Det er nogle år siden nu, og selv om Stemlandklinikken i mellemtiden har fået en ny hjemmeside, fluor er nævnt kun en gang - lige som før - i forbindelse med tandblegning. Altså som en forklaring på de tilfælde, hvor tandblegningen ikke kan udføres optimalt, hvis patienten f.eks. bor et sted, hvor vandværksvand indeholder mere fluor end andre steder.
I mellemtiden (siden sidst) har jeg undersøgt markedet for dentale materialer og konstaterede, at selv om det fortsat er svært at finde dentale materialer uden 'indbygget' udsivning af fluor, er der dog etableret mange flere 'fluor-frie' klinikker ude i verden, hvor tandlægebranchen betragter sig selv mere som udbydere af services, som patienterne køber, og derfor har patienterne 'ret' til at tilvælge eller fravælge bestemte løsninger, som f.eks. ønsker om en fluor-fri behandling. Derfor er der også opstået endnu ganske lille, dog i sammenligning med før, større marked for fluorfrie 'restorative' dentale materialer.
Hos os, derimod, og i de lande hvor et skattebetalt offentligt sundhedsvæsen eksisterer, hvilket tandlægebranchen er tættere knyttet til og tegner aftaler med det offentlige om diverse tilskud... HAR VI IKKE RETTEN TIL AT TIL- ELLER FRAVÆLGE EN BEHANDLING! Tandlægerne alene bestemmer, hvad vi skal have i mundene, og det eneste vi har ret til er at BETALE.
Når jeg tænker på Stemlandklinikken, og dens gode rygte, ikke mindst dette forum bidrager til... ville jeg ønske, at ejeren udviste konduite og respekt for patienterne, ved at anbringe informationer om dentale materialer, klinikken anvender - på hjemmesiden, hvor alle kunne læse dem. Det er nemlig noget, som kendetegner mange tandlægeklinikker i det store udland (i lande UDEN offentligt sundhedsvæsen), hvor det er ikke til at tage fejl af - om den pågældende klinik skider på, eller respekterer sine patienter.
Jeg har et rigtigt godt eksempel, på ingen måde enestående, selv om der endnu ikke er så mange af dem -
Lundstrom Family Restorative Dentistry i Fargo, North Dakota, USA.
https://www.stofskifteforum.dk/wordp...n-Fargo-ND.png
Se, hvad er det første, man kan læse når man klikker på
Dental Materials under 'Amalgam removal':
Lundstrom Family Dentistry Materials - BPA & Fluoride Free Dental Aids in Fargo, ND
Ikke nok med det, men scroller man ned ad siden, når man først ned til
'Statements from Manufacturers regarding BPA', hvor man selv kan klikke på hver leverandør og får en PDF med leverandørens erklæring om fraværet af BPA i produkterne, leveret til klinikken.
Scroller man videre ned, når man ned til
'Statements from Manufacturers regarding Fluoride', ligeledes forsynet med leverandørernes oplysninger om indholdet af fluor i de produkter, klinikken anvender. Specielt glad blev jeg, der jeg læste, hvad Voco (en megastor tysk producent af dentale materialer) skrev om produktlinien 'Amira Fusion':
"Fluorides aren't used in Admira Fusion. Neither as a single ingredient nor "hidden" in the glass filler particle." Dr. Matthias Mehring, Knowledge Communication Manager.
I sammenligning med for 2-3 år siden, da jeg næsten ikke kunne finde dentale materialer uden fluor, er det i dag noget lettere. Selv om det fortsat ikke er så nemt, findes dog fluorfrie kvalitetsmaterialer - hvis tandlæger efterspørger dem. Det er således tandlæger, der først og fremmest er ansvarlige for, at sortimentet af fluorfrie dentale materialer ikke er større, end tilfældet er.
Mon det igen tager 150 år, lige som det skete med kviksølvamalgam, at tandlægebranchen ser lyset og erkender, at den nok en gang forgifter hele befolkninger, nu med fluor? Mon vi, til den tid endnu har hjerner nok tilbage i hoveder, til kunne drage nytte af det? Taget i betragtning, at fluor i tandplejen og behandlingerne er ENORMT meget mere udbredt, end kviksølvamalgam nogensinde var... tillader jeg mig at tvivle. :sad:
Medmindre indtaget af jod stiger til i omegnen af 1000 mcg/dag, idet jod er det eneste som kan blokere for fluors skadelige virkning på levende organismer. Tør man håbe det? I don't know. :sad: