Ok, takk. =)
Hva er det TSH ligger på normalt sett da? Hos friske mennesker?
Printable View
Ok, takk. =)
Hva er det TSH ligger på normalt sett da? Hos friske mennesker?
TSH ligger ikke på noe bestemt hos friske mennesker.
TSH varierer hele tiden for å justere for kroppens varierte behov for stoffskiftehormoner.
En TSH-prøve er en øyeblikksverdi. Den tømmes ut i blodet om morgenen og faller til halv verdi utover dagen.
Men det har ikke hindret de aritmofile i å lage statistikk - men den har altså ingen verdi grunnet det over nevnte.
Hvis nam måler et stort antall - antatt friske - mennesker, så varierer TSH fra 0,1 til 3 eller 4 ettersom.
Man bruker så statistikkens matematikk og bestemmer seg for å ta vekk 2,5% av de laveste og høyeste verdi og havner på 0,2-3-3,5 ett sted.
Dette varierer jo med tid sted og landsdel - og apperatur som måler.
TSH er ingen absolutt verdi man kan sette grenser for.
Bare tanken på å fjerne 2,5% som fungerer ok med sin TSH er jo absurd.
Så når man eratatter sine egene hormoner med andre går det helt galt med sammenlikningen.
Organet som føler hvor mye TSH det er i blodet er hypotalamus. Det er så følsomt, at det feks. er godt kjent at nikotin i blodet gjør denne mindre følsom - med den følge at TSH blir høyere enn uten nikotin.
Klart at verdien endrer seg med annen hormonbase.
Dette kjenner man godt til, men overser det fullstendig. Man har heller ikke testet fenomenet med andre aktuelle stoffer.
Så din TSH er din egen.
De har gjort noen grafer i HUNT-studien (Nord-Trøndelag) og også NHANES-studiene og de fleste har normal TSH på ganske tett ved 1.
Det ligger noen grafer og illustrasjoner ute på nettet.
Hvis noen har dem, please post dem her, kunne vært kjekt å liste dem opp her i tråden.
Hm, da er det jo mulig at fastlegen min har sett seg blind på disse normalverdiene, og satt diagnosen på meg fordi jeg hadde TSH på 6,3 - noe som er over det "normale". Mener at hun kanskje ikke har så mye peiling på dette, og går ut i fra disse "normalverdiene" når hun setter diagnoser.
Det kan jo hende jeg er frisk! Jeg har mange symptomer på hypotyreose, men det kan fint komme av depresjon.
Aner ikke hva jeg skal gjøre jeg... kanskje vente å se hva som skjer 1. desember da blodet skal måles på nytt for å se hvordan medisinering med Levaxin har virket...
Det er velidg uvanlig å ha en normal TSh på 6-noe.
Jeg tror egentlig at fastlegen din har tatt ft4 , ft3 og anti-TPO før.
Det vil hjelpe stort å bli medisinert for lavt stoffskifte. De fleste får det helt fint. Resten roter rundt her......men som sagt, det pleier å hjelpe ganske mye å få begynt på levaxin.
Mange har depresjon bare av lavt stoffskifte og det går vekk igjen når de går på levaxin.... jeg får depresjon hvis min ft4 og ft3 blir lave. Tar et par dager tilbake på riktig dose og depresjonen forsvinner.
Jeg får bare stole på at fastlegen kan sine saker, og at medisineringen fører noe bra med seg. =)
Jeg har ikke merket noe enda, men tar jo bare 100 mkg i uka (25 mkg 4 dager i uka). Jeg har forstått det slik at dette er en veldig lav dose, og at det er fordi opptrappingen bør skje veldig forsiktig at jeg får så lav dose. Skulle gå på denne dosen i 5 uker for så å komme tilbake for å ta nye målinger.
50µg per dag til 100µg per dag er mer vanlige startdoser.....tviler at du merker noe positivt med en dose på 100 delt på 7 hva enn det blir....kanskje for at du ikke skal engste deg når du merker noe?
Aner ikke hvorfor hun brukte så lav startdose... må spørre mer om dette når jeg skal dit neste gang.
Hei Maxern,
Jeg startet opp med 12,5 mcg pr dag. Den ble økt til 25 mcg etter 3 uker. Deretter til 50, så 75 etc etc. Inntill nylig var jeg på 150mcg. Så gikk jeg over på Armour (2 Grain fordelt på to tidspunkter om dagen).
Jeg har da økt dosen min siden mars 2005 frem til Juni i år. I Oktober gikk jeg over som sagt til Armour.
Det er nok ingen dum ide at hun begynner i det små og så øker.
Nei, har forstått det slik at for rask opptrapping kan føre til hjerteproblemer...