-
Sv: Haster!! Husker ikke hvor mye Armour jeg skal ta!!
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Kevlin
Det er jo ingen kjempedose du har tatt - det går nok bra xx4
Kansje du kan ta mer - omregning av Levaxin til thyroid er ingen eksakt vitenskap,
du kjenner det best selv. Kanhende du vil like å lese i denne tråden:
På forsiden av forumet ligger det info om erfa og armour - bl.a denne linken:
http://www.erfa-sa.com/thyroid/english/mono_en.html
Nederst på siden står det et par tabeller med thyroids innhold - NB! 1 grain = 60 mg
Tusen takk for svar, Kevlin :) du har hjulpet meg mye de siste dagene.
1 grain = 60 mg. Men når jeg har fått en boks det står 1/2 grain = 30 mg, da betyr vel det at det er EN tablett som er 30 mg??? eller er det en HALV tablett som er 30 mg? Å, dette skjønner jeg så lite av.
For hvis EN halv tablett er 30 mg - så skulle jeg jo tatt 4 tabletter da, men jeg tenkte at 1 hel tablett er 60 mg, jeg...
Er virkelig dårlig på matte. Kanskje jeg tar 3 tabletter i morgen, for sikkerhets skyld...(?)....
kram1
-
Sv: Haster!! Husker ikke hvor mye Armour jeg skal ta!!
Hvis styrken på tablettene i boksen er 30mg, så er en hel tablett 30mg. I såfall bør du begynne med to hele tabletter, altså 60mg, som ca. tilsvarer 100mg. Levaxin.:)
-
Sv: Bytte fra Levaxin til Armour
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Mumimamma
Hvis styrken på tablettene i boksen er 30mg, så er en hel tablett 30mg. I såfall bør du begynne med to hele tabletter, altså 60mg, som ca. tilsvarer 100mg. Levaxin.:)
Det er ikke helt korrekt, Mumimamma. 60 mg svarer til kun en grain og indeholder kun 38 mcg T4 og 9 mcg T3. Hvis man skifter over til Armour fra 100 mcg Levaxin fordi det har ikke virket godt nok før, da vil 60 mg af Armour heller ikke virke godt nok, fordi 60 mg er alt for lidt.
Milli vink11 Du har spurgt om det før... jeg har svaret dig i lørdags, sidste uge....
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Hvis den tablet du har fået besked på at indtage er på ca. 60 mg - da er det alt for lidt.
Normal effektiv dose for folk der går fra 100 mcg Levaxin er to grain = ca. 120 mg. Armour.
Nogle Levaxin-faster nogle dage før de starter på Armour, mens andre bytter direkte over.
Det sidste er det bedste, mener jeg, idet der er ingen grund til at udsætte kroppen for at tømme T4-lageret og skulle tåle endnu mindre T3 end de i forvejen er i underskud af (ikke "optimal" virkning af levaxin).
-
Sv: Bytte fra Levaxin til Armour
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Det er ikke helt korrekt, Mumimamma. 60 mg svarer til kun en grain og indeholder kun 38 mcg T4 og 9 mcg T3. Hvis man skifter over til Armour fra 100 mcg Levaxin fordi det har ikke virket godt nok før, da vil 60 mg af Armour heller ikke virke godt nok, fordi 60 mg er alt for lidt.
Milli vink11 Du har spurgt om det før... jeg har svaret dig i lørdags, sidste uge....
JUpp, jeg vet jeg har spurt om dette før - men jeg er treg i toppen og må ha ting inn med te-skje, helst flere ganger slik at jeg forstår det ;)
Men takk for svar - igjen. Takk også til deg Mumimamma. Jeg må jo innrømme jeg ble litt forvirret nå...
I følge mumimamma, skal jeg ta to hele tabletter, slik jeg selv også trodde. I følge deg, Anisa, skal jeg da altså ta 4 tabletter ( for å komme opp i 120 mg..) Hmm...kanskje jeg bør "safe" og kjøre på med 3 - og se hvordan det funker.
Etter min første dag på 2 tabletter armour, merker jeg ingen forskjell fra levaxin, what so ever. Men legen sa jeg burde merke forskjell på dag to eller tre...Vi får se da, men i morgen tar jeg 3 tabletter da :)
Takk for innspill til meg som ikke helt skjønner alt dette.
God helg :)
-
Sv: Godkjenning av Armour-resept
Min lege skriver reit ett år, det er veldig ok å ha en resept som varer ett år, samt at den også kan brukes på tre forskjellige styrker av thyroid. Det kan være fint å ha flere styrker når du skal fininnstille dosen. vink11
-
Det beste med å bytte til Armour - fra Levaxin?
Jeg ser mange har byttet fra Levaxin til Armour - og det samme har jeg nylig gjort. Jeg merker ikke mye forskjell så langt, bortsett fra at svette-toktene er borte. Takk og lov, det var superplagsomt da jeg gikk på levaxin. Har også syns det har vært lettere å gå ned i vekt de 2 ukene jeg har brukt det nå. Dsv - jeg GÅR ned i vekt - på levaxin stoppet det helt opp ...
Jeg brukte 125 mg levaxin og knasker nå 2 grain armour...Mulig jeg må opp i litt mer på sikt..for jeg skulle gjerne kjent meg enda bedre.
Lurer på hva dere andre syns har vært det beste med å bytte fra Levaxin til Armour?
-
Sv: Det beste med å bytte til Armour - fra Levaxin?
Hei
Hva var best. Jeg fikk tilbake varmen i kroppen. Og jeg fikk en kort perioden hvor jeg fikk fyskiske og mentale krefter tilbake. Bare ca 14 dager. Det gav meg håp.
Mine binyrer var for sliten og jeg manglet viktige hormoner så jeg tar mer medisiner for å ta et tak for for å bedre mine slitne binyrer.
Jeg tenker at urverket kan ha flere ting som trengs å "smøres" før vi kan få full effekt av våre hormoner. Jeg var på levaxin i 12 år før jeg skiftet, så jeg vet at det tar tid å bygge videre på den gode formen som er mulig å få etter å ha fått hele URVERKET opp å gå.
Mange opplever god efekt og får ingen problemer. Tror nok at de ikke er så ofte og skriver her. Så bare hold ut og lær dine symtomer og kropp å kjenne. 2 grain høres lite ut. Jeg bruker 3 nu. Det lønner seg ikke å gå for fort opp. Tenk på det.
All lykke viderevink11
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Fruemå
Hei
Hva var best. Jeg fikk tilbake varmen i kroppen. Og jeg fikk en kort perioden hvor jeg fikk fyskiske og mentale krefter tilbake. Bare ca 14 dager. Det gav meg håp.
Mine binyrer var for sliten og jeg manglet viktige hormoner så jeg tar mer medisiner for å ta et tak for for å bedre mine slitne binyrer.
Jeg tenker at urverket kan ha flere ting som trengs å "smøres" før vi kan få full effekt av våre hormoner. Jeg var på levaxin i 12 år før jeg skiftet, så jeg vet at det tar tid å bygge videre på den gode formen som er mulig å få etter å ha fått hele URVERKET opp å gå.
Mange opplever god efekt og får ingen problemer. Tror nok at de ikke er så ofte og skriver her. Så bare hold ut og lær dine symtomer og kropp å kjenne. 2 grain høres lite ut. Jeg bruker 3 nu. Det lønner seg ikke å gå for fort opp. Tenk på det.
All lykke viderevink11
Så leit å høre du har så slitne binyrer...Det kan jeg ingenting om, men gla du får ta mer medisiner for å fikse litt :) Håper det hjelper deg!
Jeg tror også 2 grain er lite, men aner ikke når eller om jeg kan øke. Du skriver det er lurt å ikke gå fort opp i dose - hva betyr det? hvor lenge bør jeg vente før jeg øker evt? Har nå brukt armour i 2 uker - stemmer det at det er som levaxin, at det skal gå 6 uker før jeg øker igjen?
:) takk for svar forresten!
-
Hei
Du kan lese min dagbok 10 år med levaxin og ikke bra...........
Jeg skulle øke fra 125g levaxin til 165 mg thyroid. I tillegg ville legen at jeg beholdt 50 mg levaxin. Dette ble først greit da jeg etter bare 14 dager var oppe på 2 grain. Så øket jeg noe langsomere opp til 3 grain. I tillegg brukte jeg 50 mg med levaxin.
Jeg følte at binyrene var sliten, sympomer var der og prøvene viste det. Det kan også hende at tarmen ikke tok opp T3 nok. Så jeg er startet på tarmrens. Har også prøver som viser at virus og infeksjon står å "tikker og går". :mrgreen:
Det var sympomer på at jeg var dårlig som avgjorde min økning, alså hurtigere enn hver 14 dag opp til to. Brukte ca 4 uker på å komme opp i 3 grain.
Du må kjenne på formen og tørre å ta en eller en halv ekstra.Det var råd jeg fikk og det funket. Har aldri følt meg overdosert enda jeg bruker mye, 3 grain. Levaxinen fikk jeg slutte med for ca 3 uker siden. Merker ikke noe.
Jeg leste og leste, fikk noen svar som ble tilsammen verdifulle for meg. Søk på ord som du lurer på her inne og mange svar kan leses av det.
God bedring med naturlig medisin vink11vink11
-
Sv: Ned i vekt med Armour?
Hei
Jeg gikk ned på et år ca 7 kg. De først 5 var med lavkarbo og armour, pluss litt mer bevegelse. De neste 2 som jeg går litt opp og ned på er sopp kur diett og tarmskyll. Så ingen hookuus pokos.
Har nu i brukt armour i et år nå. Tror at det er lettere å holde på vekta nå enn på levaxin. Har også sett skrevet at det tar ca 18 mnd på armour før du kan oppleve at du mister vann. Det har enda ikke skjedd med meg.
Så stå på vi klarer det litt etter littvink11vink11
-
Heivink11
Jeg har gått ned ca 6 kg etter at jeg begynte på kombinasjonsbehandling med Armour. :lol: Merket at det gjorde noe med forbrenningen min ganske raskt. ca 3-4 uker-..
Gikk kun på Levaxin først, og da gikk jeg ned ca 2 kg.:|
Begynner å nærme meg målet mitt på ca 62-64 kg. har 6-8 kg igjen :-) :cool:
Jeg har gått på Lavkarbo i 1 1/2 år ca , og Glutenfritt siden mars i år grunnet Hashimoto.
Deilig med en kropp som kan gå inn i riktigere str i klær.
-
Hei
Reagerer du på gluten eller tar du bare ekstra hensyn?
Jeg spiser minst mulig gluten, men har tatt allergitest og den slår ikke ut på gluten. Hadde vært greit å vite.:?:
Så bra, det er godt å komme i en "normal" str. Dit håper jeg også at jeg er på vei. Må nok ned ca 4-5 kg til for å bli meg. Blir litt oppmuntret har du klart det så gjør jeg dethjerte1hjerte1
-
Hei igjen.
Mine blodprøver slår ikke ut på gluten , men pga Hashimotoen skal jeg ifølge ikke ha mat med gluten. Ref boka : Why do i still have thyroid symptoms , when my lab tests are normal ?
Da min Anti TPO er over 1300 , vet jeg jo ikke om den har gått noe ned etter at jeg begynte med glutenfritt, da blodprøvene ikke måler det over 1300 gok1
vink11
-
Heivink11
Jeg har også anti stoffer over 1300, så jeg vet heller ikke. Har spist mest glutenfritt av meg selv. Har ikke tenkt det spesielt. Det har nok sammeheng med at jeg føler meg mest vel på glutenfri mat.
Går nå på candia diett og det er et kosthold som er veldig strengt. Men jeg føler at jeg har det så bra på det at jeg vil nok legge meg tett oppunder anbefalt diett. Har også lavcarbo light som en rette snor.
Legen sa at jeg ville føle meg dårlig under kuren. Vel den dager jeg spiste en hel vaffel ble jeg kvalm i 8 timer og veldig luftig. Så kanskje det å være flink med kosten betaler seg. Det erfarer jeg nu.
Jeg har som de fleste her inne jaktet på en bedre helse og ikke vektnedgang. Men det at magen min ikke ser kjempegravid ut er noe å bli glad forhjerte1hjerte1
-
Føler meg plutselig elendig. Virker årstidene inn på stoffskiftet?
Dette er sikkert et duste-spørsmål, men jeg er enda fersk i gamet.
Gått på armour siden slutten av juli og har fått et nytt liv. Går på 2 grain daglig.
Nå, etter å ha vært over lengre tid i sydligere strøk, kom hjem til Norge igjen for to uker siden, er formen bare helt drit.
Jeg er skikkelig "airhead", husker ingenting, supersliten for ingenting og vil bare sove mye og ofte. Dette minner om før jeg ble medisinert - og til dels også da jeg startet på levaxin. Alt ble superbra da jeg byttet til armour. Men hva skjer nå?
Er ikke deprimert eller noe, men litt "tung" i humøret og som sagt energiløs. Etter jeg begynte med armour, har daglig rutine værtr å styrte ut om morgenen på en time halvannen gåtur...men nå orker jeg ikke.
Hva er dette? er det høsten? kulden? eller er det slik at kroppen nå, siden juli, har blitt for godt vant til medisinene og kanskje jeg bør oppjustere dem?
Legen min sier jeg kan prøve meg frem selv med medisinene, så kanskje jeg burde øke med 1 grain eller 1/2?
Hva tror dere??
På forhånd takk.
-
Re: Føler meg plutselig elendig. Virker årstidene inn på stoffskiftet?
Kanskje sjekke på blodprøver hva som skjer, og også ta en sjekk på d3, Ferritin og B12?
-
Sv: Re: Føler meg plutselig elendig. Virker årstidene inn på stoffskiftet?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BenteR
Kanskje sjekke på blodprøver hva som skjer, og også ta en sjekk på d3, Ferritin og B12?
Takk skal du ha for raskt svar! :) men jeg knasker d3 og B12 daglig...Ferritin vet jeg ikke hva er...Men tror verdiene på d og b bør være bra...
-
Sv: Føler meg plutselig elendig. Virker årstidene inn på stoffskiftet?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Milli
Dette er sikkert et duste-spørsmål, men jeg er enda fersk i gamet.
Gått på armour siden slutten av juli og har fått et nytt liv. Går på 2 grain daglig.
Nå, etter å ha vært over lengre tid i sydligere strøk, kom hjem til Norge igjen for to uker siden, er formen bare helt drit.
Jeg er skikkelig "airhead", husker ingenting, supersliten for ingenting og vil bare sove mye og ofte. Dette minner om før jeg ble medisinert - og til dels også da jeg startet på levaxin. Alt ble superbra da jeg byttet til armour. Men hva skjer nå?
Er ikke deprimert eller noe, men litt "tung" i humøret og som sagt energiløs. Etter jeg begynte med armour, har daglig rutine værtr å styrte ut om morgenen på en time halvannen gåtur...men nå orker jeg ikke.
Hva er dette? er det høsten? kulden? eller er det slik at kroppen nå, siden juli, har blitt for godt vant til medisinene og kanskje jeg bør oppjustere dem?
Legen min sier jeg kan prøve meg frem selv med medisinene, så kanskje jeg burde øke med 1 grain eller 1/2?
Hva tror dere??
Hej Milli vink11
Det lyder som om du er "vinter-underdoseret".
Prøv at læse tråden > Værre om vinteren? og > Vinterdosering af Thyroid
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Har nå lest de to trådene du henviser til. Tusen tusen takk, det var virkelig nyttig informasjon!! :) Jeg skal øke dosen litt fra og med i morgen. Ser du skriver du har en dose på vår, sommer - og en annen høst, vinter. Slik blir det kanskje her også da,..skal iallefall se om det hjelper :)
Takk igjen, søte deg.
-
Mener å huske at legen på Heggeli sa at stoffskiftet sank ca 15% i vinterhalvåret og at man derfor vanligvis måtte ta mer medisin på denne årstiden.vink11
-
Hvorfor takler vi stress så dårlig?
Jeg sitter her og leser, i håp om å finne ut om min elendige håndtering av stress-situasjoner, nå kan knyttes til mitt lave stoffskifte?
Og det fant jeg ut - at flere også har det slik. En lettelse på den ene siden, veldig leit på den andre. Men så lurer jeg på hva det kommer av? Hvorfor takler vi stress så dårlig?
jeg var i en svært krevende jobb da jeg fikk påvist lavt stoffskifte - og jeg var en mester på å takle stress. Det har aldri vært noe problem, for jeg vet hvordan håndtere det. Nå, når stresset kommer - og jeg skal innrømme at jeg er MYE lettere stresset enn tidligere - og nå takler jeg det svært dårlig. Jeg begynner skjelve. En sånn slags innvendig dirring. Kanskje er det ikke synlig, med unntak av hendene mine, men jeg kjenner det inni meg - at det "rister" på en måte. Høres dette helt hinsides ut eller?
Jeg er en type som gjerne vil vite hvorfor...så kan noen forklare meg hvorfor vi ikke takler stress - og hva denne skjelvingen er??
Takk :)
-
Sv: Hvorfor takler vi stress så dårlig?
Binyrene produserer et hormon som heter kortisol eller på godt norsk stresshormon. Når man har lavt stoffskifte får ikke binyrene nok stoffskiftehormon til å produsere nok stresshormon. Alle kroppens celle trenger nok stoffskiftehormon for å gjøre en optimal jobb. Så skulle man tro at jo mindre stresshormon jo mindre stress. Men det er faktisk helt feil. Stresshormonet brukes for å håndtere stresset vi utsettes for. Tilstanden du lider av kalles stressintolleranse og er svært vanlig ved lavt stoffskifte. Det er et sterkt signal om at binyrene dine sliter. Når de sliter vil de produsere adrenalin som forårsaker skjelvingene du beskriver. Mitt råd til deg er å begynne å lese deg på binyretretthet å foreta tiltak for å styrke binyrene dine. Det trenger du.
-
Sv: Hvorfor takler vi stress så dårlig?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Binyrene produserer et hormon som heter kortisol eller på godt norsk stresshormon. Når man har lavt stoffskifte får ikke binyrene nok stoffskiftehormon til å produsere nok stresshormon. Alle kroppens celle trenger nok stoffskiftehormon for å gjøre en optimal jobb. Så skulle man tro at jo mindre stresshormon jo mindre stress. Men det er faktisk helt feil. Stresshormonet brukes for å håndtere stresset vi utsettes for. Tilstanden du lider av kalles stressintolleranse og er svært vanlig ved lavt stoffskifte. Det er et sterkt signal om at binyrene dine sliter. Når de sliter vil de produsere adrenalin som forårsaker skjelvingene du beskriver. Mitt råd til deg er å begynne å lese deg på binyretretthet å foreta tiltak for å styrke binyrene dine. Det trenger du.
Tusen takk for svaret ditt, det hjalp meg til å forstå så mye mer. Takk!
Jeg skal lese mer om dette og prøve finne ut hva som kan hjelpe meg. I tillegg er det vel kanskje på sin plass at jeg oppsøker legen igjen (dr. Øverby), og forklarer ham situasjonen. Jeg har nå vært medisinert siden våren - uten oppfølging så langt. Jeg tror jeg bestiller en ny time...
Takk særlig for forklaring rundt den skjelvingen, det var nyttig, for jeg har vært bekymret.
God helg til deg!!
-
Prøvesvar i dag: TSH på 0.010!! Hjelp???!
Var hos fastlegen for noen dager siden. I dag ringte han, bekymret for meg, fått svar på prøvene.
TSH viser 0.010!! Det er sykt lavt.
Jeg har lavt stoffskifte og bruker armour for å hjelpe meg med dette. Begynte på levaxin uten effekt, byttet derfor til armour - og har følt meg bedre og mer opplagt en god stund. Nå vintertid har jeg derimot merket en markant endring av energinivå. Det er svært lavt, dessuten er jeg halv-deppa og jeg surrer med allverdens. Smøboksen settes inn i bohyller i stedet for i kjøleskap, jeg glemmer nøklen i bilen og jeg har tilogmed klart å rusle av gårde på tøfler. Er det mulig? hva skjer. blir bekymret. Litt usikker hva legen sier - han skulle ringe meg senere igjen...
Går også til annen lege, som først satt meg på armour. tar 3 tabletter a 60 mg morgen, aner ikke hva det blir i grain...
Tar ikke lenger levaxin. Må jeg kanskje kombinere?
usj...likte ikke dette. Innspill???
-
Sv: Prøvesvar i dag: TSH på 0.010!! Hjelp???!
-
Jeg siterer denne som har blitt sitert så mange ganger før
Sitat:
Hei
Vi pleier å anbefale at Levaxin justeres slik at TSH ligger mellom 0,5 og 1,5. og at FT4 blir lligende i øvre halvdel av referanseområde.
OBS: referanseområdet for stoffskiftehormonene varierer for de ulike laboratoriemetoder.
Armour inneholder både T4 og T3 . T3 har kort halveringstid i blod og gir en topp i stoffskiftet ca 1 1/2 time etter tablettinntak. Hypofysen som lager TSH "måler" konsentrasjonen av FT3 og FT4 i blod. Når det er topper i stoffskiftet vil hypofysen nedregulere sin TSH-produksjon. Pasietenter som bruker Armour har derfor ofte ikke målbart TSH: TSH blir derfor ikke noe brukbart mål på om dosen Armour er riktig . Pasienter som bruker Armour må få målt fritt T4 og Fritt T3. Legen må passe på at verdiene for FT4 og FT3 ligger under øvre normale referansegrense. Hvis pasienten får for mye Armour kan det føre til hjertebank, uro og varmeintoleranse.
Vennlig hilsen Louise Koren Dahll
overlege , thyreoideapoliklinikken . OUS Aker.
Du har en TSH som oppfører seg akkurat som den skal når du bruker en miks av T4/T3. Ingenting å bekymre seg over, informer legen slik at han/hun kan lære dette vink11
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
knokkel
Å, takk....det var jo litt betryggende - om ikke annet. Ante ikke dette i det hele tatt jeg....senker skuldrene litt nå...men ser jo at vi helst ikke skal så veldig lavt uansett da, så jeg ligger vel i laveste laget kan du si...neste er liksom 0 ....
Hm - hvorfor vet ikke leger slikt? min fastlege var bekymret....venter enda på ny tlf fra ham, får se hva han sier da, men blir jo litt feil at jeg er den som skal informere HAM...? hjelpes...
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Jeg siterer denne som har blitt sitert så mange ganger før
Du har en TSH som oppfører seg akkurat som den skal når du bruker en miks av T4/T3. Ingenting å bekymre seg over, informer legen slik at han/hun kan lære dette vink11
TAKK til deg også. Jeg har bare ikke fått den med meg jeg...men nå ser jeg jo at jeg ikke har grunn til bekymring. Bare litt kjipt å måtte informere legen min...
Jaja, takk skal dere ha - da roer jeg meg litt...Men spørs om jeg ikke må justere dosen uansett, grunnet slik jeg føler meg?
-
Ble det ikke målt fritt t4 og fritt t3? Jeg synes det høres ut som du tar for lite armour med de symptomene du har. Ikke typiske symptomer ved overdosering iallefall, men veldig typiske symptomer når stoffskiftet er for lavt.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
knokkel
Ble det ikke målt fritt t4 og fritt t3? Jeg synes det høres ut som du tar for lite armour med de symptomene du har. Ikke typiske symptomer ved overdosering iallefall, men veldig typiske symptomer når stoffskiftet er for lavt.
Legen kunne ikke snakke med meg så lenge, så jeg fikk bare hans bekymring...sukk...men han skal som sagt ringe i ettermiddag, da skal jeg spør om t3 og t4. Kommer tilbake med det. men tidligere har han vært dårlig på å måle t4, kun t3...ikke spør meg hvorfor...
ja, mulig jeg tar for lite....har aldri vært så sliten eller distre som nå...
-
TSH er ikke relevant hvis du tar thyroid.
Jeg har ikke målt TSH på flere år, og jeg er nok ikke alene om at TSH ikke er målbar.
Koren Dahl er til noe hjelp, men at TSH skal ligge mellom 0,5 og 1,5 er feil for meg -
skal se om jeg finner en annen referanse du kan gi til legen din hjertflag1
Tillegg/redigert: Jeg vil bli overrasket om det ikke finnes gode linker her inne,
men i dag klarer jeg ikke å finne noen som en lege helt sikkert kunne godta.
For egen del kan du forhåpentligvis ha utbytte av å lese dette:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Dr. John C. Lowe skriver:
"Alle forestillinger og mainstream-medicinens overbevisninger om diagnosticering og behandling af hypothyreose kan lige så godt smides ud og kasseres uden at de vil på nogen måde skade verdens befolkning. Tværtimod! I virkeligheden ville det gavne verden enormt.
Noget af det mest skadelige for hypothyreose-patienter er det fundament hvorpå de fleste de fleste konventionelle behandlinger af hypothyreose er baseret på - TSH testen, der er vedtaget som værende et enegyldigt værktøj til diagnosticering og behandling af hypothyreose.
Denne tro (modsat viden/red.) kendetegner den konventionelle endokrinologi. Denne tro har pint og plaget syge mennesker i mere end tredive år. Denne tro medfører ubeskrivelige lidelser og død i utide.
Arven efter denne overbevisning, har skabt en verdensomspændende krise på folkesundhedsområdet, der koster samfundet milliarder af hvilken som helst mønt i et hvilket som helst land på jordkloden. Denne tro på TSH-ufejlbarlighed skal bringes til ophør!"
I sin bog
"Tyranny of the TSH" forklarer Dr. Lowe, hvordan denne globale sygdomskrise er opstået af TSH-regime der stædigt opretholdes af mainstream medicin, hvordan kan den bringes til ophør, og hvordan man personligt kan gøre sig fri af den.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Kevlin
Jeg har ikke målt TSH på flere år, og jeg er nok ikke alene om at TSH ikke er målbar.
Jeg har heller ikke hatt målbar TSH siden 2005, og har det helt fint med det.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Yvette
Jeg har heller ikke hatt målbar TSH siden 2005, og har det helt fint med det.
Det samme her. TSH var sidst (2006) på 0,009... Nu kan det ikke engang måles.
Overskriften Milli gav tråden er:
Prøvesvar i dag: TSH på 0.010!! Hjelp???!
Milli? Hvorfor dette drama??
Du har været her på forummet siden maj i år. Har du (by any chance) været forbi underforummet
Troen på TSH sin ufeilbarlighet ? Det har du nok ikke. Det er en fejl.
Noget andet er, at såfremt du har et større behov for at stole på de svar som kommer fra din læge, end du kan tro på os her på forummet - vil du altid ende i et uroligt dilemma, og sandsynligvis vil det ende med at effekten af din behandling bliver ikke bedre end den er nu. Du kan ikke opnå bedring ved at stole på din læges ekspertise i skjoldbruskkirtel-relateret stofskiftesykdom. Det krystalklart og tydeligt, at ad denne vej kommer du ikke videre. En læge som ikke interesserer sig for at stille TSH op imod FT4 og FT3 - aner ikke hvad han roder med.
Jeg har læst alt du har skrevet her på forummet, og desværre ser det ud til, at du nok ikke har læst dig op i ret meget af det, som dette forum indeholder af nyttige oplysninger, bl.a. om TSH.
Når du navngiver tråden med
Prøvesvar i dag: TSH på 0.010!! Hjelp???! uden at du kender værdier af FT4 og FT3 - tyder det på at du er (takket være lægens uvidenhed?) overfokuseret på TSH.
Tror du at du kan magte at flytte dit fokus væk fra TSH og over til FT4 og FT3 ? Hvis du ikke kan det, da tror jeg at du hverken kan komme videre eller at os, som er forummets "dinosaurer" overhovedet kan hjælpe dig.
Nok en gang anbefales alle TSH-skræmte at læse i underforummet
Troen på TSH sin ufeilbarlighet.
-
Takk til alle som svarer og som svarer slik at jeg forstår - og ikke føler meg dust bare fordi jeg ikke har lest meg opp på tema...! Det setter jeg stor pris på.
Anisa: Opplever ditt svar som noe krasst dessverre. Jeg har kanskje ikke lest meg nok opp på tema, men så er jeg heller ikke der at jeg graver meg ned i sykdomsbildet mitt. Jeg trenger å forstå mye, men ikke alt. Og det jeg ikke forstår, det kommer jeg inn her i forumet for å få hjelp til.
Hvorfor dette drama? jo dramaet startet fordi legesekretæren i dag, som var den første jeg snakket med sa "du er helt ute å kjøre...kroppen din fungerer ikke som den skal"...før hun omsider sa "du skal få snakke med legen".
Det viser seg at legen ikke har tatt fritt t3 og fritt t4 prøver denne gang. Han sier derimot nå, etter å ha "funnet ut litt", at det er helt normalt med den tsh som jeg har nå - grunnet mine medisiner. Men at jeg skulle fokusere på t3 og t4? hvordan kunne jeg vel vite det? jeg har som sagt ikke lest meg opp på dette. Beklager så mye at jeg spurte....jeg er visst for utviten for dette forumet. Hva har man dette forum for tro? Er det ikke for å lære av dere andre, og forstå det man ikke forstår?
Jeg er dessuten ikke en type som er fastlåst i hva min lege sier. Hvor du enn har det fra....så er det feil.
Takk for meg så langt.
-
Hei igjen Milli
Vi er også syke, vi er også mennesker.
Og vi blir bare så inderlig lei av å lese og høre om TSH igjen og igjen - år etter år;
så noen hver av oss som skriver fast her inne kan nok til tider oppfatte som krass da.
Men ingen av oss som skriver på dette flotte forumet skriver for å være krass;
vi skriver for å få hjelp - og forhåpentligvis også gi hjelp til andre via egne erfaringer. Ingen av oss har annen betaling
enn den gode føleslen det gir og fra tid til annen kunne hjelpe andre som kommer innom her.
Håper du finner din vei til god helse - samt En riktig God Advent fanx:
-
Hellere "krass" for virkelig at hjælpe, end blid og ligeglad... Hvis du havde læst i forummet
Troen på TSH sin ufeilbarlighet, havde du ikke behøvet skrive
Hjelp???!. Eller med andre ord: havde du før læst i forummet
Troen på TSH sin ufeilbarlighet, havde det sparet dig selv for nervøsitet og uro i dag.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Milli
Hva har man dette forum for tro? Er det ikke for å lære av dere andre, og forstå det man ikke forstår?
Nemlig. Forummet er fyldt til randen med nyttige informationer, som dog kun nytter såfremt nogen gider finde dem...
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Kevlin
Vi er også syke, vi er også mennesker.
Og vi blir bare så inderlig lei av å lese og høre om TSH igjen og igjen - år etter år;
så noen hver av oss som skriver fast her inne kan nok til tider oppfatte som krass da.
Men ingen av oss som skriver på dette flotte forumet skriver for å være krass;
vi skriver for å få hjelp - og forhåpentligvis også gi hjelp til andre via egne erfaringer. Ingen av oss har annen betaling
enn den gode føleslen det gir og fra tid til annen kunne hjelpe andre som kommer innom her.
Håper du finner din vei til god helse - samt En riktig God Advent fanx:
Tak Kevlin. Kunne ikke sige det bedre selv... hjerte1 Det er ikke kun "år etter år", at vi hører forfra og forfra om TSH-skrækken.
Det ser ud til, at TSH-skræk-bølgen vokser og gentages af den yngre generation som er mere autoritetstro og mindre selvstændigt tænkende, end vi var (er) når vi konfronteredes med lægernes forkerte kundskaber i forhold til thyreoidea-sygdomme. Almindelige lægers thyreoidea-uvidenhed er stigende og således kunne en patient forleden berette om, at hun hørte en læge forklare:
"Det har med høyt eller lavt stoffskifte å gjøre, T4 er høyt stoffskifte og T3 er lavt". Vel at mærke sagt af en universitetsuddannet "helsepersonell" på en fastlægeklinik.... :roll: Forleden fik en læge endda en fornem medicinsk pris overrakt af førende norske thyreoidea-endokrinologer. Denne fornemme prismodtagerens hypothyreose-kundskab kan sammenfattes i følgende ord:
"der er ikke nogen anden sygdom, som er så nem og enkel at behandle som hypothyreose".
Nok en gang anbefales alle TSH-skræmte at læse i underforummet
Troen på TSH sin ufeilbarlighet.