-
Sv: Ny og treng litt råd. Legen min meinar eg er overdosert.
Jeg orker ikke flere leger. Jeg jobber sammen med dem hver dag (når jeg er på jobb) og det er nok. Har vært under utredning i over et år og vet mye av det som er feil med meg, og har mange rare prøvesvar som ingen (inkl legen) skjønner noe av. Er henvist til endo, men har fått brev om at jeg ikke er syk nok til å trenge prioritert helsehjelp tiltross for at jeg har vært sykemeldt i 7-8 måneder det siste året. Helse Norge på sitt beste. Jeg er selv helsepersonell og forstår vel mer enn mange av konsekvensene av selvmedisinering. Men en blodprøve skal jeg vurdere. Denne prøven analyseres kun en gang per måned på det sykehuset jeg tilhører.
-
Eg har kjøpt meg blodtrykk-målar og har målt litt trykk som eg håpar å få noken betraktningar på.
Når eg ligg er trykket 99 / 48 med puls på 66
Når eg reiste meg var trykket 99 / 58 og puls 79.
Eg har gjort fleire målingar og dei varierar litt med overtrykk på 104 - 92 og undertrykk på 60 - 48.
Dette er vel rekna som lavt trykk vil eg tru.
Lurte på om det var feil med apparatet, men fekk ei veninnne på besøk og ho hadde høgt trykk. Så det ser ut til å stemme.
Eg har prøvd å måle liggande og ståande for å sjå om det blir lavare når eg reiser meg. Det blir det enkelte gangar og enkelte gangar blir det høgare.
Så eg er ikkje blitt noke klokare av dette.
Kan noken her hjelpe meg å tyde mitt trykk, eller mangel på sådant.....
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Heisann
Når det gjelder å få kortisonen du har tatt skal det ikke ta et par uker å få denne ut av systemet...mer et par dager. Kortison har kort halveringstid i blodet (ca 90 min) så et par dager bør være nok.Prøvesvarene blir ikke tolket. De blir levert i tall. Legen tolker tallene. Ingen "vanlig" lege vil tolke noe annet enn addison. Hvis du legger ut prøvesvarene dine her med referanseområdet får du masse god hjelp til å forstå dem korrekt. Det jeg kan si deg er at summen av de 4 tallene skal ligge mellom 25-27 ifølge min lege på Balder. Det høyeste tallet skal være om morgenen, og så gradvis lavere ut mot kvelden. Følg nøye instruksjonen om ro når du skal ta prøvene
fordi det er disse forhold referanseområdene er laget ut fra. Så skal dine prøver sammenlignes med andres må det være ut fra like forhold. Hvis du ikke har fått instruksjoner finner du dem
her.
Da har eg fått resultatet fra Kortisol-testen.
Kl 08.00: 5,0 ref; under 25
kl 13.00: 1,4
kl 18.00: 4,9
kl 23.00: 0,3 ref; under 2,8
Dette skulle bli 11,6. Om det er samme verdiane du referer til så ligg eg jo langt under om det bør ligge på 25 - 27.
Eg hadde ein roleg dag da eg tok prøvene.
Ventar spendt på synspunkt........
-
Klart lave kortisolprøver dette da.
Men hvordan er stoffskifteprøvene ? Er de lave, blir også kortisolprøvene lave.
Og resulterer jo i lavt blodtrykk og lite respons på at man reiser seg.
Stoffkiftet ligger jo i bunn her og må være bra før en kan forvente normalitet av andre funksjoner.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Klart lave kortisolprøver dette da.
Men hvordan er stoffskifteprøvene ? Er de lave, blir også kortisolprøvene lave.
Og resulterer jo i lavt blodtrykk og lite respons på at man reiser seg.
Stoffkiftet ligger jo i bunn her og må være bra før en kan forvente normalitet av andre funksjoner.
FT4: 23 (9,2-22).
T4: 104 (58-161).
T3: 2.0 (1.3-2.6)
TSH: 0.01 (0.40-4.50)
Her er siste prøveresultata på stoffskifte, så det bør vere nokelunde bra no.
Men det følest ikkje slik. Er mykje sliten og toler ikkje stress.
-
Stoffskifteprøvene ser jo bra ut.
Jeg ville da sjekka sekundære prøver for bedre å vurdere hva kroppen syns om det stoffskfte den lever under.
Sånne som totalkolesterol, SHBG og Karotener som de viktigste, legen bør vite hva som skal krysses av.....
De prøvene brukes jo for noe annet, men de er stoffskiftepåvirkelige og det kan si noe om hva stoffskiftet egentlig er.
De oppgitte prøver sier jo bare hvor mange det er.......
-
Ok, men trur ikkje du dette kan vere slitte binyrer?
Og bør eg ta Kortison?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Aud Jorun
Da har eg fått resultatet fra Kortisol-testen.
Kl 08.00: 5,0 ref; under 25
kl 13.00: 1,4
kl 18.00: 4,9
kl 23.00: 0,3 ref; under 2,8
Dette skulle bli 11,6. Om det er samme verdiane du referer til så ligg eg jo langt under om det bør ligge på 25 - 27.
Eg hadde ein roleg dag da eg tok prøvene.
Ventar spendt på synspunkt........
Binyrene dine har det jo IKKE bra på disse verdiene, og at du hadde en rolig dag er bare riktig. Hvis noen skal stresse og andre ta det rolig ved kortisolprøver blir det helt feil fordi kortisol er et stresshormon. Alle skal i følge prøvetakningsanvisningen ta det med ro. Først da er prøverresultatet sammenlignbart med referanseområdet. Ref området er laget med utgangspunkt i en rolig dag.
Jeg tror ikke du vil bli mye bedre uten HC. Jeg hadde bedre totalverdi enn deg og prøvde noen uker uten HC, uten hell. Bedring har kommet med HC bruk, men det er en tidkrevende prosess. Likevel er det er en prosess som beveger seg fremover.xx9
Hvorfor er ikke FT3 målt forresten?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Hvorfor er ikke FT3 målt forresten?
Sei det du???
Det er vel fordi legen min som dei fleste andre legar, ikkje veit kva vi er ute etter.
Eg burde jo gå på antidepresiva og holde kjeft.........
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Aud Jorun
Eg burde jo gå på antidepresiva og holde kjeft.........
He, he:lol: Gjett om du er alene om å føle det på den måten da:mrgreen:
-
-
Hold iallfall ikke kjeft Aud Jorun.
det gjorde jeg alt for lenge....
Jo, det kan man jo sjekke, men når flere kjente endokrinologer utbasunerer for allverden at de ikke vet hva det er, ligger man jo dårlig an.
Så sliter jeg jo med husken, har du tatt de antistoffprøvene som retter seg mot binyrer ?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Så sliter jeg jo med husken, har du tatt de antistoffprøvene som retter seg mot binyrer ?
Det veit eg faktisk ikkje, kva heiter dei prøvene?
-
21-hydroksylase og CYP21 og et til.......?
Går på 17-OH verdier som bør måles samtidig, men du må sjekke meg der da.
Nora skriver jo ofte her, du burde sjekke hennes sider : http://www.nora.heime.net/thyroidpage.html
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
21-hydroksylase og CYP21 og et til.......?
Går på 17-OH verdier som bør måles samtidig, men du må sjekke meg der da.
Nora skriver jo ofte her, du burde sjekke hennes sider :
http://www.nora.heime.net/thyroidpage.html
Eg skal sjekke dei prøvene eg alt har teke.
Men er dette også prøver som legane ikkje fortår seg på????
Dvs at dei ikkje veit korleis dei skal tolkast.......
Da eg fekk svara på kortisol-prøvene i dag sa legen min at ho ikkje kunne tolke dei. Ho skulle sende dei vidare til Endoen min. Trur han veit ennda mindre........Så skulle eg sjekke her.
Så får vi sjå kva som skjer....
-
Legene tolker ikke blodprøver.....
Labbene vet hva instrumentene siner er gode for, og skriver en tokling til legen.
I vertste fall leser bare legen opp denne.
Det er IKKE meningen - legen skal implementere pasientens kasuistikk, anamnese og klinikk i sin videreføring til pasienten.
Dessvere glemmes jo dette da, og vi får høre en labtolking som ikke er qannet enn en ren blodprøvesammenlingning mot et statistisk gjenomsnitt.
Minner jo om "den 7.ende far i huset", men bedre enn å gi seg ut på tolking man ikke er sikker på.
Det kan være reell kunskapsmangel - som jeg mener i dagens samfunn er tillatt (iallfall i perioder)
Men også at Endokrinologen er en sur faen som skal tukte alle sine undersotter til "den rette tro"......
Hva vet man egentlig ?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Aud Jorun
Da eg fekk svara på kortisol-prøvene i dag sa legen min at ho ikkje kunne tolke dei. Ho skulle sende dei vidare til Endoen min. Trur han veit ennda mindre........Så skulle eg sjekke her.
Så får vi sjå kva som skjer....
Ingen av disse vil gi deg diagnosen binyretretthet fordi denne diagnosen ikke eksisterer. Skal du få utskrevet HC må du gjøre som jeg beskriver her i min tråd innlegg 87 og håpe at legen din hjelper deg. Hvis du skal få diagnosen Addisons så må du ha 10% binrefunksjon eller mindre. I skolemedisinens verden finnes det ingen symptomer på dårlige binyrefunksjon i skiktet mellom 10% og 100%.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Skal du få utskrevet HC må du gjøre som jeg beskriver
Eg har faktisk fått resept på kortison og det før eg tok prøvene.
Tok det i ca 1 veke, så slutta eg for å ta prøvene. No har eg fått svar og meinar sjølv at det er forsvarleg at eg fortsetter på kortison ut fra prøvesvara.
-
Så flott. Hvilken dose har du brukt? Selv har jeg slitt litt med å finne dosen "min"
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Så flott. Hvilken dose har du brukt? Selv har jeg slitt litt med å finne dosen "min"
Eg tek ein halv tab om morgonen og ein halv halv to gongar til. Det blir ein heil i løpet av dagen. 25mg.
-
Overskriftenlyder "legen mener jeg er overdosert" ?
så, allerede i spørsmålet legger du ut at det kan være flere meninger om det ?
Og jeg er enig - hva er en "overdose" når det er snakk om stoffskifehormoner ?
Først - absolutt ikke det jeg legger i ordet overdose, nemlig en farlig tilstand.
For det er ikke farlig - kan være jævlig ubehagelig - jojo, men dog.....
I livstruende situasjoner bør man nok være nøye ned nyansene.
Symptomer som man mener har sitt utspring i for høy dose stoffskiftehormoner, gir en variade av symptomer. Noen kommer når kroppen ikke har tilpasset seg den nye aktivitet som stoffskiftehormondosen pålegger kroppen. Kanskje alle gjør det, mens kroppen strever for å leve opp til den pålagte aktivitet, er det noen organer som ikke klarer å etterkomme kravet.
De har ligget brak i mange år og klarer ikek komme igang igjen.
Binyrene er et meget viktig organ å få med seg, da flere av dets produkter også er nødvendige for en korrekt stoffskiftefunksjon.
Og kanskje ett av de verste å få med seg ?
Hjertet er kanskje det letteste å få med seg ?
Alt for lett for mange - de får hjertebank lenge før stoffskiftet er oppe å går.
Og de definerer derfor hjertebank som "overdose".
Det er feil......
Hjertebank er st symptom på at hjertet har fått nok stoffskiftehormoner.
Ikke at resten av kroppen har det !!!
For det ikke sånn at en "overdose" betyr at man har fått for høyt stoffskifte - bare for høy hjerteaktivitet.
Og det er noe annet......
Henger ikke binyrene med, gir det en stor variasjon symptomer.
Både fordi man ikke får nok til øyeblikkelige opppgaver, men også fordi stoffskiftet ikke kommer ordentlig igang uten disse produkter.
Stoffskiftet er svære greier, altomfattende, og ikke noen selektiv greie man kan måle med en enket blodprøve.
-
Samme dagsdose som jeg brukte. Har nå vekslet litt opp til 30mg fordi jeg fikk en liten knekk etter en forkjølelse. Men jeg fordeler på 5 doser pga den korte halveringstiden på HC (bare 90 minutter), dvs i fallende dose utover dagen, ca hver 4.time. Tok bare en dose til å begynne med. Det hjalp lite.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Hjertet er kanskje det letteste å få med seg ?
Alt for lett for mange - de får hjertebank lenge før stoffskiftet er oppe å går.
Og de definerer derfor hjertebank som "overdose".
Det er feil......
Hjertebank er st symptom på at hjertet har fått nok stoffskiftehormoner.
Ikke at resten av kroppen har det !!!
For det ikke sånn at en "overdose" betyr at man har fått for høyt stoffskifte - bare for høy hjerteaktivitet.
Og det er noe annet......
Godt sagt, Finn. Men har vi egentlig noen garanti for at denne hjertebbanken ikke er en skade av for lite stoffskiftehormoner:?: Noen (husker ikke hvem) på forumet la ut en forskningsrapport som viser at hjerteproblem kan oppstå ved hypothyreose, men det snakker ikke legene om....
-
jojo -det farligste er den belastning hjertet blir utsatt for over lang tid med for lite stoffskiftehormoner.
Da skjer at hjertets hjertefrekvens blir så lav at for å oppfylle sirkulasjonskravet må hjertet ta stooore "slurker" - istendenfor oftere og mindre slurker når frekvensen er høyere.
Man kan godt få bankt da også.
Høy frekvens og hjertebank er ubehagelig, men ikke farlig for de som ikke har en kjenr hjertesykdom da. Hjertet utsettes for mye verre påkjenninger i daglig aktivitet.
Årsak er at kroppens krav til sirkulasjon er så høyt at hvilefrekvensensmaksimum er oppnådd, men det kreves enda høyere sirkulasjon, og hjertet tvinges til å ta for store "slurker".
Vel - algoritmen er gammel - fra den tia jeg tok et A-kurs, men jeg syns det er en forstålig forklaring.
-
No når eg har fått konstantert lavt kortisol via spyttprøver, bør eg da ta Kortison eller Pregnenolone? Er det noken som har synspunkt på det?
-
Selv bruker jeg begge, samt Barbasco plus som binyrestøtte. Skal kjøpe Ashwaganda også, men har ikke kommet så langt. HC er for at binyrene skal for ro. De andre er for å styrke dem.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Selv bruker jeg begge, samt Barbasco plus som binyrestøtte. Skal kjøpe Ashwaganda også, men har ikke kommet så langt. HC er for at binyrene skal for ro. De andre er for å styrke dem.
No har eg fått Pregnenelone og lurer på om eg har bestilt for sterke tabelettar.
Dei er på 50 mg.
Det er anbefalt å ta ein kapsel pr dag, om morgonen på tom mage.
På boksen står det "food supplement". Skulle da tru at det ikkje skadar å bruke dei i ein periode for å sjå om det hjelper.
Er det noken som har motforestillingar til dette?
Eg tek også Cortison 25 mg pr dag.
Eg har også auka Levaxinen til 150 mg og trur det er for lite.
Eg har i ein periode slutta med Liotyronin, men begynt med det igjen.
Eg vurderer sterkt å begynne med Erfa, eg skal til lege den 10.12 og vil da spørre etter det.
Veit ikkje om eg tørr sei eg tar Pregnenolone......:eek:
-
Jeg er skeptisk til 50mg pregnolone daglig. Og for min del hadde jeg nok startet med en tablett annenhver dag - iallfall til å begynne med. Bare for å være forsiktig.
Man regner med at kroppen produserer mindre pregnolone med alderen så du kan jo ta med det i vurderingen.
-
Jeg bruker 22.5 mg HC og 12.5 mg pregnenolone. Det fungerer suverent for meg. Jeg ville startet forsiktig. Husk at hormoner er litt langsomme, det er ikke som å ta sukker i teen!
-
Eg har no lest i boka til Atkins; "Naturlig helse for livet"
Han anbefaler å ikkje ta meir enn 60 mg pr dag uten samråd med lege.
Er det til spesiell behandling, brukar han opp til 200 mg daglig.
Det står masse positivt der om å ta Pregnenolon, men egentleg bør det takast sammen med DHEA fordi dei utfyller kvarandre.
Eg har teke ein tabelett i dag og hoppar over i morgon. Så tek eg sjangsen på ein tab pr dag.
Eg tok S-DHEA-sulfat prøve for ca 1 år sidan, den var 3,9. Ref. over 2,5.
Er det noken som veit om det er lavt? Det er jo litt vanskelig og tolke når ein ikkje har ein øvre verdi.
-
Kommer litt an på hvor den ble analysert. Som du ser varierer det noe, men den er vel noe lav ?
En lab :
K 19 - 40 år 1,7 - 15,0 mmol/l
K 40 - 50 0,8 - 10,0 mmol/l
K Postklimakterisk < 7,5 mmol/l
M 19 - 30 år 3,4 - 17,0 mmol/l
M 31 - 50 år 1,6 - 12,0 mmol/l
M 51 - 60 år <11,0 mmol/l
M >60 år < 7,5 mmol/l
-
Eg har i dag vært hos legen min.
Eg fortalte at eg tek Pregnenelone i staden for Kortison.
Ho viste ikkje kva Pregnenolone var.:roll:
Eg forklarte så godt eg kunne og ha var med på det.
Eg skal gå på den til over nyttår, så skal eg ta ny Cortisol-test.
Om det ikkje viser bedring skal eg begynne på Cortison.
Eg har også bedt om å få begynne på Erfa.
Det hadde ho heller ikkje høyrt om, men skulle undersøke.
Så da føler eg meg på god veg til å få bedre helse.
Om eg ikkje får tak i den så skal eg til Thailand i februar. Da kan eg kjøpe der.
Eg føler i allefall at legen tek meg på alvor og ho innrømmer at ho ikkje veit nok om dette.
Det er jo ikkje enkelt å vere lege heller når dei ikkje lærer om dette i utdanninga si.
Eg vil elles anbefalle alle og lese boka til Atkins som heiter "Naturleg helse for livet". Masse spennande.......:p
-
Eg har no brukt 50 mg Pregnenelone pr. dag i ein mnd.
Eg har fått mykje meir energi. Håpar dette fortsetter.:D
Eg som før skrive, slutta med hydrokortison. Bortsett fra eit par dagar i jula da eg stressa som værst med juleselskap, da tok eg ein halv tab. om morgonen og det hjalp. Stresset forsvann og energien var fin.
Eg skal ta kortisol-prøver over helga og er spendt på dei.
Eg ventar også på Thyroid (Erfa) som er bestilt på apoteket. Dei får det inn over helga.
Eg tenker da å gå 3-4 dagar uten Levaxin før eg startar på dei.
Eg tek no 125 mg Levaxin.
Skal eg da starte på den dosen som tilsvarer min Levaxindose, eller bør eg begynne lavare?
Eg ønsker ikkje å gå undermedisinert, da legg eg berre på meg :roll:
Eg vil også prøve med 25 mg Levaxin + Thyroid.
Eg har fått Thyroid i 125 mg.
Er spendt på om det går og dele dei tabelettane, for eg bør vel ta dei to gonger om dagen.
Og ikkje minst, dei kostar rundt 1.600,- kr. :eek:
Men så har eg vel eit og eit halvt år også.
Det kan jo hende eg burde venta og kjøpt i Thailand i februar????? :?
Er det noken som veit om ein kan gå til NAV og få dei dekka?
Så må alle ha eit riktig Godt Nytt År!!! Og takk til alle som har vært innom tråden med gode råd. hjertflag1
-
Siden du går på pregnenolone, er jeg usikker på om korisolprøvene vil vise sannheten. Fordi en del av pregnenolonen sannsynligvis omdannes til kortisol. og da vil du vel ikke får vite hvordan det egentlig står til med kortisolnivåene. Om du skjønner hva jeg mener. Du vil få vite hvordan det står til med deg, med tilskudd av kortisol.
jeg ville vel forsøkt å gått rett på den dosen du nå bruker, og være oppmerksom på underdosesymptomer, og dosere meg oppover.
Og ja, du bør absolutt kjøpe thyroid i Thailand også!!! Anisa skriver ett sted at hun oppbevarer tablettene i fryseren, og at der kan de holde seg lenge, en ti års tid mener jeg hun skrev. Fint å ha et lager. Så kan du også sjekke ut hva som er best, av Thyroid-S og ERFA?
Og nei, du får ikke dekket ERFA med mindre du har en endo som har skrevet dem ut. Men om du har uvanlig store helseutgifter, kan du trekke fra, foreløpig, på selvangivelsen. det planlegges å fjerne dette....
Lykke til kys1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Siden du går på pregnenolone, er jeg usikker på om korisolprøvene vil vise sannheten. Fordi en del av pregnenolonen sannsynligvis omdannes til kortisol. og da vil du vel ikke får vite hvordan det egentlig står til med kortisolnivåene. Om du skjønner hva jeg mener. Du vil få vite hvordan det står til med deg, med tilskudd av kortisol.
Det eg er ute etter med den prøva no, er å få vite nettopp om Pregnenelone aukar min kortisol. Da vil eg ikkje begynne på kortison.
Om den ikkje har auka kortisolnivået, må eg nok begynne å ta kortison regelmessig.
Eg er jo også litt redd for at når eg tilfører kroppen Pregnenelon, så vil den skru ned sin eigen produksjon.........:?
Men enn så lenge så har eg hatt god efekt.
Ps. efekten kom ikkje no før etter 3 vkers bruk.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Aud Jorun
Eg skal ta kortisol-prøver over helga og er spendt på dei.
Hei Aud Jorun vink11
Jeg håper du skal ta fire spyttprøver fordelt over én dag. Ikke kast bort tiden din med blodprøver for å sjekke kortisol.
(Det er mulig dette er tatt opp tidligere i tråden din. Jeg har ikke lest hele.)
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Lisbeth
Hei Aud Jorun vink11
Jeg håper du skal ta fire spyttprøver fordelt over én dag. Ikke kast bort tiden din med blodprøver for å sjekke kortisol.
(Det er mulig dette er tatt opp tidligere i tråden din. Jeg har ikke lest hele.)
Det er spytt-prøver x 4, ja.
Har teke ein gong før, for ca 1,5 mnd sidan og fått påvist lav kortisol.
Samla verdi for dei fire prøvene var 11,7. Dei bør ligge mellom 21 og 41.
-
Da er eg komt i gang med Thyroid fra Erfa.
Eg har fått 125 mg tab.
Det er ingen dele-strek på dei, så eg deler dei med kniv og tek dei i to omgangar.
Eg har før teke 125 mg Levaxin pr. dag. Eg hoppa over ein dag med Levaxin og begynte så på Thyroid med full dose fra første dag. Eg tek også 25 mg Levaxin.
Eg har ikkje merka noken overdosesymptom og lurer på om det da er for lite med 125 mg pr dag.
Eg har forstått det slik at Levaxinen blir lagra i kroppen ei stund og tenker at når det lageret er brukt opp, vil det da bli for lite??
Eg lurer også på om noken har erfaring med å ta heile dosen på ein gong.
Tabelettane er som sagt ikkje laga for å dele og det er litt enklare å ta ein gang pr dag.
Doseringa som er anbefalt på boksen er fra 30 mg til 125 mg pr dag. Så det ser ut som eg da går på høgste anbefalte dose.
Eg brukar framleis Pregnenelone. Eg har fått meir energi og bedre humør etter at eg begynte på dei. Krysser fingre og tær og håper det held seg slik......:p
-
Jeg kan bare svare for meg selv. Jeg brukte denne tabellen til overgangen. Gikk fra 125µg levaxin og gradvis over til 1,5grain(90microg)Erfa.
Dette ble for lite for meg og jeg har siden trappet gradvis opp til 2,5grain (150migrog)Erfa. Jeg har ikke fått tatt blodprøve etter å ha stabillisert på denne dosen (stått på den siden 9/12), men subjektivt kjennes denne bra for meg enn så lenge. Jeg er åpen for at den kanskje blir litt lav som vinterdosering (jeg har vært i sommer og varme i desember), men ennå er den iallfall grei. (Må få tatt en blodprøve snart for å se om den bekrefter meg....) Jeg tar nå ingen levaxin.
Jeg tar hele dosen på en gang. Men jeg har hele tiden hatt gode tegn på omdanning, også fra da jeg gikk på levaxin. Så jeg har ingen merkbare opp/nedturer ut over dagen. Delte noen ganger i begynnelsen, men da jeg ikke merket forskjell begynte jeg å ta alt samlet. Lettere ifht andre tilskudd, mat og sånt også om det fungerer.
Jeg *tror* at dersom man sliter med binyrene eller har mistanke om dårlig omdanning kan det være hensiktsmessig å dele opp. Har man derimot ikke slike problemer så kan man forsøke en samlet dose.
Du sier ingenting om hvor lenge du har gått? Jeg merket at det ble i minste laget gjennom temperaturmålinger og gjennom at musarma mi begynte å murre. Det virker som at kroppen holder musearmen god bare den har nok hormoner, men at den sparer der med en gang det blir lite. Tørr hud og håravfall kommer tydeligvis også fort for min del. Greit å sjekke slukristen etter dusjen og se om man kanskje mister unormalt mye... Dette begynte for meg så tidlig som 14 dager etter overgang til 100% erfa (90mg).
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
smgj
Du sier ingenting om hvor lenge du har gått?
Eg har teke thyroid i 6 dager.
Første dagane følte eg meg meir opplag enn dei to siste dagane.
Kan det vere fordi Levaxinen er begynt å gå ut og at det er for lite med 120 mg Thyroid?
Eg er litt redd for å auke, men vil absolutt ikkje bli undermedisinert.
Og eg dauar vel ikkje av eit par dagar med dobbel dose berre for å prøve:?: