derimot opp i vekt så det holdt ...)
Jeg anbefaler denne boka ifm candida
http://www.amazon.com/Tired-So-Yeast..._sim_b_title_3 for å få hode og hale på virksomme kosttilskudd og behandlinger, samt dos and don'ts.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Hei :wink:
Ellers så hadde mine magnesiumverdier gått opp fra 68 (august) til 79.
Kan ellers nevne at min Ferritin hadde steget fra 68 (august) til 117. Jeg har ikke tatt jerntiskudd! Det var litt overraskende for meg, men tar det som et godt tegn. vink11
Grattis!! Jeg tar nå flytende magnesium i kapsler fra Now. Håper mine verdier også kommer seg. Det at jernet ditt har gått opp "av seg selv", ville jeg også tatt som et meget godt tegn hjertflag1
Ellers følger jeg ivrig med på dine tiltak mot pms... Jeg er på stedet hvil der foreløpig, håper at det kan komme seg litt av seg selv...innbiller meg at det blir bedre og bedre for hver mnd.... men må vel prøve noe nytt etter hvert. Man kan bare ikke gå rundt og ha det sånn, en kraftig forringelse av livskvaliteten!
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Blondie, du er fornøyd med hormonspiralen, om jeg ikke husker feil? Hvilken type har du? Noen bivirkninger i det hele tatt? Jeg ønsker en uten østrogen i tilfellet.
Den eneste bivirkningen jeg har er noe kraftig utflod av og til, det plager meg ikke. Det finnes kun en hormonspiral og den heter levonova. Det er en gestagenspiral. Du kan lese litt om den her. Jeg er veldig fornøyd. Har brukt den siden like etter min yngste ble født. Hun fylle snart 8 år.
Morn, og takk :p
jeg skal vurdere den boka du anbefaler, smgj, enten den eller noen av de andre på temaet på Amazon. Når jeg leser om diett ved candida spriker det fra det ganske radikale (ikke nøtter, ikke melk, ingen cherrytomater) til mer "pragmatiske" dietter det "mye" er lov. Utvilsomt er det best å velge en streng diett, men det er jo ofte vanskelig rent praktisk. Og det kan blir litt vel lite kos av det.
Misforstod nok legen da jeg trodde han snakket om flere ulike hormonspiraler med ulik hormonsammensetning (var nok minipiller han mente). Sånn som jeg tenker, så er minipiller førstevalg for meg, da det er lettere å avbryte dersom jeg får binvirkninger. Billigere også, tror jeg..? (men nok dyrere i det lange løp...).
Dette er ingen diettbok. Det er mer en oversikt over legemidler/naturlegemidler og en oversikt over behandlingsmetoder.
Lykke til.
Sv: Julestresset og binyrene
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Omsider er det jul! En stund siden jeg har vært på forumet nå. Julestresset tok overhånd for et par uker siden og jeg bestemte meg for å kutte ned på alle aktiviteter som ikke var strengt tatt nødvendig. Herunder internettbruk. Tror jeg har uttalt her inne at jeg føler at jeg takler stress nå. Vel, jeg gjør åpenbart ikke det helt. Det har gått greit, men det er takket være at jeg har vært streng mot meg selv mht aktiviteter og gjøremål. Begynte å merke at jeg hyperventilerte langt utover ettermiddagen og kvelden etter en dag på jobb og tur til byen for å handle julegaver. Da var det bare å roe ned og ta en ting av gangen. Ellers skal jeg nevne at jeg føler at jeg har blitt et hakk friskere siden sist. Skriver litt mer om det senere i jula, men nå er det juleferie og jeg skal ha lang, lat ferie, langt borte fra byen og jobb. Det blir deilig! Vi snakkes!
God jul så lenge, Vigdis, Gunnda, Anisa, Pebles og dere andre!
Klem fra Rufus kram1
Også fra mig til alle og til dig, Rufus kaer1
Det er ikke til at vide om du/jeg/vi har lært af forrige højtider, eller om vi fortsat hænger vandret i luften, nok en gang, op til højtiden. Kun dem med jern-binyrer kan komme gennem højtiden uden mèn - ser det ud til. De fleste dog, med og uden hypothyreose er så slidte juleaften, at selv maden ikke smager som den skal når man først har været i køkkenet flere dage. Det har jeg hørt fra andre og jeg hørte også, at det er først den første juledag, at mange kan begynde at nyde både maden, familien og gæsterne.
Håber at alle her får al den hjælp de skal bruge og beholder energi nok til at julehygge, uden at gå i gulvet af trætheden først.
God jul, super nytår og helsebringende 2011 kaer1