-
Sv: Ungt sinn med hypotyreose
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Nielsigne
Du må jo ha lov at sige som det er, i hvert fald. Men ja, det er svært at være både fast og bestemt og samtidig høflig ... Men skal man vælge, må man vel så se stort på høfligheden? Som en herinde skrev sådan cirka, så må man se lægen lige i øjnene og fortælle, at "imens du triller tommelfingre, så er det altså mit liv, der er sat på stand-by". Så sandt. Og det kan man da godt sige og samtidig være høflig ...
vink11 Nielsigne
Hei dere to søte og omtenksomme mennesker!
Det gikk veldig bra! Han har ikke så mye peiling på stoffskifte da, ser at han er veldig usikker.
Men jeg skjønner han godt. Veldig fin lege han, kjører ikke over meg fordi han selv er usikker.
Han tar imot mine innspill med en stor klem. Han foreslo Amour, eller noe sånt.
Men jeg lurer på er amour laktosefri? Forutsettningen for at jeg skal få ny "pille" er at den er laktosefri.
Veit at Levaxin fåes laktosefri, men har lyst til å prøve noe annet. :P
-
Hvor er det godt, at der findes venlige læger i verden hjertflag1 (Bare skræmmende, at man ligefrem blir lettet - og overrasket)
Erfa Thyroid er uden laktose og i det hele taget fremstillet af meget enkle ingredienser: Majsstivelse, magnesium stearate, sukker og talkum.
Så kan der være dem, der har noget imod netop disse indholdsstoffer, men jeg tåler dem fint, og det samme gør min mor, der ellers nemt blir væltet omkuld af tilsætnings- og hjælpestoffer.
http://www.erfa-sa.com/thyroid/english/mono_en.html
Hvad Armour angår, så blev den jo ændret for et par år siden, og det var for en del patienter ikke til det bedre; de fik symptomer på lavt stofskifte, selvom de tog deres medicin.
vink11 Nielsigne
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Nielsigne
Hvor er det godt, at der findes venlige læger i verden hjertflag1 (Bare skræmmende, at man ligefrem blir lettet - og overrasket)
Erfa Thyroid er uden laktose og i det hele taget fremstillet af meget enkle ingredienser: Majsstivelse, magnesium stearate, sukker og talkum.
Så kan der være dem, der har noget imod netop disse indholdsstoffer, men jeg tåler dem fint, og det samme gør min mor, der ellers nemt blir væltet omkuld af tilsætnings- og hjælpestoffer.
http://www.erfa-sa.com/thyroid/english/mono_en.html
Hvad Armour angår, så blev den jo ændret for et par år siden, og det var for en del patienter ikke til det bedre; de fik symptomer på lavt stofskifte, selvom de tog deres medicin.
vink11 Nielsigne
Tror du det finnes noen norske sider som er "gode" kilder som legen synes er ok?
De på apoteket sa at den amour de så på var med laktose.
Så det var kjempe greit å få svar fra deg som bekreftet noe annet.
Må printe ut til legen. :P
-
Legen din kan engelsk. Print ut eller ta med link fra Erfa sine sider til legen. Her står det noe http://relis.arnett.no/Utredning_Eks...?Relis=5&S=908
Jeg tror Erfa er rimeligere å bruke enn Armour vink11
-
Sv: Ungt sinn med hypotoreose
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Tusen takk begge to.
Ble litt klokere nå. Tar sin tid før hodet skjønner.
Leste litt her også: http://www.frx.com/pi/armourthyroid_pi.pdf
Jeg skal sende avgårdet brev med vedlegg til legen idag. Er veldig spent på om det kommer til å fungere bra.
I dag er det utrolig stille og rolig her.
Solen skinner, og jeg hører bølgeskvulp fra stranda.
Noen mennesker jogger, andre går tur.
Selv ligger jeg i sofaen eller sitter ved spisebordet og koser meg med å se på fugler eller folk.
:oops:
-
Vi er visst like senile vi to, håper du får energi og hodet ditt tilbake snart! hjerte1
-
I dag er jeg sint igjen. desp2
Eller frustrert over at min grensesetting ikke blir respektert.
Blir rett og slett kjørt over. vedikke1
Så det hjelper ikke hva jeg har å si.
Har formulert meg klart og tydelig MANGE ganger.
gok1gok1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
flaggstang
I dag er jeg sint igjen. desp2
Eller frustrert over at min grensesetting ikke blir respektert.
Blir rett og slett kjørt over. vedikke1
Så det hjelper ikke hva jeg har å si.
Har formulert meg klart og tydelig MANGE ganger.
gok1gok1
Ny dag nye muligheter.
Da var det unnagjort og glemt. :lol:
I dag har jeg endelig følt på hva fremtiden har å brige.
Depresjonen har lettet litt, og motivasjonen er her litt.
Bestemt meg for å utvide den fagkompetansen jeg har fått nå.
Og begynne i en helt annen type jobb.
Jeg tåler virkelig ikke å jobbe så fysisk tungt, og så stressende som jeg har gjort.
Bare tanken på å vende tilbake der gjør meg skikkelig kvalm. :shock:
Men jeg lurer veldig på hvordan jeg skal få det til.
Er det mulig å få støtte fra nav slik at jeg kan få meg en annen utdannelse?
-
Tror jeg ville stukket innom legen og fortalt om jobben og at det er vanskelig for deg å jobbe så hardt. For jeg innbiller meg at ei venninne måtte ha legeerklæring på at jobben hun hadde ikke var bra for henne, så måtte hun søke gjennom nav om å få omskolering. Er et par år siden det der så jeg har sikkert glemt noe men likevel.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rabiosa
Tror jeg ville stukket innom legen og fortalt om jobben og at det er vanskelig for deg å jobbe så hardt. For jeg innbiller meg at ei venninne måtte ha legeerklæring på at jobben hun hadde ikke var bra for henne, så måtte hun søke gjennom nav om å få omskolering. Er et par år siden det der så jeg har sikkert glemt noe men likevel.
Tror jeg sender et brev med den informasjonen. Så får jeg skrevet ned alt det jeg tenker. :P
Takk for informasjonen.. :)
Vel, idag er jeg veldig i farta. :roll:
Veldig gira, selv om jeg er veldig sliten.
Jaujau, får ihvertfall utrettet noen ting.
-
Jeg synes det er så trist å tenke på alle de eldre som sitter rundt og sturer på alderhjemmene.
Mange av de blir mer ineffektive pga. at pleierne tar fra de den ADL-funksjonen de allerede har.
Og da mister de den, og kanskje får mer plager som f.eks depresjon...
Jeg tenker på alle de som ikke blir oppdaget om de har lavt stoffskifte og blir forvekslet med demens fordi de begynner å glemme, eller
annet. Jeg synes det er skummelt og trist og tenke på. Tenk om de blir mer og mer deprimerte fordi de føler at ingen forstår og at de gir opp.
Det er så utrolig viktig å følge opp stoffskifte uansett alder. Men spesielt er det for de eldre, for de kan så lett bli misforstått..?
Nei, jeg tror ikke jeg vil bli gammel i det landet her. :oops:
Jeg synes det er så trist å tenke på at vi har så dårlig tid.
Vi stresser oss avgårde uten og egentlig føle og kjenne på våre egne følelser og behov.
Har vi blitt roboter og automatiserte? hvor ble det av med menneskeligheten og følelsene våre.
Jeg mener ikke at vi er følelsesløse, men vi er så stresset heletiden. Så vi virker så annerledes en det vi kanskje er når vi er avslappet.
Hvor ble det av den tida hvor vi satt på cafè og kunne sitte der en hel dag uten å se på klokken.
Vi kjører og vi kjører, byen blir bare gråere og gråere.
På fortauene går det sånne fremmede mennesker, som er tildekket med så mye klær.
De er fra en annen kultur, og kommer hit til Norge for å få et bedre liv.
De har så god tid, de smiler og har det bra. Hva er det vi har gått glipp av?
Hva gjør disse menneskene, siden de alltid smiler og slår av en prat.
Stress, det gjør meg kvalm og jeg må kaste opp.
Alle disse mennskene går bare forbi meg, jeg klarer ikke å fokusere og gripe inn.
Det er som om jeg ikke er tilstede, men sitter i en kinosal og ser på film.
Hva er det jeg egentlig tenker, og hvorfor tenker jeg det?
nei, det har jeg ikke svar på.
Dette var et Essay uten mål og mening.
-
Tenker en del på det jeg og, oldemoren til ungene mine har blitt så glemsk og treg, våken om natta osv, jeg tenker det kan jo være stoffskifte og siden hun er som hun er, men kommer aldri til å finne det ut ser jeg for meg..
-
Det er det som er så ufattelig trist og urovekkende.
Tror det er lettere å mistenke uvi og demens enn stoffskifte. :/
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
flaggstang
Dette var et Essay uten mål og mening.
Nej, uden mening er det da ikke, kære flaggstang ... Og jeg kan sagtens følge dine tanker.
Men pas nu på, du ikke får tænkt for mange af de negative - de laver oxidativt stress, har jeg læst et sted :?
Klem
-
I dag har det vært en fin dag.
Det er så godt å møte mennesker, og det er godt å tørre og åpne seg for andre.
For min egen del har jeg veldig behov for å skjerme meg mot mye støy og stummuli når jeg er veldig sliten.
Og spare energi til husarbeid, og andre sosialt "krevende" situasjoner.
Fortiden går legebesøk, og psykolog besøk under den kategorien. :)
Psykologen var syk, så da har jeg litt energi til å være litt sosial med naboer og andre mennesker.
Det var veldig godt. :lol:
Synes dette forumet her er så bra, det hjelper også å skrive og lufte tanker med andre i samme situasjon.
Det er et godt lavterksel tilbud når man er veldig nede, og ikke er iform til å møte andre mennesker.
Så takk til Sonja, og andre forumbrukere. hjerte1
-
I dag har det vært heftige vann ansamlinger i kroppen.
Øyelokkene er plagsomme, beina dunker og er røde.
Har ei spist mye stivelse, salt, eller vært i ro.
Vel, da tenker jeg hjerte med engang. :P
Det har vært belastet en periode med stress. :oops:
-
Mitt vrede flytter på fjell.
Jeg er sterkere enn Atlas som fikk sin straff av Zevs.
Atlas er tålmodig, og bærer på en utrolig tung byrde.
Mine krefter ebber ut, men han holder fortsatt jorden stødig.
Hva gjør jeg? Jo jeg gir opp.
Jeg har ikke fått en slik straff slik som Atlas.
Men det virker slik, menneskene rundt meg de presser på.
Jeg er ei lenger den som ikke sier ifra, dernest sier jeg ifra.
Selv når jeg skriker, blir jeg ikke hørt.
Hva er det med denne syke verden.
Når dagene handler om å overleve.
Handler det om rette prioriteringer.
Det å overvinne sorgen over at man kanskje ikke bli frisk nok er viktig.
Hvis ikke blir en mer nedenfor.
-
Hei flaggstang hjerte1
Du skriver så sterkt om hvordan du har det at jeg sitter her med tårer i øyekroken.
Vi må ikke slutte å håpe, vi må gå videre med et håp. Kanskje finnes det noe der ute som kan gjøre en forskjell for deg?
Aporopos det. Har du sjekket jern, D3, B12, magesium etc? Hvordan ser verdiene ut? Du kan bli ganske sigen av å ligge lavt på slike ting som mineraler og vitaminer også hjerte1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Hei flaggstang hjerte1
Du skriver så sterkt om hvordan du har det at jeg sitter her med tårer i øyekroken.
Vi må ikke slutte å håpe, vi må gå videre med et håp. Kanskje finnes det noe der ute som kan gjøre en forskjell for deg?
Aporopos det. Har du sjekket jern, D3, B12, magesium etc? Hvordan ser verdiene ut? Du kan bli ganske sigen av å ligge lavt på slike ting som mineraler og vitaminer også hjerte1
Koselig at du synes det. :)
Det er nok viktig å håpe. hjerte1
Har vist anemi og lavt B12, D, Manesium og Jern.
Jeg er så heldig som bor så fint til ved sjøen.
Det er deilig vær om dagen, og det går ann å sitte ute.
Setter også pris på at jeg klarer å lese litt krim i noen minutter.
I dag skal jeg forsøke sånn pent og strikke litt igjen. :)
Jeg har også litt lyst til å fortsette å lete etter en dokumentar om Stoffskifte.
Ønsker alle en God morgen, og en fin dag.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
flaggstang
Koselig at du synes det. :)
Det er nok viktig å håpe. hjerte1
Har vist anemi og lavt B12, D, Manesium og Jern.
Tar du D3m B12 og jern? Aminojern får du i helsekosten, den skal fungere bedre enn anne tjern, og er ikke hard for fordøyelsen. Øk dosen litt mer enn det som står på pakningen for å komme deg opp raskere.
mange med hypotyreose trenger B12 opp mot 1000 for å ha det bra. B12 kan du få som flytende dråper eller smeltetabletter på iherb.com. de tas lettere opp i kroppen enn tabletter som svelges.
Er du lav på D3 bør du ta 35 000 IE per uke.
-
Nå er jeg så utslitt i kroppen. Er på stadiet underuthvil, og utmattet.
Jeg får snart ikke stipend fra lånekasse ved sidenav sykepenger.
Jeg skjønner ikke hva jeg skal gjøre. Jeg er altfor sliten til å begynne i jobb igjen, og ta på meg ekstravàkter. Er det noen som har forslag til hva jeg kan gjøre?
-
Åh de penge ...
Kan nogen i din familie eller omgangskreds måske hjælpe? Eller måske kan du finde et legat hos en fond, der passer til formålet? Eller evt. fagforening?
hjerte1 Nielsigne
-
Jeg mener det neste du kan gjøre er og prate med NAV om dette. Trygdesystemet skal gi sosialhjelp om man ikke har inntekt / rettigheter på trygd.
-
Nå har jeg skrevet ned en rekke notater til legetimen.
Det blir som det blir, litt skummelt men godt å rådføre seg med en som er "sakskyndig".
Det er godt at man kan få tilbake på skatten, så sant man ikke får de tilbake i september da.
Vel, nå har jeg funnet ut at det går ann å selge ting jeg eier og ikke bruker.
Det er deilig å få litt ekstra kroner, og bedre plass. hjerte1
Ja, det er vel påtide å kontakte nav og undersøke legater.
Krysser fingrene for meg selv, og håper jeg ikke får oppleve skrekken som mange andre.
Man blir jo helt skremt.
Ønsker dere en god dag, og nå er det jo snart påske.
Så da kan man ikke være lei seg :) vink11
Det er veldig godt å ha dere her inne. Tusen takk!
hjerte1
-
Ønsker deg lykke til og håper du får noen fine dager i påskevink11
-
Takk og det samme til Deg Vigdis <3 :) :lol:
Legetimen gikk veldig bra, og har nå fått papirer som skal sendes til legemiddelverket.
Krysser fingrene for at den blir godkjent.
Har også fått vært på NAV, for å bestille time hos en rådgiver.
Deilig å få gjort unna ting.
God helg og god påske alle sammen! :)
-
-
Deilig med påske. :)
Fikk vite idag at jeg fikk godkjent.. Det blir spennende. :lol:
Da krysser vi fingrene for at formen blir bedre, (tør ikke å bli for oppspilt).
Er det noen som forøvrig har noen råd til hva man bør forbrede seg på med møte med nav?
sånn ifht. yrkesattføring ?
-
Hei hverdagen, hei kaffekoppen.
Klokken er 05.00 og jeg er ufrivillig våken som alltid.
Jeg tar på meg morgenkåpen og duntøfflene.
Stabber opp trappen til kjøkkenet og setter på kaffen.
Jeg titter ut kjøkkenvinduet og hører hvor deilig og rolig det er ute.
Fuglene kvittrer, jeg lukker opp vinduet for å lukte deilig skogslukt.
Denne stunden er min. Her jeg jeg helt alene i min egen verden.
Morgenstund er virkelig gull. ;)
http://www.youtube.com/watch?v=C_vEJpgRhZQ
Finnes knapt ord som kan beskrive følelsen av å høre denne sangen.
-
Dumme sykdom, hvorfor måtte du komme å ta meg nå.
Jeg har ikke krav på yrkesattføring eller noe fra nav så lenge jeg er under 26 år.
Jeg får heller ikke sosialhjelp fordi jeg i en tid meldte meg opp som nettstudent. (fått høre det av andre..).
Jeg forstår ikke at det går ann?
Jeg er for syk til å begynne å jobbe, jeg kan heller ikke jobbe ekstravakter for å få inn mer penger.
Hva forventer de at folk skal leve av? Jeg kaller det mobbing og harselering med folks helse.
Jeg har ikke råd til medisiner (noe som gjør meg friskere), ikke råd til mat, bolig.
Takk for at jeg betalte skatt i alle disse årene.
Jeg var hos feil person tydeligvis hos nav idag. At det går ann å booke feil..
Jeg tør ikke å håpe på noe som helst etter dette møte med denne personen jeg snakket med nå.
Sosial/sosinom er det jeg skal ha møte med nå. Æsj..
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
flaggstang
Dumme sykdom, hvorfor måtte du komme å ta meg nå.
Jeg har ikke krav på yrkesattføring eller noe fra nav så lenge jeg er under 26 år.
Jeg får heller ikke sosialhjelp fordi jeg i en tid meldte meg opp som nettstudent. (fått høre det av andre..).
Jeg forstår ikke at det går ann?
Jeg er for syk til å begynne å jobbe, jeg kan heller ikke jobbe ekstravakter for å få inn mer penger.
Hva forventer de at folk skal leve av? Jeg kaller det mobbing og harselering med folks helse.
Jeg har ikke råd til medisiner (noe som gjør meg friskere), ikke råd til mat, bolig.
Takk for at jeg betalte skatt i alle disse årene.
Jeg var hos feil person tydeligvis hos nav idag. At det går ann å booke feil..
Jeg tør ikke å håpe på noe som helst etter dette møte med denne personen jeg snakket med nå.
Sosial/sosinom er det jeg skal ha møte med nå. Æsj..
Huff, man kan av og til begynne å lure :eek:
Sender over en klem og ønsker at du får hjelp.
-
Hvorfor ingen hjælp til folk under 26? Regner NAV mon med, man bor hjemme, til man er 26 gok1
Jeg håber, du kommer til at snakke med et mere forstående menneske - dette går jo ikke.
kram1 Nielsigne
-
Det med at man må være over en viss alder for og få yrkesattføring har vært i alle år. Regelen er satt slik at man ikke skal kunne hoppe over og ta utdannelse når staten garanterer skoleplass, for så og komme rett etterpå og få gratis utdannelse + lønn/trygd.
Regelen er forsåvidt grei på papiret, men så kommer det da noen som må skifte yrke på grunn av helsa.
NAV kan likevel hjelpe; for da er det snakk om omskolering, men kravene er jo at det skal være en stor sjanse for at man vil både kunne skaffe og beholde jobb i det valget man tar og at utdannelsen man har gjør at man kan beviselig ikke jobbe i det yrket (f.eks. en gartner som utvikler allergi, en baker som utvikler melallergi, etc).
Eldste sønnen min gikk på attføring fra han var 21 til han var 27 år gammel og prøvde seg i diverse utplasseringsjobber + tok noe ekstra fag ved den videregående skolen her. 27 år gammel gikk han over til uføretrygd, men han har en diagnose som NAV anerkjenner. Stoffskifteproblematikken blir så altfor ofte avslått som grunn til at man føler seg som en hundeskitt i hagen......
Men ikke gi deg; prat med sosionomen så fort du kan, og ikke gi opp. Vi lever tross alt i et velstandsland, og har man ikke rett på penger fra NAV når man er for syk til og jobbe eller gå på skole, så skal sosialkontoret støtte.
kram1
-
Høys 2,8-14.16-17 + 8,6-7a
Den tredje av lesningene fra Høysangen kan leses av én tekstleser eller av kvinne (I) og mann (II).
I
Hør, det er min elskede!
Se, der kommer han!
Han springer over heiene
og hopper bortover haugene.
Min elskede er som gasellen,
han ligner den unge hjort.
Se, der står han ved husveggen;
han kikker inn gjennom gluggen
og gløtter mellom sprinklene.
Min kjæreste tar til orde og sier:
II
Stå opp, min elskede!
Kom, du min fagre pike!
For se, nå er vinteren slutt,
regnet er over, det er borte.
Blomstene kommer til syne på marken;
sangens tid er kommet,
turtelduen kurrer i vårt land.
Fikentreet setter frukt,
det anger av blomstrende vintrær.
Min elskede, stå opp!
Kom, du min fagre pike!
Du, min due i bergets kløfter,
i ly av de bratte fjell,
la meg få se din skikkelse,
la meg få høre din røst!
For din røst er så mild
og din skikkelse så fager.
I
Min venn er min og jeg er hans,
han som gjeter blant liljer.
Når dagen blir sval og skyggene flyr,
da kom tilbake, min kjæreste!
Løp som gasellen og den unge hjort
over høyder som anger av balsam!
I/II
Sett meg som et segl på ditt hjerte,
som et segl på din arm!
For kjærligheten er sterk som døden,
lidenskapen mektig som dødsriket.
Den flammer opp som ild,
som en mektig flamme.
Ingen vannflom slokker kjærligheten,
elver kan ikke skylle den bort.
Amen, bibelen har mye tøft.
Denne er vel en av de mer vågale.
-
Mine første leveår bodde jeg en del hos min oldemor som var adventist på sin hals, og bibelen har jeg faktisk lest hele av mange ganger i mine yngre år (jeg har også lest alle leksikonene mine:oops:)
Esters bok er min favoritt fra Bibelen; den har alt.
Høysangene er uten tvil de mest erotiske i hele bibelen iallefall....
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BenteR
Mine første leveår bodde jeg en del hos min oldemor som var adventist på sin hals, og bibelen har jeg faktisk lest hele av mange ganger i mine yngre år (jeg har også lest alle leksikonene mine:oops:)
Esters bok er min favoritt fra Bibelen; den har alt.
Høysangene er uten tvil de mest erotiske i hele bibelen iallefall....
Esters bok kan jeg erindre har endel allraight, det er ikke noe jeg nylig har lest.
Men jeg skal definitivt lese den fremmover. :) Takk for at du "nyoppdaget" det for meg igjen.
I dag har jeg vært på et tøft møte med "riktig" person på NAV.
Det var vist ikke riktig person likevel, men jeg fikk ihvetfall litt hjelp.
Forstår ikke at det kan være så vanskelig å finne den rette personen..
Det er ikke lett når den personen fornekter at det er meg som er hennes kunde.
Akk, nav.
Dagens positive er at jeg fikk hentet Armour Thyoriden. Så fikk startet opp med det idag.
Håper jeg blir bedre. Har forøvrig hørt av Lars Omdahl at det ikke er bra nok å bare ta Armour, men at man bør ta mer T4.
Fordi det innholder forlite T4 i Armour. Noen som har vært borti det?
Fikk også anbefalt Selen av han. ER det noen som veit om man kan få dette på blåresept hos legen?
-
I dag har jeg pratet i telefonen en lang stund uten å bli altfor sliten.
Klarte også å lage kveldsmat. :lol:
-
Det med at lave aftensmad er ikke så lille en bedrift endda ... ikke noget at le af, mener jeg egentlig. For mig er det i hvert fald dagens anden store udfordring - næsten på niveau at få unge i skole til tiden :roll:
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Nielsigne
Det med at lave aftensmad er ikke så lille en bedrift endda ... ikke noget at le af, mener jeg egentlig. For mig er det i hvert fald dagens anden store udfordring - næsten på niveau at få unge i skole til tiden :roll:
Det er ikke til å kjimse av nei.
Det smilet var egentlig ment som lettethet.
-
Jeg ved, hvad du mener ... Og det var ikke for at rette på dig heller :wink: