Sv: Hva med mediafokusering på problemet pasient/lege (endokrinolog) ?
Hei alle sammen :-)
Stina, du har så mange gode ideer! Det med pasienthistorier er brilliant. Og da tenker jeg også på de som er helt ferske i det å lete etter informasjon om sykdommen. Det er jo en lettelse å se at man ikke er helt på jordet. Pasienthistorier lærer oss pasienter masse om hva som er vanlig/skjelden osv.
Jeg selv ble anbefalt boken Hypotyreosen og meg. En bra bok og er jo en pasienthistorie. Den var langt i fra min sykehistorie, men allikevel var det mye kunnskap jeg kunne suge til meg. Og da tenker jeg på alt de vi og de som kommer etter oss kan lære av alle historiene. Uuendeliig myye :D
Takk, Anne Ma, snill du ;)
Ja, jeg har hørt at det finnes bøker om pasienthistorier, men akkurat nå så orker ikke jeg å sette igang med å lese ei hel bok.
Hvis vi lager våre egne pasienthistorier, så vil jeg tro at vi vil få noen lange historier og noen korte. Samt at vi er mange mennesker med ulike symptomer, prøvesvar, blir møtt med ulike holdninger m.m. Altså blir dette et mye bredere bilde enn kun ei enkel bok med en enkelt persons historie. Det vart det eg tenkte litt på....
Og ja, så noe viktig: Når vi skal utlevere skriv til legene (evt. advokat(er), media ++) - både det vel formulerte og dokumenterte, samt lefsa med pasienthistorier, så vil de selv kunne se at det ikke bare er et enkelt menneske hist og her som er blitt møtt med "mye rart". Nei, vi er jammen en hel flokk.
stina21 - bra du er med! Men jeg vet jo ikke om vi starter opp en egen forening (jeg kunne godt ha litt lyst til det, men orker vi og kan vi?) Så uten forening vet jeg ikke hvordan vi kan få tak i evt sponsorer. Men det er jo bra det er mange i forumet, så kanskje det dukker opp noen ideer etterhvert. Rom ble jo ikke bygget på en dag...
Ellers har jeg tenkt siden i går: Vi kan foreløpig publisere våre historier på et gratis, reklamebasert domene. Og jeg synes at vi foreløpig skal være anonyme. Vi kan skrive nick og det vi måtte ønske, men kanskje vente med med å gå ut med fullt navn. Dette i tilfelle noen ombestemmer seg underveis. Men på denne måten kan vi begynne med en gang, og så kan vi gjøre endringer og "føle oss litt fram" til vi synes det blir litt greit. Og vi må også hele tiden ha mulighet til å korrigere våre historier, synes jeg.
Men hva synes dere?
Husk at legetidsskriftet også tar inn pasienthistorier.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av nora
Husk at legetidsskriftet også tar inn pasienthistorier.
Helt riktig nora... MEN, de vil sitte å sortere og plukke ut noen få.
Jeg syns ideen med å samle pasienthistorier er flott, og alle her må huske på at INGENTING blir offentliggjordt uten samtykke.
Ellers kan jeg si jeg er megaspent på om vi får napp av media.
Håper det for nå er det så maaaaaaaaange som sitter og sliter i dette landet at man engang for alle burde få snøballen i gang.
Jeg står på, akter ikke å gi meg denne gangen.
Klæm fra Lajla :D
All ære til de som vil gjøre noe for saken!
- Mange gode ideer:
- starte ny forening
- lage hjemmeside med pasienthistorier
- spre informasjon om sykdommen
Vi har en forening som vi kan påvirke, hvis vi vil og hvis vi orker.
Det er mange kilder på nettet med pasienthistorier, bl.a. hjemmesidene til noen som er aktive i dette forumet: Sonja, Nora, Kristin, m.fl.
Personlig synes jeg det er viktigst å arbeide for at riksdekkende media setter fokus på den mangelfulle behandlingen av pasienter med hypothyreose.
Lajla skrev at brev er sendt til NRK og TV2,- kjempeflott! Flere kan sende brev, e-post, skrive artikler, o.l. Alle monner drar! :D
Ja det va det.. trur vi starte me å ta et skritt av gangen.
det med å skrive våres historie hadde ikke vært så dummt.
Det e jo en bynnelse.
Vet om flere som skal melde seg inn hær for å hive sæ me å dra lasset.
Har også løsst til å være me å starte opp ei ega forening.. all æra til den nåværende foreninga men æ syns ikke dem gjør nok.. sikkert flere som e ueni,men syns dem kunne ha gjort mer.. bare det å vise sæ litt mere,vise at dem finns. Ikke alle som har tilgang på internett for å søke,å legan vet jo ingating om dem så..
kunne gjærne tænkt mæ å starta opp ei forening dær vi virkeli fikk visst oss fræm,visst at vi jobba før oss som slit å før andre som kansje ikke vet så mye.
Gjærne få ut litt flere hæfta, brosjyra ja vise at det finns flere..
Kan godt hende æ e på bær tur men sånn føle nu æ d,å vet at d e mange som føle d å..
Sitat:
Opprinnelig skrevet av Joni
All ære til de som vil gjøre noe for saken!
Mange gode ideer:
- starte ny forening
- lage hjemmeside med pasienthistorier
- spre informasjon om sykdommen
Vi har en forening som vi kan påvirke, hvis vi vil og hvis vi orker.
Det er mange kilder på nettet med pasienthistorier, bl.a. hjemmesidene til noen som er aktive i dette forumet: Sonja, Nora, Kristin, m.fl.
Personlig synes jeg det er viktigst å arbeide for at riksdekkende media setter fokus på den mangelfulle behandlingen av pasienter med hypothyreose.
Lajla skrev at brev er sendt til NRK og TV2,- kjempeflott! Flere kan sende brev, e-post, skrive artikler, o.l. Alle monner drar! :D
Takk Joni, sant det...alle monner drar.
Jo flere henvendelser de får jo bedre.
Mail er sendt til GMN tv2, Dokument 2, Puls/NRK, så stå på, la oss "kvele" dem med henvedelser.
Mange bekker...... ja dere vet.
Stoooooooor klem fra Lajla
Lajla
Sitat:
Jeg står på, akter ikke å gi meg denne gangen.
Fantastisk :!: Kjempe :!:
Sitat:
Takk Joni, sant det...alle monner drar.
Jo flere henvendelser de får jo bedre.
Mail er sendt til GMN tv2, Dokument 2, Puls/NRK, så stå på, la oss "kvele" dem med henvedelser.
Mange bekker...... ja dere vet.
Men hva da med oss som ikke orker å stå fram på TV o.l.? Nytter det at vi maser på for å få noe mediadekning hvis vi ikke selv er villige til å stå fram?
(Kanskje vi kan sitte i mørke i en stol med ryggen til og sånn fææææææææææl stemme som jeg har sett de har gjort på noen skumle programmer? :shock: )
:lol: :lol: :lol:
Stina du Stina :)
Jeg blir med på den med ryggen til greia :lol: :lol:
Du kunne jo hørt med lokallaget til NTF der oppe om de har noe syn på hvordan man blir behandlet av endokrinologene der oppe.
kanskje det er noe på gang, kanskje ikke, jeg vet ikke.