Sitat:
Opprinnelig skrevet av Hansen
Jeg hadde mye vondt i hælene og bak på leggen når jeg hadde Tarsal Tunnel Syndrom... Det var super vondt. Og vondest var det når jeg hadde sitti stille en god stund...
Printable View
Sitat:
Jeg hadde mye vondt i hælene og bak på leggen når jeg hadde Tarsal Tunnel Syndrom... Det var super vondt. Og vondest var det når jeg hadde sitti stille en god stund...
Det er også vanlig for stoffskifte pasienter å stivne i akillesen og det kan være vondt i seg selv. Tenkte det var verdt å nevne ;)
Nei - jogger ikke, men har begynt å gå med staver en dag i uka. Og da går vi på grusveier og i skogen. Jeg har - tror jeg - gode joggesko med god såle så derfor skjønner jeg ikke helt det at jeg skal merke det så godt i hæla-Sitat:
Enda en ting som må søkes frem og leses om :shock: :lol:Sitat:
Opprinnelig skrevet av sivcath
Hvordan ble du kvitt det da ? Hvis du har blitt kvitt det...
Hmmm... kan en stivnet akilles da forårsake vondt under hælen ?Sitat:
Opprinnelig skrevet av Anne Ma
Og hva kan jeg gjøre for å få akillesen på bedre tanker igjen ?
Har hatt en grei helg tross alt. Vi har vært på mc-treff på fjellet/heia i Telemark og på lørdag gikk jeg tur i 2,5 timer. Det var godt å røre på seg men fy søren å sliten jeg var etterpå.
Deilig å ikke være hjemme.... for der er det liksom ting jeg skulle ha gjort.
Når man er på et hotell 25 mil hjemmefra da er det bare å slappe av da, det rotet hjemme får man ikke gjort noe med allikevel :wink:
Takk til dere alle for svar og kommentarer !!
Akilles skaper ikke smerter under hælen, da er det nok noe annet.
Akilles er en tykk sene som fester leggmuskelen til hælbeinet og smertene er gjerne litt opp fra hælen.
Tarsal (karpal)Tunnel Syndrom er en tranghet som kan oppstå i ankler (håndledd) og som trykkrt på nerven. Og da må dem skjære såvidt jeg vet.
Noen nevnte plantar fasciites på news:alt.support.thyroid og det er vel noe under tror jeg.
Jeg kom over en artig en her : http://www.stopfootheelpain.com/
Hva slags råd er så effektivt for bare 20dollar ?
Minner om en sånn luregreie, rådet du får er å lage en tilsvarende side hvor du sier at du kan hjelpe folk ofr 20 dollar.......Sitat:
Tror jeg leste dette, er ikke det Mary Shomons sider? Der var det ihvertfall en som ble rådet til å bruke crocs-sko fra hun sto opp, men bare de originale ikke kopier. Og hun var kjempefornøyd.Sitat:
Opprinnelig skrevet av nora
Hei,
Jeg har de siste to månedene vært plaget av smerter i hælen. På undersiden av hælen i den myke puten som er under der.
Når jeg har bena i ro merker jeg nesten ingenting, bare en svak stikking innimellom.
Men når jeg reiser meg for å gå gjør de første skrittene veldig vondt. Men fortsetter jeg å gå så forsvinner smertene og jeg klarer å gå normalt.
Jeg har forsøkt å søke på nettet.
Tok en google på "smerter i hælen" og fikk opp mye interessant, men fant ingenting som tyder på at det kan ha noe med stoffskifteproblemet mitt å gjøre.
Jeg lurer bare på om det kan være en sammenheng der?
Har jo aldri hatt dette problemet før jeg fikk trøbbel med stoffskiftet.
-Femice-
Jo, dette kan absolutt ha sammenheng med stoffskifteproblemene dine. Det høres ut som hælsporer (plantar fasciitis) det du beskriver. Du kan lese om det på Mary Shomon sine sider:
http://thyroid.about.com/b/a/120663.htm
Det står mange gode råd i artikkelen over - i tillegg har visst trykkbølgebehandling ("Radial Shockwave Therapy") god effekt:
http://www.ergomove.no/index.php?cat=haelspore&lang=no
Takk for link - interessant å lese.
men jeg blir jo litt oppgitt da...
begynner på Levaxin, får igjen litt fysisk energi og begynner å gå med staver en gang i uka.
og ender opp med vondt i hæla...
Det kan da ikke regnes som overdreven trening å gå en drøy time en gang i uka vel? :roll:
Ikke veier jeg ekstremt mye heller... 88 kilo fordelt på 176 cm gir ei litt kraftig dame, men ikke overvekt som skulle forårsake problerm...
Ut fra info i linken så har jeg tenkt å prøve med betennelsesdempende - Ibux e.l. og å ta det litt pent en stund og så bygge opp igjen.
Gode sko har jeg allerede tror jeg. Bruker jo ikke annet enn joggesko (Ecco)
Jeg laget en egen tråd på det med smertene i hælen her:
http://www.xlpluss.no/thyroforum/vie...261&highlight=
Ellers - ingen forbedringer :cry:
Stress-mestringen min er dårligere.
Før så var stress greitt - jeg fikk gjort det jeg skulle og vel så det.
Men nå så gjør stress at jeg gjør en dårligere jobb. Jeg gjør mere feil og glemmer. Outlook med påminnelser er nå mer og mer et must i hverdagen.
Jeg har vondt i håndleddene og nakken. Nakken er ikke noe nytt, men håndleddene mine er nytt. Og jeg har ikke noen dårlig arbeidsplass, så det er ikke det tror jeg.
Det som jeg syntes er rart er at jeg følte så markant bedring en stund, men nå føles det som om jeg er tilbake der jeg var.
Men jeg har skjønt at det er ganske vanlig, selv om det ikke hjelper mye på humøret :cry: .
Er spent på neste runde med prøver. Har ikke Ft3 hengt med oppover så tenkte jeg å be om tilskudd av det... Ut fra det jeg har lest om sinnstemning så kan jo det ha noe si.
Ei bekjent går også på Levaxin og sier at hun tar pilla si og ferdig med det. Ingen problemer av noe som helst slag påstår hun, og skjønner ikke helt hva jeg "klager over". Heldig for henne... Irriterende for meg :roll:
Det var dagens status :?
Tilbake til ærbe 8)
Det verste oppi det hele er dårlig samvittighet overfor samboeren.
Det er ikke mye energi igjen til han etter endt arbeidsdag.
Han vil gjerne skravle, men jeg henger bare ikke med og ønsker at han skal være stille.
Null libido - ja det sier seg selv at han ikke er happy for det :?
Han skjønner helt ikke hva jeg er deppa for. Og hvordan skal han skjønne det når jeg ikke kan gi noen annen årsak enn at det henger nok sammen med stoffskiftet...
Er nok ikke lett å være samboeren min for tiden :cry:
Sånn allmenn trøtthet som kommer etter en doseøkning tyder på at det er påtide å øke dosen igjen. Det er iallfall et tegn jeg har brukt.
Hei :D
Ja, det må være frustrerende å ha folk med samme diagnose uten syptomer som hemmer. Ikke det jeg tror du ikke unner henne å ha det bra..
Det eneste jeg kan tenke på når det kmmer til sambo, så er det å gi han lesestoff om sykdommen om du ikke allerede har gjort det. Det vil kanskje lage littmer forståelse for at du er nedfor.
Jeg får følelsen av at du bør øke. Hvis du hadde markant bedring en stund er sjansen for at du blir bedre igjen sto. Men, ta høyde for at du holder på med hormoner og de svinger!!
Jeg var jo oppe i 100 mg en stund, emn fikk trøbbel med hodepine og verre hetetokter enn vanlig. Så da var det ned i 75 igjen.Sitat:
Men kanskje det kan være lurt å vente litt til og så øke mindre av gangen...
Joda unner henne det :DSitat:
Har printet ut masse og lagt det på do som alternativ til bil-bladene :lol:Sitat:
Og så kjøpte jeg boka Hypotyreosen og meg og la den på samme sted.
Har jo sitert noe for han, men vet egentlig ikke hvor mye han har lest og tatt inn over seg...
Jeg tenker også på det, men tror at jeg nå skal vente noen uker og være stabil på 75 og så øke roligere enn 25 i slengen. Gikk ikke så bra for meg å bare sprette opp i 100.Sitat:
"Jeg er ikke helt hundre"... :lol:
Takk for innspill og svar forresten :D
Min egen erfaring med å finne rett dose er som en berg og dalbane.
Det skyldes delvis at jeg har vært nødt til å gjøre dette uten legestøtte og delvis at jeg derfor har vært redd og vært for restriktiv og delvis at jeg ikke har klart å tolke symptomene korrekt.
Et eksempel : kan være som du sier - du får hodepine etter en økning. Jeg senket da dosen kvikkt tilbake til det den var, for jeg tenkte da at dette nok ikke var veien å gå.
Men det var det altså.
Jeg lærte at symptomer kan komme å gå på en måte som forvirrer deg.
Derfor : Har du symptomer er dosen for lav.
Det gjelder bare å tilpasse seg en høyere dose, og DET kan være en langvarig prosess med forsiktige økninger og tilbaketog fulgt av nye forsøk.
Det er iallfall min erfaring, og den måten jeg klarer å framlegge den på.
http://www.pasienthandboka.no/default.a ... entid=2731
Fant en god forklaring på norsk i pasienthåndboka.
Men det sitatet her gjorde meg ikke veldig glad akkurat:
"men de aller fleste er bedre innen 1-2 år."
1-2 Ã…R :shock:
Håper jeg slipper lettere unna enn det....
Postet den her i Shanitas koma-tråd: http://www.xlpluss.no/thyroforum/vie...322&highlight=
men legger den her også for å samle ting jeg erfarer/opplever i min tråd.
Jeg hadde en lignende episode i går.
Jeg var trøttere enn vanlig på morgenen.
Hadde vært "sent" oppe, dvs til ca 23:30 på tirsdag og 23 på onsdag, det er det eneste unormale jeg hadde foretatt meg. Jo også er det litt stressende på jobben...
Utover formiddagen ramlet jeg helt sammen, frøs og slet med å holde meg våken og måtte bare tillate meg noen dupper i kontorstolen. (Godt jeg har fått en ny med nakkestøtte...) I lunchen sovnet jeg nesten i maten. Fikk kommentarer på at jeg var stille
Vel hjemme fikk jeg laget middag til meg og gubben.
Vondt i bena, det verket i kroppen, jeg frøs og alt jeg ville var å sove.
Etter å ha ryddet av kjøkkenbordet og satt alt på oppvaskbenken (hvor det fortsatt står ) krøp jeg oppi sofaen. Selv med god fyr på peisen og teppe frøs jeg. Jeg sov bort kvelden
Krøp i senga da jeg våknet i ti-tida. Ved to-tida måtte jeg opp og ta en ibux og en paracet. Da verket det i bena og kroppen og jeg hadde hodepine.
Gubben kommenterte at jeg da var glo-varm å ta på, og utpå natta hadde jeg kastet dyna, noe som er unormalt til meg å være.
Men da jeg våknet i morges var jeg tilnærmet ok igjen. Merkelig.
Ymse
Har jeg nevnt at jeg er plaget av hetetokter og lett hodepine igjen?
Magen har vært treg med resultat at hemoroiden min har sprekt :cry:
Har ikke gjort noe med doseringen. Den er fortsatt på 75.
Synet
Noen ganger så får jeg akkurat som en tåkedott foran øyet. Merkes når jeg sitter ved pc'n spesielt. Jeg prøver å fokusere, men så er det liksom uklart. Nesten som om det er litt tåke mellom meg og skjermen.
---
Leste litt om Binyreproblematikken - det er jo nesten samme symptomer som for lavt stoffskifte jo. Er det sånn at hvis man ikke får ting til å bli bra med bare Levaxin, at man da bør sjekke binyrene også?
Evt hvor lang tid skal det gå før man sjekker binyrene....
Hmmmm - mye å tenke på... :cry:
Hei :)
Tror nok du har rett i at om du skal øke så gjør det heller forsiktig enn for fort.. Jeg har økt med 12,5 pr dag og syntes det var bedre enn å øke med 25 eller 50 ad gangen :)
Jeg ser også tåke når jeg er sliten, men hos meg tåkelegges hele rommet jeg er i..
Innlæringsevne/Konsentrasjon
Kom på en ting til som jeg har lagt merke til har blitt et økende problem.
Vi har med litt ujevne mellomrom forskjellige oppdateringskurs her på jobben. Går mest på produktopplæring og i dag hadde vi halvannen time med en italiener som er på besøk.
Men etter 20 minutter er konsentrasjonen min brukt opp og resten av tiden bruker jeg på å prøve å holde meg våken, noe jeg ikke klarer hele tiden.
Holdt på å bli en pinlig situasjon i dag, jeg satt og holdt en halv-full te-kopp i hånda da jeg ikke klarte holde meg våken lenger og tok en 2-sekundersdupp. Når man sovner sånn og våkner igjen så rykker det jo litt til i kroppen... og jeg unngikk så vidt å helle innholdet i koppen utover bordet... :oops:
Det er ikke første kurset som har vært sånn. Jeg har forsøkt å tenke tilbake og tror nok det har vært sånn i tre til fire år.
Altså det er flere som sliter med slike kurs. Opplegget er ikke akkurat pedagogisk lagt opp med pauser osv. Og kurs-rommet vårt er kjent for dårlig luft.
Men det er ikke noen som er så ille som meg.
De fleste klarer å holde det gående med kaffe e.l.
31. oktober var jeg og tok nye blodprøver.
Jeg har nå gått på 75 mg Levaxin siden august.
Jeg hadde time hos legen i går..
Jeg hadde ikke skrevet brev men jeg hadde med meg en liste over punkter jeg ville nevne.
Jeg forklarte at stress-mestringen min nå er lik null. Jeg fortalte at jeg i denne situasjonen hos legen ble stresset. Stresset fordi jeg følte jeg hadde så dårlig tid til å fortelle hvordan jeg hadde det. Stresset fordi jeg jeg var redd jeg ikke fikk forklart ting sånn at han forstår hvordan jeg har det. Det er derfor jeg har med disse notatene som du gjerne kan få sa jeg til legen, for han satt og knottet inn i journalen. Ikke noe respons på det.
Jeg fikk fortalt en del, men ikke alt. Der og da glemte jeg hva jeg hadde sagt av det jeg hadde notert. Skulle ha krysset av etterhvert som ting ble nevnt...
Han kjente på den vonde foten min men sa ikke noe. Jeg bekreftet at det var vondt der han klemte bak på hælen, men han sa ikke om han kjente noe eller hvorfor han ville kjenne på foten. Det eneste han sa var at det ikke var stort å gjøre noe med, annet enn kortisol-sprøyter og det ville han ikke før det var gått lang tid.
Jeg forteller om konsentrasjonsproblemer, at jeg sliter på jobben fordi jeg gjør så mye feil, at jeg ramler ut av en samtale, at jeg er sliten, at det verker i armene og at jeg føler jeg ikke er meg selv.
Sier du at du trenger en del-vis sykemelding?
Jeg tror jeg trenger en 100% sykemelding svarer jeg.
Ja det kan kanskje være greitt hvis du har det sånn som du sier...
Følte at han sa han ikke trodde helt på meg.
Jeg spør han om ikke det er sånn at vi burde å få ft3 opp siden jeg sliter med huet?
Du har da fine verdier nå du svarer legen.
TSH er lesbar igjen og ft4 og ft3 er der de skal være.
Men svarer jeg, er det ikke sånn at ft3 er den verdien som påvirker psyken mest og at det derfor er sånn et ft4 kanskje bør ligge i øvre tredjedel for å forsøke å få med ft3 opp?
Nei - det hadde han ikke hørt noe om.
Jeg forteller videre at jeg har lest meg til at jeg kanskje reagerte sånn da jeg økte til 100 sist fordi det rett og slett var for fort for meg.
25 var da ikke rare hoppet svarer han.
Jeg spør om ikke jeg kan øke litt saktere, ta en litt høyere dose noen dager i uka
Han gir klart uttrykk for at han ser ikke hensikten med det for det å gå fra 75 til 100 burde ikke være noe problem siden det er vanlig å ligge på en dose mellom 100 og 150...
Men hvis jeg absolutt vil så kan jeg ta en 100 tablett annenhver dag og så øke etter 14 dager.
Jeg kommenterer at 14 dager er vel litt kort? Burde jeg ikke la dosen være i 4-6 uker for å se hvordan jeg reagerer?
Og det er da han snurt sier:
"Du gjør som du vil - det er dine symptomer!
Jeg holdt på å begynne å grine. Følte at han med det sa at han ikke trodde på meg, at jeg var en vansklig pasient.
Min lege er vanligvis en hyggelig kar, men han liker helt klart ikke at jeg forteller at jeg har lest om dette med stoffskiftet og at jeg foreslår andre måter å gjøre ting på enn det han foreslår.
Jeg var helt utslitt da jeg gikk derfra.
Det skal bli godt å slappe av noen dager, men jeg føler det på en måte som et nederlag å få en sykemelding, selv om den bare er for ti dager.
HISTORIKK:
09.november 2007: Øker til 100 mg Levaxin hver tredje dag.
Verdier 31. oktober 2007
TSH - 0,77 (0,2 - 4)
FT4 - 16 (9 - 22)
FT3 - 3,1 (2,3 - 5,7)
22. august 2007
Satte ned dosen til 75 mg igjen.
P-sprøyte (litt sent for jeg glemte den...)
15. august 2007
TSH - 0,05*
FT4 - 18,9 (9 - 22)
FT3 - 4,4 (2,3 - 5,7)
Overdosesymptomer.
20. juni 2007: Øker dosen med Levaxin til 100
06. juni 2007 - morgentime hos legen
Blodtrykk 130 over 70 (eller var det 80). Bra var det iallfall.
Hvilepuls 75 (normalt for ei som er dårlig trent fikk jeg beskjed om )
Verdier 30. mai 2007
TSH - 0,32 (0,2 - 4)
FT4 - 15,1 (9 - 22)
FT3 - 3,3 (2,3 - 5,7
10. mai 2007 - P-sprøyte
25. april 2007: Økte dosen med Levaxin til 75 mg
Verdier 28.mars 2007
TSH - 0,77 (0,2 - 4)
FT4 - 13,8 (9 - 22)
FT3 - 3,7 (2,3 - 5,7)
10. mars 2007: Begynte med Levaxin 50 mg
Diagnose: Hypotyreose latent
Verdier 14. februar 2007:
Anti-TPO - 598 (<35)
TSH - 1,2 (0,2 - 4)
FT4 - 11 (9 - 22)
FT3 - hadde han ikke målt.
P-sprøyte
2001 - utbrent og sykemeldt. (mange av symptomene den gang passer med stoffskifteproblemer, men verdiene fra 2001 er jo greie)
Verdier 15. jan 2001
TSH - 1,22 (0,2 - 4)
FT4 - 13,3 (9 - 22)
Verdier 11. nov 1999
TSH - 1,07 (0,2 - 4)
FT4 - 12,6 (9 - 22)
Verdier 19. nov 1998
TSH - 1,09 (0,2 - 4)
FT4 - 15,4 (9 - 22)
Hei, pasientene selv sier at til og med en økning/senkning på 12,5µg kan være for mye for noen.
I USA er dosene i 12,5 µg-incrementer og noen må ta en styrke annenhver dag for å få en dose imellom.
De har altså 88 µg og 112µg som vi ikke har.
Du kjenner din kropp best og legen kom jo inn på det.
En liten status til "dagboka":
Var hos legen igjen på tirsdag.
Jeg var mye roligere denne gangen. Forrige gang var jeg så sliten og surrete at det sikkert var en medvirkende årsak til at det ikke gikk så bra. Jeg fikk levert han et brev denne gangen.
Jeg har snakket med ei venninde som bruker samme lege og han liker definitvit ikke pasienter som stiller spørsmål eller leser seg til info og spørsmål.
Jeg er sykemeldt ut denne uka også og har fått 20 % sykemelding de neste to ukene etter det. Ikke det at jeg tror jeg blir frisk av det, men det er godt å slippe stresset litt.
Bena blir bedre når jeg har de mye på puffen og tar det med ro, men når jeg har gått litt igjen så er verket på plass igjen.
Sjekket priser på spesialsåler som avlaster foten og de kan komme helt opp i 1700 kr paret og ingenting dekkes.
Har fått tips om Medicus Plesner i Oslo. De har visst mye standardsåler som ikke er så dyre, så jeg har tenkt meg inn dit.
Jeg sliter fortsatt med at jeg blir fort nedfor.
Har vondt i håndledd og underarmer.
Har stadig lett hodepine.
Har svak verk i ørene, men det er ikke tegn til noen betennelse sa legen.
Sånn går no dagan..
Sånn som jeg ser det er det ikke tvil om at det er den lave dosen som er årsaken til problemene dine.
Er jo fortvila at du ikke klarer å få den høyere - du bør likevel prøve da ..... eller prøve en annen thyroxinkilde.
Man vet jo ikke om du tåler den bedre før du får prøvd.
Legen din høres ikke ut til å være av den typen som vil foreslå slike tiltak - likevel, det er DIN helse .....
En liten status til dagboka :-)
Nå er det tre uker siden jeg økte dosen.
I disse ukene har jeg tatt 2 dager 75 mg og 1 dag med 100 mg.
Denne uka har jeg følt meg kvikkere og mer opplagt igjen.
Jeg holder meg til denne doseringen en stund og ser det an.
Prøver å ikke la det gå til hodet på meg om dere skjønner.
Føttene gjør fortsatt vond og det er det mest plagsomme akkurat nå.
Noen ganger kjennes det ut som om jeg har en klump midt inne i høyre fot.
Takk til dere som gidder å lese og kommentere her :-)
Ønsker dere en fin førjulstid.
Et par år etter at jeg startet på Levaxin fikk jeg det for mwg at dette var noe skikkelig dritt ogf at det var en mulighet for at jeg var feilbehandlet.
Jeg slutta - seponerte - og ventet på at TSH skulle sette igang produksjonen igjen. Etter 12 uker ga jeg opp. Da var TSH=160 og fT4=0
Men ett av symptonene var at det kjenntes ut som jeg gikk på luftputer. Hadde en merkelig følelse under fotsålene.
Er det slik du har tror du ?
Ellers er jo symptomer fra føttene noe en vanligvis kan forbinde med diabetes.
Hei..
Har sett at du har hatt flere poster inn i "dagboka", men har aldri hatt tid til å lese før i dag. Har faktisk ikke fått lese så mye i dag heller fordi jeg endte opp med å klikke meg videre inn på bloggen din :)
Her skriver du:
Jeg var hos legen i februar og fikk diagnosen "Hashimoto latent" og begynte da på medisinen Levaxin.
Jeg ble litt paff da jeg klikket meg videre og så at det sto at du hadde normale T3 og T4 verdier, men at du hadde forhøyet antistoffer. Dette er nemlig det samme som min bror har. Han blir behandlet med prednison og ikke stoffskifte medisiner.
Når jeg var ferdig med å lese bloggen din så så jeg at du hadde vært hos legen og klaget over konsentrasjon og at du faller ut av samtaler. Begge disse tingene er verste symptomene bror min hadde. Han ble faktisk så ille at han gikk nesten i en demenslignende tilstand og havnet på sykehus. Ingen skjønte hva det var før en av sykepleierene foreslo for kona hans at det kunne være nevroendokronologisk.
Du kan lese mer her:
http://www.thyroid-info.com/hashimotos- ... opathy.htm
Det kan bli ganske alvorlig... Dersom du tror dette kan gjelde deg, så skriv ut artikkelen og ta det med til legen.
Vet ikke om det er dette, men det var det første som slo meg når jeg leste det du skrev!
Shanita
Det kjennes ikke akkurat ut som luftputer, og så gjør det vondt.Sitat:
Gjorde det vondt hos deg?
Min far hadde diabetes så vi sjekker det med innimellom, selv om han hadde en ikke arvelig variant.
Hei Shanita!Sitat:
Opprinnelig skrevet av Shanita
Dette er første gang jeg hører om Hashimotos encephalopathy.
Jeg leste siden jeg kom til via linken, men fant ikke noe konkret om hvordan diagnosen stilles.(det var noen linker videre men de må jeg ta senere.)
Prøvde din bror Levaxin og opplevde han noen bedring da?
Takker for info, det var skremmende mange av symptomene som passet.
Men det poengteres på en norsk side jeg fant at et symptom på Hashimotos encefalopati er epileptiske anfall. Hadde din bror det?
http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_l ... ID=1620280
-Irene-
Hei igjen...
Ettersom jeg har forstått så er det slik at man kan få slike anfall dersom man går ubehandlet, men ikke alle får det. Det er blant annet derfor det kan være så pass farlig å gå med.
Broren min bor i USA og jeg har ikke hele oversikten, men husker godt symptomene han klagde over og at det var kun antistoffene som var høye. Husker også at han fortalte at det var antistoffene som angrep hjernen og det var ikke alle som opplevde dette likt heller. Mange får bare beskjed om at de har altzheimer. Han ble aldri testet for antistoffer før denne sykepleieren tipset kona hans. Hun hadde sett et slikt tilfelle tidligere og tenkte at han kunne kanskje ha det samme.
Det er mange leger som ikke tester for antistoffer når de ser etter stoffskifte problemer. Er helt sikkert mange leger som ikke vet hva det er en gang og heller ikke reagerer når det er kun antistoffene som er høye.
Hadde håpet på å få tak i han via MSN, men han jobber nok sent og jeg må i seng nå. Jeg skal ta en spørre runde i løpet av helgen og komme tilbake til deg.
Uansett synes jeg at du bør få en henvisning til en endikrinolog med tanke på dette. Det er bedre å få det bekreftet/avkreftet.
Beklager at jeg ikke har så mye mer å komme med...
Shanita
Glemte å si at jeg kom over et forum her... Du kan jo stille litt spørsmål der...
http://brain.hastypastry.net/forums/for ... .php?f=156
Shanita
Da har jeg endelig snakket med broder'n. Han sa at han var aldri på Levaxin og at det var aldri noen som nevnte noe om stoffskiftet hans i det hele tatt før denne sykepleieren nevnte at det var en mulighet til kona hans. Han ble satt rett på en lav dose prednisolon (staver jeg riktig?) som eneste behandling. Han sa at han merket bedring etter bare et par dager.
Han fortalte at det finnes 2 varianter av denne HE. Type I og Type II. Den ene er slik at da har man anfall og men med den andre så har man ikke. Han sa at legene hadde testet flere antistoffer:
Thyroid Microsomal Antibody Titer (TMAb)
Thyroglobulin Antibody Titer (TgAb)
Han hadde også tatt MRI og hadde hatt en neverologisk undersøkelse i tillegg. Han ble diagnosert med Type II som er den typen hvor du ikke har anfall. Hans verste symptomer var tretthet, vanskelig for å finne ord, dårlig kortidshukommelse, konsentrasjonsvansker.
Til slutt ble han så ille at han var desorientert. Han klarte ikke å finne veien ut av senteret og ble skikkelig redd. Derfor hadde han bare gått inn i første og beste butikk og bedt dem om å ringe en ambulanse. Han sa at han hadde skikkelig problemer med å huske nummeret hjem også når de skulle kontakte pårørende for han.
Er det noe annet du lurer på så er det bare å si fra, så skal jeg spørre.
Shanita
Kom over et par artikkler i Tidsskriftet :
http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_l ... ID=1620280
Og denne som kan likne litt :
http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_l ... _ID=757153
Takk for linker Hansen.
Skal lese mer på de litt senere.
Shanita - Takk for at du sjekket med broren din.
Skal nevne de to prøvene neste gang jeg er hos legen. Og så sjekker jeg litt rundt på linkene jeg har fått.
Tror vel at jeg ikke har den varianten, men ut fra en del av symptomene så kan det kanskje være greitt å sjekke...
Dagens/siste tids status.
Jeg har det bedre oppe i knotten etter økningen i dosen, og det er helt klart at det var smart av meg å ta det mye roligere enn hva legen foreslo. Kommer til å holde denne dosen her til ut på nyåret før jeg øker litt til. Fikk kommentar på at jeg virket kvikkere da jeg var på besøk hos venner i helgen.
Men jeg har vondt i armene og de er fryktelig tunge innimellom.
Og begge skuldrene mine verker.
Det er ikke sånn muskelstøl verk. Det er mer dyptliggende liksom.
Jeg måkte snø på lørdag og da fikk jeg i tillegg den støle muskelvondten, men den forsvant igjen.
Lurer på om det har med stoffskiftet å gjøre.... eller om det rett og slett er fordi jeg er veldig inaktiv om dagen...
På fredag var jeg hos Medicus Plesner og kjøpte meg et par innesandaler og innleggsåler som skal gi støtte til både langbuen og tverrbuen. Hun kunne se hevelsen pga betennelse under foten sa damen.
Jeg har brukt disse i hele helgen. Er sliten i føttene fordi sålene er svært uvante.
Men igjen fikk jeg beskjed om å være tålmodig. Det var ikke noen mirakelkur å få riktige sko/såler, men det ville hjelpe slik at belastningen ikke ble feil og da ville smertene etter hvert avta.
Takk til deg som tar deg tid til å lese dette her :-)
FemKlem
Fredag 18. januar tok jeg nye blodprøver.
TSH - 0,32 (0,2 - 4)
FT4 - 16,6 (9 - 22)
FT3 - 3,3 (2,3 - 5,7)
Verdiene er bare ørlittegrann høyere enn sist.
Jeg har holdt meg på 2 dager med 75 og 1 dag med 100.
Har ikke økt mer siden jeg føler at formen min nå er veldig bra.
Holder meg der fortsatt.
Jeg har ikke direkte hetetokter men føler meg generelt varm. Nesten som om jeg går med lett feber, men uten at hodet blir tungt liksom.
Senkning på tur
Jeg ba laboratoriedamene krysse av for å måle senkingen da jeg tok blodprøver den 18 januar. Min tanke med det var å få bekreftet at smertene i armene kunne være betennelse.
Legen syntes det var helt greitt at jeg hadde bedt om det.
Senkningen var høy, (skrev ikke ned verdien) så da jeg var til konsultasjon 23. januar ville han at vi skulle ta en ny senkningsprøve.
Det virket ikke som at han så det sånn at det hadde noe å gjøre med smertene i armene.
Etter noen dager kom det brev med melding om at senkningen fortsatt var høy og at han ønsket at jeg skulle ta et nytt batteri med blodprøver for å eliminere en del ting. Han ville finne ut hvorfor senkningen er høy.
Har noen hørt noe om at det kan henge sammen med stoffskifte?
Føttene:
Jeg har nå konsekvent brukt innleggsålene jeg kjøpte.
Inne bruker jeg myke sandaler.
I tillegg bruker jeg nå MBT sko når jeg skal gå eller stå mye.
Og nå er føttene mine veldig mye bedre.
Jeg får fortsatt vondt når jeg er på bena lenge av gangen, men smerten slipper lettere når jeg bare får slengt de opp på puffen.
Om morgenen er de første skrittene litt ømme men ikke lenger smertefulle.
Smerter
Jeg sliter med smerter i armene. Noen ganger har jeg også vondt i skuldrene, spesielt høyre skulder. Nakken er øm og verker, og det er smertefullt når noen klemmer litt der. Ser frem til behandling hos fysio igjen. Bare 8 foran meg på ventelista nå...
Jeg har hatt smerter i brystet noen ganger. Er som skikkelige knip.
Akkurat som om noen tar tak i ribbenet mitt og vrir det rundt.
Så putter de det på plass og da er smerten like fort borte som den kom.
Merkelig. Ingen stråling ut i armene (tenkte hjerteinfarkt med en gang jeg, selv om jeg er "for ung" for det håper jeg ...)
Hodet
De siste fire ukene har jeg ved tre anledninger hatt en kraftig ensidig hodepine. Den har sittet litt på skrå overfor det venstre øyet. Øyet har da vært ekstremt lysømfintelig. Ibux har hjulpet.
Dette er en hodepine jeg aldri har hatt før. Nevnte det for legen men han mente at det ikke var migrene siden jeg ikke var spesielt kvalm.
Jeg mener å huske at det var stressende dager da jeg hadde denne hodepinen, så jeg skal følge med og skrive ned litt info neste gang (om) det skjer.
Maven
Maven har vært veldig fin nå. Virker som om jeg tåler melk bedre for tiden også. Har spist middager med lit fløtesaus tilogmed uten at jeg ble dårlig.
Bruker mye speltbrød og det ser også ut til maven er glad for det.
Ellers
Jeg har fått rekvisisjon til fysioterapeut igjen. Legen har skrevet på skjemaet at jeg er plaget av en del myalgier, og han har fått med føttene på rekvisisjonen. Jeg har vært i snakk med fysioterapisenteret her og de har en behandling for betennelsen i føttene. Ultralydbanking tror jeg han kalte det. Smertefullt men effektivt visstnok.
Jeg har begynt på treningsenteret. Går nå fast to ganger i ukene. Tar det pent i samarbeide med en fysioterapeut som har noen timer som PT ved senteret.
Andre nyheter:
VI HAR KJØPT OSS HUS !
Se innlegget om det her: http://www.vgb.no/7641/perma/283601
Skriver en del om det, og ting rundt, i bloggen min: http://www.vgb.no/7641/
Det var det for denne gang !
Hilsen Femice
Lenge siden jeg har vært her inne nå.
Vi er vel etablert i nytt hus xx6
Jeg har det stort sett bra xx9.
Har noen dårlig dager innimellom men det må jeg bare lære å leve med.
Ligger på samme Levaxin-dosering som før; 2 dager 75, og 1 dag 100.
Tar en del kosttilskudd:
1 Triobe
1 multivit
1 Omega3 med kalsium
1 c-vitaming (ester C)
1 calsigran forte.
I tillegg tar jeg tranebær i perioder.
Så lenge jeg ikke slurver med pille-trillene og nattesøvnen så har jeg det fint. Lite søvn = tungsinn.
Jeg har begynt å danse linedance en gang i uka igjen og det er moro og er godt for både kropp og sjel xx7
Det har ikke skjedd noe med vekta. Ligger på 98-100 kg uansett hvilke justeringer jeg gjør.
Så skal jeg ned i vekt må det drastiske tiltak til tror jeg.
Stoffskiftet er vel nå så stabilt og bra som det kan få blitt så jeg kan ikke håpe på å få noe "hjelp" der.
Føttene er fortsatt et problem. Så lenge jeg holder meg til MBT-skoene går det greit. En kveld med pensko så har jeg nåleputer å gå på dagen etter.
Så pga det burde jeg vel kanskje gjøre noe drastisk for å gå ned i vekt.... men det er letter sagt enn gjort... desp1
Tar kontinuerlig 75-75-100-75-75-100 osv :)
Så snittet skulle bli rundt 82/83 pr dag. 575 på uka.
Har finjustert meg frem til det. Legen foreslo annenhver dag 75 / 100 men det ble for mye. Da hadde jeg hjertebank og kokte.
Jeg er varm nå også men ikke sånn at jeg koker.
See ya !
Det har snart gått to år, ser jeg, siden jeg postet det første innlegget om vondt i føttene.
2 år.... utrolig hva man klarer å lære seg til å leve med...
Jeg fikk diagnosen Plantar Faciitt og gikk i 2008 en del til fysioterapeut. Har fått trykkslag-behandling. Aner ikke hva den faglige betegnelsen er, men hun har et apparat som hun bruker under foten. Det kjennes ut som små slag.
Veldig vondt til å begynne med men effektivt.
Helt bra har det ikke blitt så jeg er avhengig av mine MBT-sko.
Legen min var ikke sikker på om det var sammenheng mellom stoffskifte og problemet med føttene, men utelukket det ikke. Uansett, hvis stoffskiftet er årsaken til vektøkningen så har det jo indirekte en årsak...
Det har det i mitt tilfelle.
Jeg får vondt i hæla - vil anta diagnosen er tenditt.
Og det skjedde når Armourdosen min var veldig høy.
Og det var den fordi D-vitamin statusen var lav.
Hva som er den direkte årsaken er uviss, men en av delene eller begge.
Så så jeg på linken din at du kun tok Levaxin 3 dager i uka 75-75-100 ?
Det syns jo jeg er pussig da, og mener at om du trenger 250µg/uka er det mye bedre å ta 35µg/hver dag enn å dele det opp på bare 3 dager.
Og så er jeg jo nyskjerrig på hvorfor du ikke trenger mer ?
Eller hvorfor du i det heletatt tar Levaxin ?
Men du trenger såklart ikke tilfredsstille min nyskjerrighet da.
Jeg tenker så at HVIS dette er et høydosefenomen hos deg også.......
Hei og takk for svar.
Tar kontinuerlig 75-75-100-75-75-100 osv :)
Så snittet skulle bli rundt 82/83. 575 på uka.
Har finjustert meg frem til det. Legen foreslo annenhver dag 75 / 100 men det ble for mye. Da hadde jeg hjertebank og kokte.
Håper ikke det er et høydosefenomen for det kjennes veldig riktig ut ellers.....