Dette vet jeg intet om. Kan du redegjøre nærmere for dette?Sitat:
Opprinnelig skrevet av n`Finn
Printable View
Dette vet jeg intet om. Kan du redegjøre nærmere for dette?Sitat:
Opprinnelig skrevet av n`Finn
Jeg vet heller ingenting om maximal hjerteutvidelse. Har bare operert med begrepet max puls. Jeg er åpen og lydhør :idea: dette er interessant :!: Uansett så har jeg skjønt at jeg vil/skal prøve med rolige turer for å se om vekten går ned.
Jeg vet også Jon at når man trener tungt så bygger man muskler, og muskler veier jo mer en fett, så det kan jo være en forklaring. Men jeg har greidd å styre unna Grandiosa etc - heldigvis. Men noe usunt blir det jo iblant.
Skal uansett ha på pulsklokke og trene uten melkesyre en tid fremover nå for å se om jeg kan få presset litt mer oksygen inn i cellene!! Begynner å bli overbevist om at det er noe her :D håper iallefall. Så kanskje Levaxinen/hypothyreosen ikke har hele skylden for vektøkningen?
Kos deg på turene dine :-)Sitat:
Opprinnelig skrevet av Yvette
Kjører man på høy intensitet, kreves mye restitusjon. Iallefall slike som meg har mer slankende effekt av mange turer på lav intensitet enn få turer på høy intensitet. Kanhende er dette innbildning, men det er iallefall den erfaring jeg tror jeg har :-/
Hjertet pumper jo en veske som er ganske treg. Den har en viss viskositet og dette fører til at det tar tid å fylle hjertet med blod.
Når hjertet fylles med blod blir det stort og muskelen i hjerteveggen strekkes.
Det er ikke slik mange later til å tro - at det er hjertet som "suger" for å fylle seg opp - det er venetrykket som fyller opp hjertet, og dette tar litt tid fordi blodet er tyktflytende. Derfor fylles ikke hjertet helt opp når pulsen er høy ! Hjertet kan som andre muskler bare trekke seg sammen.
Det er ved 125-135 slag at hjertet tar de største slurkene. Dette er en nesten absolutt grense for alle og brukes effektivt i all trening.
Alle vet at muskler bør strekkes etter trening. Hjertet er også en muskel, så en nedjogg på 5-10 minutter ved 130 i puls etter hardtrening med høy puls er det svært nyttig. "muskelen" er da slapp og utvider seg lettere enn ellers.
Langkjøring på denne frekvensen fører til at man øker hjertets evne til å pumpe mer blod pr. tidsenhet samtidig som man øker diameteren på capillærårene. Det er også ved denne frekvensen at fettforbrenningen er størst. Denne treningstypen "lærer" kroppen å omdanne fett til "muskebrennstoff".
En utrent person "møter veggen" når carbolageret er brukt opp og kroppen må begynne å omdanne fett. Når har ikke har trent på dette, så tar det for lang tid å få tak i brennstoff til muskulaturen. Derfor orker man ikke så høy anstrengelese og det blir tungt.
Styrketrening bevirker at selve hjerteveggen blir tykkere og kraftigere, men volumet inne i hjertet blir mindre ! Styrketrening fører til høyere hvilefrekvens. Dette bør en vurdere når man trener. Hva ønsker man med sin trening ?
Her var det mye interessant kunnskap å absorbere! :D
Det meste dere sier her stemmer jo med anbefalingene jeg har sett bl.a. på Mary Shomons sider, om å trene med lavere intensitet. Men først når jeg leser det dere skriver her begynner jeg å forstå hvorfor - og ikke minst hvordan. Takk for nyttige innspill og forklaringer, alle tre! :D
P.S. Tror jamen jeg skal investere i en pulsklokke - noen som kan tipse meg om en billig og bra en? :wink:
Polar synes å være markedslederen. Men det er ikke nødvendigvis ensbetydende med å være den beste. Det eneste som er rimelig sikkert, er at Polar-klokker koster mest...Sitat:
Opprinnelig skrevet av kris
Selv har jeg en Polar M32. Betalte 1200 - 1500 kroner. Husker ikke riktig. Har teflon-hjerne...
Hvis du inderlig tror at du vil kjøre seriøs trening, kan kanskje pulsklokker i prisklassen 3000 pluss/minus være din greie. I motsatt fall ser jeg ingen grunn til at du skall kjøpe dyrere greier enn klokkene i den rimeligere enden av skalaen. Jeg har en slik, og er tilfreds.
P.S. Må bare korrigere deg pittelitt, n'Finn. :oops:
Det er ikke binyrebarken og cortisol som er involvert i 'fight-or-flight'-responsen (i betydningen øyeblikkelig reaksjon på fare), men adrenalin/noradrenalin som utskilles direkte fra kjernen i binyrene som en respons på aktivering av det sympatiske nervesystem. Cortisolutskillelsen styres av et signalstoff fra hypofysen (ACTH), og er en respons på mer langvarige belastninger, mer enn noen minutter.
Det er heller ikke riktig at adrenalin regulerer hjertets puls. Det er et samspill mellom det sympatiske og parasympatiske nervesystem som regulerer pulsen. Nærmere bestemt; det er aktivering av det sympatiske nervesystem som får pulsen til å øke (og vice versa).
Hehe... Nei, så veldig seriøs tror jeg aldri den treningen blir. :lol:Sitat:
Opprinnelig skrevet av Jon
Men jeg synes nå 1500 kroner var hårreisende dyrt også, jeg... Det må da finnes billigere varianter, vel?
*legger av gårde på nettjakt...* :wink:
1500 kroner er mange penger. Faktisk hele 1500 stykker av arten penger ;-)Sitat:
Opprinnelig skrevet av kris
XXL-kjeden pusher Sigma-pulsklokker. De er vesentlig billigere enn Polar-klokker. Og jeg er på ingen måte overbevist om at det er saklig grunn til prisforskjellen.
Finn en klokke som måler pulsen. Du trenger neppe 3000-kronersklokkene som måler høyde over havet, tråkkfrekvens og denslags.
Jeg tror du får mye klokke for pengene på XXL, eller andre steder der du får klokker fra andre produsenter enn Polar. 1200 kroner bør gi deg en klokke tilpasset dine ønsker. Og vel så det.
Hei :)
En eller annen skrev noe om at "alle vet at muskler må strekkes etter trening". Dette er da ikke noe som er dokumentert/bevist. :wink:
Maja 8)