Tja, kanskje det hadde vært en idé, Nora. Men egentlig er vel ikke min historie så helt graverende eller spesiell, det er nok mange som har opplevd verre møter med legestanden, ja. Men selv om jeg har både hørt og lest om slikt både her og andre steder, (f.eks i boka til Hegge), så er det likevel en ny og vond opplevelse når man kommer utfor det selv... Var nok en smule opprørt da jeg skrev innlegget over...
Forøvrig venter jeg nå i en slags dempet spenning på hva slags effekt det vil få at jeg i en drøy uke har økt Levaxin-dosen fra 125 til 150 mikrogr daglig. Det å øke ble nemlig konklusjonen på siste legetime, for verdiene mine hadde gått ørlite ned i.f.t prøvene fra 15.aug:
Prøveresultat 9.09.05:
TSH: 0,2 (økt fra 0,11) ref: 0,5-4,5
FT4: 15 (ned fra 17,6) ref: 9-22
FT3: 4 (ned fra 4,4) ref: 2,8-7,1
Synes det ser ut som at jeg burde få både FT4 og FT3 høyere opp, jeg? Symtomenes insistering tatt i betraktning, (se første innlegg.)
Legen min sa faktisk at flere av hennes pasienter trivdes best med en FT4 høyt i referanseområdet, kanskje helt opp på 21. Se det, Nora! :D
Da jeg hadde referert historien fra Ullevål, og ellers gitt uttrykk for at bedringskurven har flatet ut og alt er ved det samme og jeg begynner å bli mektig lei og dessuten bekymret for økonomien, så spurte hun meg hva vi nå skal gjøre videre.
Det likte, jeg! At hun sa vi! Legen min og jeg samarbeider! Samtidig er hun klar og tydelig, bestemt uten å være autoritær, lyttende og forståelsesfull. Der er jeg sannelig heldig! Bytt til lege alle dere som ikke har det sånn!!!
Jeg svarte at jeg vil øke Levaxin eller forsøke Liothyronin. Hun holder fortsatt igjen på det siste, søker meg inn på Aker for å få en "second opinion" og vil at de evnt skal vurdere det. Og i stedet for å bare bestemme hva økningen av Levaxin skal være, så spør hun meg hvor mye høyrer jeg tror at jeg kan tåle! Slik bør det kunne være!
Så får vi se da. Har ikke merket noen bedring etter økningen. Det eneste er at jeg ikke får sove igjen på lenge hvis jeg våkner midt på natten. Dessuten har forresten muskelspenningene i ryggen min blitt verre, men det kan like gjerne være mensen som er på vei, blir alltid verre da...
Nei, nå må jeg ut i det fine høstværet! Må få rørt litt på denne stive kroppen...
Hilma