-
Sv: Ikke min feil likevel :)
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
knokkel
Så bra at du har fått vært hos legen, tatt blodprøver og helt sikkert fått en resept på levaksin:) Har du henta medisinen og allerede tatt en tablett eller? Det blir spennende å høre hvordan det går med deg framover. Du har flotte innlegg som er velskrevne og åpenhjertige!
Jeg synes også at å begynne rett på 100 mg levaksin hørtes litt mye ut. Noen tåler det helt sikkert, mens andre sliter med hjertebank, skjelving, kortpustethet, for å nevne noen eksempler når det blir for mye på kroppen på en gang. Du får lytte svært nøye til kroppen din nå fremover. Får du sterke overdose symptomer, bør du etter min mening starte opp litt mer forsiktig. Men målet over tid, blir å få ned TSH til 0,5-1,5 og FT4 opp til øvre referanseområde. Etter det bør du finjustere etter hvordan du føler deg. Men dette tar tid å finne ut av altså. Etter min mening bør du ligge minst 6 uker på samme dose, for å få et inntrykk av hvordan du fungerer på akkurat den dosen
Jeg har ikke henta medisinen enda, jeg sovna da jeg kom hjem fra legen å våkna ikke før 19.00, så jeg får hente det i morgen.
Kjempe hyggelig å høre hva du synes om innleggene mine, jeg har hoppa mellom å skrive i "ikke min feil likevel" og "dagbøker", men er vel denne som har endt opp med å være mest aktiv :)
Jeg vet ikke hva som er mye eller ikke til å starte rett på, men jeg har jo sett flere steder der jeg har lest om folk som har starta på medisiner å de starta på 25mcg, så jeg stussa litt over det, men må vel bare stole på legen (?). Han ba meg også om at jeg ikke skulle mikse og trikse med medisinene, ikke ta to en dag hvis jeg glemmer dagen før f.eks, eller ikke gå ned eller opp i dose uten at han har sagt no, å det har jeg ikke planer om heller så.
Jeg skal tilbake å ta blodprøve igjen 16desember, og legetime 20des, så blir om litt over 5uker før vi skal se på de nye resultatene.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
knokkel
Det kommer sikkert noen innlegg her senere om hva du bør gjøre ang Nav av noen som har litt greie på sånt, men jeg ville anbefalt deg denne framgangsmåten:
Ring Saksbehandler på NAV og be om et møte.
Gå på møtet og forklar situasjonen. At du har fått en kronisk sykdom som kommer snikende, og som ofte begynner med diffuse symptomer man ikke helt kan sette fingeren på. Si at du har hatt sykdommen i flere år, og at du nå har møtt veggen med full kraft, og at du nå ikke er istand til å jobbe. Gjerne også at den har ødelagt for skolegangen din. Osv.... Og så spør du saksbehandler:
"Hva gjør jeg nå?" Da må saksbehandler informere deg om rettighetene dine, og hva som er best for deg i din situasjon. Saksbehandler kommer til å kreve dokumentasjon fra legen din. Da spør du om han/hun kan skrive ned nøyaktig hva som skal dokumenteres. (så slipper du mange runder att og fram fra nav til legen, fra legen til nav... fordi det mangler noe)
Deretter tar du kontakt med legen din, og gir han beskjed om hva du trenger av dokumentasjon fra hans sin side. Og det ordner han helt sikkert, bare du er klar på hva nøyaktig hva du trenger. Og en ting til.... Du MÅ bare gi det første innlegget ditt både til saksbehandler og legen (det som ligger på forsida her) De kommer til å forstå mye bedre hvordan du har det. Det er så lett for dem å avvise folk som ikke har nakkekrage og gips, eller noe annet som synes utenpå kroppen.
Synes det var en super fremgangsmåte, tusen takk! Jeg er ikkeno flink til sånne ting, å jeg har null peiling på om jeg skal snakke med noen, sende inn søknad, hva jeg skal legge fram, sende en mail, whatever, men nå vet jeg mer.. tusen takk :)
Eneste som er er at jeg ikke følte jeg fikk no forståelse hos legen, å da er det vanskelig å tro at NAV skal se saken fra min side. Å jeg er egentlig ikke så glad i å klage, selv om det kanskje virker sann utifra innleggene mine her, men her inne er jeg brutalt ærlig.. jeg er anonym.. hehe..
Sykepleieren som tar blodprøver på legekontoret mitt er faktisk den eneste jeg har møtt som viser meg forståelse, noe jeg er så ufattelig glad for. Hun satt i betalingsluka da jeg skulle betale i stad, å hun husket meg fra sist, lurte på hvordan det sto til med meg å vi sto faktisk en liten stund å prata, ikke om min sykdoms-greie, men sann generelt rundt det. Det var faktisk ganske godt å endelig snakke med noen som skjønner (bortsett fra dere da). Å jeg sa at jeg skulle tilbake 16des, å hun sjekket jobblista si, å sa at hun skulle jobbe igjen da, å jeg lot henne få vite at jeg var veldig glad for det. Hun er faktisk den eneste jeg stoler på når det kommer til blodprøver. Helt siden første gangen hun tok blodprøve av meg så har jeg alltid håpa på at hun var der. Hun tok også vare på noen papirer for meg ang neste blodprøve.
Jeg har ikke ville bytte legekontor fordi jeg har vært fornøyd med legen min, samt at hun jobber der. Nå begynner jeg å tvile litt på legen min, så nå er det henne ene og alene sin grunn til at jeg vil fortsette å gå dit, selv om det kanskje er ett litt tynt grunnlag. Også fordi det er ett stykke for meg å dra.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
knokkel
mm.... Ble kanskje litt rotete dette her, men i dag er jeg surrete i hodet:roll:
Jeg synes ikke det overhode! jeg synes innlegget var veldig lett å forstå, å det hjalp meg masse.. Tusen takk kys1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Siljenta
Referanseområde:
S-Vitamin 2....: 200-700
S-TSH: 0,30-4,50 (men legen "redigerte" det å skrev 0,30-1,5 med kulepenn)
S-FT4: 9,0-20,0
Mine prøvesvar:
S-Vitamin 2...(står ikke hele greia, men tror det er B12): 214
S-TSH: 16,18
S-FT4: 10,2
Men jeg spør en gang til jeg, jeg har skjønt sann hva som må opp og hva som må ned. Men hvordan ser mine ut? ta f.eks S-TSH, er 16,18 mye, eller ser det "OK" ut? Jeg skjønner jo at verdiene må ned, men jeg vet liksom ikke om f.eks, 100 i S-TSH er mye eller om 10 er det. Hvor stort er spriket liksom?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Siljenta
Men jeg spør en gang til jeg, jeg har skjønt sann hva som må opp og hva som må ned. Men hvordan ser mine ut? ta f.eks S-TSH, er 16,18 mye, eller ser det "OK" ut? Jeg skjønner jo at verdiene må ned, men jeg vet liksom ikke om f.eks, 100 i S-TSH er mye eller om 10 er det. Hvor stort er spriket liksom?
B12 på kun 214 tyder på, at enten er du vegan, eller har du en u-rask mavesæk (= mangel på intrinsic factor), eller - hvis ingen af det nævnte - har du lavt stofskifte. Jeg satser på det sidste da du jo....
.... har et TSH på hele 16,8. Det er højt, alt for højt! Så højt, at skal det afspejle dit eget personlig (medfødt) niveau af FT4 - er det nærliggende at forvente, at dit FT4 bør være på over 20 - sandsynligvis 22-23.
Så for at svare på dit spørgsmål kort og entydigt: B12 og FT4 er for lave (skal op) og TSH er alt for højt (kommer ned når FT4 kommer op). smilja1
-
Husk nå at sykepleiere helst liker at man sier ifra dersom man har sprøyteskrekk - fordi de da kan ta sine forholdsregler og hensyn i stedet for å "buse på". Og... jeg *tror* du kan fortsette å ta prøvene dine der uansett om du bytter lege. (De sender prøver på tvers uansett.)
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Siljenta
Jeg vet ikke hva som er mye eller ikke til å starte rett på, men jeg har jo sett flere steder der jeg har lest om folk som har starta på medisiner å de starta på 25mcg, så jeg stussa litt over det, men må vel bare stole på legen (?).
Det høres ut som legen din er rimelig oppdatert. Så lenge du er ung og ikke har noen hjerteproblemer kan du bare starte rett på. At alle må være veldig forsiktige er gårsdagens viten.
Regn med 4-6 uker før du kan vurdere virkningen. 100 mikrogram kommer helt sikkert til å kjennes, men det er er ikke spesielt mye. Kanskje må du opp i dose etterhvert. Våg å stå på krava om du føler at du burde ha mer - men la også kroppen få tid til å venne seg til dosen først.
-
Sitat:
At alle må være veldig forsiktige er gårsdagens viten.
Hæ? :shock:
Hvilken viten sitter du inne med som kan underbygge den påstanden da??
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
knokkel
Hæ? :shock:
Hvilken viten sitter du inne med som kan underbygge den påstanden da??
Huff, jeg håpet nesten at ingen skulle spørre, for jeg har lett etter artikkelen om undersøkelsen selv. Jeg har lest den i hvert fall to ganger og vet at jeg ikke fantaserer.
Den er ganske ny, fra 2009 eller 2010. Forsøket gikk ut på å la en gruppe starte rett på antatt riktig dose (mener det var 1,6 mikrogram pr. kilo kroppsvekt) og en la annen gruppe ta den vanlige opptrappingen. Konklusjonen var at det var trygt å gå rett på den høye dosen, så lenge det ikke var indikasjoner på hjertesykdom.
En ting jeg syns var spesielt interessant var at responsen på behandlingen i begynnelsen, altså laboratorieprøver tror jeg, var lik i starten - uansett startdose.
Noen andre som har sett den?
-
Nei, jeg har ikke lest den. Men jeg leste noe annet, som jeg heller ikke finner :) Huff!
Og det handlet om at det kunne være direkte livstruende å gi eldre mennesker med langt fremskreden hypothyreose levaksin. De kunne rett og slett stryke med.... Nå er ikke Siljenta gammel, men jeg synes nå at man skal ta heftig hjertebank og lignende signaler fra kroppen alvorlig jeg da. Og tenk hvis man har uoppdaget hjertesykdom....
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
knokkel
Og tenk hvis man har uoppdaget hjertesykdom....
Jeg tenkte forsåvidt også det da jeg leste artikkelen. Jeg kan ikke vurdere det, men om man ikke tåler litt hjertebank da er man vel ganske dårlig i utgangspunktet ... ?
Nei, jeg får se om jeg kan grave den fram -
--- Noe senere
Jeg har funnet en artikkel fra 2005. Kanskje den samme som jeg trodde var fra 2009/2010.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16087818
Artikkelforfatteren konkluderer med at det er trygt å gå rett på full dose "in cardiac asymptomatic patients", altså for pasienter som ikke viser symptomer på hjertesykdom.
I en kommentar til undersøkelsen på http://general-medicine.jwatch.org/c...ull/2005/906/1 er en annen lege enig i at opptrapping er unødvendig når det gjelder unge, friske pasienter - men at opptrapping fortsatt er fornuftig i forhold til eldre pasienter, samt de som har risiko for hjerteslag ("coronary ischemia"). Det ser ut som en ganske edruelig konklusjon.
(Risikofaktorer, i tillegg til alder: Røyking, hyperkolesterol, diabetes og høyt blodtrykk + angina/hjerteslag hos andre i familien.)
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Jerene
Huff, jeg håpet nesten at ingen skulle spørre, for jeg har lett etter artikkelen om undersøkelsen selv. Jeg har lest den i hvert fall to ganger og vet at jeg ikke fantaserer.
Jeg mener også jeg har sett den. Men kanskje jeg blander med den som n'finn refererer til av og til - at man eksperimenterte med å gi t4 som ukedose i stedet for dagsdose og gjorde det uten bivirkninger... :shock:
Jeg er klar over at pakningsvedleggene maner til forsiktighet, men der er også alder, hjerteproblemer og generell helbred nevnt som vurderingspunkt.
20-årene er jo beregnet som vårt fysiske høydepunkt (iallfall om man ikke er stoffskiftesyk :lol:) så legen har sikkert vurdert det deretter.
-
Spennende å se hva dere skriver. Synes jeg lærer noe nytt av dere hver dag jeg smilja1
I forhold til det jeg ser dere skriver og har linket til så synes jeg det er helt fint å starte på en høy dose, for jeg vil jo selvsagt bli frisk så fort som mulig. Men nå har jo ikke legen undersøkt meg om jeg har noe hjertefeil eller ting i den duren.. Jeg fikk en hjertesjekk da jeg var innlagt på sykehuset for 7-8 år siden, det er vel det hele.. ellers har ikke legen verken lytta på meg eller noe sånt siden jeg var 8-9 år. Tror vel strengt talt ikke det er noe feil med hjertet mitt, men nå er det jo legens oppgave å passe på at jeg ikke blir feilmedisinert. For min del går det helt sikkert fint, men tenker på andre ved en senere anledning.
Men allefall, takk for mange flotte svar, jeg liker å lese hva dere skriver xx8
(starta forresten med medisinene i dag :) )
-
Sitat:
opptrapping er unødvendig når det gjelder unge, friske pasienter - men at opptrapping fortsatt er fornuftig i forhold til eldre pasienter
Leste artikkelen. Helt grei den, med testforsøk og greier:)
Jeg var skråsikker på at det var lurest å øke litt og litt. Grunnen til det er at når jeg har økt for fort, så har jeg ikke bare kjent litt ubehag, men hatt skikkelige overdose symptomer, og det er ikke noe gøykednej1 Og har da konkludert med at det umulig kan være bra for kroppen å øke for raskt.
Men om jeg har hatt det sånn, så gjelder jo ikke det alle:)
Sitat:
For min del går det helt sikkert fint
Det tror jeg også!
-
Det er viktig å ikke glemme binyrene.
Hvis disse er "slitne", vil det å gå rett på høy dose være skadlig for dem.
De vil ikke klare å henge med i svingene, og vil fungere enda dårligere.
Obs: det står tom på brukerveiledningen for oppstart med Levaxin. Stod ihvertfall.
Husker kun EN inne her som har skrevet at binyrene ble sjekka før oppstart med medisiner....
Min påstand ut fra egenerfaring er - det er vanskeligere å få binyrene opp å gå igjen, enn å øke stoffskiftet.
De er forøvrig "siamesiske tvillinger". Noe medisinen som fagområde enten glemmer eller ikke
vet/vil erkjenne.
-
Tid før medisinen virker......?
Hei Silje.
Jeg leste nettopp det første innlegget ditt og alle svarene som er lagt til etterpå. Ønsker deg lykke til med medisinering og minsking av symptomer, men vil bare gjøre deg oppmerksom på at det kan ta noen måneder før du merker bedring så du må ikke gi opp håpet selv om du ikke føler deg bedre etter 4-6 uker slik som jeg så noen skrev. På meg selv tok det ca 3 mndr fra jeg begynte med Levaxin til jeg merket bedring av sykdomssymptomene - nesten umerkelig bedring først og så bare mer og mer.
Når det gjelder hvilken medisindose som er riktig for deg, så er det bare tiden som vil vise det. Men min lege sier at det er om å gjøre å komme opp i riktig dose så fort som mulig (men i kontrollerte former over tid) - er det for mye (overdosering) merker du det med en gang (f. eks. hjertebank, svettetokter, skjelving osv). Dersom du ikke har slike symptomer, tyder det på at kroppen din har taklet å begynne med 100 mcgr tabletter fra begynnelsen av.
Men det er viktig å gå tilbake til legen for nye blodprøver om ca 6 uker (så lang tid tar det før Levaxinen stabiliserer seg i kroppen), for å se om du trenger å øke mer. Selv begynte jeg med 75 mcgr per dag i 6 uker, deretter 100 mcgr per dag i ca 2 mndr, så en gradvis økning over et par uker til jeg var oppe i 125 mcgr per dag (måtte ta det gradvis fordi jeg følte meg dårlig da jeg prøvde å øke rett fra 100 mcgr til 150 mcgr 3 dgr i uka etter anbefaling fra legen min). Nå har jeg tatt 125 hver dag i litt over 2 mndr, og i forrige uke var jeg til kontroll og da var endelig prøveresultatene der legen min ønsket å se dem (TSH 0,46 og FT4 20 - da jeg begynte behandling var min TSH 12,97 og FT4 9).
Selv om bedringen i mine sykdomssymptomer har kommet langsomt og nesten umerkelig (før jeg begynte med Levaxin hadde jeg omtrent alle symptomer man kan ha på lavt stoffskifte) - så er jeg veeeeldig mye bedre form nå enn for 5-6 mndr siden! Jeg er enig i den som anbefalte deg å skrive dagbok eller lignende for å holde oversikt over sykdomssymptomene dine samt prøveresultater - hadde ikke jeg gjort det så hadde jeg ikke sett all bedringen like tydelig).
Ønsker deg lykke til videre - både i behandling av sykdommen din og ellers i livet!
-
Sv: Tid før medisinen virker......?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Atina
Hei Silje.
Jeg leste nettopp det første innlegget ditt og alle svarene som er lagt til etterpå. Ønsker deg lykke til med medisinering og minsking av symptomer, men vil bare gjøre deg oppmerksom på at det kan ta noen måneder før du merker bedring så du må ikke gi opp håpet selv om du ikke føler deg bedre etter 4-6 uker slik som jeg så noen skrev. På meg selv tok det ca 3 mndr fra jeg begynte med Levaxin til jeg merket bedring av sykdomssymptomene - nesten umerkelig bedring først og så bare mer og mer.
Hei du, og takk for det :) jeg er klar over at det kan ta tid, så det er jeg forbredt på. Prøver å tenke det "verste" så jeg ikke skal bli skuffa griner11 hehe..
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Atina
Når det gjelder hvilken medisindose som er riktig for deg, så er det bare tiden som vil vise det. Men min lege sier at det er om å gjøre å komme opp i riktig dose så fort som mulig (men i kontrollerte former over tid) - er det for mye (overdosering) merker du det med en gang (f. eks. hjertebank, svettetokter, skjelving osv). Dersom du ikke har slike symptomer, tyder det på at kroppen din har taklet å begynne med 100 mcgr tabletter fra begynnelsen av.
Vi får se hvordan det går fremover. Kan jo hende det funker helt fint, eller at jeg får bivirkninger.. Det skal bli spennende å se ;) håper jo selvsagt det skal gå fint :)
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Atina
Men det er viktig å gå tilbake til legen for nye blodprøver om ca 6 uker (så lang tid tar det før Levaxinen stabiliserer seg i kroppen), for å se om du trenger å øke mer. Selv begynte jeg med 75 mcgr per dag i 6 uker, deretter 100 mcgr per dag i ca 2 mndr, så en gradvis økning over et par uker til jeg var oppe i 125 mcgr per dag (måtte ta det gradvis fordi jeg følte meg dårlig da jeg prøvde å øke rett fra 100 mcgr til 150 mcgr 3 dgr i uka etter anbefaling fra legen min). Nå har jeg tatt 125 hver dag i litt over 2 mndr, og i forrige uke var jeg til kontroll og da var endelig prøveresultatene der legen min ønsket å se dem (TSH 0,46 og FT4 20 - da jeg begynte behandling var min TSH 12,97 og FT4 9).
Selv om bedringen i mine sykdomssymptomer har kommet langsomt og nesten umerkelig (før jeg begynte med Levaxin hadde jeg omtrent alle symptomer man kan ha på lavt stoffskifte) - så er jeg veeeeldig mye bedre form nå enn for 5-6 mndr siden! Jeg er enig i den som anbefalte deg å skrive dagbok eller lignende for å holde oversikt over sykdomssymptomene dine samt prøveresultater - hadde ikke jeg gjort det så hadde jeg ikke sett all bedringen like tydelig).
Jeg skal tilbake å ta blodprøver igjen om 5 uker, å deretter til legen for å igjen snakke litt sammen om prøveresultatene. Må nesten bare vente å se, for jeg starta på medisinene i dag, å da er det jo litt tidlig å si noe som helst.. heheh :P
Godt å høre at ting har kommet bedre på vei for deg. Selv om det kanskje er noen dumpler i veien så er det jo "ingenting" i forholdt til hvordan det har vært for deg tidligere, og i forhold til hvor myE bedre du har fått det, eventuelt vil få det! Masse lykke til videre kys1
Dagbok har jeg vel sann halvveis starta på her inne (under "dagboker"), men er vel kanskje denne tråden som har blitt mest aktiv. Tror ikke jeg greier å sette meg ned å skrive for hånd, eller ha en mappe på dataen med masse skriblerier. Lettere å dele synes jeg :P
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Atina
Ønsker deg lykke til videre - både i behandling av sykdommen din og ellers i livet!
Tusen takk, og det samme til deg! :) :cool:
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
B12 på kun 214 tyder på, at enten er du vegan, eller har du en u-rask mavesæk (= mangel på intrinsic factor), ..
Jeg har fått påvist manglende intrinsic factor (Aker).
Fikk resept på B12-ampuller av dr Oftebro.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Angående B-12. dersom du ikke vil ta sprøyter, går det an å bruke flytende B-12. det tas opp lettere av kroppen enn tabletter. Men du må kjøpe det på nett, apotek i Norge har det ikke. iherb.com har for eksempel en rimelig fra NOW foods. Husk 200 krs tollregel, ellers blir det dyrt....
Her kommer du rett på den jeg tror Ruth mener - har ikke prøvd denne selv:
http://www.iherb.com/Sublingual-B-To...Each/5986?at=0
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Kevlin
Jeg løste ikke ut den resepten på B12 jeg.. får ta det ved en senere anledning.
-
http://www.iherb.com/Now-Foods-B-12-...7-ml/3320?at=0 Denne bruker som B-12 tilskudd, den er flytende.
Har du fått sjekket D3, Siljenta? Den er også viktig!
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Skal vi seeee.... finner ikke noe som heter D3 på den lista jeg har fått.
-
Det heter ikke D3 på blodprøvespråket, det heter noe annet som er litt uforståelig for oss som ikke er helt inne i det medisinske språket: S-25-OH. Den bør ligge over 100. For mange av oss ligger den for lavt, og bør opp. Viktig at legen sjekker den av og til.
Husk på å kjøpe D3 og ikke D2 om du kjøper vitamin.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Det heter ikke D3 på blodprøvespråket, det heter noe annet som er litt uforståelig for oss som ikke er helt inne i det medisinske språket: S-25-OH. Den bør ligge over 100. For mange av oss ligger den for lavt, og bør opp. Viktig at legen sjekker den av og til.
Husk på å kjøpe D3 og ikke D2 om du kjøper vitamin.
Sto ikke noe på arket. Det er alle prøver som er blitt tatt fra 2007-nå, så han har ikke sjekka det.
Legen sa at det så ut som jeg hadde bra jernverdier, men på arket står det jo at jeg er under, selv om det bare er bittelitt.. ligger på 8, og referanseområdet er 9-34. også har jeg 14 (15-35) på noe som heter S-ASAT.. vet ikke hva det betyr jeg :?:
-
her går du inn hos fürst. Så år du vider e i lista og søker på det du lurer på. Google eventuelt videre. Om ikke det hjelper, spør legen neste gang!
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
her går du inn hos fürst. Så år du vider e i lista og søker på det du lurer på. Google eventuelt videre. Om ikke det hjelper, spør legen neste gang!
har prøvd å google det, men får bare opp høy asat, men da er det sikkert ikkeno stress heller. Men den linken der så intr. ut! herlig.. Tusen takk xx9
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
smgj
Jeg mener også jeg har sett den. Men kanskje jeg blander med den som n'finn refererer til av og til - at man eksperimenterte med å gi t4 som ukedose i stedet for dagsdose og gjorde det uten bivirkninger... :shock:
Hmmm ... ja, men da må man plusse 40% på dosen for å få samme effekten, ikke sant?
-
Her refereres et forsøk leg leste for mange år siden.
Det gikk ut på at et stort flertall av deltakerene klarte seg på en ukedosering +40% gitt en gang pr. uke.
Men.....
Forsøket er ikke representativt - det tilhører ikke de studier jeg fester lit til.
Av flere grunner - alt for kort varighet - atypisk populasjon både kjønnsmessig og aldersmessig. Spesielt utvalgte deltakere som derfor ikke representerer flertallet med lavt stoffskifte.
Jeg refererte dette fordi jeg ville illustrere noen av metodene den bevisbaserte vitenskap bruker for å jukse frem resultater den ønsker.
-
Joda - jeg mente det KUN som et eksempel på at det ikke umiddelbart var skadelig med høye doser, IKKE som et eksempel til etterfølgelse. :lol:
Selv opplevde jeg jo at jeg syntes jeg var varmere om natta (en fordel når mannen liker å sove i ishus) når jeg tok levaxinen som kveldsdose...
-
Jo - forsøket er ikke helt uten verdi, og sånn som det legges her er det jo en brukbar info til all den skremselen som verserer, og til bruken av ordet overdosering.
Et ord jeg ikke er så glad i - jeg syns bruken bør avgrenses til farlige situasjoner, men finner egentlig ikke et annet som er kort og som dekker hva det dreier seg om.
Har noen forslag ?
Jeg har selv forsøkt å bruke "for høy dose".
-
Høydosereaksjoner? Og de kan ofte være midlertidige...
Problemet er jo at til og med pakningsvedleggene fokuserer MYE mer på ubehaget som følger høydosereaksjoner (som IKKE er farlige for de aller fleste uten hjerteproblemer) enn ubehaget, følgesykdommene og FARENE ved å gå underdosert.
De aller, aller fleste medisinerte mennesker holder rett og slett ikke ut høydosereaksjonene så lenge at de blir en helsemessig risiko. Derimot brukes disse reaksjonene av medisinsk personale som om de var likestilt med HØYT stoffskifte - og dermed likestilles også de kortvarige høydosereaksjonene med de helsemessige følgene av langvarig, sykelig høyt stoffskifte. Uten at man skjeler til hva som skjer med kroppen under forlenget lavt stoffskifte (la meg bare begynne å snakke om næringsopptaket i tarmen som følge av reduserte tarmbevegelser...!!!).
Dette er bare feil, feil, feil!
(Du fikk igang kjepphesten min nå...)
-
Det der er jeg bare helt enig i smgj.
Flott formulert !
Ad tarmbevegelser (peristaltikk).
Jeg hadde jo en undersøkelse av tykktarmen i etterkant av en tykktarmsbetennelse i -04 som ga det svar at alt var iorden - men det ble bemerket at jeg hadde "spasmer".
Dette var jo få dager etter at jeg hadde sluttet med Levaxin og begynt min meget forsiktige Armourkarriære. Jeg er ikke helt sikker på om jeg hadde startet, men siste Levaxintab var tatt for få dager siden.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
smgj
Høydosereaksjoner? Og de kan ofte være midlertidige...
Problemet er jo at til og med pakningsvedleggene fokuserer MYE mer på ubehaget som følger høydosereaksjoner (som IKKE er farlige for de aller fleste uten hjerteproblemer) enn ubehaget, følgesykdommene og FARENE ved å gå underdosert.
De aller, aller fleste medisinerte mennesker holder rett og slett ikke ut høydosereaksjonene så lenge at de blir en helsemessig risiko. Derimot brukes disse reaksjonene av medisinsk personale som om de var likestilt med HØYT stoffskifte - og dermed likestilles også de kortvarige høydosereaksjonene med de helsemessige følgene av langvarig, sykelig høyt stoffskifte. Uten at man skjeler til hva som skjer med kroppen under forlenget lavt stoffskifte (la meg bare begynne å snakke om næringsopptaket i tarmen som følge av reduserte tarmbevegelser...!!!).
Dette er bare feil, feil, feil!
(Du fikk igang kjepphesten min nå...)
Nei, jeg er enig med deg i at det blir en håpløs sammenblanding. Høyt stoffskifte pga at kjertelen produserer for mye over lang tid er bare ikke det samme som kortvarig overdosering eller en midlertidig topp som man kan få etter å ha øket dosen. Jeg tror underdosering er et mye mer utbredt problem enn for høy dose. Jeg tror mange går på for lav dose fordi de tror alt er i orden mens de fremdeles har symptomer - bare at de ikke vet at det faktisk er symptomer.
-
Hundre år siden jeg skrev her. men jeg vil gi dere en oppdatering :) (hvis det fremdeles er noen av de gamle brukerene som er her da ;))
jeg gikk vel bort fra dette forumet siden jeg følte at jeg bare hadde for mange spm. og ingen evne til å hjelpe selv. følte meg kanskje litt dritt.. men jeg vet nå at det var tullete av meg å tenke slik!
her kommer i allefall en liten oppdatering.
Jeg starter enkelt og greit med å fortelle raskt om det som var dritt, og heller fyller ut med godsakene senere ;)
Jeg ble satt opp til 150 mcg, å jeg fikk bivirkinger av det. Hjertebanken er vel den jeg husker best. kjempe ubehagelig, å jeg bestemte meg for å slutte på medisinene (selv om jeg strengt talt aldri rakk å starte ordentlig på de ;)). Siden har jeg ikke gått på de. Ikke B12 heller.
Men, Mars 2011 bestemte jeg meg for å søke skole. Bare "just in case" så jeg ikke skulle angre på at jeg ikke gjorde det om jeg faktisk følte meg bedre ved det som ville vært skolestart. Svar fikk jeg ikke, å det var vel det. Utelukket den ideen og tenkte ikke særlig over det.
Ble aldri "helbredet" mot å ikke ville dra på NAV, å levde litt fra dag til dag. hehe, kanskje ikke så ille, men det var nok ikke langt unna heller ;)
Men brått en dag i august fikk jeg en telefon fra skolen jeg hadde søkt på om at de hadde en plass til meg. Jeg og kjæresten snakket om dette og vi ble enige i at jeg skulle gi det ett forsøk. Kjæresten var ikke i tvil, for han visste hvor mye det betydde for meg å endelig skulle få en utdannelse, jeg derimot var mer usikker, for jeg var redd for å møte på det nederlaget at jeg måtte slutte pluss at jeg ikke visste hvordan jeg skulle klare det økonomisk. Men jeg takket ja, og allerede dagen etter var jeg på skolebenken. Å jeg er der fortsatt! jeg har 4,6 i gj.snittkarakter og 5 i gj.snitt i de faglige karakterene (etter første termins karakterkort). Jeg storkoser meg på skolen og har praksisplass ved sykehuset. Å ikke minst, jeg har det så bra!! Jeg kommer meg opp om morgenen, jeg får gode resultater på skolen og jeg føler meg mye bedre enn på mange år!!! Ja, jeg legger meg og må sove etter skolen, for jeg er veldig sliten. Men jeg klarer i allefall å ta dag for dag og gjøre det bra på skolen! jeg har vært borte fra skolen en dag og forsovet meg en gang. Det er bedre enn jeg har gjort siden..... alltid vil jeg tro! (Å bare for å understreke hvor nydelig lett det er å få økonomisk støtte, så tok det søte 5 mnd ekstra før jeg fikk innvilget stipend. *grønnsaker er en fin frukt*)
Jeg har en drøm om hva jeg vil bli. men jeg vil ikke sette meg helt fast i den. jeg vil ta år for år.
Her er målene mine:
Fagbrev som helsefagarbeider
(ta studiekompetanse samtidig som lærlig, selv om jeg er redd jeg tar vann over hodet.)
sykepleierhøyskolen.
Deretter vil jeg vidreutdanne meg som barnesykepleier, kreftsykepleier, jordmor eller spesiallisere meg innenfor kroniske sykdommer.
De siste par ukene har jeg vært veldig sliten og ikke klart å konsentrere meg på skolen. jeg har vært helt borte i meg selv, og vært ett par uker på "overtid". men jeg tror det har mer å gjøre med at jeg har vært mye stresset og vært mye å gjøre enn selve stoffskiftet. Så selv uten medisiner føler jeg at jeg greier å leve ett all right liv, selv om jeg kanskje kunne "slippe" å sove etter skolen om jeg hadde gått på medisiner, men jeg tør ikke å ta sjangsen siden jeg ofte får en "nedtur" i begynnelsen av medisinstarten. spesielt etter å ha lest innelggene mine her inne og dermed husket hvor ille jeg hadde det. Gud, så fint jeg har det nå :)
klem siljenta <3
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Siljenta
jeg gikk vel bort fra dette forumet siden jeg følte at jeg bare hadde for mange spm. og ingen evne til å hjelpe selv. følte meg kanskje litt dritt.. men jeg vet nå at det var tullete av meg å tenke slik!
Ikke gjør det igjen. hjerte1 Flere her har savnet deg. Tusen takk for oppdateringen. xx4
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Mod
Ikke gjør det igjen. hjerte1 Flere her har savnet deg. Tusen takk for oppdateringen. xx4
Det rørte i hjertet mitt. Tusen takk hjerte1
-
Hei Siljenta vink11
Kjempefint at du er fornøyd og har det bra. Jeg har lest trådene dine, og du har hatt (og har) det tøft. Men det er oppløftende å se at du har en støttende samboer. skilt2
Samboeren din snakket om at han ville du skulle oppsøke privat lege, har du gjort det da?
Jeg ser også at du har gått på stoffskiftebehandling en tid, men stoppet. Jeg klarer ikke å finne ut av hvor lenge du gikk på medisin, men skjønner at du stoppet fordi du fikk hjertebank etter øking av medisin. Du tålte fint å begynne direkte på 100 mcg Levaxin etter det jeg skjønner, men økte så til 150, stemmer det? Det er i så fall for stort hopp. Over 100 mcg øker du kun med 25 mcg av gangen, kanskje 12,5. Det er et viktig element her.
Du skriver at du er trøtt og sliten nå. Det er ikke så rart hvis du ikke tar medisin for stoffskiftet. For du hadde prøver som i aller høyeste grad indikerer lavt stoffskifte.
Jeg ønsker deg alt godt, Siljenta, og lykke til videre med utdannelsen hjerte1
-
Hei Lisbeth vink11
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Lisbeth
Samboeren din snakket om at han ville du skulle oppsøke privat lege, har du gjort det da?
Nei, det har jeg ikke gjort. Har vel egentlig ikke gjort noe som helst :P
(han er btw ikke samboeren min, vi er kjærester og bor en time fra hverandre.)
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Lisbeth
Jeg ser også at du har gått på stoffskiftebehandling en tid, men stoppet. Jeg klarer ikke å finne ut av hvor lenge du gikk på medisin, men skjønner at du stoppet fordi du fikk hjertebank etter øking av medisin. Du tålte fint å begynne direkte på 100 mcg Levaxin etter det jeg skjønner, men økte så til 150, stemmer det? Det er i så fall for stort hopp. Over 100 mcg øker du kun med 25 mcg av gangen, kanskje 12,5. Det er et viktig element her.
Jeg husker helt ærlig ikke. Men mye mulig jeg gikk fra 100-125-150, eller om det var 100-150. Det er jo en stund siden..
Jeg gikk ikke så lenge på de. Ett par uker med den høyeste dosen antar jeg!
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Lisbeth
Jeg ønsker deg alt godt, Siljenta, og lykke til videre med utdannelsen hjerte1
Tusen takk, Lisbeth hjerte1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Kjære Silje
Det gjør meg vondt å lese hvor mye du har slitt. Jeg kjenner meg veldig igjen i det du sier om at du trodde du var lat, tiltaksløs og kjedelig. Jeg trodde det i 4-5 år før jeg fikk diagnosen. Selv etter at jeg fikk diagnosen tok jeg det ikke alvorlig nok i likhet med deg og prøvde å slutte på medisinene en periode. I perioder av livet har jeg vært veldig syk, selv med medisiner og kan bare forestille meg hva du gjennomgår. Du må i det minste få startet behandling. Jeg skjønner at økonomien din er dårlig, men snakk med din far. Jeg er selv blitt snart 40 og mamma til to, og jeg er sikker på at det er ingenting din pappa heller gjør for deg enn å hjelpe deg til å få bedre helse. Vis han hva jeg har skrevet. Ønsker han at du skal skaffe deg en jobb er dette første steg på veien.
Når det gjelder din redsel for blodprøver finnes Embla på apoteket som gjør at du ikke kjenner stikket, men det fjerner selvsagt ikke frykten din.
Det tar tid å få medisiner til å virke...uker og måneder, så her har du ikke mer tid å miste. Ønsker deg alt godt og krysser fingrene for at pappa skjønner hva jeg forklarer her. For ordens skyld, pappa, så er jeg helsepersonell:wink:b
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Siljenta
Det rørte i hjertet mitt. Tusen takk hjerte1
hei
jeg har samme problemer som deg.saken er at legen min ikke hører på meg.selv om testen viser lav stoffskifte og medisin har ikke virket før.bare gjøre at ble liksom fine.kan noen her inne være så snill å anbefale en dyktig lege som er ekspert på lavstoffskifte problemer og behandling av det i Bergen område helst.
når man kommer med ønske om prøver som er nødvendig blir enda mere nedkjørt og de kommentere at man setter praksisen deres under spørsmål.
noe som i seg selv forverre tilstanden.plizzzzzzzzzzzz noen vet om noen dyktig lege i Bergen som kan om stoffkifte og virkelig vil høre på sånne som oss,som i mange år blir beskydl for å være late.asosiale.liker å sove lenge?da vil jeg skifte fastlegen på dagens.?
MVh
fortvilet og forustert kvinne fra Bergen
:?: