Hei igjen
Apropos den meldinga.. jeg må korrigere meg selv - mtp å vente med mat etter inntak av tablett(er) sublingualt:
MEN - hvis man svelger tablettene rett ned - DA må man vente i 20 min før man spiser.
Printable View
God kveld :)
Nå er jeg på 3 dagen med Armour.
Jeg har valgt å ta den 2 ganger pr dag og fordelt den på 30 + 15 mg.
Har ingen virkninger som merkes positivt el negativt enda.
Er fordelingen grei synes dere?
Skal jeg gå opp 15 mg neste uke?
Aina
Hehe - jeg hadde Armourboksen min på hylla over datane lenge før jeg turte - så du er ikke helt aleine...
Men gratulerer, det kan være første dagen i resten av livet dette. Det ble iallfall det for meg.
Jeg mener begynnerdosen bør jo tilpasses de blodprøvesvara en har på fT4.
En som har slitt med svært lave blodverdier lenge (fT4) kan starte mye høyere enn en som merker symptomer selv på fT4=15.
Når skal man øke ?
Er det heller ikke noe letvint facitsvar på.....
Hvis man kjenner igjen sine symptomer på at det er for lavt, kan man jo vente da - til man får slike symptomer.
Tyroide hormoner har den fordelen fremfor Levaxin at de inneholder T3, som virker med en gang. En økning kjenner man derfor resultatet av mye fortere når man bruker tyroid.
Men man kommer jo litt på etterskudd noen dager da.
Og man faller tilbake til gamle symptomer en rekke ganger før dosen er oppe.
ERFA (en annen tyroidfabrikkant) anbefaler på sine nettsider å gå rett over på 2Grain (125mg) for de som har brukt Levaxin i normale dosestørrelser.
De anbefaler også som hovedregel å ta hele dosen om morgenen.
Altså i starten.
Hvis man så senere føler at en startdose av forskjellige grunner kan bli for høy, anbefaler de en hoved-dose om morgenen og en minre før kl.14.
Dette for å opprettholde den naturlige fT3 variasjon, høy om morgenen - lav om kvelden.
Men altså ikke initialt.
Armour har også en bratt kurve opp til sin dose, og sier der at den bør økes så fort som mulig.......
Det tas altså ikke mye hensyn til de som er ekstra følsomme der heller - en dose om morran der og.
Og det er slett ikke sikkert du er i den gruppa, og da vil du trjne på å øke raskt.
Hei Aina
Det er ikke så rart du ikke merker noe til den dosen, for den var liten. Når det gjelder økning, så øker jeg med 15 mg med 10-12 dagers mellomrom. Dette funker bra for meg.
Takk :) merker jeg blir stressa og alt er bare kaos i hue.
Tenker hele tida ; hva er galt, tenk om det ikke virker, skal det være slik resten av livet, binyrer?, noe annet som ikke er sjekket ut enda...?
Er konstant trøtt og sliten, deprimert, irritert, vanskelig å snakke, skvetter, ++++++++++.......
Tar første dose med armour kl 9, er jo så trøtt at jeg klarer ikke våkne, så sovner igjen...
Leste et sted at det viktigste var å ta det til nogenlunde samme tid?
Så da får jeg bare sovne igjen, bare jeg får tatt den til samme tid hver dag og håpe det ikke gjør noe... Så neste dose kl 14 ca.
Ser for meg flere utredninger fremover, ut med mer penger jeg egentlig ikke har, og ikke finne ut noe... Er så fortvila nå og ønsker egentlig at en meteoritt kunne lande akkurat over mitt hustak... Huff...
Snart 20 år har gått og jeg er sliiiiiten............
Klem fra meg
Føler med degkram1
Du burde fått sett på binyrefunksjonen din. Irritabilitet og skvettenhet er veldig typisk for slitne binyrer. Dosen du bruker skal iallefall ikke gjøre dette verre. Det vi går gjennom som stoffskiftepasienter er fremfor alt en tålmodighetsprøve når det gjelder behandling, dessverre...
Ja, Blondie :)
Skal til legen i morgen ang binyre test. De hadde ikke gjort detta før da, så mye att og fram! Men de er flinke og finner ut av ting, heldigvis for meg :)
Og jeg leste om Naturterapi, på Smestad før Oslo, virker som hun kan en del om dette.... Tenkte ringe henne i morgen.
Hvor mye armour startet du på da? Men du brukte jo noe annet før armour du?
Jeg ble satt på 90mg Erfa av legen (mener dette er omtrent det sammen som Armour, bare annen produsent). Klappet helt sammen på den dosen på dag en. Altfor lavt for meg. Skrudde opp til 135mg og lå på dette til jeg fikk binyrestøtte i form av HC. Har deretter økt med 15 mg hver 10-12 dager. Spyttprøver 4 ganger på et døgne er den beste metoden til å teste binyrer. Det sier også legeforeningen i denne artikkelen. Ta den med til legen din. Noen påstår hardnakket at blodprøver er og blir det beste, men denne artikkelen er mer nyansert, og dessuten skrevet av noen legene hører på.
Men kan vi bli friske/friskere av binyretretthet???
Er mye tiltak leser jeg, tilskudd som må taes, mat og andre ting som må unngåes.
Ja, Aina, vi kan bli friskere av binyeproblematikk! Jeg var kjempedårlig i fjor ved disse tider, nå er jeg et helt annet sted. Les på STTM der finnes det mange positive historier om tilfriskning! Men hvor lang tid det tar, det er individuelt. Det kan handle om forhistorien din, hvor lenge du har gått med binyrer som har slitt lenge. Lykke til med utredning kram1