Liohtyronin er ikke skummelt i det hele tatt, men de fleste leger kan ikke å dosere det. Så be om reseept og be om råd til dosering her på forumet.
Printable View
Liohtyronin er ikke skummelt i det hele tatt, men de fleste leger kan ikke å dosere det. Så be om reseept og be om råd til dosering her på forumet.
Du hadde kanskje hatt hjelp av å lure kroppen til en ny rytme med lys? Husker ikke om du har prøvd det eller ikke jeg da ;)
Nja, hvis du mener at nevrotisk er oppkvikket? :shock: :oops: For jeg blir "dellerisk" av kaffe - føler meg syk, ekkel, blærk, blærk, blærk. Og for en avskyelig vond smak i munnen som ikke går vekk - den sitter ned gjennom spiserøret hele dagen, kanskje fordi jeg er så tørr i munnen?Sitat:
Opprinnelig skrevet av mohaienne
Men jeg føler meg bare syk av kaffe om det skulle "kvikke" litt opp. Og jeg har lest at man med ME og/eller binyreproblemer kanskje ikke tåler kaffe. Jeg drikker derfor en del Pepsi Max, det kvikker jo også opp litt, men jeg blir ikke så ekkel av det (kanskje hvis jeg inntok veldig mye?)
Ang Liothyronin så skal man visst ikke bruke det før Levaxin er nøye utprøvd - husker ikke helt hvorfor eller link...
Ingen grunn til å ikke bruke Liothyronin før Thyroxin er nøye utprøvd. Man kan prøve kunt thyroxin i tre mnd, er det ingen knall suksess må man ha Liothyronin, eller armour.
Samma her når det gjelder kaffe, blir sjuk og angsbetont hele dagen om jeg drikker en skvett.
Hva mener du med dette?Sitat:
Opprinnelig skrevet av Anne Ma
Jeg har i det siste halvåret blitt mye flinkere til å stå opp på morgenen istedenfor å dra meg til langt på dagen, men du tenker kanskje på en slags behandling?
Stina, da har nok ikke jeg ME eller binyreproblemer for jeg kan bøtte ned på kaffe! (kan bli litt uggen i magen, men det vet jeg det er mange som blir...)
Jeg har forsøkt levaxin i 5 måneder, og tror jeg er på maks dose av hva kroppen godtar nå iallefall. Så skal høre med legen ang lio når jeg skal til ham om en måned.
Tre måneder er for lite, det er så blodet knapt har rukket å stabilisere seg, og i hvertfall ikke kroppen.Sitat:
Opprinnelig skrevet av Tor
Jo lenger man har vært syk jo lenger tid tar det, og rundt ett år, forutsatt gjentatte blodprøver og dosejusteringer sett sammen med forme, er ganske normalt for å være sikker på at man IKKE har ønsket effekt.
Et problem er at mange også er underdoserte fordi legene er så livredde for en lav TSH, og med mindre man selv setter seg inn i dette evt. skaffer hjelp annetstedsfra hjelper det liksom ikke å bytte medisin hvis man får for lite/mye av den også.
Vi har jo alle hørt om dem som startes på hestedoser av både Levaxin og Liotyronin. Eller alt for lite.
Legen min er ikke redd for en lav TSH, han mente den bør være nær 0 faktisk. (at det var der mange medisinerte følte seg best).
Vil TSH kunne fortsette synke over tid ved vedvarende bruk av levaxin, uten å øke dosen ytterligere?
Tenkte på slike lyslamper. Man kan narre kroppen til rytme i døgnet ved å sitte foran en slik en, men man må gjøre det hver dag ellers virker det ikke.Sitat:
Hva mener du med dette?
Jeg har i det siste halvåret blitt mye flinkere til å stå opp på morgenen istedenfor å dra meg til langt på dagen, men du tenker kanskje på en slags behandling?
Dette må vel være idividuelt? Jeg har jo mange tegn på ME, men kan drikke kaffe for det. Reagerer derimot sterkt på andre ting. Som f.eks. Rosenrot...Sitat:
Stina, da har nok ikke jeg ME eller binyreproblemer for jeg kan bøtte ned på kaffe! (kan bli litt uggen i magen, men det vet jeg det er mange som blir...)
Tre måneder er for lite, det er så blodet knapt har rukket å stabilisere seg, og i hvertfall ikke kroppen.
Helt enig med Baremei i dette ja!!Sitat:
Jo lenger man har vært syk jo lenger tid tar det, og rundt ett år, forutsatt gjentatte blodprøver og dosejusteringer sett sammen med forme, er ganske normalt for å være sikker på at man IKKE har ønsket effekt.
Ja, jeg er ikke sikker på om at alle med ME/binyreproblemer ikke skulle tåle kaffe, jeg synes nok å huske at det var slik at MANGE ikke tålte dette.
Jepp, Anne Ma, i mail fra leder for ME-foreningen fikk jeg beskjed om at Rosenrot kunne virke negativt på folk med ME.
Så det er nok individuelle forskjeller ja. Og kanskje forskjeller i ulike stader i livet/sykdommen - men kaffe har alltid vært blærk for meg. Prøvde Rosenrot i mange, mange måneder - kjente ingenting, hverken positivt eller negativt.
Folk med ME har samme problemstillling som mange med hypohtyreose. Ukontrolert stress-adrenalin utsondring,da kan oppkvikkende stimuli som koffein, ginseng, rosenrot etc øke den uøsnkede adrenalin utsondringen.
Personlig tror jeg ME egentlig er lavt stoffskifte, men med "normale" blodprøve svar. Symptom bildet er jo fullstendig nøyaktg likt.
Det kommer an på typen ME ser det ut til. Om jeg ikke tar feil er det 2 forskjellige sykdommer slått sammen til 1.
Hm.... Det kan vel være mange "typer" ME....
Om ME = lavt stoffskfte med normale blodprøvesvar?
ME = fibromyalgi?
Fibromyalgi = lavt stoffskifte?
ME = sliten binyrebark?
Jeg tror ikke noe av dette er så enkelt. Jeg tror Ja til noen av spørsmålene i visse tilfeller, nei i andre. Hver situasjon er unik.
ME er vel blitt en samlediagnose for mange ting de ikke finner ut av. Samme som fibromyalgi. Dette synes jeg er litt skummelt, for da blir kanskje ikke andre ting som er galt med et menneske avdekket.
I tillegg til ME, så er der også CFS. Der er ulike kriterier som diagnosen kan stilles utfra - her er noen punkter like, andre ikke.
Man har tilfeller med epidemiske utbrudd av ME. Man har tilfeller med store konsentrasjoner i enkelte familier. Man har tilfeller pga vaksine mot hjernehinnebetennelse, kanskje andre vaksiner. Og hva_heter_det_nå - husker ikke - det viruset som kan gjøre deg helt utkjørt og kan gi leverbetennelse ved overbelastning under sykdomsforløp.
Uansett, ME er ikke så liketil å forstå, heller ikke alle tilfeller av lavt stoffskifte, eller fibromyalgi eller kanskje slitne binyrer. Men --- jeg tror vel at ME og ofte fibromyalgi kommer pga noe annet. Så da er det vel egentlig dette "noe annet" som må diagnostiseres og behandles.
Tor - hvordan kan man få greie på om man har ukontrollert stress-adrenalin utsondring?
Mener at de operere med CFS - cronic fatuige syndrom. Det mener de er en psykologisk diagnose. mens ME er nevrologisk. i norge har de smeltet sammen begge til navnet CFS/ME. Derfor jeg skrev 2 forskjellige. Det er mye uenighet om temaet rundt om kring!
Ellers er jeg enig med deg i at det nok er flere varianter enn 2. Men det er det vel kun fremtiden som kan avgjøre. ;)
Kyssesyke viruset er det det du tenker på: EpsteinBarr tror jeg det heter.
Ukontrolert stress adrenalin utsondring finner man ut ved hjelp av å se på symptomene sine. Lurer på om kortisol ett eller annet kan også gi en indikator.
Uansett, dersom du er plaget av hjertebank, anspenthet, unormalt mye stress og angst/nerver, så anbefaler jeg å be om betablokkere. Det har hjelpt meg enormt mye. Er egentlig en hjertestabilisator,men blir også brukt mot slike tilstander. Soldater med Post Traumatisk Stress Syndrom har hatt fantastisk virkning av betablokkere i USA,
Mulig jeg spør dumt nå, men hva med betablokkere ved anspenthet og stress vedr innsovingsproblemer? Interessant det du skriver!Sitat:
Opprinnelig skrevet av Tor
OK - dykken ;)
Anne Ma - de to ja. Psykologisk diagnose - CFS? Det tror jeg ikke de i ytlandet mener - det lille jeg har orket å lese av det jeg har kommet over. Men de i Norge, tror du at de mener de to er samme, altså CFS og ME? Det er jeg ikke så sikker på, men det er kanskje ikke det du mener.
Jepp, kyssesyken - den jeg lette etter - i tomrommet :shock:
Tor - jeg hadde nok slike tilstander før jeg ble uføretrygdet ja. Og etter snakk om stive binyrer, som jeg ikke helt forstår alt ved - så har jeg lurt på om jeg har hatt slitne binyrer til dels fra jeg var liten, men at det utviklet seg til stive binyrer. Ikke så godt å si. Har hatt visse hypo-symptomer også fra liten. Kanskje ME ved vaksine som barn? Eller ved infeksjon?
Når jeg gjør noe fysisk, så må jeg manne meg sånn opp at jeg blir helt skjelven - ja, også når jeg trener. Indre skjelving, også i muskulaturen. Og så blir jeg veldig grinete. Tror nesten hver minste ting koster meg enormt av krefter. Kanskje det er andrenalin og/eller kortison som da pumpes noe veldig fordi jeg ikke fungerer som normalt? Og det er jo ikke mye jeg orker. Har forsøkt å få malt huset litt her i høst siden sommeren var temmelig våt. Hvis jeg maler 3-4 timer en dag, så blir jeg fullstendig utslått de neste to dagene. (Og så blir jeg mer og mer sliten etterhvert som jeg maler og musklene stivere og stivere - klarer nesten ikke kontrollere armene til sist - eller rette ryggen - eller noe som helst egentlig.)
Betablokker ville jeg nok vite mye om før jeg turde å be om, spesielt siden hjertet mitt slår langsomt og noen ganger veldig tungt. Men det kan godt være det hadde vært bra, ikke det jeg mener, bare at man må forsøke å vite litt om hva man gjør ;)
Er ingen ekspert her, men vet at enkelte betablokkere kan gi søvnforstyrrelser. Har selv tatt dette i mange år, og husker da jeg sto på en større dose enn nå, at jeg fikk innsovningsproblemer.
Vet ikke om du husker at det kom et skriv som ME foreningen var så uenige i? Det var pga dette her. Den blir inderlig forbannet når man blander inn CFS. Og det er faktisk sykehus i Norge som nekter å gi diagnosen siden de ikke finner så og så av fysologiske biviser. Leste om det for ikke lenge siden faktisk.Sitat:
Anne Ma - de to ja. Psykologisk diagnose - CFS? Det tror jeg ikke de i ytlandet mener - det lille jeg har orket å lese av det jeg har kommet over. Men de i Norge, tror du at de mener de to er samme, altså CFS og ME? Det er jeg ikke så sikker på, men det er kanskje ikke det du mener.
Auuuuu.... :cry: Stina det høres ekstremt ille ut det der med mailngen. Skulle ønske jeg hadde mulighet til å hjelpe til! Håper det blir bedre snart snille, snille du!!Sitat:
Har forsøkt å få malt huset litt her i høst siden sommeren var temmelig våt. Hvis jeg maler 3-4 timer en dag, så blir jeg fullstendig utslått de neste to dagene. (Og så blir jeg mer og mer sliten etterhvert som jeg maler og musklene stivere og stivere - klarer nesten ikke kontrollere armene til sist - eller rette ryggen - eller noe som helst egentlig.)
Jo, husker at Norges ME-forening ikke ville vedkjenne seg den forskningsrapporten, eller hva det var. Ville ikke legge link til den fra sidene heller kanskje? Men jeg orket aldri å lese den og dermed sette meg inn i dette.
Det er jo ikke lenge siden at det kun var Harald Nyland som kunne gi en "godkjent" diagnose av ME - dvs en diagnose som Rikstrygdeverket godtok. Ikke engang Paul Kavli godtok de, han er lege, evt spesialist i noe han også, og har ME - men han er vel ikke nevrolog, er det det Harald Nyland er? Så de kommer vel til å være uenige lenge før de vet hva som skal til for å gi en diagnose. Bare se så mye forskjeller det er på hvordan leger og spesialister behandler folk med lavt stoffskifte. ME er sikkert ikke mindre komplisert enn dette.
Ja, hjelpe meg og male du! Snille, snille vennen - du som skjelver før du får fingrene i en malerkost ei gang. Tror du ikke det blir seende ille nok ut med min risting? Stakkars engelen min, for et hjerte. Neida, jeg er bare for syk til å holde noe hus, så problemet ligger jo der - men ikke klarer jeg å gjennomføre noen flytting heller. Så jeg er litt fanget, kan man si. Men pytt, pytt, så lenge man har tak over hodet - og lever i håpet om bedre tider. Ikke sant, Vennligheten selv? ;)
Ja det ME greiene er nok verre enn for oss til og med.
krysser fingeren for at det blir bedre for oss alle fremover! Man kan ikke unngå presset fra noen av gruppene tror jeg da :)
Spørs om ikke vinduene dine hadde fått hakkete malestreker ja :lol: Det hadde garantert blitt en tragedie :lol: :lol:
Akkurat nå - 60 minutes på TV2 - kommer hvert øyeblikk et innslag om at man kan kjøpe marijuana på resept fra legen for ulike kroppslige tilstander.... Altså da i USA ;)
Medisinsk marihuana - Pot shops - California
Pot dempe smerter?
Mot angst?
Mot bivirkninger fra cellegift?
Grønn stær?
Kreft?
Aids?
Gikt?
Tørr hud? :shock:
Håravfall? :shock:
Vondt i føttene av høye hæler? :shock:
Bare tull? Bare unnskyldninger for å bruke pot? Unnskyldninger for at noen skal kunne tjene seg rike på å selge det?
For vag formulert lov... Leger er for villige til å skrive ut...
Lite om hva det egentlig kan hjelpe for.... Ingen dokumentasjon...
Skuffet over fokuset på reportasjen. Handlet om disse pot shops'ene som det var for mange av - ikke så mye om hva det egentlig kan hjelpe for.
:lol:
Jeg fikk med meg det der jeg og.. Den med vondt i bena pga høye heler var helt ufattelig!!!
Ja, de tre siste punktene jeg tok med, var helt friske folk som kom med dårlige unnskyldninger for å få dopet på resept - og fikk det. Fjerdemann fikk ikke fordi han var 17 år.
Det er jo helt utrolig at de ikke har regulert det bedre synes jeg. Har truffet en del pot-heads i mitt liv. Det er ikke et bra liv de har. Jeg er ellers for legalisering av mariuhana. Men da KUN som strengt regulert legemiddel.
WHO lagde en rapport om marihuana. De ville ikke gi den ut. Det var for mange positive helseffekter og de søkte jo negative ting. Etter høyt press fra diverse folk måtte de frigi den. Jeg har ikke hørt om innholdet ut over at det kan hjelpe på mange ting..Sitat:
Skuffet over fokuset på reportasjen. Handlet om disse pot shops'ene som det var for mange av - ikke så mye om hva det egentlig kan hjelpe for.
Ufattelig! Det er jo mest mulig korrekte forskningsresulater som må til, uansett om det ikke ble helt som forventet før man satte i gang. For noe tøys, altså...
Det er jo slik da - og vi vet det jo - at rusmidler har noen meget positive effekter - og noen meget negative.
Og når det er bruk for de positive - spiller ikke de negative noen rolle vel ?
Og det gjelder bare den allmenne bruk - det forskes på stoffene i canabisplanten og man finner potente stoffer som ikke har det avhengighetsskapendet som papaver har.
Ved en morfinvurdering, og ved andre morfinderivater må en virkelig sette nytte opp mot direkte faremomenter.
Den konstellasjonen har jo ikke cannabis-stoffene som til nå er kjent.
Det skal sies at forskningen har pågått i mange år, og lite konkret har kommet, men det er visst fortsatt håp.
Men hvorfor er de så trassige på dette området, når de ikke er det på opiater f.eks.?
Hva mener du med at det fortsatt er håp? Noe som skjer'a?