-
Stina: Type 1 diabetes er ganske sjelden etter 25-30 årsalder. De fleste får det i barnealder - noen i tenårene.
Har ikke helt fått med meg alderen din (men du er vel i din beste :) )
Vill tørste og vekttap er vel de mest fremtredende symptomer på type 1, så hvis du ikke har dette - så kan du nok utelukke den varianten...
Håper ellers du finner ut av prøvesvarene dine :)
-
Og Vonde føtter og dårlig syn.......
-
Takk, Nosy ;)
Jeg tror at min to-og-en-halv-menning fikk type 1 i voksen alder, over den alder du sier. Kanskje også andre i slekta, men jeg er ikke helt sikker... Jeg er 43.
Jeg har tørstet sinnsykt fra jeg var liten....
Har også vonde føtter m/bl.a. kramper under føttene og dårlig syn.
Vekttap er det verre med... Trodde man la på seg med diabetes jeg? Det er kanskje bare ved insulinresistens? (= type 2?)
-
Snakket med legen på tlf i dag.
Han synes ikke jeg skulle øke mer på Armour, for nå var jo FT4 innenfor ref. og TSH var så lav. Sa jeg måtte øke, for jeg er så dårlig, jeg kommer jo til å bli pleiepasient hvis dette fortsetter. Har nå dratt ut ei tann også i tilfelle den skulle være rota til alt ondt. Ja, han kunne jo ikke bestemme hva jeg gjorde i nattens mulm og mørke. Æhem, Armouren tar jeg nå på "morgenen" da, ikke om natta..
Fortalte også at jeg har ringt og ringt til Aker i dag for å se om jeg kan komme til dem på fritt sykehusvalg siden jeg har en henvisning inne til endokrinolog. Ringte dem også i dag ja, først. 8-9 måneders ventetid. På tlf for fritt sykehusvalg sa de at det var 3 måneders ventetid på Aker. Men det hjelper ikke hvis jeg ikke kan komme gjennom på tlf, eller hvis jeg ikke kan klare reisen.
Så sa han at blodsukkeret var OK det hvis jeg hadde spist først, og det tror jeg at jeg hadde - var vel bare medisinfastende. Hadde man spist, var det ikke noe farlig før det kom opp i 7-8.
Ã…ja, TRAS'en min var kommet ned på 1. Ref var visst <1,5. Betyr dette at kjertelen min nå endelig er avgått med døden? Har jo fremdeles en god del Anti-TPO. Han sa at det også kunne være fordi jeg var godt medisinert. Men det var jeg da siste gang også? Han kunne visst slå det opp, men jeg vet ikke om det kommer noe mer ut av det...
-
TRAS pleier å gå opp og ned. Kommer an på om noe trigger den. Har neppe noe med kjertel å gjøre og har heller med trigging å gjøre. Kjente triggere er :
TSH
jod
gluten
stress
for mye karbohydrater
soya
aspartam
MSG
og ting man er allergisk mot
osv.
-
OK, trodde bare jeg hadde lest (her inne?) at hvis TRAS ble lav (null?), så kunne det indikerer at det ikke var mer liv i kjertelen.
De triggerne, de gjelder vel for Anti-TPO også de?