Du kan forsøke å få tak i klær av alpakkaull eller lamaull. Den ullen er 60% varmere enn saueull
Printable View
Du kan forsøke å få tak i klær av alpakkaull eller lamaull. Den ullen er 60% varmere enn saueull
Jeg googlet på "Merinoull" og fikk opp mange treff om dyremishandling i produksjon av denne ulla. Det ante jeg ikke. Jeg er forskrekket. Det står i den ene linken at i økologisk produksjon forekommer ikke slik dyremishandling. Jeg får bare håpe at det er slik ull jeg har handlet.
http://www.etiskforbruk.no/nyhetsark...inoull-i-norge
Ellers er fremdeles også fleece og micro fleece veldig godt og varmt,
brukes i mye fritidsklær og fjell og polfarere,
mye mer dyrevennlig også når det først ble et emne,
ellers er ordentlig pels bedre på å gi ordentlig marg varme,
Iversen Pels i drammen skulle prøve å få laget legg og kne varmere samt pulsvarmere med tommel i strikket skinn til neste sesong,
Det gleder jeg meg til!!
Disse andre ullvarene har dem også godt utvalg i hos bandage forretningene
Jeg har en dansk underbo som er gift med en pige fra Færøerne. Han er til fleece hun er til uld:-)
Jeg har også læst om dyremishandling. Synd at det skal foregå på den måde.
Men jeg var i en sportsforretning idag og de har Everest undertøj i merinould. 250kr pr del. Det ligner meget bomuld.
Og så var jeg i en Tibetansk forretning. Deres tøj var godt nok varmt og 50% nedsat, men jeg tror ikke jeg ville kunne vise mig på gaden med det på:-)
Jeg har byttet min HH trøje, men har bestilt et par lange underbukser i noget kunststoff som er 3 gange varmere end bomuld og dobbelt de mest udsatte steder. Jeg har lagt mærke til at undertøj af kunststoff vejer og fylder næsten ingenting. Det er lige før man kan presse et par lange underbukser i en pakke cigaretter:-)
Pebles - jeg har 4 fleece jakker, men de er ikke så super varme, men dejlig bløde. Det er måske fordi de er lidt løse. Varmer det mere hvis det sidder meget tæt på kroppen?
Mine fleece jakker tørrer også i løbet af 3-4 timer efter en vask.
Mvh Adam
Nei jeg tror ikke det varmer mer om dem er mer ettersittende,
jeg syntes faktisk at micro fleece er varmere enn vanlig fleece men det kan sikkert være delte meninger om det,
jeg har bl.a en morgenkåpe i micro fleece og jeg kan ikke tenke meg noe bedre om morgenen enn å ta på meg den og kroe beina under pelspledd,
det er den som varmer best,
har jeg vært ute og blitt innkald er det beste medisin,
har også et par jakker som jeg bruker under varmedressen når det er på det kaldeste,
jeg syntes disse er best, men det kan jo også ha litt med komfort å gjøre,mye enklere og bevege seg med sånt på kroppen enn tykke ullplagg,
dessuten,
jeg hater håndvask og uansett hvor fantastiske vaskemaskinene er blitt nå til dags, ulltøy blir ikke pent, det må håndvaskes og legges i bløt,
Det har ikke jeg armer til.
Men det undertøyet/joggedress jeg kjøpte på sparkjøp, er også super deilig og ha på seg, for å beskrive det må det vel hete nano fleece eller noe.
Super deilig! På sparkjop.no finner man det.
Mine ullplagg er supertynne og jeg trenger bare å ha de nærmest huden. Lett å vaske. Dessuten har jeg ullprogram på vaskemaskina hvis jeg ikke gidder håndvask.. Jeg blir "elektrisk" av Fleece. Men det varmer kanskje noe bare jeg har ull innerst. Min erfaring. :)
Der er mange kvinder her på forumet:mrgreen: - er det svært at strikke sådan en Islandsk sweater?
Det er måske ikke den mest muskuløse beskaftigelse for en mand, men noget skal man få tiden til at gå med.
Mvh Adam
Det er nok ikke så vanskelig å strikke en genser, men det tar tid! Når du nå har en kontakt til Færøyene, så hør om de kan skaffe garn derfra. Jeg var der borte høsten 2003 (har en venninne der), og flere fra reisefølget på båten var på omvisning i bedrifter der de laget ulltøy. Kanskje er det noen som selger på nett der også?
Ellers kan du jo ta et google-søk på "Devold", så får du opp en del treff du kan studere. De har gode varer, kjent i Norge i flere generasjoner! Jeg var i fabrikkutsalget i sommer - der selger de f.eks. modeller som utgår for en billigere penge. For ellers er det dyre varer, men som sagt god kvalitet. Bare nok et tips!
Jeg er begyndt at lære at strikke. Det gå så langsomt. Min underbo siger at i det tempo bliver jeg færdig om 5 år. Hun er 84 år og gider ikke strikke mere, men hun er hurtig til det. Også utrolig frisk og cool, selvom hun ryger som skorsten.
Jeg har fået mit varme undertøj. Jeg var ude idag, det er koldt og det virker.
Det er blevet til HH trøje af blanding af merinould yderst og noget svedtransporterende kundstoff inderst og Haglöfs lange ski underbukser med "dobbelt front" og dobbelt på numsen.
Men nu er det mine fingere som fryser mest. Jeg bruger lederhændsker med for i.
Jeg ved ikke hvorfor, men de varmer slet ikke. På den anden side kan de jo ikke varme hvis kroppen ikke varmer. Leder er vindtæt og for skulle holde på varmen - det virker bare ikke.
Kan I anbefale noget?
Mvh Adam
5 ÅR!! Ja, da har du jo håndarbeide noen år! Men på den annen side: øvelse gjør mester! Så om du nylig har begynt å lære, så vil det nok gå litt fortere etter hvert!
Bra at du har funnet undertøy som varmer. Forøvrig trodde jeg dere nærmest hadde "sommertemperatur" nesten hele året i DK. Her i Norge har det vært opp til ca. 47 minusgrader noen steder - i de indre strøk. Heldigvis bor jeg ved en vestlandsfjord, så her har vi bare hatt 10-12 minus på det verste. Men det er da mer enn nok - jeg lengter til sommeren!
Det var merkelig at dine lærhansker ikke varmet. Men hva er de foret med? Jeg blir veldig varm på hendene med vanlige strikkevanter i ull. Eller har vi her i landet noe vi kaller "polvotter" - votter i nylon med tykt for inni. Det var alltid det barna brukte når de var ute og lekte i snøen, og ellers når de gikk til og fra skolen om vinteren. Finnes det i DK?