-
Det med mosjonsløp har jeg nok tenkt på mang en gang n`Finn. Har bare aldri blitt noe av. Synd det når jeg har jogget i så mange år. Sikkert artig! Nå kommer jeg nok med et "dumt" spørsmål, men er det mulig å gå ned noen g etter en treningsøkt med 130 og langkjøring?? Jeg veide meg før jeg stakk til skogs i dag, og etter en tur på nesten 2 timer med lavintesitet, så hadde jeg gått ned 300g?? Er det tilfeldig? Når jeg spinner skjer det aldri. Da står jeg på det samme eller jeg går opp litt. Dette er litt sprøtt. Jeg vet det, men jeg er blitt bortimot hysterisk når det gjelder denne vekta og da er jeg ikke overvektig ennå. Bare at jeg har mistet kontollen, men så har jeg sikkert trent feil!! Du aner ikke hva det betyr for meg n`Finn dette tipset om å trene på ulike nivåer! Jeg har fått en ny gnist jeg her altså :lol:
Og gjest :) hei! Hva skal jeg si? Vi har så forskjellige symptomer på dette stoffskiftet vårt. Jeg hadde ingen problemer med trening før medisinering. Var ikke trett. Trente masse. Etter medisinering ble kroppen mørbanket, men jeg trener likevel. Jeg tror nok ikke vi tåler like mye lenger. Jeg fikk det rådet at jeg kan trene, men ikke til utmattelse. Vel- kan ikke si at jeg har fulgt dette rådet da, men skal visst ikke være så bra for hjertet. Hvis du leser lenger opp så skrev jeg om at jeg fikk litt krøll med pulsen etter en VELDIG hard økt. Så jeg kommer til å passe meg litt. Var ubehagelig rett og slett, men kan være et engangstilfelle :?:
-
Ble du dårligere av medisineringa, Yvette? Hvordan går det an da? Skal man ikke bli bedre liksom?
Jeg leste den økta du skrev om, og det var litt voldsomt det der. Selv blir jeg ikke slik etter jeg har trent, men blir bare utmatta og utrolig trøtt, hehe! Dette gjelder etter intenstrening da. Styrke eller aerob/anaerob hardtrening. Lavintensitet blir jeg ikke så utmattet av.
Hvorfor er det ikke bra for hjertet å presse seg når man har lavt stoffskifte da? Dette har jeg aldri hørt før selv om jeg har vært hos mange leger. Hvorfor skal man ikke trene til utmattelse, er det for at man blir dårligere av det eller? Selv er det ikke morro å bli mega trøtt og utmnattet av trening, men skulle jeg aldri trene en skikkelig hardøkt mere så tror jeg at jeg blir frustret....hehe....
-
Her var mange spørsmål Gjest, og kanskje er jeg ikke den rette til å forsøke å gi fornuftige svar. Skal man ikke bli bedre med medisinering? Jovisst skal man det! Teoretisk. Men dette stemmer dessverre ikke med det virkelige, og det er det ikke alle leger som har fått med seg. Jada - jeg ble så visst dårligere med medisin, men hva hjelper det når det står på pakningsvedlegget at man skal bli bra. Vi har liksom bare en medisin da. Så hvis du gidder skumme temaene her så vil du få noen aha-opplevelser. Nå er jeg nok ikke den som er verst rammet, men jeg vil gjerne prøve en annen medisin.
Den treningsøkten jeg beskrev er den eneste som har gitt meg slikt pulsbråk. Ellers går det bra.
Når det gjelder hjertet og hypothyreose og Levaxin så vet jeg neimenn ikke om det er sykdommen eller medisinen som kan gi hjertetrøbbel. Noen som kan hjelpe meg/korrigere meg her?? Har bare hørt det fra en endokrinolog på et foredrag.
-
Det var interessante svar, Yvette! Har hørt at å ta for mye medisin eller å bruke stoffskiftemedisiner for å slanke seg kan ødelegge hjertet, men ikke at de som har påvist for høye TSH verdier kan få hjerteproblemer av medisin. Har hørt at om man ikke tar man ikke medisin mot lavt stoffskifte så kan man få hjerteproblemer. Hmhmhm, ikke lett dette.
Bruker du bare levaxin du da? Hvorfor prøver du ikke armour? Skal jo virke hvis man ikke blir bedre av lexaxin....
-
For det første: Levaxin er ingen slankemedisin. Jeg har fått tigget meg til Liothyronin i tillegg til Levaxin. Har tatt den sistnevnte ca 1 mnd nå tror jeg. Ikke så lett å få Armour skjønner du. Men jeg har et håp da fordi jeg har time på Balder-klinikken, og der skriver de ut denne. Å få det hos fastlegene er nesten umulig, og jeg har ikke krefter akkurat nå til å ta opp den kampen. Og da mener jeg mentale krefter. Der jeg sliter mest for tiden, men mulig jeg kan greie meg på det jeg går på nå? Bare ta tiden til hjelp mener jeg. Jeg vet ikke. Har bare gått på medisin ett år, og det er kanskje litt tidlig å konkludere med noe? Mange her i forumet har slitt i flere år så ett år er liksom ikke så mye da.
Derfor greitt med Balder. Da får jeg iallefall en second opinion :roll: Og - får tatt flere prøver!!
Håper noen svarer deg på dette med hjertet. Jeg er på litt tynn is :oops:
-
Jepp, balder er flott. Har akkurat vært der nå. Har fått armour som jeg snart skal bruke bare den kommer på apoteket(har bestilt den med resepten jeg fikk). Satser på at den fungerer for meg! Har gått på levaxin i noen mnd bare, og det fungerte ikke noe. Men, sant som du sier. Det er vel ikke noe man vet med sikkerhet med tanken på hvordan denne sykdommen utvikler seg.
-
Jeg var hos en Svensk lege en stund. Jeg var da begynt å tvile på om det virkelig var stoffskiftet som var problemet mitt. Hun sendte meg da til EEG på sykehuset og ringte sykehuslegen for å få en tolking av resultatet mens jeg var der. Det var ikke skrevet noe om det på det hun mottok, og sykehuslegen visste ikke om dette, men etter at hun sa hva han skulle se etter på kurven var det klart at EEG-prøven viste tegn på lavt stoffskifte.
Levaxinen jeg brukte klarte altså ikke å normalisere kurven.
Dette var tidlig på 90-tallet. Jeg har trent jevnt siden da, men formen ble likevel dårligere og dårligere. En laktat-test på mølle viste kurveform som på en utrent person.
Selv med disse funn i tillegg til mine symptomer fortsatte man å kjøre på Levaxin. Da er man etter min mening for autoritetstro i helsevesenet.
Etter ett år med Armour er formen atskillig bedre og i det siste opplever jeg fremgang hver gang jeg trener. Jeg hadde en slags smerter i hjerteregionen i oppvarmingsfasen, en slags strammhetsfølelse. Disse er nå helt borte. Pulsen fløy også for lett i været uten at det ble noe særlig fart av det.
Jeg har ikke tatt noen tester som kan bekrefte dette nå, men har lyst til å gjøre det om en tid - hvis det er mulig å sammenligne med tidligere tester og jeg kan få noen til å gjøre dette som vil ta lærdom av det.
At vekta er lavere rett etter ei økt kan for det meste skyldes vesketapet. Vann er tungt og tap på 300G er lite og tyder på at du drikker bra ? Har opplevd tap på over 2kG selv med inntak av en liter under lange sykkeløkter. Joggeturer går det mindre vann til hos meg, av en eller annen grunn ?
Skulle ønske at jeg, som gjest, fikk begynne med Armour tidligere. Det har bare blitt bedre for meg - men hvem vet om framtia ? En må jo bare håpe på at det fortsetter å funke.
Dette er det ikke mulig å få noen råd om fra helsevesenet, de har jo meldt seg helt ut og har ingen erfaringer om Armour å dele med sine pasienter. Bare forutinntatte og foreldete meninger som ikke er verd noe.
Det er trist for oss som ikke kan bruke Levaxin.
-
Jeg ser at mange på forumet her blir dårligere av levaxin! Hvorfor bruker dere levaxin da? Jeg mener, det er jo en medisin som skal hjelpe. Føler selv at ikke levaxin har noen bra effekt på meg, men venter nå på armour.
-
Det er nok ikke så lett å overbevise leger om å søke registreringsfritak for Armour. I allfall var det ikke det for meg. Jeg prøvde i mange år og det ble tilfeldighetene som hjalp meg ved at en vikarlege hjalp meg.
Er det slik enda ?
Hvordan fikk du det ?
-
Har gått på levaxin en liten periode, men det fungerer ikke på meg, bare på verdiene. Jeg bestillte en time på balder fordi jeg tenkte at dette må noen eksperter til for å fikse. Vanlige leger kan jo ikke dette tenkte jeg. Etter 1 mnd fikk jeg time. Legen mente jeg burde prøve armour sammen med en liten dose levaxin. SÅ enkelt var det! Nå venter jeg på at apoteket skal få armouren min.
Men, hvorfor bruker vi egentlig levaxin hvis vi blir dårligere av det? I håp om at det skal fungere etterhvert eller? Må man gå på det pga bedre blodverdier selv om man føler seg dårligere av det? Selv ble jeg ikke noe bedre av det, men verdiene var bedre. Kunne like godt ha kuttet ut hele levaxinen.
-
Hei Gjest.
Jeg tror det er som du sier at de tror det skal virke "etterhvert" - men de holdt på i 15år å justere dosen opp og ned . . . .
Og det hadde dem holdt på med enda hvis ikke jeg hadde tatt initiativet til å begynne med Armour.
Jeg ser at de som kommer fra Balder ofte får en kombinasjon av 25µG Levaxin og resten Armour.
Det setter igang tankene om hvorfor de vil ha litt Levaxin i dosen ?
Jeg bruker kun Armour, men har ikke fått opp fT4 til mer enn snaut 15. Jeg har det fint med det, men har et ønske om bedre hode og legger.
1. Kan det bli bedre hvis fT4 kommer høyere ?
2. Er det den lille Levaxindosen som skal ta fT4 opp siste biten på skalaen ?
3. Vil disse punkter bli bedre om jeg begynner med et lite Levaxintillegg, eller er det bare "numerisk kosmetikk" for legen ? Altså kun for å få en pen tallverdi i boka ?
Nå har jeg ikke særlig lang erfaring med Armour og vil se hvordan det funker en stund til, men hvis ikke hodet blir bedre og fT4 resultatet ikke kommer høyere utover høsten, så skal jeg prøve med litt Levaxin som jeg har igjen.
Kanskje de er inne på noe ?
-
Det vet jeg sannelig ikke. Jeg fikk også beskjed om å ta 25 mikrogram levaxin og trappe forsiktig opp armour. Glemte å spørre hvorfor jeg fortsatt skulle hold emeg til levaxinen. Det kan vel ikke skade å prøve hvis du har igjen levaxin. Skulle tro at det var en grunn til at man skal ta litt levaxin, men jeg vet ikke!
-
Hallo :) Har trent lavpulstrrening noen dager nå. I dag ble det en fjelltur på ca 3 timer, og pulsen fløy i været et par ganger, men jeg greidde å hente meg inn igjen. Men nå begynner kroppen virkelig å protestere. Var skikkelig vondt å gå ned fra fjellet. Hvert steg "smalt" gjennom hele kroppen.
Hva sier du n`Finn? Bør man ha dager uten trening selv på lavpuls-nivå? Trodde jeg kunne trene hver dag når jeg tar det sånn med ro egentlig?? Men jeg må kapitulere. I morgen står jeg over. Så kjedelig! For vekten går nedover. Ikke mye, men den stiger ikke lenger. Og jeg tror virkelig treninga hjelper meg her. Jeg har bare tatt det for hardt tidligere og trent på meg melkesyre. Og hindret oksygenet...surrer den tanken der...Er et spennende prosjekt i allefall.
Hvordan kombinerer jeg dette? En hard økt hver 14. dag eller noe slikt? Hvorfor denne hersens kroppsverken?? MÅ være medisinen! Jeg hadde den jo ikke før jeg begynte på Levaxin. Samtidig begynner jeg å lure på om medisinen kanskje virker bra for meg allikevel - på andre områder - siden jeg har ork til all denne treningen?? Så mye jeg ikke skjønner ennå.
Tok nye stoffskifteprøver i går. Spent! Var litt komisk. Jeg spurte laboranten om hun kunne krysse av for div andre prøver, bl.a DHEA, B12, jernprøver etc. Hun ringte inn til legen og han kunne ikke svare fornuftig, men ba henne tappe 3 reagensrør - for sikkerhets skyld. Så skulle han se på det. :lol:
-
Vil gjerne føye til at han er nå grei da denne legen min! :wink: Han lar meg få ta diverse prøver - alt ettersom jeg finner ut av hva jeg trenger å ta prøver av/for. Skulle bare ønske han kunne foreslå det selv. Eller henvise til endokrinolog? Tenker å be om det når jeg skal til han på fredag. Om det har noe for seg da??
Men så har jeg Balder i bakhånd da så jeg vet ikke helt. Litt uryddig å ikke si noe om det til fastlegen. Han fortjener ikke at jeg ikke er åpen på hva jeg holder på med. Han skal jo behandle meg, og har vel et visst ansvar for meg da. :oops: Huff for et rot!
-
Misunnelig på fjellturen da. Blir ikke noen på meg i høst desverre.
Trening er vel noe en bør drive med stort sett hver dag. En hviledag har alle. En skal ikke trene hvis en ikke er restituert, og lavt stoffskifte forlenger jo restitusjonstiden. Vi må ta hensyn til slike ting og ta oftere fridag enn andre. En taper ikke på det - det er verre å trene før kroppen er restituert. Da får den ikke bygd seg opp igjen og treningseffekten kan bli negativ.
Til å begynne med er alltrening god trening, men etterhvert øker kanskje krav og forventninger ? En vil få mest mulig ut av tiden en legger ned ? Har kanskje spesielle ønsker med treninga osv.
I såfall bør en legge opp treninga mer strukturellt med årsvariasjoner og ukeplaner - feks. ta hviledagen etter den hardeste økta og en rolig tøyeøkt før den harde, hvis man ikke er i grunntreningsperioden da, men selv da trenger kroppen en hviledag. Husk at du trener en muskel du ikke kjenner smerten i - hjertet udvider seg maksimalt ved denne treninga og det krever en tilvenningsperiode - og hviledag.
I grunntreningsperioden trener en rolig, men prøver å unngå ensformig trening. Det er gunstig å ta noen lette stigningsløp når en er varm og mot slutten, men ikke for mange og ikke for harde. Det er viktig at man kommer ned i puls etterpå ! Om en er flere bør en velge ut en erfaren fartsholder og legge konkurranseinstinktet på hylla.
Når en går over til mer kvalitet i treninga er det manga opplegg som anbefaler ei slik økt i uka. Etter harde økter må jeg ha et par kilometer på 130 ellers går legga i krampe når jeg kommer hjem, men det er en sånn individuell tilpassing som noen må ha.
Sant som du sier, best å ha et ryddig forhold til legen. Jeg tror likevel de fleste syns det er ok at pas. får en sjekk på Balder. Du kan jo fortelle det etterpå hvis det har noe for seg ? Det gjør vel ikke noe å si hva du savner i behandlingen heller.
Kanhende kommer det noe godt ut av det ?
-
Interessante svar her. Må si du har satt deg inn i litt treningstoff N'Finn. Drevet med seriøs idrett før eller?
Men selve slagvolumet er vel ikke størst på 125-135 i puls da. Det var det man trodde før, men nyere forskning viser at slagvolumet øker helt opp til 95-97% av maksimalpuls. Det er derfor de fleste treningslitteraturer nå(olympiatoppen mm) anbefaler å trene knallhardt før å presse på oksygenopptaket. Men, dette er ikke trening man bedriver hver dag, men en gang imellom.
Selv driver jeg å forsiktig øker treningsmengden etter at jeg har slitt med lavt stoffskifte i 1 år(kanskje mere også). Drev med idrett før, men ble utrolig trøtt og utmatett. Har trent mosjonstrening i 1 år, men synes det er på tide å begynne å trene seg forsiktig opp igjen. Tror ikke kroppen tåler de tøffeste hardkjøret når man har lavt stoffskifte, men jeg har et håp om å kunne prestere greit i idretten med litt mindre belastning på kroppen en det jeg ville trent om jeg var frisk. Fortsatt er jeg trøtt og sliten, men synes ikke jeg har blitt værre etter å ha trent litt hardere 1 uke. Venter nå på armour så håper jeg at jeg flyr igjen. Var ute på 4*8 minutter intervall i går på 80%-85% av makspuls, og skal snart ut å løpe en rolig restitusjonstur.
-
Her er det jo fullt av proffe treningsrådgivere - dette må jeg benytte meg av! :wink:
Jeg har altså ikke trent i det hele tatt siden før sommeren... kun gått mye og syklet litt. Før sommeren trente jeg to ganger i uken, en gang med en SATS-treningstime som heter Flyt&Pilates (en rolig time uten noe særlig puls, mye Qi Gong, Yoga og Pilatesøvelser - styrke- og balansetrening). Den andre dagen var det oppvarming/litt kondisjon på forskjellig (sykle, ro, ellipse) en halv times tid, så styrketrening på apparater 30-50 minutter. Noen ganger fylte jeg på med en dag med litt oppvarming + en 30 minutters time med rygg- og mageøvelser.
Det som skjedde var jo at jeg ble fullstendig smadret etter disse timene, med kraftige muskel- og leddsmerter og utmattelse... Det samme skjedde etter alle typene trening - men kanskje verst etter gruppetimene (man tar seg gjerne litt ekstra ut der, vel...). ;)
Hvordan tror dere jeg best kan begynne igjen for å få noe utbytte av treningen? (Målet mitt er egentlig bare å gjøre det som er best for helsen...) Skal jeg holde meg til forsiktig apparattrening for å i hvert fall opprettholde litt muskulatur...? Eller skal jeg kun sykle (el.l.) litt lengre turer med lav belastning for å trene opp kondisjonen litt? Eller en kombinasjon? Eller begynne med det ene før det andre? Eller...?
:?: :?: :?:
På forhånd tusen takk for svar! :D
P.S. Er det noen som husker det medisinske uttrykket for sånn overdreven utmattelse etter trening...?
-
Det stemmer at min viten kan være utdatert, iallfall litt. Og det er lenge siden jeg forsøkte å drive aktivt og verden går jo framover - noen ganger iallfall ?
Som deg var det stoffskiftet som stoppet meg, bare at man ikke skjønte det i det heletatt. Ikke før det var alt for seint.
Intressant det du sier om når slagvolumet er størst og må være nytt ?
Det finnes mange undersøkelser som har vist at det er størst rundt 130 og det er ikke så lenge siden jeg så den siste. Den første var en Eddi Merks var med i. Det var jo et digert hjerte med hvilepuls på 29 og sikkert ikke særlig effektivt trent for høye fekvenser.
Men er du sikker på at det ikke menes at volumet øker helt opp til 97% under hardtrening, og at det er dette som gir de største reultatforbedringene ? For det har jo vært kjent en stund.
Forklaringen på hvorfor volumet er størst ved 130 er jo at venetrykket ikke rekker å fylle opp hjertet på kortere tid. Årsaken er blodtykkelsen (viskositeten) Dermed understrekes også viktigheten av veskepåfylling under trening.
Det er jo en kjent sak at om en ikke har en solid grunntreningsperiode forut for kvalitetstrening og konkurranseforberedelser så klarer man ikke beholde formtoppen lenge, om den i det heletatt kommer. Derfor er denne perioden uhyre viktig, så trening rundt 130 er nok fremdeles like aktuellt for utholdenhetsidretter.
Aukland skriver in riktig intensitet på trninga :
Det er utrolig viktig å trene med riktig intensitet. Mange av dere turløpere har en tendens til åholde samme fart på trening, sommer som vinter, på sykkel eller ski. Det skal vi gjøre noe med! Vimå bli flinkere til å lytte på kroppen eller se hva pulsmåleren viser og ta konsekvensen av det.Skal en få maksimalt utnytte av treninga og gå fortest mulig på ski må vi skille mellom rolig oghard trening. En suppe der alt blir halvhardt kan gi flotte naturopplevelser og en herlig "sliten"følelse i kroppen, men det hjelper ikke når kompisen forsvinner i det fjerne i turrenna til vinteren.( Hvis det er målet) Treningen deler vi i 3 intensitetsoner:1. Lav intensitet, 60-75% av maks puls. Kosetempo, subbefart, rolig jogg, fra 45 min til 3 timer.Det meste av treningen foregår i denne farten. 2. Moderat til høy intensitet, 75-90% av maks puls. Såkalt terskeltrening. Harde men kontrollertedrag. Skal ikke bli stiv. 3. Høy intensitet, 90-100% av maks puls. Skal være knallhardt. Kortere drag på opp til 5 min. Herskal en bli stiv! Et bra hjelpemiddel når en skal kontrollere at en trener på riktig intensitet er å ta utgangspunkt imaksimalpulsen, den høyeste hjertefrekvens en kommer opp i.
-
Kris: jeg ville vel ha startet med en kombinasjon av styrke og utholdenhetstrening. Veldig forsiktig med intensiteten i starten. Også forsiktig med mengden og lengden på øktene i starten. DU kan forsiktig hver uke øke foreksempel turen din med 5 minutter. Etter en periode kan du øke intensiteten litt på enkelte økter. Dette gjelder også styrketreningen. Begynn med lette vekter og øk forsiktig intensiteten etterhvert. Da vil du lettere føle hva kroppen tåler og hva den ikke tåler.
N'Finn:
Det med slagvolumet er her det Aukland karakteriserer som intensitet 3, fra 90%-100% av makspuls. Hjertet fylles maksimalt med blod og oksygenopptaket er på det maksimale. Viktig trening for å øke oksygenopptaket. Men, fortsatt så er det langkjøring som er viktigst. Spesielt i grunntreningsperioden sammen med styrke. Det er dette som skaper tåleevne i muskler, sener, brusk, men som også gjør at du kan lettere få frem formen med mere inslag av høy intensitetstrening nærmere sesongstart.
En som heter Wisløff i Trondheim forsket på dette rundt 2004. Etter det har flere kommet fram til at slagvolumet øker hvor høyere intensitet man trener med. Før så mente man at det nådde sitt maksimale ved 65%-75% av makspuls.
-
Kjenner til Ulrik Wisløff.
Han ga et intervju her : http://sport1.no/sw4557.asp
Han gir jo absolutt ny og intressant viten her, men husk at man sjelden får tatt nødvendige forbehold og får fram eksakt hva man mener i et kort intervju. Han mener nok ikke at det bare er å reise seg fra soffaen å kjøre 4x4 - selv om det virker sånn her.
Korte arbeidsøkter i intervalltrening har vært mye brukt i fotball, sykkel og padling, men løpere har visst om at det har vært nødvendig med "kilometerdrag" også - i tillegg til de korte.
Men fint å få flere grunnleggende prinsipper å holde seg til.
-
Ja ja, for all del! Det nytter ikke å bare kjøre 4*4 beinhard innsats! Med det er en god økt for å presse ekstra på oksygenopptaket, men det aller meste av treningen MÅ gå på rolig langkjørings nivå. Viktig for å bygeg grunnlaget, trene opp fettforbrenninga slik at karbohydratlagrene kan spares legst mulig under harde løp...
-
Det der med oksygenen Yvette og n finn, mener dere at en person med lavt stoffskifte vil forbrenne mindre med intens trening en ved rolig trening i langkjøringstempo?
Selv har jeg erfart at jeg ofte blir mere sulten når jeg trener roligere en når jeg trener hardt. Merkelig. Skal jo liksom være anerledes for en vanlig person da.
-
Fordøyelsessystemet passiviseres (kobles ut) ved et visst aktivitetsnivå. Det er dette nivået man trener på å øke ved "Tronheim/Oslo-trening".
Min egen erfaring er at skikkelig intensiv trening heller mot dårlig matlyst ? Derimot kan jeg som du sier bli skikkelig sulten mitt i en rolig økt. Da er det lurt å kunne strekke seg etter en banan - en fenomenal sak ferdig ladet med karbohydrater og innpakket fra naturens side.
Stoffskiftehormonet T3 sin oppgave er å trenge inn i cellene og åpne for oxygen. Det starter en forbrenningsprosess som frigjør energi og varme. Hos personer med lavt stoffskifte er denne aktiviteten for lav fordi det ikke åpnes for nok oxygen. Oxygenunderskuddet i cellen fører også til uforbrente rester av brennstoffet - som jo skaper stølheten etterpå. Dette vil skje på en lavere intensitet enn på en funksjonsfrisk.
Lavintensiv trening fører til et bedre capilærnett som kan frakte mer oxygen til musklene. Men "lærer" vår trening å utnytte den bedre også ?
Svaret tror jeg er nei ! Men det er ikke lett å finne svar på slike spørsmål, så linker er velkommne her !
Men vi får jo omsider litt mer muskelmasse og får dermed avgitt mer effekt, så trening hjelper oss også. Dette går også tregere hos oss.
Kanskje er vi enda mer avhengig av å holde det vi har i form enn andre ?
Jo høyere intensitet man har på treninga - jo høyere blir jo oxygenunderskuddet og konsekvensene.
Men vi trenger harde økter vi også, men fakta tvinger oss til å planlegge nøyere og ta en lenger restitusjon.
Jeg har helt forskjellig erfaring med Levaxin og Armour her.
De mange åra med Levaxin var en eneste lang nedbrytende prosess. Trening klarte ikke å tilføre noe, men bremset i beste fall opp den katabole prosesen noe. Det beste jeg kunne oppnå med treningen den gangen var om jeg kunne beholde litt av den formen jeg hadde !
Det var en lang lang tid uten framgang.
Framgangen kom ikke før etter nesten ett år med Armour - da dosen var kommet opp i 3Grain/dag. Det var utrolig å føle denne framgangen for første gang på mange år !
Blodprøver.
Det verste er at jeg har jo mye dårligere blodprøveresultater nå da !
Betydelig dårligere, enda er både kroppstemperatur og kroppsvekta også normalisert på ett år !
Er det da sånn at Levaxinen bare svever rundt der og ikke gjør det den skal, men villig vekk bløffer soffistokratenes måleinnstrumenter til å tro at det er "the real thing" ? Og at måleresultatene så framlegges for oss som om det viser resultatet av et stoffskifte som allerede har foregått ?
Jeg gir ikke 5øre for dagens blodprøver når de ikke gjenspeiler virkeligheten bedre enn det de gjør.
-
Så du mener altså at trening er nødvendig for oss med lavt stoffskifte for å få mere ut av daglilivet. Selv har jeg erfart at mye hvile ikke gjør meg så mye bedre, men at får hard trening og for mye trening gjør meg dårligere. Hvor denne balansegangen går varierer jo fra person til person.
Det du skriver om når du forklarer at personer med lavt stoffskifte restiuserer seg dårligere en "friske" personer og at tilgangen på oksygen blir dårligere hos personer med lavt stoffskifte. (det er vel dette som kalles å stivne fortere, altså redusert prestasjoner i utholdenhetsidretter)Hvordan er dette når man går på levaxin/armour? Skal ikke kroppen fungere som en frisk person med tanke på dette?
-
Jeg synes denne balansen er vanskelig. Mitt resultat er vel at jeg får noen dager som er dårligere, men også noen som er bedre enn jeg ellers ville fått. Og de dagene som er litt bedre verdsetter jeg så høyt at jeg fortsetter å trene.
Jeg tror svaret ditt siste spørsmål må være at det er individuellt ?
Altså viss Levaxin funker for deg, så flott, da kan du "spise av kongens bord". Funker det ikke må du prøve Armour - og må betale selv.
Jeg leser endel "blogger" - og så uutenlandske, og det slår meg at erfaringene med samme hormontype er forskjellige - også bivirkningene er forskjellige. Det kan ikke bare være opplevelsen eller beskrivelsen som er forskjellig.
Antakelig er det litt mer nyansert, feks slik at Levaxin virker ok noen steder i "en kropp", men ikke gjør det samme i en annen.
Hvis dette er riktig håper jeg bare at legene kan inrømme at det er slik - for det vil være dødsstøtet for dagens monopolsituasjon.
Det virker desverre ikke som de har evnen til å undersøke engang.
Behandlingen heter jo pretansiøst nok "substituttbehandling". Altså man erstatter kroppens egenproduksjon. Det forplikter å bruke ordet "erstatter", og man kan ikke si at dagens behandling lever opp til betydningen av ordet !
-
Hmhm, interessant! Det samme føler jeg. Trener jeg får jeg enkelte gode dager, men også enkelte dager som er kjempe flotte(nesten like mye overskudd som normalt). Men, det er ikke akkurat så vanskelig å planlegge når de gode og når de dårlige dagen kommer, hehe.
Er nok sant det du sier at om levaxin fungerer for en person trenger den ikke å fungere for den andre. Levaxin hjalp ikke på meg iallfall. så er igang med armour. Hvor lang tid tok det før du begynte å bli bedre med armour?
-
Hei Gjest :wink: Det med teorien om oksygenet og lavintensitet gjelder vel både for friske og for oss med hypothyreose? Alle trenger å få oksygenet inn i cellene, men problemet vårt er jo at vi har lav kroppstemperatur og har derfor et dårligere utgangspunkt enn for funskjonsfriske. Derfor bør vi legge forholdene til rette så godt vi kan for at oksygenet kan bli transportert inn i cellene og gjøre jobben sin.
Men et lite aprops her: Jeg har mye jern (hadde iallefall det for 1 år siden), og det er jo de røde blodlegemene som transporterer oksygenet. Dere som har lave jernlagre i tillegg til hypo`en må jo slite enda mer?? Eller er jeg helt på bærtur?
Når vi trener aerob - høyintensivt er det jo det motsatte som skjer, tror jeg da, altså at vi trener på oss melkesyre og hindrer dermed oksygenet i å trenge inn i cellene. Selvfølgelig vil vi trene slik trening også, men jeg mener nå at jeg har fått en aha-opplvelse her jeg da. Fordi jeg har i 3 år BARE trent med høy puls. Fordi jeg i min naivitet trodde jeg hjalp meg selv til å kontrollere vekten, som bare økte og økte. Noe godt har det nok kommet ut av det uansett. Aner ikke hvordan jeg hadde sett ut uten denne treningen! Så takk og pris at jeg har orket!! :P
Nå ser jeg at det er litt delte meninger om hjerte og slagvolum, og dette henger jeg ikke med på. Hjernen absorberer det ikke,så jeg er enkel i mine forklaringer her. Men jeg vil forsøke en tid å trene GRUNNTRENING med lav puls for å se om det kommer noe godt ut av det.Og med det mener jeg at jeg VIL ned igjen til min normale vekt!!! Og kanskje er det mulig med denne treningen?? Takk og takk n`Finn for det tipset! :D
Kan også nevne at jeg aldri er sulten etter en hard treningsøkt så her stemmer det med meg også. Derimot ble jeg utrolig slapp etter den lange fjellturen - kanskje fordi jeg spiste bare en brødskive til frokosten, hadde ikke med mat heller. Bare drikke. Ikke vant til noe annet, så jeg tenkte ikke. Men spiste mer en vanlig når jeg kom hjem. Men jeg er utrolig streng med meg selv når det gjelder å putte i munnen.
-
Hvor mye trener dere egentlig i løpet av en vanlig uke da når dere synes at dere har trent bra?
Er mere med på hva dere mente med oksygenet. Det er el slik at lavt stoffskifte for hele energiomsettningen i kroppen til å gå saktere og da blir jo den anerobeterskelen(stivhetsgrensen) under utholdenhetstrening også lavere. Men, hvordan er dette hvis man går på medisin? Fortsatt slik at man har dårligere kapasitet enn friske personer?
-
Når jeg synes jeg har trent bra så har jeg trent minst 4 dager i uken og minimum 1 time pr økt. Og da har jeg trent HARDT! Men det har svidd så jeg prøvde etter hvert å finne smerteterskelen, så det roet seg nok litt den siste tiden. Det føles ikke godt å trene lavintensivt - fordi jeg føler jeg ikke trener i det hele tatt. Men jeg SKAL gjennomføre det en tid fremover for å se om det hjelper på vekten. Og så er det jo viktig å ha en sesong med slik trening da har jeg forstått - endelig!!
Hvis man går på medisin? Tja - da er man jo i teorien frisk da, men det stemmer jo ikke helt, så jeg vet ikke annet enn at for egen del har jeg bare lagt på meg, har lav temperatur og da er jo energiomsettningen i kroppen den samme som da jeg ikke var medisinert antar jeg. Så denne medisinen vet jeg egentlig ikke helt hvor den er og hva den gjør? Får bare trene inntil smertegrensen tror jeg er lurest. :?:
-
En får ofte en følelse av om en har trent bra eller dårlig i det siste, men det er nok en følelse styrt av endorfiner o.l. Ikke stol på den !
Husker tiden etter da jeg måtte ned fra 70-80 timer i mnd. Det var fælt for jeg visste enda ikke hvorfor. Endorfinabstinensen jaga i hue - kroppen orka ikke.
Nå er jeg nede i 20timer i snitt, men det varierer fra 10 til 30. Etter den siste tias bedring øker nok denne jeg tro. 40% av dette er rolig.
Kroppstemperaturen er jo en direkte funksjon av at det foregår et stoffskifte. Det er et "biprodukt" av at det foregår en forbrenning.
Lav kroppstemperatur er da svar på at stoffskiftet ikke "fyrer" kraftig nok. Det er "ved" nok, men ingen åpner for trekken - om en skal bruke fyrbøterterminologi. For det skal T3-ene gjøre.
Så hvorfor gjør de ikke det da, når det - iallfall hos noen - er påvislig nok T3 svevende rundt i blodet ? Og hvorfor økte ikke tempen MIN da jeg prøvd ?
Nok et spørsmål det ikke er lett å finne svar på.
Det er jo de røde blodlegemene som frakter oxygenet. Jo fler jo bedre, men de tar opp plass i plasmaen (hematokritverdien) og gjør blodet tykt, så det er en smertegrense her.
De produseres i benmargen og produksjonen styres av et hormon (Erytropoetein - EPO). Bla. jern er nødvendig for å få produsert blodlegmene.
Når vi tar en enkel test av "blodprosenten" er det bare hvor dyp fargen blir på en prøve som er farget av en viss mengde blod.
-
Endorfin"abstinens"...hmmm...det har jeg ikke hørt før, men tror nok det er det som jager i huet på meg som du sier. Derfor jeg føler at 130-treningen ikke er noe trening altså. :?: joda jeg sliter nok litt her ja, men har bestemt meg for å gjennomføre denne treningen en tid. Takker for oppbacking :)
-
I dag hadde jeg lavintensiv-trening på sykkel, med pulsklokken på styret slik at jeg fulgte nøyere med pulsen hele tiden. Jeg oppdaget at jeg kunne ligge på 140 f.eks. og så plutselig falt pulsen ned til 130 bare på et par sekuder, for så å fyke opp igjen like fort. Er det klokken det er noe gærnt med? Eller hjertet? Eller er dette helt normalt?? :roll:
-
trening
Hei Yvette :D !
Jeg har mange ganger opplevd noe lignenede som deg med at pulsen plutselig falt for så å gå opp igjen. I mitt tilfelle tror jeg det er fordi jeg har ujevn hjerterytme (helt ufarlig iflg. legene), og da hopper det over et slag. :? Enkelte ganger var det helt uråd å bruke pulsklokke fordi den koblet seg av og på hele tiden. Når det er på det verste med "stoppene" er det bare 3-4 hjerteslag som er normale - så et opphold, og så 3-4 hjerteslag igjen. Har ellers ikke klart å trene noe som helst de siste årene :( Og det SAVNER jeg!!!
-
Kan jo være klokka som ikke registrerer alle hjerteslag, men det er også normalt at hjertet hopper over et slag i ny og ne. Noen klokker legger da inn et der det mangler.
140 sier du ?
Det finnes ganske mange "filosofer" som har tenkt høyt om trening.
Kaggestad (1.ste boka trur jeg) Legger fram en ny måte å tenke på for utøvere som følger utviklingen så nøye at de tar lactat-tester.
En slik kurve fremstiller lactatutviklingen i blodet ettersom belastningen øker. Man tar ørlite blod fra fingeren og finner hvor mye melkesyre det er i den - hvert 5.min og øker så belastningen hver gang.
Etterhvert kommer man til et punkt hvor melkesyra bare øker uten at pulsen og effekten øker. Det er "kneet".
Utrente personer har ikke noe "kne" i kurven - der stiger melkesyrenivået jamt og trutt.
Det en trener for, er å flytte kneet så langt til høyre på arket som mulig. (skulle tegna litt her)
For å få til det, legger en først et grunnlag - så trener man rundt den pulsen man vet kneet ligger på.
Altså enten 130 - eller full guffe. Ikke 140 150 eller 160.
Om jeg husker Kaggestad rett, så legger han stor vekt på at man ikke skal presse til 100%. Full guffe er 98% ! Han hevder det bygger like bra om man ikke tar ut de aller siste slagne og man istand til å trene dagen etter !
Det er lenge siden han skrev boka, men dette trur jeg fremdeles gjelder.
Siste mølletesten min viste en kurve uten kne tross mye trening. Ingen ante hvorfor og spekulerte bare i en dårlig dag og sånn.
Men det var hyporhyreosen.
-
Jeg tror jeg forstår hva du mener (uten tegning altså). Når jeg skrev 140 så var det tatt "ut av luften". Jeg prøvde hele tiden å holde meg på 130, men jammen er det vanskelig!! Spesielt på sykkel - for jeg må opp å sykle stående i ramma av og til - ellers så greier jeg ikke å sitte etterpå!! Gjør sabla vondt et visst sted mao. :oops: Og stående så fyker pulsen fort i været. Jeg har lagt 130-treningen i skog og mark og til fjells, og da greier jeg å holde pulsen nede.
Mener du at det aldri er noen vits i å trene 140, 150, 160? Kan ikke det være en form for vedlikeholdstrening? Eller er det ikke noe trening? Skjønner at vi må trene høyintensivt for å få fremgang, men ingen gyllen middelvei altså??
-
Den teorien er at det er ytterpunktene som som lettest tar trening og der mulig framgang ligger.
Mange trener feil og trur at det skal svi noe j... hver gang. Sett sånne som løper av gårde å ser ut som dem har en kniv i ryggen eller noe sånnt ? Den teorien er omtrent sånn : at når jeg først har maga meg ut av soffaen skal jeg da jaggu jaga.
Kanskje noen gjør det ofte og løper omtrent alt man kan hver gang.
Da blir alt man kan tilslutt sånn 75%. Det er slitsomt å løpe så hardt hver gang. Så slitsomt hat han klarer ikke 100% mer. Han vet nok heller ikke hvor mye det er, for med slik treningen kommer han aldri dit ! Han er utslitt.
Mellomområdene dekkes opp på vei opp og ned når man trener intervall.
Intervalltrening er ofte også misforstått. Dette er en lur treningsform som lurer framgangen til å komme.
Tenk deg at du klarer å løpe 5000 på 25min. men gjerne vil løpe den på 20. Altså du vil løpe på 4min/km i stedenfor 5min/km. Problemet er at du klarer ikke den farten i mer enn 2min.
Begynn da å løpe den farten i to minutter og gå til neste kilometermerke. Løp så 2minutter og gå til neste kilomertermerke.
Når du har holdt på med dette i noen uker, så øker du arbeidsintervallet til 3minutter og går til neste kilometer. Etter enda noen uker øker du til 4minutter. Tilslutt er pausa borte og du kan løpe 5000 på 20 min. som målet var.
Eller behold den to minutter lange arbeidsøkten og la pausen bli kortere og kortere. See ?
Hvis du sykler på sykkel på et treningssenter er vel setet omtrent en meter breit vel ? Jeg hadde med meg sete fra en racer montert på en sånn firkanta stang med huller i som passa på ergometersykkelen. Skjønner ikke at det går an å lage sånne seter ?
Offroadsykling egner seg ikke til å trene med på lavt pulsområde. Da må veien være flat eller jevn. Landevei går, og etterhvert får du så stor kapasitet at det går helt fint.
-
Jeg måtte le av den beskrivelsen din av disse som trener med kniver i ryggen. :lol: Joda - jeg har sett flere av dem. Når jeg jogget i alle disse årene, så vet jeg at jeg jogget med lav intensitet. Var som oftest to sammen og vi kunne samtale underveis. Da er jo ikke pulsen så høy vil jeg tro. I den tiden var jeg også slank. Kanskje det kom av 130-trening??
Når jeg måtte over på sykkel ble det hardt, og jeg har ligget på 160-170 i snitt på en times økt. Steptrening er kanskje i snitt 160-trening, men målte der max 196 altså. Denne formen for trening er jo også mye styrke da. Også aerobic har jo en styrkedel. Men det er rein kondisjon jeg har manglet altså?? Mener jeg trener intervall på sykkel med at jeg har drag på 6 minutter 4 ganger i løpet av sykkeløkten - i en time altså. Og med drag her mener jeg at jeg legger på tungt og står i ramma. Og da peser jeg og faller sammen og må spinne lett for å hente meg inn igjen.
Men så har jeg kanskje trent feil allikevel da i alle disse årene? Tok Idrettsforbundet sitt A-kurs i sin tid, men har vel glemt alt. Jeg har ikke hatt ambisjoner utover det å føle velvære og være noenlunde i form. Forstår at du har trent mye mer ambisiøst og målrettet. Men uansett så fyker jeg lett opp på en fjelltopp så noe bra må jeg ha gjort. Og i en alder av snart 50 så resignerer jeg lettere nå når jeg ikke har like mye å gå på. Merker forfallet på mange områdrer. Stoffskifteproblematikken og overgangsalder, nakkeprolaps for 1 1/2 år siden, kneoperasjon. :cry:
Gnisten er dalende, men jeg gir meg ikke ennå likevel da :wink:
Tror jeg har uttrykt meg utrolig klønete i dette innlegget, men gidder ikke rette opp. Forstår du hva jeg prøver å si n`Finn? Supert å lese hva du kan om trim. Jeg leser alt jeg kommer over i blader som har med trening og kosthold. Så interessen er der og jeg suger til meg det du skriver.
Så var det sykkelsetet da. Joda de er breie. Nå er jeg ikke så ofte på spinning på senter. Bruker min egen sykkel som jeg tar med meg ut i frisk luft. men når jeg ser etter, så er det noe bredt ja. Mulig jeg skifter, eller investerer i gelesete!