-
Sv: Fikk diagnosen Hashimotos for en tid tilbake
Tusen takk for hyggelige svar og oppmuntringer dere!!!
Er utrolig fornøyd med at prøvene var så bra denne gang, får håpe de holder seg slik! Skal prøve å stå på og fortsette å følge lavkarbo kosthold - selvom det ikke alltid er like lett:oops:
Vekten har stått stille et nå, men prøver å først og fremst tenke på helsegevinstene. Så får det andre komme etterhvert. Har uansett gått ned ca. 7 kg siden januar,så jeg er igang. :D
Synes dere at TSH på 0,2 er for lavt? (det er jo under ref. området.) Jeg føler meg veldig bra med så lav TSH, det er vel ikke no i veien for å ha det slik?
Gunnda; Takk for svar om prøvene, når du sier det så husker jeg faktisk at den gamle legen min nevnte at jeg hadde forhøyde leververdier for lenge siden - før jeg ble diagnostisert med hypotyreose. Er dette noe man bør bekymre seg for? Tror kanskje jeg skal lage en ny tråd om dette hvis det ikke finnes alt.
Tror dere leververdiene kan ha blitt forhøyde av lavkarbo-kosten, eller kan det være økt bruk av smertestillende som gjør det? Bruker ikke veldig mye, men har brukt litt nå pga. muskelsmerter (bivirkning fra 2 korte uker med statiner for godt over en måned siden trodde legen, snakk om råttegift).
-
Jeg er ikke ekspert, men jeg tror du skal tygge mye smertestillende før det gjør noe med leveren. Det virker på det du skriver som om du er en person som reflekterer over hva du gir kroppen (ikke statiner, for eksempel!). Så da tror jeg vel ikke akkurat at du hiver innpå med smertestillende? Av og til er smertestillende nødvendig. Og om du ikke tar dem når du trenger det, kan du i tillegg til smertene få søvnproblemer og anspente muskler. Alt må veies mot hverandre!
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Jeg er ikke ekspert, men jeg tror du skal tygge mye smertestillende før det gjør noe med leveren. Det virker på det du skriver som om du er en person som reflekterer over hva du gir kroppen (ikke statiner, for eksempel!). Så da tror jeg vel ikke akkurat at du hiver innpå med smertestillende? Av og til er smertestillende nødvendig. Og om du ikke tar dem når du trenger det, kan du i tillegg til smertene få søvnproblemer og anspente muskler. Alt må veies mot hverandre!
Stemmer det Ruth , jeg hiver absolut ikke innpå med sånt :D
Kanskje 3-500mg paracet/ibux annenhver til hver 3 dag i snitt.
Fikk litt bedre forklaring på dette med leverprøvene av n'Finn og Nora i en annen tråd her, så du har helt rett i at det nok ikke har med smertestillende å gjøre. Det har helt sikkert med stoffskiftet å gjøre... som alt annet.
Dette stoffskiftet vårt påvirker jo allt mulig virker det som.
Siste ukene har jeg hatt veldig mye muskelsmerter, ganske lei det nå.
-
Stoffskifte som fyker opp og ned??
Nå sliter jeg litt igjen...
Jeg har perioder hvor jeg er veldig "oppe" og andre hvor jeg er veldig "nede".
Begynner å blir så lei av dette... i begge periodene føler jeg at jeg mister meg selv. Og det er så utrolig sjelden jeg klarer å lande et sted mit i mellom.
Før jeg fikk diagnosen Hashimotos hadde jeg en ganske lang periode hvor jeg var veldig energisk (eller hyperaktiv om du vill), jeg jobbet overtid nesten hver dag, fikk masse gjort hjemme, gikk lange turer etc. sov 3-4 timer hver natt, ofte mindre. Jeg mistenker at stoffskiftet mitt da var høyt.
Konstant stressfølelse,masse muskelsmerter og spenninger. Migrene og masse neseblod.
Så fikk jeg en lang periode hvor jeg var veeeldig trøtt, deprimert, orket ingenting, hadde ikke lyst til noe. Ville bare sove. Ble sykemeldt, storekonsentrasjonsvansker, vektøkning etc.
Så etter jeg startet med levaxin ble jeg litt bedre, sakte men sikkert fikk jeg litt mer energi. Det kan variere veldig fra en uke til en annen - ofte kan jeg være bra i 2-3 uker og så går det nedover igjen.
Men generelt føler jeg meg litt bedre siden medisineringen startet.
Så begynte jeg med lavkarbokost i førsten på juli, energi nivået og stoffskiftet ble høyere. Har igunn følt meg veldig "høyt oppe" , gått ned 9 kg, og gjør mer enn jeg har gjort på lenge.
Men... så føler jeg nå siste ukene at det har tippet over for meg igjen.
Jeg er tilbake i "hamsterhjulet" hvor jeg bare løper fra meg selv hele tiden, kan ikke slappe av i det hele tatt, orker ikke sitte i ro, jobber som en gal og når jeg kommer hjem så lager jeg mat, baker , hekler , strikker ber folk hjem etc. i et sett. Jeg merker at jeg er helt utslitt men jeg klarer ikke være i ro.
Har mye smerter og spenninger i nakke og rygg.
Humøret er helt over styr, jeg blir kjempefort irritert og sint.
Igår sa samboeren min at nå synes han det har gått for langt og har blir helt stresset av meg, og lei. Han sa at han synes jeg er helt manisk og han vet ikke hvordan han skal orke det. Jeg merker det jo selv men jeg klarer ikke å stoppe.. og jeg liker å være så effektiv som jeg er nå, flink på jobben etc. men jeg merker jo at det blir for mye og jeg kjenner at stemningen hjemme er dårlig pga. dette.
Kan stoffskiftet mitt være for høyt nå?
Kan dette i såfall komme av at jeg tar mye D3 og spiser lavkarbo?
Det er veldig slitsomt å føle at det er så enten eller... manisk eller deppresiv..ingen av dem er særlig bra men jeg foretrekker igrunn manisk.
Andre som opplever sykdommen sin slik?
-
Sv: Stoffskifte som fyker opp og ned??
Siden ingen har svart så svarer jeg til meg selv :D
Var hos legen å fikk svar på prøver her om dagen, tok prøver siden jeg følte meg veldig dårlig.
Alle stoffskifteprøvene var nå over ref. verdi. Så nå har jeg plutselig veldig høyt stoffskifte! (TSH 0,02 FT4 21 og FT3 6.6) så det var ikke rart jeg følte meg syk. Skal nå trappe ned på Levaxin.
Jeg er helt sikker på at det er lavkarbokost kombinert med kosttilskudd ( D3 , B12, Q10, omega 3, aswahganda, K-2 etc. etc. ) som har gjort denne forandringen. Helt supert!
-
Sv: Stoffskifte som fyker opp og ned??
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Carro
Siden ingen har svart så svarer jeg til meg selv :D
Sådan bliver vi fanget alle sammen, mere eller mindre tro1 Når der er højsol og sommer - er vi ude i det fri. Når sommeren går på hæld, kommer hypothyreosen "styrket" af kroppens omstilling til vinteren. Det er godt, allerede nu, på de timer der bliver tidligere mørke - at støve dagslyslamperne af og tænde for - så kommer lidt mere energi og skrivelysten (?) tilbage, tror jeg.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Carro
Jeg er helt sikker på at det er lavkarbokost kombinert med kosttilskudd ( D3 , B12, Q10, omega 3, aswahganda, K-2 etc. etc. ) som har gjort denne forandringen. Helt supert!
Jeg mener helt bestemt at have læst overvældende mange beretninger på udenlandske foraer om, at kost-omstillingen til lavkarbo har forbedret folks stofskifte i så høj en grad, at deres behov for medicinering var faldet. Ganske vist var det forskelligt med hensyn til hvor lang tid, der gik før denne effekt har vist sig, hos nogle hurtigere og hos andre først da de næsten har opgivet håbet, men det går tydeligt igennem, at lavkarbo-kosten generelt har denne effekt på hypothyreosen.
Dejligt og opbyggende at følge med i alle dine skrifter, Carro. Tak kram1
-
Sv: Litt forvirret...
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Carro
Men bare for å ha det sagt - jeg er fortsatt overbevist om at jeg gør rett i å ikke bruke statiner, jeg vill kontrolere kolesterolet mitt selv!
Hvordan går det med det projekt, Carro? Jeg spørger fordi en ven af mig var gået på en fedtfattig slankekur og efter et år var hun 15 kg slankere og træt, men med kolesterol, der steg fra 3,5 til 11 (!). Så skiftede hun til lowcarb/highfat og efter 4 måneder tabte hun yderligere 10 kg, mens hendes kolesterol faldt ned til 4,1. Hendes læge fatter det ikke og kalder det for spontan remission. :mrgreen:
-
Sv: Litt forvirret...
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Hvordan går det med det projekt, Carro? Jeg spørger fordi en ven af mig var gået på en fedtfattig slankekur og efter et år var hun 15 kg slankere og træt, men med kolesterol, der steg fra 3,5 til 11 (!). Så skiftede hun til lowcarb/highfat og efter 4 måneder tabte hun yderligere 10 kg, mens hendes kolesterol faldt ned til 4,1. Hendes læge fatter det ikke og kalder det for spontan remission. :mrgreen:
Hei Anisa!
Prosjektet går fortsatt veldig bra!
Mitt totalkolesterol var jo på 6.7 fra starten av, det gikk etter 3 uker med low carb high fat mat ned til 5,1 og har holdt seg stabilt på samme verdi siden den gang. Min lege fatter det heller ikke :D
Så selv med masse fløte, smør, kokosfett, egg etc. i maten så har kolesterolet gått ned , eller rettere sagt pga. denne kosten har det gått ned!
Jeg har svarene på oppdelingen av de ulike typene kolesterol hjemme, kan legge de inn når jeg kommer hjem :D
Du får hilse og gratulere din venn med kjempebra resultater!!
Ingen tvil om at dette fungerer.
Bare synd ikke legestanden får øynene opp for dette ellers kunne de ha hjulpet så mange flere mennesker.
-
På tide med en liten oppdatering her ser jeg.
Siden sist har jeg vært på endokrinologisk poliklinikk på Aker sykehus.
De tok masse ulike prøver og bilder.
Mitt stoffskifte var jo ganske høyt for en stund siden slik at jeg kunne sette ned levaxin dosen min til 50 men nå hadde plutselig TSH føket opp til 6.5 (fra 0,02 bare 6-8 uker tidligere). Fikk beskjed om å øke levaxinet til 100.
Sliter veldig med hjertebank - særlig om kvelden når jeg skal sove.
Det dunker og dunker. Huff er så lei av det.
De tok også et Scintigrafi av skjoldbrusk kjertelen min, det viste at den var større på den ene siden men det var ingen foreløpig fare heldigvis. Har ikke fått svar på alle prøvene enda.
-
Så fint at du har fått komme til Aker, og at de passer på deg!
Jeg skjønner godt at du blir lei av hjertebanken. Men har de sett og hørt på hjertet ditt? det er jo lett å tenke at det hører sammen med at du fyker opp og ned, men noen ganger sloss vi med flere spøkelser. Og det kan jo være greit å vite hva det er.
Jeg har tenkt på deg av og til mens du har vært fraværende her kram1
Får du delta i prosjektet til hun som forsker på Hashimotos, Carro?
-
Hei Ruth!
Koselig at du har tenkt på meg da hjertflag1
Har ikke vært så mye her fordi min PC har vært ødelagt i langetider nå... venter på å få råd til å kjøpe ny.
Hjerte mitt har de faktiskt ikke sjekket, det skal jeg ta opp meg legen min. Har jo slitt med hjertebank i flere år nå. Og til tider har jeg hatt høyt blodtrykk.
Vet ikke om jeg er med i prosjektet eller bare er pasient de, det sa hun ikke noe om. Men fik i hvertfall tatt mass prøver som jeg nok ikke hadde fått tatt noe annet sted, det er bra.
Stor klem til deg Ruth!! kys1
-
Har fått resten av prøvesvarene fra Aker, tror det meste var bra.
De målte kortisol i blodet - det viste 171 (fastende på morgenen) , noen som vet hva det kan tyde på?
Er det bra?
Noe som jeg synes er litt rart i mitt tilfelle er at foruten vektoppgang, konsentrasjonsvansker og "treghet i kroppen" så har jeg hele tiden hatt mest symptomer som ligner på å ha for høyt stoffskifte!
Mine største problemer fortsatt handler om følelse av høyt tempo i kroppen, hjertebank, høypuls, klarer ikke å slappe av/roe ned, stresset og i perioder hyperaktiv.
I følge legen min dreier alt dette seg om at jeg ikke har fått noen stabilitet i stoffskiftet mitt enda siden det fyker opp og ned med store forskjeller.
Hva tror dere?
-
Hei Carro - og takk for sist :)
Blodkolesterol skal jo være høyt om morgenen da - liksom for å jage deg igang til dagens dont. Så skal det falle omtrent til halvparten om kvelden.
Og du har jo mindre enn jeg hadde og du da, så det må bare være alt for lavt !
Så er den målingen de gjør i blodet en totalmåing - den måle rogså proteinbundet kortisol (altså både det som er på lager og det som er fritt)
Spyttprøver gir mer presise svar enn blodmålinger.
Da måles fritt kortisol, og man kan gjøre det hjemme en dag og sende det inn.
Hva symptomene dine kommer av er sikkert vanskelig å finne ut. Det må jo sammenholdes med andre målinger og med medisin du tar og sånn.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Hei Carro - og takk for sist :)
Blodkolesterol skal jo være høyt om morgenen da - liksom for å jage deg igang til dagens dont. Så skal det falle omtrent til halvparten om kvelden.
Og du har jo mindre enn jeg hadde og du da, så det må bare være alt for lavt !
Så er den målingen de gjør i blodet en totalmåing - den måle rogså proteinbundet kortisol (altså både det som er på lager og det som er fritt)
Spyttprøver gir mer presise svar enn blodmålinger.
Da måles fritt kortisol, og man kan gjøre det hjemme en dag og sende det inn.
Hva symptomene dine kommer av er sikkert vanskelig å finne ut. Det må jo sammenholdes med andre målinger og med medisin du tar og sånn.
Tusen takk for svar Finn!
Var det jeg mistenkte også - at det er noe feil med kortisolnivået.
Og at 171 virket lavt. Tyder dette på binyretretthet?
Det kunne jo i såfall forklare endel av symptomene mine.
Er det ikke rart at de på Aker ikke engang kommenterte denne verdien?
Eller ville utrede videre...
Caroline
-
Jo - det er underlig !
Men de var forsåvidt negative til videre undersøkelser av meg også.
Jeg hadde nok kortisol i døgnurin (det er fritt kortisol)
Men blodkortisolet på morgen og kveldsmåling var omvendt av hva det skulle være - på to målinger med noen mnd. mellom.
Og det var ikke særlig variasjon mellom dem. Jeg husker at de var sånn mellom 200 og 250.
Men jeg ble tilbudt en Synacten-test.
Der sprøyter de inn binyrenes styringshormon (ACTH) og måler hvor mye kortisolet stiger etterpå.
Og de var fornøyd med den testen, så jeg ble ikke behandlet.
Men noe rart var det.
I dag hadde det vært bedre med en salivatest - spør om å få det ?
-
Kjære Carro!
Den indre uroen og hyperaktive følelsen er helt normal, nå begynte jeg vel på svaret før jeg tenkte helt for jeg har både lavt stoffskifte og binyretretthet,
hvem av dem nøyaktig som har disse kjennetegnene kan du sjekke på møteplassen eller forsiden, men det er en del av det, tror det er binyrene,
Da kan du samtidig sjekke søvnmønsteret ditt,
indre uro, periodevis aktivitet, pes etter å skulle ha gjort noe,harahjerte etc alt henger i hop å følger med.
Jeg hadde håpet å få gått ned noen kilo men har ikke fått til det,
nå syntes jeg mye er tungt også fordi jeg er tung og ubevegelig.
Les masse!
-
Har kontaktet Aker nå og det var visst ikke noe i veien med binyrene mine:shock: Basert på den ene blodprøven i hvertfall... og ikke fikk jeg noe tilbud om noen videre prøver heller:
"jeg så at prøvene var tatt kl 11.45. Grensen kl 8 er 150. ev. kan du ta en morgen kortisol kl 8. Men jeg tror at dette er i orden hos deg."
og siden jeg igjen blir rådet av legen min at jeg "MÅ" begynne på statiner (kolesterolet var på 5,9) - med dosen 80 mg om dagen som jeg synes er helt sinnsykt - så spurte jeg endokrinologen om dette også og fikk svaret:
"Familiær hyperkolesterolemi skal beandles" - jeg har da aldri hørt noe om at jeg skulle ha denne sykdommen - dessuten er den arvelig og ingen i familien min har stoffskifte sykdom eller høyt kolesterol.
Også fikk jeg beskjed om at lavt kolesterol er gunstig for stoffskiftet.
Så ingen videre oppklaring av noenting egentlig...
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Carro
Har kontaktet Aker nå og det var visst ikke noe i veien med binyrene mine :shock: Basert på den ene blodprøven i hvertfall... og ikke fikk jeg noe tilbud om noen videre prøver heller:
"jeg så at prøvene var tatt kl 11.45. Grensen kl 8 er 150. ev. kan du ta en morgen kortisol kl 8. Men jeg tror at dette er i orden hos deg."
Om jeg fatter, at man bliver ved med at håbe og have forventninger til lægernes kompetance? Noget som vi så mange er til at bevidne - kan ligge på et meget lille sted. Hvis man nærer håb om en ligeværdig dialog med en læge, må man indse, at intet af det du/vi foreslår bliver respekteret.
Du/vi må ikke foreslå noget, da det i bekræftende fald vil blive ydmygende for en lille læge at skulle indse eller tilkendegive. Fordi dette er hendes/hans job at komme først med det rette forsøg på at afklare patientens rette tilstand. Når du så kommer frejdigt forbi og siger, at du gerne vil have dine binyrer kontrolleret fordi der er noget som tyder på at binyrebarken er slidt - ja, så vil lægerne satse ALT på at bevise at du har uret. Også selv om dette betyder, at de direkte lyver eller blot ikke gør sig umage nok.
Jeg er meget forundret over, så mange bl.a. på dette forum, fortsat tror på, at lægens ved bedst og henvender sig for at få binyrerne undersøgt ved en blodprøve, selv om de burde i virkeligheden bare gå hjem, fordi dette er den mest unyttige blodprøve (til formålet) som findes, idet den slet ikke tegner det rette billede af kroppens cortisol eller binyrernes funktion, ud over at de ikke er helt døde.
Så hellere blive hjemme og købe egne cortisol-prøver ude i verden, fordi så kan man i det mindste selv vide hvordan det står til, og forsøge at redde sig på andre måder.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Carro
Og siden jeg igjen blir rådet av legen min at jeg "MÅ" begynne på statiner (kolesterolet var på 5,9) - med dosen 80 mg om dagen som jeg synes er helt sinnsykt - så spurte jeg endokrinologen om dette også og fikk svaret:
"Familiær hyperkolesterolemi skal beandles" - jeg har da aldri hørt noe om at jeg skulle ha denne sykdommen - dessuten er den arvelig og ingen i familien min har stoffskifte eller høyt kolesterol.
Næ.. hun har sikkert læst i en forkert patientjournal, eller ikke har læst din journal opmærksomt nok. Hvorfor fanden skulle hun også det? Du er jo bare en patient. (Sorry, men jeg bliver altså nogen gange så pist!)
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Carro
Også fikk jeg beskjed om at lavt kolesterol er gunstig for stoffskiftet. Så ingen videre oppklaring av noenting egentlig...
Jo, lavt kolesterol er netop gunstigt for stofskiftet, for så betyder det, at man er blevet helbredt for lavt stofskifte, hvis kolesterolet falder "af sig selv". Det er den anden vej rundt: helbred eller forbedr det lave stofskifte og kolesterolet vil falde af sig selv.
Det høje kolesterol er kroppens reaktion på det lave stofskifte, idet kroppen "hamstrer" kolesterol til "fremstilling" af de hormoner kroppen er i underskud med. At slå ensidigt ned på kolesterolet, uden at det lave stofskifte er i bedring - vil tvinge kroppen til forsøge at deponere endnu mere kolesterol end før, fordi hormonbehov fortsat består. Ikke kun i forbindelse med thyroid-hormoner, men i forbindelse med alle andre hormoner, som skal kompensere for de mangler i kroppens funktioner, som thyroid-hormonerne er for lidt til at klare. At bryde ind og nedbryde denne (selvopholdelses) mekanisme med statinerne vil føre til, at på et eller andet tidspunkt vil kroppen bryde sammen. Det bliver en skrue uden ende.
Hold da helt op, hvor rask er jeg dog blevet siden jeg smed alle læger på porten og hvor heldig er jeg nu, at jeg ikke længere behøver regne med noget, de ikke kan levere alligevel! desp2
Hvad vil du så gøre, Carro? kram1
-
Ikke noe mere jobb for meg..
Siden desember 2008 har jeg jobbet som vikar - før dette hadde jeg en jobb som jeg sa opp etter å ha vært sykemeldt i 1 år for "stressrelatert depresjon og utbrendthet" som viste seg å være hypotyreose... men når jeg fikk vite at det var det som var grunnen hadde jeg allerede sagt opp så det var ingen vei tilbake.
Uansett, har trivds veldig godt her jeg jobber nå og har virkelig måttet anstrenge og overanstrenge meg for å klare å jobbe 100%, håpet at innsatsen min skulle belønnes med fast jobb men nå ser det pluselig dålig ut.
Vikarbyrået mitt ringte igår og sa at jeg skulle forberede meg på å være uten jobb fra 1/2. :cry: help1
Må si jeg er veldig skuffet.. og gruer meg over å starte hele prosessen med jobbsøking, nye kollegaer, nye rutiner og oppgaver etc. alt dette er så slitsomt og vanskelig synes jeg når man er litt treig pga. stoffskiftet.
Sover dålig for tiden også, det gjør ikke saken noe bedre.
Må vel bare prøve å tenke positivt og håpe at jeg finner noe jeg trives med snart, har i hvertfall skjerpet meg litt og søkt 8 jobber denne uken allerede!
-
Sv: Ikke noe mere jobb for meg..
Vet hva du mener, er veldig stress. Men dessverre er det den utviklingen som skjer i arbeidslivet for tiden. Hypothereose eller ikke, det har blitt nesten umulig å få fast jobb nå, og det store problemet med å måtte være vikar hele tiden med stadig fornying av oppdraget er at man aldri kan lene seg tilbake og slappe av men må yte 120 % hele tiden for å være sikker på at vikariatet blir fornyet. Helt utrolig at dette ikke er tatt opp i debatten om sykelønnsordning og alt det der, selv friske mennesker blir jo syke av å holde på sånn i årevis.
Nå har jeg jobb igjen, men ikke fast. Selgerjobb der jeg må yte veldig mye hele tiden. Så jeg vet hva du går igjennom. Mest frustrerende er at siden jeg må betale medisiner selv (Armour og div kosttilskudd) og spise ren allergivennlig mat som er mye dyrere enn vanlig mat så blir det vanskelig å klare seg økonomisk når jeg aldri vet om jeg har inntekt de nærmeste månedene. Kan ikke betale tilbake lån eller f eks ta opp lån og kjøpe bolig når jeg aldri har fast inntekt og ikke har noen mulighet til å få stabil økonomi. Føler jeg lever veldig fra hånd til munn. Argh. desp1
Sympati til deg, håper vi begge finner oss gode, faste jobber i løpet av 2010
-
Ja, håper dere får dere faste jobber i løpet av året.
Vet ikke hva jeg skulle ha gjort dersom jeg ikke hadde fast jobb og en grei sjef som lar jeg være fleksibel mht arbeidstid og arbeidsoppgaver (innenfor visse grenser naturligvis). Jeg slipper stress med å bevise ting, lære meg noe nytt etc. Å jobbe betyr masse for meg. Det gjør meg i godt humør og så lenge jeg slipper stress eller overanstrenger meg, bidrar jobbingen heller til å gjøre meg friskere enn hva jeg ellers ville ha vært, det tror jeg faktisk. :)
-
Håper også at dere klarer å få noe fast da trygghet og stabilitet er den viktigste nøkkelen til gode dager,
Viktig å huske mens man går arbeidledig,
i disse tider er det viktig med kunnskap,
sørg for å kapre gode kurs man har lyst til å gjennomføre,
data og lederkurs er det mange gode av som kan dekkes av NAV,
om det ikke finnes noe spennende i regi av Nav så let blant kursoperatører og finn kurs som er motiverende og spennende(veldig viktig),
er det noe interessant hos nav er det noen ganger(kommer an på saksbehandleren)lurt for å komme på et kurs og nevne at det ikke frister noe særlig (virker faktisk),
har man en god saksbehandler virker det ikke.
Kryss hent info ifht antall ledige jobber som finnes med de kriteriene.
Lykke til!
-
Så sørgelig, Carro :cry:
Jeg håper du finner en fin jobb i byen din eller i nærheten. Og i et jobbintervju skal man vel ikke være ærlig og si det som det er, da får du vel ingen jobb?
Jeg har savnet å høre fra deg, det har vært langt mellom innleggene dine nå. Har samboeren din, som også har fått vite at han har Hashimoto, det bra? Jeg håper det går rette veien for dere begge kys1
-
Takk for oppmintringer og gode råd dere!
Er litt mere håpefull nå i hvertfall.
Ruth; ja,jeg har vært lite her siste tiden desverre....
men har liksom ikke hatt så mye nytt å skrive for det skjer ikke stort desverre. Stort sett har det gått ganske bra, men dette stoffskiftet mitt ser det ikke ut til at de får noen kontroll på. Enten er det veldig lavt eller alltfor høyt.
Samboern min sliter veldig meg trøtt het, han er alltid grusomt trøtt og det er veldig slitsomt for han. Men håper jo såklart på at det er noe som kan bli bedre snart.
Lillepus88: Vi sitter i samme båt ser det ut til - la oss håpe at dette er vårt år!! Og at vi får oss fine jobber snart :D
Har fått forespørsler på telefon-salg jobber men det stresset der orker jeg bare ikke. Jeg er veldig pliktoppfyllende og jobbe er veldig viktig for meg, så det blir altfor mye press på meg i en sånn jobb. Jeg har jobbet sånn før og det førte til utbrenthet og over 1 års sykemelding...
Lykke til til deg! Det er jo akuratt som du sier - dette med lån etc. Jeg er heldig som kjøpte et hus mens jeg hadde fast jobb sist, men det er et lite hus og jeg og samboern har veldig lyst til å enten bygge på eller kjøpe et større hus sammen men siden vi begge er vikarer så har vi ikke sjans...
-
Sv: Guggul og kolesterol
Jeg har atter en gang droppet statinene - mot legens råd...
og tenkte å prøve ut nettop Guggul.
Har sett på disse her
Fikk så sterke bivirkninger av statiner at legen måtte sende meg rett på CT scanning , det er jo helt tragisk synes nå jeg.
Så finnes det noe naturlig som hjelper er det super bra!
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Carro
Fikk så sterke bivirkninger av statiner at legen måtte sende meg rett på CT scanning , det er jo helt tragisk synes nå jeg.
Jeg ked af, at du overhovedet var startet på statiner, endda skriver du "atter en gang"? Hvad er det for en slagter du har som læge? Selv statin-producenterne skriver i indlægssedler til statiner, at ved stofskiftesygdom må statindosering holdes UNDER max. 40 mg/døgn) og i min bog, kan det kolesterolniveau der følger stofskiftesygdommen ikke nedbringes ved statiner. Hvorfor tror jeg, at din dosering var højere end 40 mg?
Jeg håber at du er klar over, at statiner tømmer kroppens/musklernes (inkl. hjertemusklens) depot af coenzymet Q10. Og at denne "depottømmende" effekt af statiner holder sig i op til 6 måneder efter at man er ophørt med at indtage dem. Dvs. at for ikke at komme ud for symptomerne/sygdomme funderet i Q10-mangel, er man nødt til at supplere op med tilskud af Q10 under "statin-kuren" og op til flere måneder efter at statin-behandling er ophørt. tro2
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Jeg ked af, at du overhovedet var startet på statiner, endda skriver du "atter en gang"? Hvad er det for en slagter du har som læge? Selv statin-producenterne skriver i indlægssedler til statiner, at ved stofskiftesygdom må statindosering holdes UNDER max. 40 mg/døgn) og i min bog, kan det kolesterolniveau der følger stofskiftesygdommen ikke nedbringes ved statiner. Hvorfor tror jeg, at din dosering var højere end 40 mg?
Jeg håber at du er klar over, at statiner tømmer kroppens/musklernes (inkl. hjertemusklens) depot af coenzymet Q10. Og at denne "depottømmende" effekt af statiner holder sig i op til 6 måneder efter at man er ophørt med at indtage dem. Dvs. at for ikke at komme ud for symptomerne/sygdomme funderet i Q10-mangel, er man nødt til at supplere op med tilskud af Q10 under "statin-kuren" og op til flere måneder efter at statin-behandling er ophørt. tro2
Hei Anisa!
Ja, du har helt rett - det er helt vannvittig at han ikke gir seg med det statin-maset sitt. Han er en bra lege ellers, men akuratt kolesterol har han ikke peiling på. Jeg har ikke engang totalkolesterol over referanse området og alikevel vill han jeg skal ta 80 mg pr. dag!!
Men det har jeg aldrig gjort da, jeg delte de i 2. Og brukte det vel i maks 3 uker - fyllte på med q10 etterpå som jeg har lært av deg!
Jeg kommer ikke til å gi etter for dette maset hans uansett. Nå ville han forøvrig også ha min samboer på statiner - som hadde totalkolesterol på 5,1 noe jeg ikke synes er særlig farlig. Så nå har jeg nektet han også å starte med det!
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Carro
Han er en bra lege ellers, men akuratt kolesterol har han ikke peiling på.
En dagsdose statin på 80 mg til en thyreoideasyg? Er han åndsvag eller hva`?
Ja, hvis du ellers sætter pris på ham og ikke vil give ham løbepas for hans helseskadelige "statin-fascination", da vil du måske hellere investere i en gave til ham? Bogen Myter om kolesterol skrevet af dr.med. Uffe Ravnskov. Du kan sige til lægen, at han ikke behøver lave om på sin "overbevisning", men bare nøjes med undersøge alle referencer til den videnskabelige forskning i emnet "kolesterol/statiner, der findes listet op i bogen.
Men det er ikke sikkert, at jeg ville være så overbærende som du. Kun 5,1 og så sætte et menneske i statinbehandling for det?? Alene dette ville så en dyb tvivl i mig, om lægens kompetence, at var det mig, ville jeg få benene på nakken i en fart. Han er sgu livsfarlig. Tænk bare på hans andre patienter, der ikke ved så meget om det, som du gør. help1
Jeg har forresten postet et nyt indlæg om Q10 og statiner her.
-
PMS - Verre av hypotyreose?
Etter full krangling som nesten tar livet av forholdet mitt en gang i måneden begynner jeg å se et mønster - dette må være PMS. Jeg har alltid hatt litt plager med dette, blir overfølsom og irritabel, men etter jeg fikk hypotyreose har det blitt så utrolig mye verre!! Jeg bruker ikke p-piller lenger, sluttet for 6 mnd. siden.
Jeg er som en hormonell berg og dalbane , aggresiv, sint, faktiskt rent av slem. Overfølsom og fryktelig kranglete og dramatisk. Det er rett og slett ikke likt meg og jeg vet att samboeren min synes dette er helt grusomt, han måtte til og med være hjemme fra jobb fordi jeg holdt han våken hele natten med krangling:oops::roll: så nå får det være nok... jeg er jo ikke sånn, dette er ikke meg. Har søkt litt på nettet og funnet artikler som sier at kvinner med hypotyreose også får sterkere PMS. Ser også at enkelte steder kan anbefale noe som heter Progresterone. Vet noen noe om dette?
Dette begynner å bli et stort problem.
Dette er noe av det jeg fant:
Four Keys to Kick PMS
-
Sv: PMS - Verre av hypotyreose?
Jeg harf bestilt og mottatt progesterone på iherb, hat ikke brukt det lenger enn en uke så jeg merker vel ikke så mye foreløpig,
har ikke noe særlig pms plager heller men har hørt det kan hjelpe litt med overgangsalderen.
Du må prøve å se om det kan hjelpe
-
Legen min Carro.. som også er den samme som din fortalte meg dette en gang.. (jeg har også pms)
Når kvinner får menstruasjon og EL får man mer væske i kroppen. Det er derfor kvinner legger på seg også i disse periodene. Forskning har klart å vise at kvinner som sliter med pms også får en opphopning av væske i hjernen (som irriterer hypothalamus), noe som forklarer de emosjonelle forandringene. Så det er kanskje dette som skjer når vi har når vi får humørsvingningene våre ;)
Det er noen år siden han sa dette. Samtidig sluttet jeg på alt som heter prevensjon og mannen min valgte å sterilisere seg for at jeg skulle få et bedre liv uten prevensjon. Alternativt skulle jeg prøve noe vanndrivende rett før menstruasjonen kom.. tror de het spirix eller noe sånn.. Men det har jeg ikke hatt behov for enda.. Men.. er ikke umulig at mannen min tvangsender meg til legen med lapp om å gjøre noe med meg... hehe.. steriliseringen var mislykket, så nå sitter jeg her med spiral igjen.. og pms på kjøpet.. var helt fin uten prevensjon..
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Moxa
Legen min Carro.. som også er den samme som din fortalte meg dette en gang.. (jeg har også pms)
Når kvinner får menstruasjon og EL får man mer væske i kroppen. Det er derfor kvinner legger på seg også i disse periodene. Forskning har klart å vise at kvinner som sliter med pms også får en opphopning av væske i hjernen (som irriterer hypothalamus), noe som forklarer de emosjonelle forandringene. Så det er kanskje dette som skjer når vi har når vi får humørsvingningene våre ;)
Det er noen år siden han sa dette. Samtidig sluttet jeg på alt som heter prevensjon og mannen min valgte å sterilisere seg for at jeg skulle få et bedre liv uten prevensjon. Alternativt skulle jeg prøve noe vanndrivende rett før menstruasjonen kom.. tror de het spirix eller noe sånn.. Men det har jeg ikke hatt behov for enda.. Men.. er ikke umulig at mannen min tvangsender meg til legen med lapp om å gjøre noe med meg... hehe.. steriliseringen var mislykket, så nå sitter jeg her med spiral igjen.. og pms på kjøpet.. var helt fin uten prevensjon..
Skal til legen "vår" på onsdag så da skal jeg ta det opp... Jeg har generellt veldig mye humørsvingninger - må være pågrunn av hypotyreosen eller levaxinet og disse eskalerer voldsomt før mensen.. ikke gøy.
Må prøve å få orden på dette stoffskiftet mitt snart så det slipper å pendle mellom hyper og hypo hele tiden. Har lest endel på nettet nå om dette og det ser ut til å være en klar sammenheng mellom hypotyreose og PMS.
For min del har det ikke blitt bedre etter jeg sluttet på p-piller.
Men derimot blir det mye verre når stoffskiftet er "bedre" - dvs. litt høyt!
Men jeg vill jo ikke ha lavt stoffskifte for å dempe på dette heller for da kommer det jo en haug med andre symptomer.
Er veldig spent på hvordan stoffskiftet mitt er nå, men tipper på at det er for høyt for jeg har den typiske uroen i kroppen...
Kanskje jeg skal prøve å bestille en sånn progesterone krem, hvilket merke kjøpte du Pebles? Nå er vel ikke jeg i overgangsalderen akkurat siden jeg er 28 år, men det kan kanskje hjelpe mot dette også.
Så forresten at det står en advarselstekst på disse produktene;
"California Proposition 65 Warning: This product contains progesterone, a chemical known to the State of California to cause cancer. Consult with your physician before using this product." , det høres jo skummelt ut!:eek:
-
En venninne av meg sverget til progesta care eller noe sånt..
Skal forresten til legen til onsdagen jeg og carro :wink:
-
Jeg bestilte fra Iherb og det heter progesta care,
jeg har faktisk hatt tre tørre netter nå,
så det er noe som hjelper,
tror kansje ikke det er så farlig hvis man holder seg til dosering,
noen kan kansje bli overivrig og da er nok farene der,
Tror ikke den er beregnet bare i overgangsalderen,
kan det hjelpe er det jo bare å prøve,
Har dere bestemt at det ikke skal bli flere barn ettersom mannen din lot seg sterilisere?
Isåfall kan jeg anbefale sterilisering, gjorde det for 12 år siden og det har vært helt flott, enkelt og greit inngrep,
for å være helt ærlig og litt på kanten,
aldri har jeg hatt et mer avslappet og behagelig samliv som etter det,
Ikke bekymre meg for noe,
nå har jeg aldri tålt noen form for prev heller,
har fått omvendt syklus uansett hvordan piller jeg har prøvd, slitsomt å ha mens i 21 dager og opphold i 7,
spiraler har skaffet meg nærmest blodstyrtning så de gangene jeg har prøvd det har dem blitt fjernet akutt på legevakta.
Ta det til tanke hvis prev gjør deg så utafor.
-
Carro: Jeg har det på samme måten. Har ikke hatt lavt stoffskifte så lenge.....men det jeg har sett etter stoffskiftetullet startet er at mensturasjonene er gruuusomme OG at jeg blir veldig premenstruell. Blir hissig....får lyst til å krangle. Æsjamej ikke noe bra og iallefall ikke spesielt sjarmerende :wink:
Får vondt i rygg og bein også. Kjenner nesten eggene klekke he he ) huff, ikke noe moro midt oppi det hele, men må liksom ha litt humor rundt det også da.
jeg er ny her, men ser du er fra Østfold. Det er jeg også :) Fredrikstad her ;)
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Carro
Han er en bra lege ellers, men akuratt kolesterol har han ikke peiling på. Jeg har ikke engang totalkolesterol over referanse området og alikevel vill han jeg skal ta 80 mg pr. dag!!
Men det har jeg aldrig gjort da, jeg delte de i 2. Og brukte det vel i maks 3 uker - fyllte på med q10 etterpå som jeg har lært av deg!
Jeg kommer ikke til å gi etter for dette maset hans uansett. Nå ville han forøvrig også ha min samboer på statiner - som hadde totalkolesterol på 5,1 noe jeg ikke synes er særlig farlig. Så nå har jeg nektet han også å starte med det!
Jamen foruden alle andre bivirkninger, er muskelskader som følge af medicinering med statiner nærmest lige så helbredsskadelige som skader på hukommelsen og andre bivirkninger af statiner.... Carro. kram1 Giv din læge linket til denne undersøgelse: The muscle-specific ubiquitin ligase atrogin-1/MAFbx mediates statin-induced muscle toxicity, der beskriver nøje de enzymskader, statiner forårsager og som fører til henfald af muskel-, binde- og knoglevævævet... Og det er langt fra den eneste undersøgelse af den art... men mystisk nok, bliver den slags fri forskning ikke eksponeret nok, da dette vil jo få salget af det lort (pardon my french) til at gå ned.
Jeg har gemt denne undersøgelse i en pdf-fil og sender den gerne til dem, der sender mig deres e-post med PM. Nogen gange hjælper det bedre hvis man sender hele pakken, rub stub af sted til de uvidende.
Tænk bare.... for 40-50 år siden var kolesteroltallet på 9 heeelt fint. Mange røg tobak som skorstene. Den vigtigste grøntsag på middagstallerken var kartoffel foruden saltagurk eller syltet rødbede til stegt flæsk, brun sauce og .... Langt færre havde hypothyreose. Langt færre fik kræft. Langt færre fik artheriosklerose. Langt færre fik hjertesvigt. Langt færre fik blodprop. Langt færre fik slagtilfælde. Der var langt imellem overvægtige på gaderne og.... forekomsten af D-vitaminmangel havde ikke karakter af en folkesygdom, som det er tilfældet i vor tid.
Og jeg gider ikke høre om, at den gang levede man kortere end i dag. Så meget kortere var det ikke + se bare på alle de unge mennesker, der slider med kroniske sygdomme allerede fra barndommen, eller fra deres unge år... Kræft eller hypothyreose er i dag så langt fra "forbeholdt" de gamle.
Nu bliver vi overdynget med alskens "sundhedsråd" og forbud.... Der bliver opfundet lægemidler for alt inkl. brækkede negle og skæve øjenvippere.... Vi har så mange læger som aldrig før, og vi er syge som aldrig før.
Vores største problem er, at der nu er så mange, der lever AF sygdom, at en hurtig, enkel og effektiv sygdomsbehandling ikke længere er i samfundets interesse.... selv om politikere vræler om det modsatte!
-
Ville bare kjapt si at også jeg har fått senket kolesterolet mitt med LCHF-kosthold. Nå hadde ikke jeg spesielt høyt kolesterol i utgangspunktet, 5,1, men det har sunket til 4,3 på en mnd. Og det er det dårlige, altså LDL-kolesterolet som har sunket. Dette virker!