Beklager at jeg rotet med begrepene. Blandet epikrise og journal. Etter at Tor stoppet en halv, har han oppklart hvem som skal betale. Heretter skal jeg ALDRI rote med begrepene.......tror jeg! :wink:
Printable View
Beklager at jeg rotet med begrepene. Blandet epikrise og journal. Etter at Tor stoppet en halv, har han oppklart hvem som skal betale. Heretter skal jeg ALDRI rote med begrepene.......tror jeg! :wink:
Poenget til gutt81 er vel at mannen prøver seg (på en spansk en)
Jeg oppfatter at "gutten" er våkent klar over dette.
Leger som ikke har kommunal driftsavtale kan ta hva de vil - tror jeg ?
Har han det ?
Så er det ikke sikkert at NAV heller vet hva de skal betale ?
NAV betaler sikkert ikke mer enn 70 - gutt må betale resten ?
Så OBS - en det uklare kostellasjoner kan oppstå.......
Det gjelder leger som jobber i det offentlige. Pasienten må betale litt, også får de ca like mye at staten. Dr Oftebro driver en privat praksis der han ikke får noe dekt av staten, hverken legekontor-lokaler, sekretær og annen infrastruktur som kommunene legger til rette for leger.
Derfor må man betale for en time når man skal ha en legeærklæring. Kopi av journalen/epikrise koster ike 2000 hos Dr Oftebro.
Men uansett har trygdekontoret bedt om en uttalelse eller et papir, MÃ… de betale for det.
idag tok jeg 25 mg levaxin og 10 mg liotyronin til frokost.... følte meg etterhvert i god form. skal egentlig ta neste dose kl 15.00. venta til nå klokken 16.30, tok jeg dose 2 (delte dosen her i 2) og tok 15 mg levaxin og 5 mg liotyronin.... og nå 30 min senere sitter jeg å svimler, får trykket over pannen og klarer ikke fylle ut et enkelt skjema.... Det må da være medisinen som gjør dette? Blir galt snart og redd....enda jeg bare har tatt 40 mg levaxin og 15 mg liotyronin idag blir jeg dårlig. Jeg kan ikke ringe oftebro før mandag heller....Det som slår meg er at jeg har samme symptomene nå som jeg hadde når jeg var overdosert og underdosert....
fikk i posten idag full oversikt over de prøvene jeg tok før jeg de heiv meg på levaxin 07.04.06
Ft4 17 og Tsh 8,1 som sagt
HBA1C 4,5
Hemoglobin 15,9
S-Ferrin 176
Bare et spm folkens. I min situasjon der jeg har fått påvist at det ikke var rett å ha begynt behandlig av lavt stoffskifte så tidlig som jeg ble, og at jeg blir dårligere hver gang jeg tar en dose, hva ville dere gjort? Foreldrene mine sier jeg bør forstsette mens vennene sier de ville ha kutta tvert.... legene gir ingen råd
Du har jo skrevet om dette, og det gjentar seg jo.
Jeg ville prøvd med bare en dose om dagen.
Det står ikke i noen av medisinenes pakningsvedlegg (såvittjegvet) at man skal dele dosen, det er det nok brukere selv, og enkelte leger som har funnet ut.
Ikke sikkert du har nytte av flere doser daglig.
Jeg har det ikke, og tar derfor alt i en smell mens jeg ennå ligger i senga.
Så er det ikke forbudt å prøve seg frem - det er jo helsa di det gjelder.
Takk finn!
Ja vet det blir mye gjentakelser her på forumet, godt å få ut litt frustrasjon her.
Oftebro mener jeg skal dele dosen min i 3. /75 mg t4 og 30 mg t3 fordelt 3 ganger om dagen. Jeg har brukt å tatt medisin 6 ganger om dagen (da jeg tar små doser isteden for halve, grunnen til det er at jeg blir værre jo større tilleggsdose jeg tar.... Oftebro sa dette var bare innbilling.... jeg føler fysisk spesielt i hode at rett etter jeg tar medisin klarer jeg knapt konsetnrere meg pga smertene.
Jeg har jo det i bakhode : "er det for liten dose som gir meg dette"? Men da skulle jeg vell ha merket en viss forskjell når jeg har blitt overdosert 1 gang og underdosert 2 ganger...
Gjentakelser er bra, det gjør oss sikkrere - jeg mente bare at dette burde gjøre deg sikker på at det var slik du følte og oppfattet det.
Så en narurlig konsekvens mente jeg ville være å prøve en sjeldnere og eller lavere dose.
Innbildning er det ikke når du føler det som du gjør.
Skulle jo ikke tro at det ver for liten dose som gjør det - da vilel du hatt det før doseinntak og så hadde det blitt bedre eller doseinntak.
Du har det motsatt ?
gutt_81
Hvis du gang på gang registrerer og noterer deg diverse symptomer, eller som i ditt tilfelle, forverring etter å ha inntatt dosen, så tror ikke jeg at det er innbilning.
Jeg har hørt at noen kan få reaksjoner på thyroxin, selv om de skulle hatt dette. Husker ikke hvilke alternativer det finnes i Norge, men det vet Nora.
Så er det kanskje slik at du ikke skal ha både Levaxin og Liothyronin? Du kan jo forsøke enten/eller, evt mindre Liothyronin.
Om du skal slutte med medisinen din hvis du har begynt for tidlig? I så fall ville jeg trappet stille og rolig ned, hvis jeg var deg, for å se om kroppen gradvis tok opp produksjonen igjen. Om man lykkes med at egenproduksjonen gjenopptas, avhenger nok av hvor lenge man har gått på thyroxin og den enkelte kropps kjemi eller biologi eller hva det blir ;)
Og du har ikke høyt blodtrykk?
takker for svar!
Ja, finn jeg har det slik at jeg står opp og er i ok form, tar medisin så blir jeg værre.... så går det noe timer... og det gir seg litt så ny dose og værre igjen. SYnsforstyrrelsene fikk jeg etter jeg begynte på levaxin.
Jeg har ikke for høyt blodtrykk har "lavt men normalt" som oftebro sier.
Ja jeg blir nok å trappe ned, er jo håpløst å ta medisin for så å bli værre, er jo noe som er steike galt, har jo gått 1 og et halvt år nu på medisin.
Hadde jeg hatt slikt som du opplever hadde jeg ikke vært sen om å prøve ett eller annet.
Sier jeg nå - etter 16år på feil medisin...........
Ja du sier prøver noe annet.... da tenker du på Armour eller? Tror du det vil være fornuftig å trappe ned levaxin og liotyroning i samråd med legen eog prøve å se korsn jeg fungerer en stund uten medisin før jeg går over eventuellt på armour da?
Først må du jo være sikker på at du virkelig er behandlingstrengende.
Er kjertelen u-produktiv ?
Hvordan er det fastslått ?
Om så er - har du jo din erfaring sålangt med hvordan syntetisk thyroxin virker på deg, så da blir det en vurdering og et valg du må ta.
Ingen vil hjelpe deg med det i det tradisjonelle helsevesen - de har sin doktrine å rette seg etter.
Jeg vet ikke om andre enn Balderklinikken som er nogenlunde uhildet på dette punktet.
Nei som sagt blei svimla litt etter en eksamen jeg hadde jobba våkenatt på, tok prøve og en uke etterpå var jeg på levaxin etter 8,1 i TSH. Jeg ante ikke ka lavt stoffskifte var da så jeg begynte nu bare på det...
Og som nevnt tidligere når jeg var hos Homopat hadde hun et aparat som hun kunne se hvordan organene mine var, da sa hun at kjertelen min produserte......
Ja balderklinikken ja.... er jo sykt at fastlegen ikke kan hjelpe meg... men men uansett takk for alle svar, skal ta en blodprøve nå snart (den siste fra oftebro var fra 23 august), så får vi se ka den viser
Vel - et apparat som kunne se om kjertelen produserte ?
Nope - det finnes ikke.
Det som er viktig for deg er finne ut om du har antistoffer - eller ikke.
Det vil ha avgjørende betydning på valg av behanding.
Det var et apparat der du får elektroder til hode og hendene og må ha føtterne på et instrument. Ho kunne ut fra det se om de var slik de skulle være. Så blant annet at tarmen min var i ubalanse, mens ho sa at kjertelen produserte...rart om ho løy da hehe. Og jeg har ikke funnet noen antistoffer
Om dine antistoffprøver er negative kan det jo vært en forbigående sak som har rettet seg og som er blitt medisinert sønder og sammen.
Da er det ikke lett å finne ut av.
Men mange har ikke antistoffer - likevel tar kjertelen kvelden.
Slik er jo jeg bla.
Det som da vil være eneste mulighet er å slutte med all thyroxin å se om det retter seg mens man tar prøver hver 14dag.
Ka være hardt hvis det viser seg at kjertelen ikke produserer.........
Hm... Jeg var også til homøopat en gang. Han fant heller ikke at kjertelen ikke virket (med et slikt apparat), så vidt jeg husker - i så fall kan det ikke ha vært mye. For han mente heller at jeg hadde problemer i et annet funksjons-system, var det mage-tarm eller noe helt annet?
Jeg har jo antistoffer, så... Men jeg har da også mye problemer med mage-tarm, så.....
Så skulle jeg spise thuja for et eller annet, tror ikke det virket noe særlig.
Og så skulle jeg få akupunktur for noe, men det orket jeg ikke så mange gangene for jeg holdt på å fryse meg ihjel.
Så jeg konkluderte med at dette ikke virket, men jeg er ikke så sikker på at det er enten 0 eller 100% noe som helst sted jeg...
Vil bare minne om at det var homøopat som - ved irisdiagnostikk - fortalte meg at jeg hadde hypothyreose. Legen bare fnyste av det da jeg oppsøkte ham, men etter blodprøver så var han ikke lenger i tvil...
Ikke så verst disse homøopatene!
Tror absolutt at det finnes gode homeopater der ute. Og når de finner årsaken slik som hos deg Yvette så er det jo brilliant!!! :D
Hørtes jo bra ut:)
Jeg prøvde også et slikt apparat, et SCIO apparat, og da sa de at jeg hadde en veldig veldig liten celleaktivitet (da visste jeg ikke om at jeg hadde lavt stoffskifte) og de kjørte noe strøm igjennom for å få opp aktivitetet igjen. Den kunne ikke se at det var kjertelen som ikke virket. Så hvis man tar en sånn hver uke til 1000 kr så slipper man sikkert medisisner hehe kun for de rike dette. Jeg traff en som sa hun hadde blitt bra i stoffskiftet av to behandlinger, men hun var vel en lucky one :)
Jeg har hørt om personer som har gått på levaxin, så gått til homopat og kunne slutte med levaxin etter behandlinger der. Der høres jo veldig spennende ut, men spm er jo om man tør....
Kanskje et teit spørsmål, men er det farlig å få formye B-vitamin? Jeg går daglig på Triobe og B-Kompleks. 23.08.07 vell en mnd siden hadde jeg på B12: 755*(170 - 650 normal)... nå er det 1 mnd siden og jeg går enda på dette.
B-vitaminer er vannløslige og således kommer eventuelle overskudd ut med urinen.
Men når det er sagt - er det så bra å venne kroppen til at det er flust av noe ?
Stoffskiftehormoner produseres jo av kjertelen og er denne defekt inntrer en kroppsfunksjon som kalles atrofi. Det skjer med alt som ikke kroppen bruker eller har bruk for. Det som skjer at at det tilbakedannes, forsvinner og blir borte - og det skjer med kjertelen også.
De som har har eller har hatt en betennelse forårsaket av antistoffer har ingen kjertel og det finnes ikke noen, heller ikke Homopater, som kan bringe den tilbake igjen.
Men det finnes mange som tror de kan........
B-vitamin i store doser og magnesium, begge deler helt ufarlig, har gitt meg mer ro i kroppen og bedre nerver. Kjør på.
Jeg har de siste 4 dagene betydelig dårligere når jeg tar B-vitamin også er helt sykt. Når jeg tar levaxin og liotyronin så får jeg trykket i hode og konsentrasjonsvansker og synsforstyrrelser. Når jeg tar B-vitamin ca 30 - 1 time etterpå får jeg varmefølelse i hode og begynner å svimle... nå har jeg prøvd 2 dager uten B-vitamin og har ikke fått det.... Mener en lege sa at tar man overdrevent bruk av microstoffer etc blir det til gift i kroppen isteden.
Har du fått sjekket binyrene dine?
Jeg spurte oftebro om jeg burde sjekke binyrene, han mente dette ikke hadde noen hensikt. Jeg fikk av Finn en link til disse spytteprøvene man kunne ta, men ingen av legene jeg har spurt har hørt om dette og kunne ikke hjelpe. Oftebro hadde hørt om det, men mente det var unødvendig.Sitat:
Opprinnelig skrevet av Anne Ma
Jeg tenkte siden du reagerer så sterk på medisiner og er så passe sesitiv så kunne det gjerne være en tanke. Jeg har ikke så mye kunnskaper om dette, men det er skrevet mye om det på forumet. Hvis du vil vite mer ville jeg søkt på forumet :D
Det stod jo før i pakningsvedlegget at binyrefunksjonen måtte sjekkes ut før start på thyroxin.
Det er ofte at man har lavt cortisol som er årsaken til at men ikke tåler thyroxin, sies det.'elelr har du mistanke på noe annet?
På det tyske forumet er det også noen som får alskens symptomer på thyroxin, og på det amerikanske forumet. Dwet viser seg at de reagerer på noen fyllstoffer. Nå er det lige fyllstoffer i de nordke tablettene, jeg mener det er bare laktose.
På det engelske forumet er det noen som reagerte voldsomt, og ble et nytt menneske når de gikk over til det dyreste merket, Goldshield Eltroxin. De ble spesielt dårlige av alphamarmas thyroxin. Merk at dyrt er ikke dyrt etter våre målestokker, Goldshield eltroxin koster vel litt mindre enn vår levaxin.
De har ikke noen teori om hvorfor noen først blir bra på Goldsheild Eltroxin .
Ikke godt å si Nora...... Jeg har fått beskjed av Oftebro nå å kutte dosen slik at jeg tar 6 ganger om dagen (skal ta helt til jeg blir så dårlig jeg ikke klarer mer)... ble jeg ikke bedre av det skulle jeg gå ned 3 ganger daglig.... og ble ikke det bedre skulle jeg forsøke å trappe ned medisinen.
Dvs, at jeg tar ca 12,5 mg levaxin og 5 mg liotyronin pr dose.... Jeg merker jeg blir dårlig allerede av dose 1 eller 2....da kommer synsforstyrrelsene og
trykket. Var i MR på tirsdag, får vell svar neste uke, spent på om den viser svulst etc så vi får se ka som skjer.
Det er alltid noen veldig få som blir dårlige av thyroxin enda de trenger det.
Vet også at noen bare tåler Armour ell. lign. og ingen syntetiske. Og noen tåler ikke fyllstoffene i det engang. Men det går visst an å få spesiallaget.
Og Tirosint er nå godkjent i europa, det er uten noen tilsetnigsstoffer, bare oppløst i vann og glyserin.
Meg du tenker på Nora ?
Jeg tåler ikke engang å blande Armourdosen med 25µg Levaxin. Det har jeg prøvd flere ganger for å være sikker.
Det dem driver med på gutt_81 minner meg sårt om de 16åra dem true i meg Levaxin.
Vær ikke så dum som jeg var ! Ikke la dem herje med deg !
MR-en din kan du også være ganske trygg på trur jeg. Om de hadde oppdaget noe alvorlig hadde du fått bedkjed alt. Det går i ekspressfart.
Nevnte noen magnesium, at man ikke kan få for mye av det?
Har ikke link og sitat nå, men jeg mener at man ikke skal overstige 500 mg om dagen. Jeg gjorde det, og fikk diare, noe som kan være et av symptomene på for mye...
Finn, ble du bedre i staten med Levaxin eller var du dårlig fra dag 1? Jeg gikk jo 4 mnd på levaxin før jeg ble overdosert, den perioden var jeg ikke dårlig form (men var jo ikke i dårlig form før jeg begynte på levaxin heller, kun småsvimla litt).
Før jeg fikk Levaxin var jeg syk i perioder. Ingen visste hvorfor.
Jeg var så trøtt at jeg besvimte på sofaen etter jobb.
Så kunne jeg være ok ganske lenge, men det var kanskje også at jeg holdt ut, og ikke klarte mer tilslutt.
Jeg hadde ikke smerter eller kramper, det kom etter at jeg begynte med Levaxin. Leggkrampene kom med en gang. Så fikk jeg vondt over alt og utmattelse fikk et helt nytt nivå. Vekta steg enda jeg hadde sluttet å spise for lenge siden.
Det begynner å bli lenge siden, men jeg husker godt at jeg ikke merka noe til at jeg tok Levaxin helt til å begynne med. At jeg fikk leggkramper satte jeg ikke i forbindelse med Levaxinen. Legen fortalte jo at dette var som en erstattning for noe kroppen ikke produserte mer, og at det fantes ikke tegn til bivirkninger med Levaxin.
Den gangen trodde jeg jo på hva de sa.........
Jeg må jo si - for egen regning da - at jeg hadde vært om mulig enda mer u-medgjørlig idag. Jeg hadde nok ikke fortsatt på noe i 16år som jeg jo selv så bare ødela livet. Ikke uten et lite helvete !
Og hadde jeg fått vondt i hu etter hver tablett.........
hmm interessant. Jeg var jo ikke dårlig før jeg begynte på levaxin, var med en tilfeldighet jeg fikk diagnosen. Men etter jeg ble OVerdosert, har livet mitt hver et hælvette, så er spm... hvorfor blir jeg ikke bedre selv etter overdosen har jeg vært underdosert og like dårlig...Kan man finne ut noe ved en ultralyd av kjertelen?
Ultralyd er bare delvis bra. Det er jo en enkel sak å ta den da og gir jo noen svar, men ikke alle.
Sintografi er en sånn "skyggerøntken", du får en injeksjon radioaktivt jod - så "lyser" kjertelen på en film.
Ikke altid man finner noe særlig der heller.
Så er det finnålsbiopsi, som kan avdekke vevsangrep og jeg tror du får svar på om kjertelen fungerer.
Men funksjonsprøver i blodet er jo facit - der ser du om det finnes hormoner og om du har antistoffer, så i mange tilfeller er dette nok til å gi en sikker diagnose.
Du nærmer deg vel "spesialtilfellene" og det er mulig du kan bruke en av de ovenstående til å få et klarere bilde av situasjonen.
Nå fikk jeg akkurat prøvesvarene fra blodprøvene jeg tok for 5 dager siden:
FT3: 5,3
FT4: 14
TSH: 0,003 --> Var under dette så legen sa det ikke var målbart!
Skjønner ingenting