Jeg kan kun sige: stakkels, stakkels norske gravide med hypothyreose! :sad:
I de fleste civiliserede lande findes der nationalle retningslinjer for svangerskabskontrol af gravide med thyreoideasygdom. Men ikke i Norge! :sad: Jo, der findes Retningslinjer for tilsyn med f.eks. gravide med diabetes, men så er også det norske Diabetesforbundet stærk og foretagsom. Når der ikke arbejdes intenst på at sikre vordende mødre med hypothyreose og deres børn, som gerne skulle slippe for selv at leve med hormonskader senere i livet, da må jeg bare sige lige ud, at hvis dette ikke er formålet - kan jeg slet ikke se formålet med det norske thyreoideaforbund. :sad:
Kære Cita tro2 Selv om det gælder for Danmark, vil du måske alligevel finde god info og lidt hjælp til at blive mindre usikker, ved at læse de danske Retningslinjer for gravide med thyreoideasygdom. Du finder Retningslinjerne (Thyroidea-sygdomme, graviditet og fødsel) her, hvor Knokkel har bidraget med en oversættelse af retningslinjer for behandling af hypothyroide i svangerskabet, i Schweiz. Håber det hjælper lidt på usikkerheden. hjerte1
Iflg. de danske Retningslinjer: "Gravide med såvel nydiagnosticeret som kendt hypothyreose bør straks behandles som nedenfor anbefalet og om muligt henvises til endokrinolog, så snart graviditeten er bekræftet. Hvis endokrinolog ikke er til rådighed, tilbydes den gravide kontrol hos obstetriker med speciel interesse og erfaring i behandling og kontrol af gravide med thyroidea-lidelser, gerne i samarbejde med den gravides praktiserende læge."