Medicin mod forhøjet prolaktin & stofskiftemedicin
Hej
Jeg er p.t. i behandling med Eltroxin for at se om det vil kunne hjælpe mig af med en del plager, som betyder at jeg nu er sygemeldt på 4. måned. (har været igang i 3 uger nu, og har den sidste uge fået det værre).
Jeg har samtidigt forhøjet prolaktin, som jeg fik medicin for Dostinex (Cabergoline), men jeg prøvede at stoppe med det efter samråd med lægen, da medicinen gav mig halsbrand og mavesmerter.
Jeg tænker nu på om grunden til at jeg får det værre er at mit prolaktin stiger. Jeg har fået det målt flere gange siden jeg stoppede og på 2 måneder er det steget fra 0,45 til 0.80 iu/L (0.09-0.58).
Mit spørgsmål går nu på, om der er nogle af jer der har erfaringer med at bruge medicin mod forhøjet prolaktin samtidigt med Eltroxinen?
Dostinex (Cabergolinen) giver ret slemme bivirkninger, så jeg er ked af at starte, men jeg får det tydeligt værre jo højere prolaktin-tallet er føler jeg : træt, kvalme, tung i hovedet, blanke øjne, influenza-agtig følelse, dårlig appetit. (Jeg ved godt at alle disse symptomer også kan skyldes stofskiftet, ja så jeg ved jo i virkeligheden ikke hvad der er årsagen til mine symptomer!).
Kan nogen hjælpe?
Mvh. Gitte
Endometriose. Antidepressivt medicin
Hej
Jeg har endometriose og stofskifteproblemer.
Er der andre der også har samme problemer?
Det forvirrer billedet lidt for lægerne, da de ikke helt kan finde ud af hvilken en af sygdommene er der er årsagen til mine problemer - specielt mave/tarmproblemerne kan jo skyldes begge ting.
Er der nogen der har erfaringer med brugen af antidepressivt medicin sammen med stofskiftemedicin?
Jeg har fået det anbefalet af en læge som kur mod irritabel tyktarm (neurogene smerter i tarmen).
Jeg er meget i tvivl og føler mig ikke depressiv - men kan det hjælpe så er man jo snart klar til hvad som helst. Er der nogen der har gode/dårlige erfaringer?
Det middel som overlægen anbefaler hedder "Amitriptylin"..
Er der andre der også har disse problemer?
Mvh. Gitte
Anti-Tpo - hvad betyder det
Min læge har anbefalet mig at øge dosis fra 0,50 mikrogram Eltroxin (Levaxin?) til 100 mikrogram - jeg sagde til ham at jeg synes at det lød til at være en stor forøgelse, om det ikke var bedre at tage 0,75 i nogle uger (det synes jeg at jeg har læst herinde), men han sagde at det kun var et problem hvis man var hjertepatient.
Er der nogen der har nogle gode råd? Jeg har taget 0,50 mikrogram i 3 uger nu og tog 0,75 første gang igår...
Jeg har fået svaret på min Anti-TPO og den var på 80 hvilket lægen sagde var for højt. I 2003 var den 142, hvad betyder denne Anti-Tpo egentlig for ens velbefindende?
Får man det dårligere jo højere tallet er eller? Betyder et lavt tal, at ens stofskifteproblemer ikke "skal tages så alvorligt"? Er der nogen der ved noget om det?
Mvh. Gitte
P.S.: Jeg ved godt overordnet set at Anti-Tpo betyder at man danner antistoffer mod ens egne celler, det er mere konsekvenserne af en forhøjet Anti-Tpo jeg er i tvivl om.
Sv: Anti-Tpo - hvad betyder det
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
gitteh
Min læge har anbefalet mig at øge dosis fra 0,50 mikrogram Eltroxin (Levaxin?) til 100 mikrogram - jeg sagde til ham at jeg synes at det lød til at være en stor forøgelse, om det ikke var bedre at tage 0,75 i nogle uger (det synes jeg at jeg har læst herinde), men han sagde at det kun var et problem hvis man var hjertepatient.
Er der nogen der har nogle gode råd? Jeg har taget 0,50 mikrogram i 3 uger nu og tog 0,75 første gang igår...
Generelt har han rett. Men de fleste tåler dårlig en så stor økning, rett og slett fordi kroppen blir kjørt for hardt for fort.
Siden du bare har brukt det i tre uker er det i hvert fall for fort, og jeg synes du gjør klokt i å øke bare til 75. Og så holder du den dosen i minst 6 uker før du øker igjen.
Det som ofte skjer hvis man øker for fort er at enkelte symptomer øker/kommer tilbake, og da tar det enda lenger tid å bli bedre selv om du senker dosen en stund.
Hør på deg selv - det er bedre å øke sakte enn å være utålmodig og øke fort for så å bli enda sykere. Da er du også helt sikker på at du ikke tar noen sjanser.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
gitteh
Jeg har fået svaret på min Anti-TPO og den var på 80 hvilket lægen sagde var for højt. I 2003 var den 142, hvad betyder denne Anti-Tpo egentlig for ens velbefindende?
Får man det dårligere jo højere tallet er eller? Betyder et lavt tal, at ens stofskifteproblemer ikke "skal tages så alvorligt"? Er der nogen der ved noget om det?
Mvh. Gitte
P.S.: Jeg ved godt overordnet set at Anti-Tpo betyder at man danner antistoffer mod ens egne celler, det er mere konsekvenserne af en forhøjet Anti-Tpo jeg er i tvivl om.
Konsekvensene av anti-tpo er at din skjoldbruskkjertel lider en sakte og stille død.
Det er kroppens immunsystem som går til angrep på seg selv, i dette tilfelle kjertelen.
Så vil kjertelen kjempe imot, prøve å gjøre jobben sin, sliter seg ut og virker dårligere etterhvert som årene går. For noen tar det bare et par år før kjertelen gir opp, for andre kan det ta mange år med svingende form. Enkelte kan også få struma, forstørret kjertel, fordi den øker sitt eget volum i forsøket på å øke produksjonen av tyroxin.
I teorien skal høy anti-tpo ikke påvirke formen, men mange forteller at den gjør det: høy anti-tpo = dårlig form.
Nora vet en del om det å prøve å senke anti-tpo ved hjelp av selen, men det vil jeg ikke mene så mye om siden selen er så giftig.
Jeg antar en normal dose tilskudd på 100mcg ikke gjør noen skade, men mange bruker 200mcg. Jeg antar det ville være lurt med en blodprøve for å se hvor mye man har først. Eller? Nora?
Hej - og tak for jeres svar!
...og tak for svar skal I have!
I har givet mig noget at tænke over. Ja det er pudsigt at min TSH er faldet så hurtigt!
Jeg skal have tallene målt midt i April igen, det bliver spændende.
Til Nora : Det er vist TT4 jeg har fået målt - har aldrig fået lavet en måling med Frit T4 - selvom det da kunne være interessant. Jeg tror ikke det er standard i DK? men er jo ikke så erfaren på området....
Til Stina : Tusind tak for dit grundige og udførlige svar. Jo jeg mener 75 mikrogram dagligt...
Jeg tager nogle stærke vitaminpiller Omnimin hvori der både er Magnesium og Selen, det håber jeg kan bedre på mine tal. Men måske jeg skulle overveje at tage ekstra tilskud. Kan man iøvrigt ikke få for meget Selen?
Tak igen for jeres hjælp!
Mvh. Gitte
Hjertebanken - men kvik i hovedet!
Hej
Jeg har fået det rigtigt godt efter nu at have været på Eltroxin (=Levaxin) siden d. 9.2.
Jeg tog 50 mikrogram de første 4 uger og nu 75 dagligt de sidste 2 uger.
I starten gik det op og ned men her i den sidste uge har jeg fået det markant bedre, jeg er kvik, frisk,kan tænke, lave sjov - i det hele taget føler jeg at jeg lever igen!
Mit eneste problem er at jeg har en forfærdelig hjertebanken. Min puls ligger på 60-70 så den er ikke høj, men det føles som om mit hjerte slår vildt hårdt i brystet.
Måske jeg har trappet for hurtigt op? Jeg er dog ked af at trappe ned, da jeg jo føler mig "rask inde i hovedet"...
Kan man virkelig blive overdoseret med kun 75 mikrogram? Blodprøverne viste for 2 uger siden at TSH var faldet fra 3.32 til 0.811. T4 var 92 (ref. værdi 60-140) og T3 1,84 (1,10-2,50).
Hvis jeg var blevet overdoseret villel T3 og T4 vel være steget mere?
Jeg føler helt klart at jeg er overdoseret.
Er det farligt med den hjertebanken eller er det meget normalt i forbindelse med indkøringen af medicinen? Jeg er jo ked af at trappe ned, nu hvor jeg endelig begynder at føle mig frisk!.
Jeg skal have taget nye blodprøver om 3 uger...
Håber nogen kan hjælpe..
Med venlig hilsen
Gitte
Lavt ferritin - nye blodprøvesvar
Hej
Jeg har netop fået kopi af de seneste blodprøver og kan se at ferritin er faldet. Ligger nu kun på 8 (10-120) og Transferrin 43 (24-41), Hemoglobin 7,7 (7,4-9,6)og Jern 12 (11-31).
Ja det er jo ret lavt og jeg er begyndt på jernpiller. Min læge anbefalede mig jernpiller, selvom Transferrin er højt, der er vel ikke andet at gøre?
Det lyder interessant det med kobberindholdet, hvordan finder man ud af værdierne for kobber? hvad hedder det i blodprøverne?
Jeg har mange symptomer og tænker nu på om det mon egentlig altid har skyldtes det lave ferritin - eller om det skyldes stofskiftet? Men som jeg læser det her, kan tingene følges ad - altså lavt stofskifte medfører som regel også lavt jernindhold? Eller?
Er der andre der har samme problem? og hvis ja, hvor hurtigt hjælper det at få jernpiller?
Mange venlige hilsner
Gitte