Sv: Sliter så veldig med konsentrasjon og hukommelse
Hei og velkommen!
Jeg er her og kikker innimellom.. :)
Jeg hadde det slik: før jeg fikk medisin:
Glemte ord, måtte feks kalle kjøleskapet for "boksen", og skolesekken til ungene for "den tingen du har bøker i".. osvTungen min ble for stor for munnen, jeg lespet, og mye annet
Legen sa, det høres nesten ut som om du har hatt slag,--
men prøver voste at jeg lå lavt nede i forhold til "normalverdien" på stoffskifte, og jeg fikk medisin for det.
Etter en tid på kun levaxin, fikk jeg gå over på armour, selv om prøvesvar viste at jeg "var fin", så hadde jeg mange av symtomene enda.
Sliter idag med noe av det samme, og lurer på om jeg må øke dosen av mine meds, ..
Qa: hmmm, det trykket er faktisk en fysisk følelse. Akuurat som om jeg har en maske over ansiktet...men det skal siet at det blir verre når jeg er sliten og stresset....
Men jeg kjenner meg igjen i det du beskriver også. Det er faktisk ganske interessant å lese det dere svarer meg her inne, for det er mye følelser/symptomer som jeg ikke har rukket å sette ord på enda, men som dere har gjort.
Har du noen prolemer med halsen også??
Bellissimo: det er utrolig hvor mange forskjellige symptomer det finnes på lavt stoffskifte. Lesping og andre talefeil som du hadde bl.a. Kjenner til det å "miste" ord. uff...man føler seg så lur liksom.....Jeg er ny her og ny med sykdommen. Så jeg lurer, hva er armour??
Jeg har ingen spesifikke problemer med halsen, som jeg har lagt merke til eller tenkt over. Hva opplever du?
Det du sier med maske over ansiktet, jeg kjenner det ikke sånn men straks jeg stresser, eller egentlig er det bare å ha noe jeg gjennomfører, det er stress for meg. Da setter det seg i ansiktet og spesielt kinnbena under øyne/bihulene. Det er helt uten at jeg har bihuleproblemer. Men det setter seg der på en måte.
[QUOTE=Akuurat som om jeg har en maske over ansiktet..[/QUOTE]
Et av sympt. på hypo er faktisk facial parese i mild grad, man mister mimikken i ansiktet.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Qa
Jeg har ingen spesifikke problemer med halsen, som jeg har lagt merke til eller tenkt over. Hva opplever du?
Det du sier med maske over ansiktet, jeg kjenner det ikke sånn men straks jeg stresser, eller egentlig er det bare å ha noe jeg gjennomfører, det er stress for meg. Da setter det seg i ansiktet og spesielt kinnbena under øyne/bihulene. Det er helt uten at jeg har bihuleproblemer. Men det setter seg der på en måte.
Jeg opplever en stram følelse i halsen. Og en klump. Litt ømt også. Mulig det er muskulaturen som er stram...har en tendens til å engste meg litt mye og da blir jeg ofte stram i halsen. Men den klumpen og ømheten er ny, så tror det er kjertelen jeg kjenner.
Masken kommer også når jeg stresser eller blir engstelig. Er på samme sted som deg. Kinnbein og bihuleområdene. Men har heller ingen bihuleproblemer. Hmmm, mye snodige symptomer he he :) jeg må le litt av meg selv med denne sykdommen også. Ellers tror jeg at jeg bare kan gi opp ;P
Eg slit veldig med dette symptomet, kallar det "stiv i maska" eller sitve kjevar. Heilt klårt eit hyposymptom for meg.
Ironisk er det at eg på jobb vurderer andre i forhold til mimikk, å vera mimikkfatigg er eit teikn på depresjon. Også sitt eg gjerne der sjølv med eit stivt ansikt. Har spurt dei eg jobbar med om dei kan sjå det, dei seier (høfleg ?) "neida". Men sambuaren min er meir ærleg, han ser det, kan seie det spontant. Legen har faktisk også kommentert at eg ser "dradd ut i ansiktet".
For meg er det grader. Litt stiv, i tillegg anstrengande å smile og best å berre ha eit "roleg" mimikk-fattig ansikt, til stivt som berre rakkern og huda føles tjukk som bildekk.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Evelina
Hmmm, mye snodige symptomer he he :) jeg må le litt av meg selv med denne sykdommen også. Ellers tror jeg at jeg bare kan gi opp ;P
Det er utrolig hvor mye man kan le av her ja. Både ting man gjør (roter, rører, glemmer etc. ), og alle de rare tingene man opplever med kroppen sin. Jeg har heldigvis ei vennine jeg kan le sammen med på alle disse tingene. Hun har selv ikke stoffskifteproblemer (i følge legen hennes!), men hun har fibromyalgi, ME og er like "ør" som meg til tider.
Nå blir jo ikke dette symptomer som du tar opp, men kan fortelle om en dag vi kom hjem fra lunsj. Jeg slapp henne av og hun forsøkte å låse opp postkassa si med husnøkkelen (vanlig postkasse uten lås!), når jeg kom hjem til meg oppdaget jeg at huset mitt hadde stått åpent hele tida, for jeg hadde jo ikke husket å låse. Men siden vi gjør like mange dumme ting så kan vi ringe hverandre etterpå og le av det hele. :lol:
(Jeg er en person som er vant til å ha kontroll og har aldri hatt sansen for distre folk, så jeg har virkelig fått en lærepenge!)
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Qa
Det er utrolig hvor mye man kan le av her ja. Både ting man gjør (roter, rører, glemmer etc. ), og alle de rare tingene man opplever med kroppen sin. Jeg har heldigvis ei vennine jeg kan le sammen med på alle disse tingene. Hun har selv ikke stoffskifteproblemer (i følge legen hennes!), men hun har fibromyalgi, ME og er like "ør" som meg til tider.
Nå blir jo ikke dette symptomer som du tar opp, men kan fortelle om en dag vi kom hjem fra lunsj. Jeg slapp henne av og hun forsøkte å låse opp postkassa si med husnøkkelen (vanlig postkasse uten lås!), når jeg kom hjem til meg oppdaget jeg at huset mitt hadde stått åpent hele tida, for jeg hadde jo ikke husket å låse. Men siden vi gjør like mange dumme ting så kan vi ringe hverandre etterpå og le av det hele. :lol:
(Jeg er en person som er vant til å ha kontroll og har aldri hatt sansen for distre folk, så jeg har virkelig fått en lærepenge!)
Åh du er a heldig som har noen som du kan le med :p man blir sprø om man ikke kan le av dette! Det er nok alvor i det å være i dårlig form hele tiden. Er du like "ille" hele tiden, eller har du noen dager som er bedre enn andre?
Jeg har vært litt utålmodig med distrè folk jeg...huff jaja, sånn kan det gå :oops:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Delisa
Eg slit veldig med dette symptomet, kallar det "stiv i maska" eller sitve kjevar. Heilt klårt eit hyposymptom for meg.
Ironisk er det at eg på jobb vurderer andre i forhold til mimikk, å vera mimikkfatigg er eit teikn på depresjon. Også sitt eg gjerne der sjølv med eit stivt ansikt. Har spurt dei eg jobbar med om dei kan sjå det, dei seier (høfleg ?) "neida". Men sambuaren min er meir ærleg, han ser det, kan seie det spontant. Legen har faktisk også kommentert at eg ser "dradd ut i ansiktet".
For meg er det grader. Litt stiv, i tillegg anstrengande å smile og best å berre ha eit "roleg" mimikk-fattig ansikt, til stivt som berre rakkern og huda føles tjukk som bildekk.
Jøss, stive kjever ja. Det er litt sånn her også. Jeg synes selv at jeg ser litt dratt ut (kanskje eldre) selv, men ingen andre synes det....sier de da. Ellers i ansiktet så er jeg litt gusten. Kjip farge liksom....blir du stram i halsen??