Sv: Språklige forskjeller og kuriositeter
Forrige 3 indlæg flyttet fra tråden "Myxødema"
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Ceven
tyder meget på, at der er kuk i dine hormoner.
Hej Ceven :wink: På dagligdags norsk betyder "kuk" (vist nok) et mandligt lem. xx1
Er det ikke på svensk? Blev i hvert fald smidt ud af et svensk chatroom for mange år siden ved at skrive "kuk kuk kuk kuk falder-aaaaaa". (som er en linje fra en dansk sang hvor "kukkeren" er en fugl).
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
FruStration
Er det ikke på svensk? Blev i hvert fald smidt ud af et svensk chatroom for mange år siden ved at skrive "kuk kuk kuk kuk falder-aaaaaa". (som er en linje fra en dansk sang hvor "kukkeren" er en fugl).
Jeps, den kender vi. :mrgreen: Kig lige over på tråden Krig på humør mellem danskere og nordmenn, hvor "sangen" er omtalt. :mrgreen:
Hæhæ ... :D Så er det nok også forbeholdt danske bedsteforældre at have kuk-ur på væggene.
Færøsk er også et dejligt sprog. Her optræder bl.a. homofilurer. De må have et morsomt homomiljø deroppe. :wink:
griner11 så forstår jeg bedre alt det røre! Ej, hvor jeg føler mig dum...
Sikke en debut her på forumet - og så kom jeg også til at kapre Bentececilies tråd oven i købet :oops: Synes ellers jeg havde læst reglerne - men de står jo selvfølgelig på norsk, så måske jeg kan undskylde mig med det?
Håber I ikke tror, jeg er helt håbløs nu dansk1
Hehehe... jeg hadde også litt problemer med "kuk i hormonene" når jeg leste det :lol:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Inemor
Hehehe... jeg hadde også litt problemer med "kuk i hormonene" når jeg leste det :lol:
:lol: Jeg må si at jeg har mer enn nok problemer med hormoner om jeg ikke skulle ha en kuk oppi dem ogsågriner11
Ceven...bare le (grin) det er ikke annet å gjøre...og det gjør jo vi...
Nei, Ceven! Du skal ikke føle deg dum. Det er nemlig jeg som bør gå litt i meg selv som lager et poeng ut av det slik at du føler deg dum.. Men jeg lover, det var ingenting personlig over det.xx4
Men jeg innrømmer gjerne at i dag er virkelig dagen for dårlig humor for meg.. Jeg er mer fjollete enn vanlig dessverre.. Og har akkurat ledd godt av de kuk-urene danske besteforeldre har på veggene.:lol: Norske besteforeldre bør nemlig på ingen måte ha et kuk-ur på veggen. Det blir nemlig meget spesiellt her til lands; hvertfall ut i fra betydningen.:D
Og: Jeg hadde vel blitt meget skeptisk hadde noen fortalt meg at kukkeren fløy rundt uti skogen.. :p Her til lands heter denne fuglen gjøk forresten. Og vi synger om gjøken som galer ko-ko..:wink:
Så nå lover jeg at etter dette skal jeg ta meg sammen..:oops:
Du skal ikke undskylde, Jeanette Ws. :D
Jeg synes, der er uhyrlig morsomt, at første gang, jeg skriver noget herinde, så bruger jeg den talemåde - helt uskyldigt og intetanende. :lol:
Det gjorde mig faktisk i godt humør resten af dagen xx7
Den fugl, du taler om, kalder vi også for en gøg, men på dansk siger den: kuk kuk. :wink: Og grunden til jeg brugte språkvendingen var, at gøgen jo er kendt for at lægge sit æg i et fremmed fuglepars rede, skubbe deres æg ud og lade dem opforstre gøgeungen. Der går derfor "kuk" i reden og ikke pip pip, som der ellers skulle have været...
Kan godt se, at på norsk duer "kuk" og "hormoner" ikke i samme sætning :D
dansk1