Sv: Har fått beskjed om at jeg ikke har lavt stoffskifte, men formen min "kræsjet" ig
TSH er forkortelse for ThyreoideaStimulerendeHormon.
Dette hormonet virker kun på kjertlen - det regulrer kjertlens jod-tilgang, og dermed hvor mye kjertlen produserer.
Anti-TPO er antistoffer mot selve kjertlen og den ødelegges jo hvis man har dette.
Så er det vel sånn i tolkebildet at hvis ikke TSH kan tolkes normal, er dette fordi at andre hormoner heller ikke er det.
Sv: Har fått beskjed om at jeg ikke har lavt stoffskifte, men formen min "kræsjet" ig
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Hansen
TSH er forkortelse for ThyreoideaStimulerendeHormon.
Dette hormonet virker kun på kjertlen - det regulrer kjertlens jod-tilgang, og dermed hvor mye kjertlen produserer.
Anti-TPO er antistoffer mot selve kjertlen og den ødelegges jo hvis man har dette.
Så er det vel sånn i tolkebildet at hvis ikke TSH kan tolkes normal, er dette fordi at andre hormoner heller ikke er det.
Takk forsvar Hansen. Ser jeg har skrevet feil i overrskriften for jeg begynner å skjønne hva tsh er, men hun sa THS og så ble jeg litt nysgjerrig på om det var det samme? Denne var altså over referanseområdet, men hun ville ikke svare mer når jeg spurte videre pga. taushetsplikt...
Åja - det kunne også vært meg som bytta bokstaver :)
Og kan det være slik at legen har gjort det ?
Kan ikke huske at jeg har sett THS ?
Men det er mange forkortelser, og nye kommer.......
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Hansen
Åja - det kunne også vært meg som bytta bokstaver :)
Og kan det være slik at legen har gjort det ?
Kan ikke huske at jeg har sett THS ?
Men det er mange forkortelser, og nye kommer.......
Neida Hansen, jeg retta opp i overskriften etterpå. ;)Kan godt være at sykepleieren sa feil ja. For hun sa hormonprøve. Men hvis Tsh var utenfor referanseområdet når jeg var så syk at jeg ble innlagt så er jeg kanskje et skritt nermere en bedre hverdag!
Jeg skjønner ikke det med taushetsplikt. Handlet ikke prøven om deg? Da har du vel rett på informasjon?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Jeg skjønner ikke det med taushetsplikt. Handlet ikke prøven om deg? Da har du vel rett på informasjon?
Joda Vigdis, men "hvem som helst kunne ringe inn å kreve å få svar..."
Dette er faktisk over et år tilbake i tid, men jeg har lært meg at for å finne svar må man være sin egen detektiv, og i tidligere prøvesvar kan det kanskje finnes svar?!?
Sv: Hva nå? (Høy TSH i 2009)
har du tatt prøvene på andre tider av dagen? TSH er høyest på morgenen
Sv: Hva nå? (Høy TSH i 2009)
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
har du tatt prøvene på andre tider av dagen? TSH er høyest på morgenen
Litt usiker på når de på sykehuset ble tatt. Hos legen har jeg tatt prøvene til litt forskjellig tid.
Heisann Jolene:)
Er du fremdeles her på forumet..?
Jeg var hos endo( et eller annet ) i går og fikk også samme beskjed som deg.
Jeg har også antistoffer og lav TSH.
Har du fått hjelp? Kanskje jeg får noen tips...:)
Klem Tussemaja
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
tussemaja
Heisann Jolene:)
Er du fremdeles her på forumet..?
Jeg var hos endo( et eller annet ) i går og fikk også samme beskjed som deg.
Jeg har også antistoffer og lav TSH.
Har du fått hjelp? Kanskje jeg får noen tips...:)
Klem Tussemaja
Hei Tussemaja.
Jeg er sjelden innom siden legene har utelukket at det er stoffskiftet det er noe galt med. Hjelper ikke om jeg ikke er helt enig...;)
Formen min har blitt dårligere og jeg har ME-diagnose. Skal fortsette å ta stoffskifteprøver 2 ganger i året i følge legen.
Det som er vanskelig med ME-diagnosen er at man ikke får noe hjelp. Eneste som hjelper er å ta det med ro, og selv om jeg merker at det hjelper er det fryyyyyyyktelig kjedelig! :)
Håper du får hjelp!