-
Sv: Sonjas gamle forum 2002
Date: 10/23/02 07:44:34 AM
Name: Anonymous
Subject: No Subject
Heisann. Nå må jeg bare fortelle dere at i dag har jeg vært hos spesialist. Og det var jammen godt. Etter en vanskelig tid med feil lege,vanskelig lege så blir jeg endelig hørt. Han så på meg at jeg var i dårlig forfatning, så han skal gjøre alt for å hjelpe meg. Fått hendvisninger til flere spes. og sykehus. Blir jo nesten i bedre form bare av det. Så nå er jeg sykemeldt til jeg kommer meg ovenpå igjen. En stor takk til Merete som har sendt meg masse opplysninger. Har desverre mistet e.mail adressen din.
Hilsen Torunn
-
Date: 10/24/02 05:36:36 AM
Name: merete
Subject: Re: No Subject
Hei Torunn!
Flott å høre at du endelig har fått skikkelig hjelp, og jeg håper du kunne bruke info`en jeg sendte deg. La meg høre hvordan det går med deg etterhvert.
Hilsen fra Merete
-
Date: 10/22/02 12:28:11 PM
Name: Helle Birgitte
Subject: fint å oppdage at jeg ikke er alene
Etter at jeg fikk diagnosen hypothyreose har jeg stort sett gjort det meste selv. Byttet lege, fortelle ham hva som plager meg, fortelle hvilke blodprøver jeg vil ta, finne ut hvor mye medisiner jeg skal ta, lete etter spesialister... You name it!! Enormt slitsomt når man i utgangspunktet er så sliten at man ikke kommer opp av senga. Men bortsett fra dette er legen min ok - han gjør stort sett det jeg vil. Han erkjenner at dette vet jeg mer om enn han, og det er en stor innrømmelse. Sykdommen og dens plager vet han ikke mye om, men han hører og forstår. Jeg har den fordelen at jeg er helseutdannet - og da er det kanskje litt lettere for meg meg å finne fram i vrimmelen.
Jeg har lyst til å dele litt av min historie, med det håp at andre kan ha nytte av noe.
Etter noen år med diagnose utbrendthet, depresjon, diverse nervetrøbbel osv, osv.. så fikk jeg altså diagnosen. En lettelse, tross alt. Men Thyroxin virket ikke, selv om prøvene ble noe bedre. Jeg ble bare dårligere. I våres var jeg så dårlig at bare du så hardt på meg så brøt jeg sammen. Da oppsøkte jeg Valeri Koutcherouk i Oslo. Han driver en spesiell type behandling - les mer på www.vitageo.com.
Etter bare kort tid med denne behandlingen var jeg et nytt menneske. Det er langt igjen - men du verden for en forandring. Valeri fant mye i kroppen som ikke fungerte, og han hadde ingen problemer med å skjønne alle de symptomene jeg presenterte ham.
Nå jobber jeg 60% - med planer om å jobbe enda mer - og det etter nesten 3 år med mer eller mindre fravær fra arbeid.
Etter å ha lest disse sidene skal jeg til min lege å forlange ny medisin. Kanskje livet blir enda bedre!
Så vil jeg gjerne spørre om andres erfaringer med arbeidsgivere. Jeg må innrømme at jeg har slitt litt.
Takk for råd som er gitt på disse sidene.
Hilsen fra Helle Birgitte
-
Date: 10/18/02 08:27:22 AM
Name: Inger
Hei!
Prøv Balder-klinikken, de tar kortisol prøver og alle mulige prøver. Er ikke lang ventetid, ca 1 mnd. eller så. Kan ta evigheter for å komme til "vanlig" endokrinolog.
Inger
-
Date: 10/19/02 03:38:26 AM
Name: nora
Kan være noe å overveie for meg.
Har akkurat fått svar fra AHUS om at de skal prøve å gi meg time innen tre måneder....
Hvem lege der skal man bruke? Hva koster det?
Prøvde å få kortisol-prøve en gang på Ring med.senter eller hva det heter men fikk bare til svar at det var usannsynlig at det var noe med binyrene siden det er så sjeldent..... Kosta 3000 kr.
nora
-
Date: 10/21/02 09:13:53 AM
Name: AAH
Subject: Re: Re: No Subject
Hei, jeg anbefaler Lars Omdal på Balderklinikken. Kjempehyggelig lege som alltid tar seg god tid, og som ikke gir seg før du føler deg bedre Han har dessuten spesialisert seg på tretthet! Les mer om han og de andre legene på Balderklinikken på www.balder-klinikken.no.
Dessverre koster det litt å gå der: 1000,- første konsultasjon, og 600 de videre gangene. Blodprøvene kan du ta hos Fürst-laboratoriene som har kontorer rundt omkring i Oslo. Der koster de 35 kroner som på offentlige steder.
Lykke til!
-
Date: 10/18/02 08:21:47 AM
Hei alle sammen!
Til alle dere som ikke får hjelp eller som ikke føler dere blir "friske" nok vil jeg på det sterkeste anbefale Balder.klinikken i Oslo. Der tar de masse blodprøver og ser kroppen som en helhet. De stiller seg også positive til Armour, jeg beg. på det for en og en halv uke siden etter å ha gått på thyroxin og liothyroin.Jeg tror jeg er på vei til å få livet i gave på ny, jeg hadde ikke trodd det hvis jeg hadde hørt det og ikke prøvd det selv. La det være årets julegave til DEG!
Med hilsen Inger
-
Date: 10/16/02 10:56:02 AM
HEI! KAN NOEN HJELPE MEG?!
Jeg er en jente på 21år som for alvor begynner å lure på om jeg har fått problemer med stoffskiftet..... Det siste året har eg gått opp ca 14 (+)kg, eg er sliten hele tiden (blir sliten av å gå opp trappa, gå til bilen etc), sover masse (ti timer om natten er ikke nok....), til tider roter jeg med ordene (stammer-det går i surr!), er ukonsentrert. I tillegg har jeg en del vondt i hele kroppen, særlig i armene.
Dessuten kan jeg plutselig bli forferdelig sulten og skjelven (på nippet til å besvime), og da MÅ jeg ha mat med en GANG! Dette har jeg vært plaget av ganske lenge, men i det siste er det blitt verre, og jeg må ha mer mat (sukker) for at skjelvingen skal gå over. I familien har både min farmor og en tante hatt struma.
Til tider er jeg hoven nederst ved halsen (ser hevelse) dette kommer og går....nå orker jeg ikke ha høyhalsede gensere lenger.....I tillegg opplever jeg (heldigvis sjeldent) at synet blir uklart og "rotete"...... og er svimmel. Dessuten har jeg vært masse syk det siste året, forkjøla etc. kejmpeofte.....Håper noen kan hjelpe meg, er redd for å bli oppfattet som hypokonder og sytete.......Noen som har noen lure ord å komme med til meg?!
TUSEN TUSEN TAKK PÅ FORHÅND!!!
-
Date: 10/16/02 12:05:44 PM
Hei!
Først av alt.....bestill time hos legen din. Husk for all del på å fortelle om dine familiemedlemmers problemer. Hvis det er struma du har er det viktig at noe blir gjort.
Dine problemer med skjelvinger kjenner jeg igjen, de har jeg slitt med i årevis, men har nå fått konstantert insulinresistens. Legen din bør ta utvidede prøver på blodsukker og diabetes hos deg. De symptomene du beskriver er helt forenelig med lavt stoffskifte, men det er mest viktig nå for deg å bli utredet fortest mulig.
Lykke til.
Lurer du på noe, eller bare vi prate litt må du gjerne sende meg en mail.
Hilsen fra Merete
-
Date: 10/14/02 02:05:05 AM
Name: Jess
Subject: Hi
Hello, I'm new here. It's a great resource - thanks.
Jag talar ocksa lite svenska. Jag har last svenska for 7 manader sedan. Jag tanker att man som talar norsk kan forsta svenska? Jag tycker om trana svenska med personer.
-
Date: 09/30/02 11:25:47 AM
Name: Tutta
Subject: Hypothyreose og tinnitus
Jeg har ikke engang fått diagnosen - men jeg har så godt som alle symptomene, inkludert tinnitus, som jeg har hatt på begge ørene en 3års tid. Dette korresponderer godt med perioden der jeg har merket tiltagende øvrige symptomer.
Det verste for meg nå, er kronisk tretthet, dårlig hukommelse(et sjokk for meg) og skjelvingen når jeg begynner å bli sulten. Dette siste henger sikkert sammen med det litt for lave blodsukkeret på 3.2. Jeg har ikke sukkersyke - nivået fløy aldeles ikke til himmels etter måltidet og landet på patetiske 4. UÆH - dette er slitsomt og det føles helt vilt! Håper noen har en kommentar til dette med tinnitus
NB Jeg er "bare" 26 år og har alltid vært i relativt god form - derfor er det tungt å allerede måtte begynne å leve i takt med hva kroppen tillater. Det var jo noe man skulle slite med "seinere", eller?
Da har jeg fått noe ned skriftlig - men nå orker jeg faktisk ikke mer!
-
Date: 09/30/02 11:34:19 AM
Subject: Re: Hypothyreose og tinnitus
Hei!
Det du beskriver vedr.skjelvinger har jeg plagdes med i 18 år. Omsider tok legen prøver på insulinresistans og de var himmelhøye. I mellomtiden hadde jeg fått begynt på Armour Thyroid + homeopatisk kortisol. Kortisolet lettet på noen av skjelvingene, men nå skal jeg hyle meg til å få Metfomin i en periode slik at kroppen min kan klare å bruke insulinet. Be legen din om at han tar C-Peptid, fastende insulin og fastende glukose. Disse prøvenen vil avdekke en eventuell resistans mot insulin. Har du utslag på stoffskifteprøver??
Hilsen fra Merete
-
Date: 10/1/02 08:20:22 AM
Name: Tutta
Subject: Re: Re: Hypothyreose og tinnitus
Hei igjen!
Fikk svar på stoffskifte- og blodsukkerprøvene i dag, og det så normalt ut. Hmmm... Men prøvene ble ikke tatt om morgene, for det sa jeg til legen at jeg i utgangspunktet ikke orket å gjennomføre da jeg er er avhengig av buss. Fikk mast meg til en ny time i morgen - får se hva legen har å si da; han var "ikke tilstede" idag Nå har jeg sjekket litt rundt på nettet, of etter hva jeg kan skjønne er det fullt mulig å ha lavt stoffskifte selv om prøvene er normale - så dette kan dessverre bli en kjedelig prosess
Etter det jeg skjønner er insulinresistens forbundet med type 2 diabetes, eller? Leste dette igår og kan ikke huske skikkelig, men, men - skal finne ut av det etterhvert
Hyggelig å få svar så raskt; dessverre er jeg ikke kjent med medisinene du nevner(ennå?), men homeopati høres veldig interessant ut. Min erfaring med astmamedisin tilsier at man blir svakere av sånt!
-
Date: 10/3/02 01:34:14 AM
Name: Siri Ann
Subject: Re: Re: Re: Hypothyreose og tinnitus
Heisann Tutta!
Jeg ser Merete har gitt deg et godt svar, men hun glemte noe viktig ...lenk til egen hjemmeside! Her finner du flere nyttige redskap du kan bruke i f.h.t. å "avdekke" et event. stoffskifteproblem m.m.: http://home.online.no/ ~meretlun/index.htm
I tillegg synes jeg du ved neste legetime skal be om en utskrift av alle blodprøveresultater (husk også på å alltid få dem i fremtiden). Desverre er det så at det legene kaller "normalt/fint" ikke er helt riktig.
Undersøk også om de har sjekket deg i f.h.t. thyreiodea-antistoffer, og om ikke be om disse prøvene.
Til slutt må jeg også få spørre deg om du er astmatiker? Jeg gikk i mange år med kvelningsfornemmelser ...fikk astmamedisiner på tross av at alle prøver viste at min lunge- og utblåsningskapasitet viste bedre enn normalen. På den tiden var jeg ikke klar over mitt eget stoffskifteproblem, men ser nå sammenhengen. Tar nå så "store" doser stoffskiftemedisin at TSH er mindre enn 0,03 ...dvs. at skjoldbruskkjertelen nå er uvirksom og "skrumper" inn ...jeg har mistet flere cm. rundt halsen, kan igjen gå i høyhalsede gensere og har ikke hatt kvelningsfornemmelser det siste 1/2 året.
Lykke til!
Siri Ann
-
Date: 09/26/02 04:45:39 AM
Name: ?
Subject: Endokrinolog vs indremedisiner
Hva er forskjellen på en endokrinolog og en indremedisiner? Er det kanskje to navn på samme profesjon?
Jeg leser på denne siden mye om endokrinologer, men min mann ble sendt til indremedisiner...
-
Date: 11/12/02 04:07:06 PM
Subject: Re: Endokrinolog vs indremedisiner
Endokrinolog = hormonspesialist
-
Date: 09/26/02 03:30:01 AM
Heisann.Nå må jeg bare skrive om min opplevelse hos legen i dag. Jeg har gått på thyroxin i 2 år nå, og føler meg bare mer elendig for hver dag som går. Jeg er37 år har mann og 2 barn pluss full jobb. Har en veldig forsåelsefull familie som tar hensyn hele veien. Har ikke vært sykemeldt, men i går stupte jeg på jobben. Har gått alt for lenge på reservetanken. Sa til legen min at nå klarer jeg ikke mer.
Tenger tid til å komme meg på beina, få time hos spesialist osv. Sååååååå ville jeg at han skulle sjekke opp armaour for meg for det har jeg lest mye om på disse sidene. Vet dere hva jeg fikk till svar, at det er ikke for moro skyld de tablettene ikke finnes i Norge. Såp det kom ikke på tale. Hva skal jeg gjøre. (bytte lege). Så nevnte jeg binyrer pluss mye annet, men da overdreiv jeg visst. Er det bare meg som tror jeg er syk.
Hilsen Torunn
-
Date: 09/26/02 06:15:46 AM
Hei!
Jeg har et godt råd til deg...... BYTT LEGE! Legen din har ingen rett til å nekte deg annen tilgjengelig medisin når Tyroxin - Na. ikke fungerer skikkelig. Binyrer er kjempeviktige å få sjekket og behandlet når man har Hypothyreose. Tro meg......Jeg har en del info om både hypothyreose og binyrer(kortisol) så send meg en mail og jeg skal oversende disse til deg.
Hilsen fra Merete
-
Date: 09/24/02 07:28:11 AM
Name: Marianne
Subject: Stivhet/trykk i ansikt/hals
Har hatt lavt stoffskifte siden 1996. For ca. 1 år tilbake opplevde jeg at det gikk helt ut av kontroll og har vært plaget med stivhet i ansikt/hals som jeg ikke blir kvitt. Har ellers fått tilbake mye av energien min, men håper noen av dere andre har noen råd til meg for hvordan jeg kan redusere/få vekk disse plagene, for de kan til tider være svært plagsomme. Det går også utover min evne til å prate på et såkalt normalt vis. Har vært hos flere leger, men de plagene har de ikke noe løsning på.
-
Date: 09/26/02 04:43:23 AM
Name: :-)
Subject: Prøv tannlegen i stedet!
Jeg har akkurat kommet hjem fra tannlegen nå, og føler at jeg har fått en liten a-ha-opplevelse! Jeg har vært plaget med stive muskler i ansiktet, verkende kjeveledd og hodepine/stiv nakke i flere år nå. Har prøvd muskelavslappende (ibuprofen), massasje, avslapningsøvelser, akupunktur og homeopati uten at det har hjulpet særlig mot plagene i kjeven/ansiktet.
Men i dag var jeg hos en super tannlege som sjekket ut kjeveleddet mitt, og konstanterte at jeg nok ville ha stor nytte av en bittskinne på tennene. Det var veldig fremmed for meg, for jeg biter jo bare sammen, jeg gnisser ikke tenner! Men hun forklarte grundig, og jeg er nå overbevist om at skinnen skal kunne hjelpe meg! Får skinnen om et par uker, så jeg kan komme tilbake til mer info om jeg føler virkning etterhvert. Men jeg føler nå at jeg har kommet frem til noe som kan behandle ÅRSAKEN, ikke bare symptomer! Lykke til
-
Date: 09/23/02 03:32:25 AM
Name: Espen
Subject: Armour vs Thyroxin Natrium
Hei!
Jeg er en gutt på 27 år som har gått på throxin natrium i ca 15 år.. De siste åra har stoffskiftet gått opp og ned, tar nå 0,15 6 dager i uken og 0.1 1 dag.. Er plaget med slapphet og tretthet.. Før trente jeg 5 dager i uken, men nå orker jeg ikke tanken på trening.. Ser dere har mange gode erfaringer med Armour.. Er dette noe for meg? Er dette noe jeg bør ta opp med legen min?
På forhånd takk!
-
Date: 10/12/02 09:36:26 AM
Subject: Re: Armour vs Thyroxin Natrium
Hei. Det første du bør gjøre er å be om prøver på anti-tpo og Tras, hvis det er en autoimmun reaksjon som pågår så svinger det uansett. Anti- TPO kan du ta knekken på med Selen, jeg tar 100µg men mange trenger 200. stor forskjell på formen.
Og så bør du finne ut hvor du må ha FT4 og FT3, det er individuelt. Jeg tar Liothyronin i tillegg, 10 µg.
Etterpå , hvis du ikke er bra nok, prøver man Armour.
nora
-
Date: 09/22/02 06:02:20 AM
Name: Bente
Subject: BINYRETRETTHET?
Hei! Kan noen svare meg på følgende:Hva er binyretretthet og hvordan merkes det på kroppen? Hvordan sjekker man for å finne det ut? Jeg har hatt lavt stoffskifte i ca. 1 år iflg. legen min, men tror selv at jeg har hatt det lenger. Er det vanskelig å få time hos en endokrinolog?
-
Date: 10/12/02 09:54:08 AM
Subject: Re: BINYRETRETTHET?
Mange leger tror ikke det kan feile binyrene noe før du kommer inn med ambulanse, det er som å si at du ikke har lavt stoffskifte før TSH er over 80....
Det fins en ny prøve, anti-21-hydroxylase som viser problemer med binyrene flere år før det der med ambulansen. Se på hormonlabbens nettsider (google) og se på nyheter nyhetsbrev fra juni.
Alle endokrinologer bør kunne det her.
Symptomer er: trøtt om morgenen og våken om kvelden, skvetter ofte, salthunger, lavt blodsukker, lavt blodtrykk (110 og lavere), tissser ofte, lavt natrium, høyt kalium, høyt ACTH (brune flekker i munnen og andre steder på kropper men ikke hos en del lyse mennesker) brunfarge ved lite sol, blekhet rundt munnen, kan tegne med fingeren på ribbeina og hvite merker står igjen, uvirkelighetsfølelse, holder på å besvime, ikke høyt TSH tross hypothyreose-symptomer , vondt i ryggen over nyrene, etc
Vanligvis sier legene symptomene er typisk for depresjon....
Det er litt vanskelig å få time hos endokrinolog. Tar minst tre måneder. Jeg tror de vil ikke gi deg time før S-cortisol er noe lavt eller under referanseområdet.
Dette er en nokså vanlig prøve å ta på legekontoret. Hvis du skvetter på grunn av en bil eller noe på vei til legekontoret for å ta prøve er ikke prøven verdt noe, reis hjem og prøv neste dag.
Hvis endokrinolog ikke vil gi deg diagnose går det an å be om time på thyroidea-poliklinikken. Tar lang tid det og.
Jeg kjenner tre stykker uten diagnose.
nora
-
Date: 09/20/02 11:33:44 PM
Name: Sonja
Subject: Når skal man ta thyroxin?
2 spørsmål:
Jeg har nylig fått vite at man ikke skal ta thyroxin til måltider. Dette har jeg aldri hørt noe om før. Det skulle visstnok føre til nedsatt opptak av thyroxin i kroppen dersom den tas sammen med mat. Har dere hørt om dette?
De som har søvnvansker skal visst også ha nytte av å ta thyroxin rett før de legger seg om kvelden. Jeg har selv aldri kunnet gjøre dette, fordi jeg da blir like speeda og lys våken som om jeg hadde drukket to kopper kruttsterk kaffe. Noen som har prøvd ut dette?
-
Date: 09/21/02 01:31:37 AM
Subject: Re: Når skal man ta thyroxin?
Hei Sonja!
Regelen er at man ikke skal ta Thyroxin sammen med kalsium, koffein....så det beste er å ta medisin og vente 1 time før man spiser eller spise og så vente 1 time før man tar medisin.
Når det gjelder søvnproblemer kan dette komme av at du enten har for liten dose thyroxin generellt eller at binyrene dine er veldig stresset.....hvordan er kroppstemp`en din over en hel dag?? Er den veldig svingende er det ofte et tegn på at binyrer er stresset. Hvis du i tillegg har lavt blodtrykk og fryser lett hadde jeg villet sjekke disse. Håper dette hjalp litt. Ha en fin helg.
Med hilsen fra Merete
-
Date: 10/19/02 03:44:07 AM
Subject: Re: Re: Når skal man ta thyroxin?
Det er faktisk 4 timer til man skal ta kalcium og andre metaller, slik som jern og aluminium!
Se ellers de nye retningslinjene under arbeid bra www.nacb.org der finner man 4 store pdf-er om thyroid etc. Inni der står det samme et sted.
nora
-
Date: 09/22/02 08:26:27 AM
Name: Sonja
Subject: Re: Re: Når skal man ta thyroxin?
Det er ikke for meg selv jeg spør. Jeg har en venninne som sliter med dette og har fått høre fra dr. Oftebro at man ikke skal ta thyroxin til mat, samt ta den rett før man legger seg om man har søvnvansker. Hun har problemer med temperaturen, har ofte feber uten noen påviselig årsak.
Jeg spurte i forumet her fordi jeg etter egen erfaring ikke har videre tiltro til dr. Oftebro.
-
Date: 09/18/02 12:34:37 PM
Subject: Armour
Hei!
Er det noen av dere som har kjenskap til hvem som vil skrive ut Armour i stedet for Thyroxin ig Liothyroin?
Hvis en har høye DHEA- verdier, jeg har 61,3, normal verdien skal være 6,0-30,0, har jeg da det som kalles binyre tretthet? Noen som kan svare meg på det?
Med hilsen Inger
-
Date: 09/19/02 06:04:45 AM
Name: Monika
Hei! Jeg hadde også forhøyet verdia av DHEA. Men ikke så mye som deg. Legen konstaterte at binyrebarken stresset..den gikk på fullt gir. Det er helt vanlig rett før den gir opp og blir "trøtt". Hos meg jobbet den på fullt gir i mange år.
På grunn av dette måtte jeg starte med cortisol.
Det er legen din som kan skrive Armour til deg. Det er nok med fastlegen din. Du kan ikke nektes å få Armour i dag i Norge! Men noen lega er vanskelige. Da kan du klage til fylkeslegen. Husk at vi er flere nå her i Norge som bruker Armour.
Lykke til
-
Date: 09/15/02 11:48:38 AM
Name: Stina
Subject: Forhøyet anti-TPO
Anti-TPO.
Hei! Jeg er ei jente på 29 år. Mine T4- og TSH-verdier er såvidt innenfor det normale. I fire år har jeg hatt forhøyede anti-TPO-verdier. Den startet på 1000, og er nå oppe i 1200. Jeg har mange symptomer på hypotyreose. Mest uttalt er en altoverskyggende tretthetsfølelse. Jeg har dessuten leddsmerter, og opplever vektøkning.
Min lege sa at hun godt kunne satt meg på tyroksin nå fordi flere av blodprøvene jeg har tatt har vært utenfor normalverdiene på TSH og T4. Hun velger likevel å vente til verdiene stabiliserer seg til utenfor normalgrensene. Nå har jeg nemlig normale prøver innimellom. (Tar prøve hver 6 måned.)
Hun sier også at fordi verdiene mine går opp og ned vil jeg ha symptomer på hypotyreose. Noen synspunkter på dette? Noen som har hatt liknende høye verdier anti-TPO?
Hilsen trøtt og sliten.
-
Date: 10/13/02 03:24:34 AM
Subject: Re: Forhøyet anti-TPO
Hei!
Det er en likegyldig behandling du får....av en inkompetent lege!!! Man skal faktisk ikke ha antistoffer i kroppen i det hele tatt. Det legen din burde var å ta symptomene dine på alvor.....ubehandlet hypothyrose er en dødelig sykdom. Jeg har selv skyhøye antistoffer ( >3000 )men spiser Selèn nå så kanskje de kommer ned etterhvert. Jeg synes du skal ta kontakt med Balder-klinikken i Oslo, der har de flinke leger når det gjelder stoffskifteforstyrrelser. Likeså vil jeg råde deg til å vurdere naturalthyroxin over syntetisk thyroxin. Naturalthyroxin har en langt bedre effekt en sin syntetiske etterlikning, jeg har prøvd begge så jeg vet hva jeg snakker om.
Hilsen fra Merete
-
Date: 10/13/02 02:58:39 AM
Subject: Re: Forhøyet anti-TPO
Jeg har hatt anti-TPO på 104 og var helt elendig og TSH på 2,5 og FT4 på 10 helt nede på den laveste grensen.
Jeg måtte mase om thyroxin. nærmere bra ble jeg ikke før jeg leste en artikkel om at Selen 200µg senker anti- TPO. Min gikk ned på 100µg selen.
Ikke gjør det før du får thyroxin, du trenger så absolutt behandling. Hvorfor vente til du er ufør? Legen plikter å gi deg medisin hvis du insisterer.
Antistoffene gjør deg med 99% sikkerhet helt hypothyroid tilslutt. Å vente på det uten å gjøre noe er komplett galskap. Thyroxin er den eneste medisinen som fins som ikke har bivirkninger.
Du vil få bihulebetennelser, carpal tunnel syndrom, dårlig syn, depresjon, muskel-og leddsmerter, søvnvansker, urinveisbetennelser, vanskelig med å huske, høyt kolesterol og flere autoimmune tilstander sliki som angrep på tarmen-B-12-mangel og kanskje antistoffer mot 21-hydroxylase hvis du lar hypothyreose og autoimmun thyreoditt herje fritt.Been there, done that. Få gjort noe snart!
Be legen om thyroxin, eller skift lege!
Normale prøver og normale, fru blom. TSH sal ikke være over 2 i ditt tilfelle og FT4 og FT3 skal ihvertfall være halvveis opp eller høyere. Å skrape på bunnen på skalaen holder ikke.
Dessuten er det symptomene som teller ikke blodprøvene. Hun prøver å gi deg antidepressiva, ikke sant?
Jeg er opprørt over behandlingen du får.
nora
-
Date: 09/15/02 11:46:47 AM
Anti-TPO.
Hei! Jeg er ei jente på 29 år. Mine T4- og TSH-verdier er såvidt innenfor det normale. I fire år har jeg hatt forhøyede anti-TPO-verdier. Den startet på 1000, og er nå oppe i 1200. Jeg har mange symptomer på hypotyreose. Mest uttalt er en altoverskyggende tretthetsfølelse. Jeg har dessuten leddsmerter, og opplever vektøkning.
Min lege sa at hun godt kunne satt meg på tyroksin nå fordi flere av blodprøvene jeg har tatt har vært utenfor normalverdiene på TSH og T4. Hun velger likevel å vente til verdiene stabiliserer seg til utenfor normalgrensene.
Nå har jeg nemlig normale prøver innimellom. (Tar prøve hver 6 måned.)Hun sier også at fordi verdiene mine går opp og ned vil jeg ha symptomer på hypotyreose. Noen synspunkter på dette? Noen som har hatt liknende høye verdier anti-TPO? Hilsen trøtt og sliten.
-
Date: 09/7/02 10:13:30 AM
Hei og takk for kjempefint Forum!
Jeg har hypothyreose.
Det hele startet med Graves sylkdom og hyperthyreose for ca.fem år siden. Skoldbruskkjertelen ble fjernet for tre år siden og jeg fikk hypothyreose, som til nå har vært behandlet med Thyroxin Natrium. Jeg opplever tilværelsen, som om jeg konstant kjører på lavgir, selvom alle prøver viser at jeg er tilfredsstillende medisinert. Jeg har forståelsesfulle medspillere både fastlege og endokrinolog, men de har liten erfaring med Armour. I samarbeid med disse står jeg nå i startgropen og skal prøve Armour. Er det noen der ute som vil dele sine erfaringer med meg?
Jeg har følgende spørsmål?
Tar dere Armour fastende om morgenen?
Jeg har fått opplyst at virkningen av Armour reduseres når medisinen tas sammen med måltidene?
Hva har dere gjort i overgangsfasen. Går dere direkte fra Thyroxin Natrium til Armour fra ene dagen til den neste? Eller har dere foretatt nedtrapping på Thyroxin Natrium og opptrapping med Armour?
Hvordan er erfaringene med dosering?
Jeg har tatt 12 Thyroxin Natrium i uken (0,1 x 12)
Jeg skal over på 1 1/2 grain Armour pr. dag i følge konverteringstabellen som legen viste meg.
Tar dere hele dosen på en gang eller fordeler dere dagsdoseringen utover dagen.
Jeg ser fra tidligere innlegg her i Forum at flere har god erfaring med Armour. Ser også at noen bruker kombinasjon av Armour og Thyroxin Natrium. Kanskje noen vil dele erfaringene angående dette med meg?
-
Date: 09/9/02 04:50:03 AM
Subject: Re: Armour
1 grain Armour= 38µg T4+9µg T3=totalt 72 µg T4.
Mange tar Armour+Thyroxin men det kommer du fram til etter blodprøver og prøving og feiling. TSH blir lav ved Armour så den MÅ man se bort ifra.
Ta Armour for all del fordelt utover dagen 4- max 5 timer fra hverandre.
Løses helt opp under tungen. Larrian Gillespie som har flere legemiddelpatenter sier det, men legen din vil si HÆ. Fordeleen er at du kan spise rett etterpå.
Jeg tar ikke Armour selv, men har lest masse.
Hvor i huleste har dere funnet konversjonstabellen, 1200µg delt på 7 slik du tar nå er 171,4µg per dag og 1,5 grain Armour er 108µg. Du trenger nesten 1 grain til for at det skal tilsvare 171µg som du tar nå.Den vanlige dosen er 2- 3 grain så det kan nok stemme. Fordel det for all del på 3-4 ganger. Jeg vil egentlig råde deg til å ta 1,5 grain + resten thyroxin , 3/4 til 1/2 tablett av dem du har, for at du ikke skal få for mye T3. De fleste gjør det slik.
For mye T3 er en uting og man kan få addisonkrise hvis man begynner plutselig og binyrene er slitne fra før.
hilsen
nora
-
Date: 09/10/02 10:19:02 AM
Subject: Re: Re: Armour
1 grain Armour=60 µg, hvert grain forsyner deg med 38µg T4 og 9µg T3. T4 i Armour omdannes til tre typer T3, det kan aldri bli mer T4 enn 38µg i tablett og heller ikke i blodet. Kroppen er avhengig av en skjoldkjertelfunksjon for å lage dette(T4)Det er liksom derfor man tilfører T4...kjertelen er uten egen produksjon.
For mye T3 er en uting????? Ja, muligens,men det må være at det skjer på syntetiske preparater....ved inntak av Armour lages reversert T3(bremsen til T3) og også serum T3. Alle disse er med på å regulere forholdet i blodet. Grunnen til at binyrer skal sjekkes FØR oppstart av Armour er det metabolske effekten Armour har siden det omdannes reversert T3, serum T3 og alle tre typer T2, T1 og T0,dette gjør at utslitte binyrer ikke klarer å holde følge.
Hva bruken av Armour angår, så er det vanskelig å si hvilken dose som er "den rette", dette er individuelt fra person til person. Det samme er tilfelle når det blir snakk omå eventuelt tilsette syntetisk T4. Dosen bestemmes ut i fra hvordan man føler seg og på hvilket nivå symptomer blir borte. Ved kontakt med Forrest Pharmaseuticals(produsent av Armour) angående oppløsning av Armour under tunge, så er dette ikke bevist bedre enn å svelge den. Det blir mer hva man foretrekker.
Uansett så kan du spise rett etter å ha tatt Armour. De samme regler gjelder for Armour som for Thyroxin-Na., man drikker ikke kaffe eller inntar kalsium før det har gått 1 time etter man har tatt pilla si. Hvor mange ganger i løpet av en dag man må ta Armour er også individuelt, noen må ta 4 ggr., og andre klarer seg med 2 ggr. Dette er noe som må føles på hos den enkelte.
Beklager om dette oppfattes som korreks, men jeg spiser selv Armour og har lett binyresvikt(tar kortisoltilskudd)så min og andres erfaring på dette er noe anderledes enn det som ble beskrevet her.
Mvh
Merete
-
Date: 10/13/02 02:43:52 AM
Subject: Re: Re: Re: Armour
Ja det er lurt å begynne med lite Armour og øker til man føler seg bra.
En annen måte er å hoppe rett over til omregnet mengde Armour.1 grain Armour veier 60 mg, ikke 60 µg.
De tallene jeg oppga for 38µg T4 + 9 µg T3 = 72µg T4 er ved omregning direkte fra thyroxindose til tilsvarende bioaktiv mengde Dessicated thyroid, altså til å sammenligne, spesielt hvis man hopper direkte over til Armour.
Produsenten sier at 1 grain tilsvarer 100 µg T4 fordi albuminbundet T4+de andre t-ene opptas bedre enn syntetisk thyroxin, men det er hvis syntetisk T4 tas med maten. Da opptas den ca 15-20% dårligere. Hvis begge tas minst 1 time før mat, er 1 grain lik 72µg T4.
Så man må ta alle disse saker likt hver dag eller hver uke og ikke med jern eller kalcium, alså enten med mat og høyere dose eller uten mat og lavere dose (+blodprøve) 10 µg T3(i Armour eller Liothyronin) er som kjent lik 37-38mg T4 i bioaktivitet dosemessig. I felleskatalogen sår det ca. 4 ganger. Men jeg prøver bare å si at det går an å regne det om ganske nøyaktig.
Mange leger regner 10µg T3=50µg T4 og der er feil, pasienten blir sliten av for lite T4. Men det er det som er vanlig praksis her i landet. Jeg tror at inkurien har oppstått fordi i Amerika fins 25 µg Cytomel tabletter og en halv en tilsvarer ca 50mg T4 og det r det som står i fagtidsskriftene og det har man direkte overført til norske forhold uten å omrege på nytt. Det gjelder omregning ved å erstatte noe av pasientens T4 dose med noe T3.
Forsvar for Armour+thyroxin-teorien: Ettr å ha lest i 2 år på news:alt.support.thyroid kan jeg hevde at de fleste der tar medisinen sin slik. Men et mindretall tar bare Armour. Det må man rett og slett prøve seg fram til.
Jeg tar thyroxin + 10µg T3, har prøvd diverse doser og endt opp på 10µg. Det betyr at hvis jeg får tak i Armour så kan jeg hoppe rett over på 1 grain Armour fordelt over to doser 4-5 timer fra hverandre pluss resten thyroxin.
Akkurat nå øker jeg dosen T4 litt pga.kulda og skolegang-trenger mere da.
Det er faktisk en som tar Armour + Liothyronin på thyroid.about.com forumet.
Den vanligste dosen T3 er 10 µg, kilde Professor Ridha Arem(jeg så forresten at Tanum har inne boka, i hylla som heter stoffskifte. Anbefales) Ingrid Norheim sier det samme.
Og pasientene på alt.support.thyroid sier at de alle sammen etterpå har måttet øke dosen selv etter korrekt omregning fra T3 til T4 med 3.8 fordi T3 senker TSH og da trenger man mere medisin i praksis fordi egenproduksjonen da opphører. Så de 50 µg som pasientene må gå ned her i landet for hver 10 µg Liothyronin er alt for mye. De på alt. support.thyroid sier at de alle sammen er gått tilbake på opprinnelig dose T4 PLUSS den nye dosen T3. Mange pasienter i Norge har rapportert om at e følte seg dårligere på T3-tilskudd og jeg lurer på hvor mange som fikk for lite T4....
Det samme vil skje hvis man betrakter 1 grain Armour som 100 µg T4, pasienten vil få for lav dose. Til og med 72 er for lavt fordi T3 vil senke TSH.
Kan noen please poste navnet til en lege i Norge som sjekker binyrene? Kjenner tre pasienter som skulle ha fått gjort det.
Feilen ligger tror jeg i at legetidsskiftet ikke har nevnt noe om de nye anti-21-hydroxylase-testene som viser binyresvikt i flere år i forveien, noe som de benektet i alle år når pasientene kom og sa de hadde "weak adrenals".
En annen ting er forbigående slitne binyrer pga. langvarig hypothyreose, og som kan komme seg igjen ved adekvat behandling av hypothyreosen.
Angående under-tungen-medisinen-diskusjonen som jeg startet: Kilden min er som sagt Larrian Gillespie som er professor og har noen patenter på medisiner og har studert legemiddelabsorpsjon. Vitsen er at T4+alle de andre t-ene kommer direkte i blodet utenom enzymene i magen. De store B-12-tablettene kan tas slik også, de som erstatter B-12-sprøyter pga. intrinsic-factor-mangel i magen.
Når man er 50 og eldre må man forresten ta B-12 tilskudd man kan ikke oppta B-12 lenger fra mat. Kilde: et medisinsk tidsskrift men jeg husker ikke hvilket.
Tilbake til diskusjonen her: Fint forum og fint å diskutere her.
Ikke ta det ille opp hvis jeg kommenterer hva dere skriver, vær så snill.
hilsen
nora
http://home.no.net/ngrondal/thyroidpage.html
-
Date: 10/13/02 03:47:10 AM
Subject: Re: Re: Re: Re: Armour
Hei!
Hvis jeg var deg Nora, ville jeg absolutt IKKE startet på direkte omregnet dose......Armour er så aktivt metabolsk at kroppen din vil trenge en langsom tilvenning til medikamentet. Forest Pharm. har også dette trykket på pakningsvedlegget til Armour.....dosen skal startes lavt....1/2 grain delt i to til å begynne med, med økning hver 10- 14 dager, forutsatt at man har en rimelig binyrefunksjon.
Man kan ikke beregne Armour direkte ut fra tyroxin nettopp pga. metabolsk aktivitet. Tyroxin gjør ikke en sjit hva stoffskifte angår....hvis dette hadde vært tilfelle så hadde man ikke hatt forhøyet kolesterol, 20 kg. overvekt osv. Lipider trenger en viss temperatur for å forbrennes.....og tyroxin-behandlete pasienter har for det meste lav kroppstemp.+lav puls....hvilket kun forteller at tyroxin ikke behandler stoffskiftet, men er et middel for å få riktig verdi på 2 blodprøver, TSH + FT4...Takker de høyere makter for at jeg har en lege som ønsker meg frisk og av den grunn gir meg Armour.
Alle leger kan sjekke binyrefunksjonen. Her er blodprøvene de tar da : Kortisol 08.00 og 20.00, ACTH 08.00 og 20.00, DHEA-sulfat. Har du høy døgnurin(over 1,5 l) vil du gjerne ha testet Aldosteron og ADH(antidiuretisk hormon)Binyrehormoner alle sammen.
Hilsen fra Merete
(som nå har 37,02 i gjennomsnittstemp. og 68 hvilepuls.....omsider)
-
Date: 10/19/02 04:30:21 AM
Subject: Re: Re: Re: Re: Re: Armour
Jeg tror jeg kunne hoppet nærmest direkte over siden jeg tar 10µg Liothyronin pluss 112 µg thyroxin og har tenkt å ta 1 grain Armour (9 µg T3)pluss 50 thyroxin.
Jeg har det egentlig rimelig bra.
De som bytter over tvert fra bare thyroxin MÅ starte lavt. Det er fordi T3 er det aktive stoffet og det har de jo ikke fått før. Og så er det jo alle de andre T'ene..
Kilde: news:alt.support.thyroid
Jeg har bedt min lege om disse prøvene du nevner. De står listet opp på baksiden av rekvisisjons-skjemaet til hormonlabben, Aker sykehus. ACTH, Kortisol morgen, Aldosteron og binyrebark antistoff. På et møte i Juni mener jeg hun sa kortisol kveld også, er ikke sikker. De kjører automatisk anti-21-hydroxylase prøve når binyrebark antistoff er rekvirert.
Men legen sier han kan ikke ta dem. MÅ sende meg til endokrinolog. Jeg tror det er fordi jeg aldri hadde forhøyet TSH og derfor ennå ingen offisiell diagnose. Han har nå sendt min sak til AHUS og der er det mere enn 3 mnd. venteliste.
Det skjedde etter at han nå for første gang tok blodtrykk og puls og pulsen var høy og blodtrykket var 130, pulsen pleier å være 72 og BT 110. Jeg forklarte at jeg skvetter hele dagen og det kommer av at når det ikke er mere cortisol igjen så sender kroppen ut det nestbeste, som er adrenalin. Jeg ga ham og så noe om den nye anti-21- hydroxylase-testen og han begynte å tro litt på meg. Før har han alltid gått ut ifra hypothesen at jeg har angst/ depresjon. Da er forresten cortisol høyt. Jeg har hevdet at min cortisol derimot er lavt. Har en lav prøve fra februar, som han har sett bort ifra siden jeg jo var deprimert i hans øyne (jeg har ikke merket noe til den påståtte depresjonen) og da har man jo høyt cortisol....
Jeg har eksem også og jef føler den har med lite cortisol å gjøre. Legen sier den har med depresjon å gjøre, det ser han stadigvekk...
Jeg kan overveie å bruke Balder-klinikken men er redd for prisen.
Forresten har jeg noe om hvordan Dessicated Thyroid ordnes i Australia: Et apotek (www.stenlake.com) importerer thyriodinum dessicatum som har garantert styrke i kilosbokser og lager så medisin av det. (På http://www.home.no.net/ngrondal/thyroidpage.html )
En idè for norge? De pleide jo å gjøre sånn i 80 År før alle gikk over til syntetisk.
Hilsen
Nora