-
Sv: Træthedssygdom efter whiplashskade – Luunas præsentation
Hvis du har resept på melatonin - så kan du kanskje bestille denne:
http://www.iherb.com/Now-Foods-Liqui...-ml/18345?at=0
Kanhende ikke fra USA, da - siden du bor i EU-land, men now blir solgt fra nett i EU også.
Jeg har prøvd nows 3 mg kapsler med melatonin; de virket ikke på meg -
mens derimot denne flytende virker supert både på meg og datteren min hjerte1 den.
En porsjon (full dropper) tilsvarer 3 mg og den smaker KJEMPEGODT xx9
-
Tak Kevlin :)
Jeg tager allerede melatonin nu, men forskellen kom, da jeg tog en højere dosis.
De næste dage vil vise, om det var pga. det, selvom mange andre ting jo også spiller ind i forhold til, hvor meget væksthormon man danner og frigiver.
Jeg må have sat mig bedre ind i det og kunne måske godt tænke mig at få det testet først. Det er selvfølgelig ikke nødvendigt, hvis det er kroppens egenproduktion, jeg forsøger at styrke, men jeg er nysgerrig :)
Det sidste melatonin, jeg har brugt, er det her:
http://www.healthmonthly.co.uk/swans...ring=melatonin
-
Jeg sjekket linken din - men klarer ikke å finne innholdsfortegnelse på produktet :?
For now's Melatonin opplyses følgende:
"Other Ingredients
Purified water, vegetable glycerin, fructose, xylitol, grain alcohol (7%), organic orange extract (citrus sinensis), natural vanilla flavor,
potassium sorbate (as preservative), citric acid, malic acid, natural lemon oil (citrus limon) and natural citrus flavor.
Contains no salt, starch, yeast, wheat, gluten, soy, milk, egg, shellfish, artificial colors, artificial flavors, or artificial sweeteners."
For begge produktene er det omtrent like mange doser av 3 mg (now: 66 - Swanson: 60) -
men prisen er lavere for now's flytende melatonin ($6.36 ho iHerb).
Så spørs det også hva du må betale i frakt fra nettstedet du nå bruker..
-
Tak Kevlin :)
Mit tilskudsprogram er så omfattende, at jeg bliver nødt til at handle forskellige steder, så det her er bare et af dem.
Ofte er jeg også så udmattet i hoved og krop, at jeg simpelthen ikke kan gå så meget igennem, at jeg får valgt det bedste.
Denne her udgave af melatonin købte jeg et enkelt glas af, da jeg skulle have andre ting. Jeg ville prøve fordi, det bliver udløst både her og nu og så ud over natten. Derfor er den også lidt dyrere end den almindelige melatonin fra Swanson. Jeg er ret godt tilfreds og har derfor købt flere af dem. Det er en fejl, at deklarationen ikke er med. Den står normalt under "Additional information". Jeg betaler 10 - 11 pund i fragt.
Det er rigtig godt at vide om andre produkter også, og forhåbentlig får jeg det så godt, at jeg har overskud til at være mere kritisk med f.eks. priser. Lige nu tåler jeg desværre ikke vanilje, som jeg har intolerance overfor - men det lyder som et rigtigt godt produkt, og optagelighed er jo VIGTIG :)
Nok for nu. Jeg er noget bombet :) hjerte1
-
Hvis man ikke har brug for noget med time release, er her et godt produkt med kun melatonin, rismel og en kapsel af gelatine: http://centurysupplements.com/melato...y-3-get-1-free (der er også nogle bøtter med kun 60 stks i - her fik I lige det, der er på tilbud :D )
Redigert: Men her så også nogle tilbud på Natrol - melatonin m.mm.
http://centurysupplements.com/catalo...natrol&x=0&y=0
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Luuna
... Jeg betaler 10 - 11 pund i fragt.
..
Oi-oi - det var da dyr frakt :eek:
Som nevnt så er jeg litt usikker på hvordan det er med Danmark og innførsel fra USA :?
Uansett - her er merkene iHerb fører:
Alba Botanica - Eclectic Institute Himalaya USA - Natrol - New Chapter -
Aubrey Organics Enzymatic Therapy - Jarrow Formulas - Natural Factors - Nordic Naturals Rainbow Light
Avalon Organics Enzymedica - Jason Natural - Naturally Vitamins - Now Foods - Solgar
Bluebonnet - Frontier Naturals - Life Extension - Nature's Answer NuNaturals - Source Naturals
Carlson - Flora Madre Labs - Nature's Herbs - Nutiva - St. Dalfour
Country Life - Gaia Herbs - Metagenics - Nature's Plus - Nutricology - Thorne Research
Desert Essence - Garden of Life - Mild By Nature - Nature's Way - Paradise Herbs Twinlab
Doctor's Best - Healthy Origins - MyChelle - Navitas Naturals Planetary Herbals
Disse merken bli anbefalt av rexxy69:
Great Earth Scandinavia AB
Jarrow
WnT Health
Country Life
Now Foods
Solaray
Solgar
TwinLab
Nature`s Sunshine
Pharma Nord (stort sett med noen unntak)
Anisa tilføyde dette merket som et hun anbefaler:
SourceNaturals
Les rexxy69s tråd her: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=10546 hjertflag1
-
Tak for tip Nielsigne :)
Og til dig søde Kevlin:
Jeg er virkelig taknemmelig for din store indsats her! hjerte1
Samtidig kommer der til at gå noget tid, før jeg har kræfter til at sætte mig ind i det. Det er ganske simpelt. Ofte er jeg så udmattet, at det at lave mad, gå i bad eller svare på en mail er noget, jeg enten ikke kan eller må vælge imellem.
Desuden er jeg afhængig af andre ting end fragtprisen. F.eks. har firmaet herover flere muligheder, men ofte skal det bare gå HURTIGT, og jeg så skal jeg kunne få fat i varerne ved at bruge et minimum af kræfter - det vil f.eks. sige, at at firmaet helst skal være europæisk, så jeg kan undgå toldafgift, fordi varerne så kan blive leveret i døgnpost. På den måde kan jeg hente dem uden at skulle ud i bytrafik og selvom jeg er i nattøj :wink: Jeg har også udfyldt en fuldmagt hos DHL, så de kan levere hos naboen, hvis jeg ikke hører dem, når de ringer på døren.
Jeg overdriver ikke, hvis jeg siger, at jeg tager mere end 30 forskellige tilskud (nej jeg er ikke skør, og det er ikke unormalt, fordi den her sygdom rammer hele kroppen på mange forskellige måder), så min førsteprioritet er simpelthen, at det fungerer.
Jeg håber, det giver mening kære dig? hjerte1
Update:
Nu starter jeg med en større dosis melatonin under supervision af min holistiske læge, og jeg får i næste uge taget blodprøve for at teste i hvert fald væksthormon (Ifg-1).
Jeg er forkølet men fortsat på vej i den rigtige retning :)
-
Takk for gode ord Luuna -
det hender dessverre at jeg henger meg opp litt i det samme sporet,
spor som ikke alltid passer like godt for andre - som det det gjør for meg :p
Tankekors her: Det er visstnok lettere å løse andres problemer enn egne :wink:
Hvis jeg ikke husker helt feil så har Anisa skrevet om hvor hun bestiller fra -
jeg klarer dessverre ikke å finne det nå..
Så er det nok heller vi som er utenfor EU som lettest kan bestille fra USA -
ønsker deg bedre dager og netter framover Luuna kaer1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Luuna
Jeg overdriver ikke, hvis jeg siger, at jeg tager mere end 30 forskellige tilskud (nej jeg er ikke skør, og det er ikke unormalt, fordi den her sygdom rammer hele kroppen på mange forskellige måder), så min førsteprioritet er simpelthen, at det fungerer.
Det er ikke så lidt, men hvad med at teste et lægemiddel, til en forandring? kys1
-
Kevlin,
Sådan er det, tænker jeg, og det er OK.
Jeg har ikke noget problem med at skaffe melatoninen p.t., og for at forenkle det hele endnu mere, nu hvor jeg prøver med de høje doser, købte jeg i går af min læge et glas med hele 9 mg., og så kan jeg supplere med det, jeg har. Det er en meget høj dosis, og det er under lægens supervision naturligvis.
Anisa,
Kommer tid kommer råd! Der er mange ting, jeg endnu kan gøre, og LDN er en af dem! :) hjerte1
Først gælder det imidlertid at få det basale bragt i orden, og ud over søvn, ernæring (herunder optimering af mitokondriefunktion) og behandling af mere generelle og specifikke infektioner/inflammation, så skal jeg simpelthen have hormondelen kørt bedre på plads.
Noget af det geniale ved Teitelbaum er, at han er ajour med den internationale forskning og meget anerkendende overfor sine kolleger.
Her er første del af tre artikler med titlen "30 Top Tips for Treating CFS & Fibromyalgia When All Else Fails".
Og her er bl.a. LDN nævnt :)
-
Update:
Jeg har spurgt Jacob Teitelbaum, om jeg kan være sikker på, at jeg ikke har brug for thyroid hormoner, når jeg reagerer, som jeg gør, eller om der kan være en konflikt med højt cortisol. Hans svar bekræfter, hvad vi har diskuteret her:
Han har set mennesker, der har brug for medicinen reagere på den alligevel. Det gælder så at få cortisol ned, og der kan så forsøges med 15 mg. til nat. Hvis det også giver reaktion, kan man forsøge med ren T4, og virker det ikke, må man udelukke det indtil videre.
Så er der noget at arbejde med :)
-
Hei Luuna!
Legger inn en link til deg som kobler whiplash med kjeven: http://www.tannatelieret.no/Kjeveledd.aspx?docid=392
..I tilfelle du tror det kan være relevant :)
-
Tak for det Rosin! :)
Det er en meget relevant artikel og vigtigt for mange med whiplash. Det slag jeg fik, var lidt anderledes, og jeg har talt med min holistiske tandlæge om det. Jeg tror ikke, det er her, hovedproblemet ligger for mig, men jeg har ikke helt udelukket det...
-
Hej Luuna hjerte1
Har slet ikke fået kommenteret på din tråd, men må sige at du også har haft dit at kæmpe med og for!!
Ang thyroid som jeg spurgte om i en anden tråd, fik jeg jo svaret her :)
At du reagerer sådan på det, tænker jeg, som du også selv har været inde på, ikke nødvendigvis betyder at du ikke har brug for det.
Jeg tror at det Tietelbaum skriver, er meget rigtigt. Prøv med 15 mg til natten. Jeg har selv erfaret at det er kæmpevigtigt at man går langsomt frem med at øge, og nok specielt når du har dit høje cortisol at tage hensyn til.
hjerte1 til dig
-
Update
Tak for det Majsen hjerte1 Jeg prøver lige at skrive noget mere her...
Af skade bliver man klog og meget sjældent rig!
Og ca. hvornår i deres uddannelsesforløb holdt de fleste læger op med at tænke selv?
Thyroid hormoner
Jeg kunne simpelthen ikke tåle thyroid medicinen, uanset hvad jeg gjorde - 15 mg. til nat, om morgenen, med mad...
Så forsøgte jeg mig med BMR Complex, der er skjoldbruskkirtelekstrakter af en meget høj kvalitet og efterfølgende med homøopatisk T4.
Men nervøsitet blev til bragende angst, og hvis ikke jeg havde arbejdet med det for 10 - 12 år siden, ville jeg være blevet rigtigt bange. Det er IKKE for børn! :eek:
Paradokset er imidlertid, at selvom hverken ekstrakter, medicin eller homøopatisk medicin skulle kunne virke så hurtigt, så oplevede jeg samtidig et lille bitte løft i energi og en endnu mindre lille bitte virkning på mine smerter.
Og det var tiltrængt! Siden min menstruation for snart 3 uger siden, har jeg nærmest bogstaveligt kravlet rundt.
Men hvad så?
Jeg prøvede så fra torsdag i denne uge med det homøopatiske middel Fucus Comp., og det gav så stor en virkning, at jeg var nærmest målløs :shock: Indenfor en time tog det toppen af mine smerter, jeg blev lidt mere klar i hovedet og ømheden i halsen tog det også toppen af.
Desuden supplerer jeg med nogle andre ekstrakter i en meget lille mænge (8 mg i to stk.), som jeg bedre kan tåle (Metabolic Advantage).
Nu er det imidlertid gået sådan, at det også giver let angst, hjertebanken, let åndenød og i det hele taget en noget kaotisk tilstand.
Mit forsøg på en foreløbig konklusion er, at jeg muligvis blot har en mindre mangel på thyroid hormoner, og/eller at min krop (cellerne) ikke kan udnytte det. Måske holder den oven i købet selv niveauet nede for at beskytte mig mod yderligere overbelastning...
Ferritin
Det føles som om, at det er lykkedes mig at holde mit cortisolniveau temmeligt langt nede (Sleep Tonigt, Ashwaghanda, rosenrod), og alligevel kan jeg ikke tåle de thyroid hormoner, som det nu er åbenlyst, at jeg har brug for! :cry:
Men først nu er det gået op for mig, at det kan skyldes mit lave niveau af ferritin!! Jeg har læst og læst herinde og mange andre steder på nettet, og hvor er det tragisk... Nogle steder står der oven i købet det, jeg selv har erfaret: Lavt ferritin kan have så stor indflydelse, at man ikke engang kan tåle SINE EGNE hormoner, og man kan så altså naturligvis reagere på tilførsel af thyroid hormoner, som man reagerer ved for hurtig øgning af dosis. SUK!
Desuden har jeg læst en hypotese om, at netop dette kan føre til overbelastning af binyrerne - og det tror da pokker. Det bekræfter simpelthen min fornemmelse af, at min krop "kører på det forkerte brændstof".
Jeg er for afkræftet til at finde kilder.
I Lægehåndbogen står der bl.a. om jern, at det er en usikker prøve, og at ferritin skal måles i stedet/sammen med.
Og om ferritin står der bl.a.:
Sitat:
Referenceintervaller
Der kan være forskelle i de angivne intervaller fra laboratorium til laboratorium, både afhængigt af de anvendte målemetoder og referencepopulationen
Voksne
Mænd: 22 - 355 µg/L
Kvinder under 50 år: 15 - 200 µg/L
Kvinder over 50 år: 15 – 290 µg/L
Sitat:
Fortolkning
Lave værdier
Værdier under 10 - 15 µg/L er diagnostisk for manifest jernmangel, og er et typisk fund ved jernmangelanæmi
Værdier i den nedre ende af referenceintervallet er udtryk for små jerndepoter
"Værdier under 10 - 15 µg/L er diagnostisk for manifest jernmangel..." og referenceværdier går helt op til 200.
Det er simpelthen grotesk! Mit ferritin er på 19... 19!!!!!
Sølle fire små tal mere indenfor en reference, der går op til 200, og det ville have været et diagnostisk manifest for jernmangel. Det er ganske enkelt "insaine", som Teitelbaum siger!! Så jeg citerer ham lige igen: Behandl patienten og symptomerne fremfor blodprøverne!!
Og så spørger jeg lige igen: Hvornår i deres uddannelsesforløb holdt lægerne op med tænke selv?
Min læge foreslog oven i købet selv, at vi skulle teste for jern :shock:
Infrarød sauna
Jeg er i den ekstremt priviligerede situation, at jeg har en infrarød sauna. Den er fuldstændig fantastisk, og jeg elsker den for vildt!
Jeg havde meget gode oplevelser, da jeg for godt et år siden prøvede en i en offentlig svømmehal, og de første gange jeg brugte min egen, gik det også godt. Det var ekstremt hårdt i starten, hvor jeg fik "tømmermænd" og mine muskler blev helt stive. Siden begyndte de at løsne op, jeg fik mere energi, og mit immunforsvar blev bedre. Som sidegevinst strammer det min hud op, og den bliver helt blød. Endnu vigtigere så renser jeg så meget ud, at jeg kan se, at mine kindben bliver mere markerede, mens følsomheden også bliver øget. Jeg har noget følelsesløshed flere steder på kroppen - sandsynligvis pga. neurotoxiner.
Mens mine infektioner har raset især det sidste år, har jeg imidlertid ikke kunnet bruge den. Jeg fik feber af det i mange dage efter :(
Men nu hvor jeg var i bedring med det, besluttede jeg mig for at gøre forsøget igen, og jeg sprang derfor intravenøs C-vitamin over i sidste uge for at komme i gang. Først gik det OK, selvom det henviste mig til sofaen det meste af tiden, men nu er min temperatur steget igen.
Immunforsvar
I det hele taget er det MEGET kritisk med mit immunforsvar. Jeg er oppe på hele 25 mg. DHEA - mere end dobbelt så meget, som Teitelbaum anbefaler - men det er absolut nødvendigt lige nu. Desuden tager jeg 2 eller 3 stk. Adrenal Stress End, der er super effektive binyrebark-ekstrakter +
Det holder det lige akkurat i skak sammen med tonsvis af antioxidanter, immunregulanter og virus og bakteriehæmmende urter + kolloid sølv. Men jeg er subfebril igen og har ondt i halsen. Jeg vågner alt for tidligt hver morgen med "influenza". Så må jeg stå op og tage 3 g C-vitamin, 30 dråber Echinaforce, et brev med ProBoost, evt. propolis og noget til at sænke mit cortisol. Så kan jeg sove igen.
Lige nu sidder jeg og koger. Jeg må gå meget stille rundt og ligge ned det meste af tiden - og så venter jeg bare på mine 30 g intravenøst C-vitamin på mandag og håber, at jeg kan undgå endnu en lang kur med antibiotika... Ikke mere sauna i denne omgang. ØV!
Andre hormoner
Efter jeg var stoppet med pregnenolon, blev det under min sidste menstruation helt tydeligt for mig, at jeg har flere andre hormonelle mangler. Hvis jeg ikke vidste, hvad en hedetur er, så ved jeg det nu! Jeg sagde til min holistiske læge, at jeg ville have ringet til ham midt om natten, hvis ikke Teitelbaum havde kunnet svare :lol:
Jeg måtte ud for at købe uldundertøj med lange ærmer og en pude, der kan absorbere varmen. Jeg smører mig med store doser progestrone creme (jeg er helt vild med den fra NOW, der også indeholder plante-steroider, kan jeg se), jeg er startet på pregnenolone igen, jeg forsøger mig med Reminfemin (mod hedeture) og så forsøger jeg med det homøopatiske middel Refemme, der skulle kunne fremme østrogenproduktionen.
Jeg var så lav i østrogen, at feedback-systemet gik i gang allerede før min menstruation var slut - jeg kunne simpelthen mærke, at det "rev og flåede" i min ene æggestok i mere end to uger...
Og nu er der så bare lige det, at østrogenmangel også kan give fibromyalgi-symptomer og påvirke immunsystemet i negativ retning...!
Og så lige et NB: Der er noget, der tyder på, at østrogenbehandling til kvinder i overgangsalderen har positiv virkning på inflammatoriske tarmsygdomme, og det forstår jeg godt! Da jeg blev så lav i østrogen, brød inflammationen i min tarm også op igen. Godt så. Nu er det faldet mere til ro igen, så min behandling ser ud til at virke på den front?
Hvis ikke dette er nok, vil jeg måske forsøge mig med en creme med ren estriol, som er den mest sikre i forhold til kræftfare - måske kan den endda forebygge, og jeg har jo smurt mig med progesteron en rum tid nu.
Planen?
Nu går jeg så rundt som noget nær en zombie, selvom Fucus Comp. og Metabolic Advantage har en vis virkning dog med nervøsitet m.m. til følge. Jeg kan holde det ud et stykke tid, så længe det ikke er angst.
Jeg skal bevæge mig ganske forsigtigt rundt, undgå at blive smittet med noget som helst, ligge ned det meste af tiden, passe min intravenøse C-vitamin og alle andre tilskud og sørge for så godt som muligt at få noget nærende mad, selvom jeg har kvalme.
For to dage siden startede jeg med Hemojern i RÅ mængder, og jeg vil have bestilt noget stærkere fra USA.
Det er en rædselsfuld tilstand, og jul ligner en by i Rusland - men jeg holder det ud, så længe der er håb, og jeg tror, jeg har knækket endnu en meget vigtig kode...
Nok for nu og rigtig god weekend til jer, der måtte hænge på endnu :lol: hjerte1
-
Sikke en omgang, Luuna...
Da du nåede til den med hvad du tager, når du vågner for tidligt og med influenza-agtige symptomer, tænkte jeg på d-vitamin. Får du nok af det? Det kan mange ting, bl.a. kan det forhindre - eller hjælpe til at forhindre - at immunforsvaret overreagerer, hvilket jo egentlig er det største problem ved en alm. influenza. Der er en masse om d-vitamin her på forummet. Her et meget praktisk eksempel, hvor d-vitamin indgår i Anisas natlige selvbehandling: "10.000 IU D3-vitamin, betændelse i tandroden, cortisol, thyroid og C-vitamin" https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=9025 Måske lidt forskelligt du kan bruge der, selvom jeg kan se, du er i skarp træning ...
Rosin skriver rosende om aminojern her:
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=13718
Jeg har selv gavn af MSM i kombination med hyaluronsyre; der er steder på kroppen, der gør mindre ondt, når jeg bruger det. MSM skulle desuden være noget af det bedste til at reparere tarme med :D og er måske dermed et godt bud på et middel ved meget stor følsomhed. Hvad angår mave og tarm vil jeg også anbefale HCL, som jeg selv har prøvet i nogle dage. Skriver om det her https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=13891
Jeg oplever, at det aflaster kroppen meget :)
Tak for tip om fucus comp. Kunne du skrive et par linjer om, hvad det gør? Forbudt for forhandlere at vejlede, jo ...
vink11 Nielsigne
-
Tak for det Nielsigne hjerte1
MSM virker desværre ikke for mig, og D-vitamin tager jeg ca. 100 mcg af om dagen, og mit niveau er fint.
Der er heller ikke noget af det, jeg tager for mit immunforsvar, der modarbejder hinanden. Jeg har clearet det med Teitelbaum, og jeg bliver meget, meget syg, hvis ikke jeg tager det :sad:
Imidlertid er der jo noget, der tyder på, at det er overreagerende i min tarm - men her dæmper jeg det så med Boswellia, og paradoksalt nok virker også ProBoost, der ellers er direkte immunforsvarsstyrkende, også for det.
Det går ikke, at jeg tager mere cortisol, når jeg i forvejen laver for meget (og nu forstår jeg det godt), men jeg giver så alligevel min krop mulighed for at regulere egenproduktion med ekstrakter :)
Jeg har skimmet tråden om aminojern og vil have det læst ordentligt. Jeg overvejer at tage flere slags... Tak for tip.
Jeg satser på jern nu :wink:
Jeg ved desværre ikke meget om, hvordan Fucus Comp. virker ud over, at det skulle stimulere stofskiftet.
Jeg ville IKKE vælge at bruge det, hvis jeg havde en egentlig sygdom i skjoldbruskkirtelen. Så ville jeg forinden konsultere en veluddannet erfaren homøopat - og IKKE en heilpraktiker af Arvid Larsens "skole".
Tænker spontant, at man skal passe på med at stimulere en syg kirtel!!!
Men for min del opleves det altså som om, at midlet stimulerer min egen produktion af thyroid hormoner...
-
Det ser godt nok knald godt ud det der Aminojern Nielsigne!
Jeg prøver det, før jeg bestiller fra USA :)
http://www.sund-forskning.dk/compone...html?task=view
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Kevlin
Hei Kevlin vink3
Jeg ser at lenken til matoghelse ikke virker. Kunne det likevel være mulig å spørre Stig Bruset om å få den av ham og tillatelse til å gjengi den her?
Stig Bruset er nå lege på Regnbuen helsesenter på Liertoppen.
hjerte1-lig hilsen Elbeth
-
Ej hvor ærgerligt Elbeth.
Det er en rigtig god artikel, synes jeg, og en god ide at spørge, om den må lægges herind :)
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Kevlin
I Norge har vi iallefall et par leger vi kan like - Dag Schiøtt og Stig Bruset.
Og heldigvis er de flinke til å formidle seg også :) Stig Bruset skriver om hormoner i Mat & Helse:
..
Hormoner, kroppens symfoniorkester
I kroppen spiller til enhver tid et stort orkester av ulike hormoner i en komplisert symfoni.
Med vår livsstil kan vi påvirke hvordan dette orkesteret låter.
..
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Elbeth
..
Jeg ser at lenken til matoghelse ikke virker. Kunne det likevel være mulig å spørre Stig Bruset om å få den av ham og tillatelse til å gjengi den her?
Stig Bruset er nå lege på
Regnbuen helsesenter på Liertoppen.
..
Nei - den linken er visst ute av drift :roll: prøv så denne:
http://www.matoghelse.no/artikler/20...mfoniorkester/
Jeg har sendt mail til Bruset og spurt om å få gjengi det hele her på Forumet hjertflag1
-
Sitat:
Jeg har sendt mail til Bruset og spurt om å få gjengi det hele her på Forumet
xx7 bede1
-
Jeg må lige dele det her med jer!!
Jeg har været ude for at få intravenøs C-vitamin, og der var kommet svar på mine blodprøver.
Så jeg har både grædt og grinet i dag. Grædt af lettelse over, at der endelig var endnu en prøve, der bekræftede min kropfornemmelse, min intuition og den viden, som jeg siden har oparbejdet, og grinet fordi jeg blev så befriende glad for, at der er endnu en vigtig ting, jeg kan gøre noget ved:
Jeg mangler T3!
Jeg blev jo nødt til at få lavet prøven hos privat læge, fordi min praktiserende læge mente, der var nok at måle TSH.
Lægen konstaterede, at jeg jo ikke bare har T3 mangel men også lægemangel! Hahaha :lol:
Jeg sagde noget i retning af, at det snart kunne blive en ret omfattende journal: DHEA-mangel, jernmangel, T3-mangel og lægemangel :lol:
Nå, men det ser ud som om, at jeg mht. det her er et klassisk CFS-tilfælde: Problemer med omdannelse fra T4 til T3...
Jeg tør slet ikke spå om, hvordan det ville se ud, hvis jeg også fik målt rT3 eller taget prøver i vævet...
Mine tal ser sådan ud:
T3: 0,68 (0,82 - 1,79)
FT3: 2,23 (1,80 - 4,20)
T4: 76,2 (52,0 - 125,0)
FT4: 12,2 (8,0 - 19,0)
TSH: 1,80 (0,40 - 2,50)
Antistoffet Thyreoglobulin-Antikoerper (antistoffer) TAK er vist lidt højt omend indenfor normalområdet: < 20 (op til 40)
Kommentarer er meget velkomne! Hvad mener I f.eks. om mit T4 niveau eller TAK?
Tak for jer - jeres deltagelse og al den information, der her er til rådighed! hjerte1
I øvrigt sagde lægen, at han havde mødt nogle meget ressourcestærke mennesker med stofskiftesygdomme, der var meget bevidste om, hvad de ville, og som ikke ville finde sig i den måde, de blev behandlet på i det konventionelle system.
Cadeau til jer!
Redigeret pga. manglende TSH + antistoffer.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Luuna
Nå, men det ser ud som om, at jeg mht. det her er et klassisk CFS-tilfælde: Problemer med omdannelse fra T4 til T3...
Jeg tør slet ikke spå om, hvordan det ville se ud, hvis jeg også fik målt rT3 eller taget prøver i vævet...
Mine tal ser sådan ud:
T3: 0,68 (0,82 - 1,79)
FT3: 2,23 (1,80 - 4,20)
T4: 76,2 (52,0 - 125,0)
FT4: 12,2 (8,0 - 19,0)
TSH: 1,80 (0,40 - 2,50)
Altid godt, når der er noget, man kan gøre selv hjertflag1
Dejlig konkret :)
Jeg er egentlig heller ikke så imponeret over dit ft4 ... Så måske passer de ok sammen men bare ikke så godt til det, du har brug for?
vink11 Nielsigne
-
1000 tak Nielsigne hjerte1
Og det her, er jeg glad for du siger:
Sitat:
Jeg er egentlig heller ikke så imponeret over dit ft4 ... Så måske passer de ok sammen men bare ikke så godt til det, du har brug for?
For det første er det nemlig sådan, at de bedste læger på det her område anbefaler, at man får optimeret sine niveauer på hormoner, så de ligger i den gode ende af normalskalaen (logisk, når der er tale om træthedssygdomme).
Dernæst kan jeg også have receptormodstand - altså have brug for et højere niveau end normalt...
Jeg ved bare ikke, hvad "normalt" er - så dit bud er af stor betydning :)
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Nielsigne
Jeg er heller ikke imponeret over Luunas T3/FT3... Med Total T3 endda under ref.omr. dvs. næsten 3 gange lavere end normalt/normalt, samt med FT3 på kun halvdelen af normalt/normalt - er det ikke noget at sige til, at Luuna har det ikke for godt. Jeg plejer kalde øverst i ref.omr. for "normalt/normalt, idet de fleste begejstrede udsagn om fremgang, jeg har læst/hørt, hører til "under taget". smilja1
-
...jeg mente nu heller ikke, jeg var imponeret over det t3 der... men bare, at der måske ku være en eller anden logik i forhold til, at der ikke er så meget t4 heller :)
vink11
-
Pyha Anisa - Mange tak! hjerte1
Jeg læste i går dit fremragende indlæg her om intracellulær hypothyreose og stress, og jeg har været vidt omkring på en af de sider, du opgiver som kilde:
http://nahypothyroidism.org/deiodina...owth%20hormone
Heraf fremgår det i øvrigt, at væksthormon også har betydning for omdannelsen - apropos dit tidligere tip om, at det kunne være mit væksthormon, der stiger om aftenen.
Derfor i øvrigt heller ikke sært, at nogle læger har mægtig gode erfaringer med at behandle fibromyalgipatienter med væksthormon - i tillæg til den betydning, det har i sig selv selvfølgelig... :wink:
Jeg kan blive helt skør af at prøve at forstå alt det her, men uanset hvad, så kan man vist konkludere, at behandling med bioidentisk medicin, der indeholder både T4 og T3 er det rigtige.
Så består udfordringen "bare" i at få kroppen til at tage imod den...
First step: Ferritin op!
Og så fandt jeg det her på Mary Shomons hjemmeside:
Sitat:
Solutions for People Who Can't Tolerate Thyroid Medications
According to Dr. Langer, another subset of people with profound thyroiditis and hypothyroidism find that taking any amount of thyroid hormone creates problems. These people will have palpitations, and extreme hyperthyroid-like symptoms after taking even the smallest standard dosage of thyroid hormone replacement medicine.
Not taking medicine is not a solution, because hypothyroidism ultimately requires treatment, but many of these patients are in a catch-22 -- treat the hypothyroidism and prevent long-term illness -- but suffer debilitating symptoms and side effects due to their over-sensitivity to thyroid medications.
Dr. Langer's answer? He works with a reputable compounding pharmacist to produce an aqueous solution of the thyroid medicine. Then, he has patients start with a daily dose as small as one drop, which is 1/10th of a quarter of a grain. He then has them go up in dosage one drop at a time. According to Dr. Langer, "with most of these patients, it takes a much longer period of time, but they can get to the right quantity of thyroid using the aqueous thyroid and can eventually be transferred over to the tablets."
http://www.thyroid-info.com/articles/drlanger.htm
Jeg finder nok en løsning :)
Sitat:
Jeg plejer kalde øverst i ref.omr. for "normalt/normalt, idet de fleste begejstrede udsagn om fremgang, jeg har læst/hørt, hører til "under taget".
Top! Det svarer jo til de dygtige lægers kliniske erfaring :)
-
Jeg forstod det godt Nielsigne :)
En teknisk forklaring KAN være, at feedback-systemet går i gang selvom der dannes rT3 i stedet for T3 ved konverteringen - men alt i alt er det vigtigste vist tydeligt: Det skader i hvert fald ikke at tilføre begge dele! :)
-
-
Hej Luuna vink11
Sikke dog din t3 ser ud. Forståeligt du har det så elendigt.
Godt du fik det tjekket! Nu kan du få rettet op på det.
Desværre går det ikke så hurtigt som man ville ønske.
Jeg har haft det ret elendigt de sidste 3 dage. Der er så meget jeg gerne vil skrive og kommentere, men det kommer når jeg er bedre.
Gad vide hva mit t3 var før jeg startede på thyroid? :?
Fortsat go bedring hjerte1
-
Jeg håber Majsen, at du først og fremmest vil tage dig godt af dig og lade være med at stresse over at ville skrive her.
Og ja, mit T3 er lavt, og selvom mit T4 er også ligger noget lavt, som Nielsigne påpeger, så synes jeg, det ser ud som, at i hvert fald et af mine problemer er konvertering til T3.
Nu gælder det så om at finde ud af, hvad jeg kan gøre for at få min krop til at acceptere thyroid hormonerne. Et lidt andet problem end dit (men med nogenlunde samme slutresultat...), og derfor måske også et lidt andet tidsperspektiv, før den første virkning indtræder?
Det er ikke til at vide, for medicinen kan vel også lægge en dæmper på min egenproduktion af hormoner...?
Jeg kan godt forstå, at du funderer over, hvordan dine tal ville have været uden medicinen. Det vigtigste er vel dog, at du nu ved, at du har brug for den?
Jeg valgte jo at vente med at starte, til jeg havde fået taget blodprøverne. Det drejede sig kun om nogle få dage, og jeg tænkte, at tallene kunne være gode at have på længere sigt.
Håber, du snart kommer lige lidt til hægterne igen hjerte1
-
Til opklaring/for overblikkets skyld her en opsummering fra en af Teitelbaums artikler vedr. almindelige problemer med thyroid-funktion i CFS/fibromyalgi:
Sitat:
What treatment will work best often depends on what is causing your thyroid levels to be inadequate. Common causes of under active thyroid hormone in CFS/fibromyalgia include:
1. Hypothalamic dysfunction. Your thyroid gland may be fine but it is not getting adequate stimulation from the hypothalamus and is basically "asleep." In this situation, simply taking a mix of T4 and T3 (see below) at the dose that feels best may be adequate. As the CFS resolves and hypothalamic function recovers, you may often be able to wean off the thyroid hormone.
2. Hashimoto's Thyroiditis. In this autoimmune process your body's immune system attacks and damages the thyroid. This can be diagnosed by a blood test called an "anti-TPO antibody." If the anti-TPO antibody is elevated, you likely have Hashimoto's Thyroiditis and may need to take thyroid supplementation for the rest of your life.
3. Inadequate conversion of the T4 thyroid hormone to active T3. In this situation, which is very common in fibromyalgia, patients often respond best to treatment with pure T3 hormone. Blood tests are normal despite needing 9-27 mcg a day of T3 thyroid hormone (present in 1-3 grains of Armour thyroid).
4. Receptor resistance. In this situation your body is making adequate amounts of thyroid hormone but the areas that they stimulate are very slow to recognize the thyroid hormones' presence. Because of this, it takes a very high level of pure T3 hormone to get a normal response. This problem often resolves over one to two years on the high dose T3 treatment as the body heals from fibromyalgia and/or chronic fatigue syndrome.
Given the multiple causes of thyroid insufficiency in CFS and fibromyalgia, let's discuss how to best treat these problems.
Link til artiklen:
http://www.endfatigue.com/health_art...eficiency.html
-
Pyha. Jeg synes godt nok, det er hårdt det her.
Nu hvor både mine symptomer og mine blodprøver så tydeligt viser, at jeg har så hårdt brug for thyroid-hormoner, nu hvor mine smerter og min udmattelse bliver dybere og værre i mørket og kulden og med viden om, at det har været sådan i årevis og bare er blevet værre år for år - så har jeg altså ikke tålmodighed til at nøjes med de "milde ekstrakter" og nogle få dråber homøopatisk mixtur, mens jeg spiser jern i lange baner og håber, at det hjælper i længden, samtidig med, at jeg skal forsøge at dosere homøopatien, så jeg heller ikke får hypersymptomer af den...
Hvem ved, hvornår jeg så overhovedet kan starte på medicinen, og om det overhovedet hjælper på min hyper-sensitivitet at få mit ferritin op?
Efter grundige hovedbrud besluttede jeg mig for igen at forsøge at starte nu, og det lykkedes mig at dele en 60 mg. Thyreoid fra Glostrup i 8 dele. Sådan en lillebitte stump er altså på ca. 7,5 mg = 1/4 grain.
Sådan en tog jeg så ca. kl. 12 med lidt mad samt:
- 1 stk. Sleep Tonight (sænkning af cortisol)
- 2 stk. Revitalizing Sleep Formula (beroligelse af nervesystemet og sænkning af hjernebølgesvingninger)
- 500 mg. B1 Vitamin (beroligelse af nervesystem)
- 1 tsk. bioelektriske spormineraler (letoptagelig magnesium til beroligelse af nervesystem)
Desuden tager jeg det beroligende homøopatiske middel Neurexan fra Heel ca. hver halve time.
Min plan er at forsøge at gøre dette om morgenen/formiddagen hver anden dag i en periode. Det bliver meget svært at sove, hvis jeg gør det om aftenen, og jeg har mest brug for hormonerne om dagen.
Jeg vil så tage jern hver anden dag om aftenen og på de dage, hvor jeg ikke tager medicinen både morgen og aften.
Nu sidder jeg så her midt i mit dilemma:
Medicinen har igen på helt utrolig vis tilsyneladende taget en smule af toppen af mine smerter, men jeg har flimren for øjnene, hiver lidt efter vejret, har lidt høj puls, ryster lidt, er noget nervøs og noget grådlabil ("uforklarligt" ked af det).
Egentlig angst har jeg dog ikke, så mon ikke det går?
Hvis jeg lykkes med det, vil jeg kunne fungere lidt hver anden dag... Men planen vil garanteret udvikle sig hen ad vejen, når virkeligheden melder sit indtog...
Jeg har ringet til Glostrup Apotek for at spørge, om de fremstiller Thyreoid som 30 mg., og det gør de desværre ikke.
Hvis ikke det går (det bliver også en stor udfordring at finde ud af, hvordan jeg øger), har jeg tænkt på at tale med min holistiske læge om, om han evt. kan ringe til dem og spørge, om de kan specialfremstille tabletter med delkærv a 4 mg. Så vil jeg kunne øge med 1 mg. ad gangen...
hjerte1 - lige hilsner og god dag til jer alle!
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Luuna
Jeg har ringet til Glostrup Apotek for at spørge, om de fremstiller Thyreoid som 30 mg., og det gør de desværre ikke.
Men det gør Erfa. De laver thyroid i 30, 60 og 125 mg. Spørg et apotek, fx dette http://www.pharmacy-international.de/ , om de vil skaffe dig Erfa Thyroid i tabletter à 30 mg på den recept, du har. Jeg har recept til 125 mg-udgaven men har fået 2 X 60 mg-udgaven for at have det lidt lettere, når jeg sætter dosis op, så mon ikke, det går? Ellers kan lægen vel bare lave en recept, hvor der står Erfa i stedet for den fra Glostrup...?
---
Jeg skal lige huske at spørge til det med b-vitaminet, B1, som du tilsyneladende tager uden at tage andre b-vitaminer: Hvorfor? Jeg spørger, fordi jeg altid har hørt/læst, at man skal have alle b-vitaminer for at tage ét, da man ellers risikerer at skaffe sig af med alt for meget af flere b-vitaminer, når kroppen udskiller det, der evt. bliver til rest af bare et enkelt b-vitamin.
vink11 Nielsigne
-
Tak for det Nielsigne :)
Jeg har tænkt på det med Erfa, og min holistiske læge har også nævnt det.
Måske kan du hjælpe mig:
Hvilken form og konsistens har pillen? Er den helt flad, blød og med delekærv?
Jeg spørger, fordi dette er nødvendigt for, at jeg kan dele den i 8 og få dosis ned i 3,75 mg.
Mht. til B-vitamin så var dette blot en oversigt over "akutte muligheder" for at berolige nervesystemet ved nervøsitet og angstsreaktioner.
Jeg tager en meget høj dosis multi-B 2 x dagen. De virker i synergi ja.
Som basis for forhåbentlig at kunne klare de her reaktioner, er jeg også begyndt at tage 2 x 200 mg. 5 htp, der hæver seretonin-niveauet, og progestron-cremen hæver jo GABA niveauet. Det samme gør L-theanin, der er indeholdt i Revitalizing Sleep Formula :)
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Luuna
Hvilken form og konsistens har pillen? Er den helt flad, blød og med delekærv?
Jeg spørger, fordi dette er nødvendigt for, at jeg kan dele den i 8 og få dosis ned i 3,75 mg.
Erfa er ikke nem at dele på den måde, som du beskriver. Til gengæld er den så blød, at den er let at lave krummer eller ligefrem pulver af ... og så kan du vel dele det på en eller anden måde.
De små Erfa-tabletter er dog nemmere at dele end de store. Jeg har godt nok ikke prøvet dem på 30 mg.
vink11
-
Hmmmm.... Tak Nielsigne hjerte1
Thyreoid kan også smuldres, og det har jeg også tænkt på. Jeg tænker videre og prøver mig frem...
God dag til dig vink11
-
Hej vink11
Vil blot hurtigt kommentere, at de ved Pharmacy-international.de Ikke sælger erfa på en recept der ikke står erfa thyroid på. Prøvede nemlig med min Armour recept og fik at vide, at jeg så lige skulle have min læge til at skrive en ny recept på Erfa.
Udover det kan de VARMT anbefales hjerte1
vink11 Majsen
-
Tak for det Majsen :) Godt at vide.