Det er simpelt hen for langt ude!!!! Hvor er det godt at vi har det her forum. Uden det ville jeg ikke vide hvad jeg skulle gøre - TAK alle sammen hjerte1
Printable View
Det er simpelt hen for langt ude!!!! Hvor er det godt at vi har det her forum. Uden det ville jeg ikke vide hvad jeg skulle gøre - TAK alle sammen hjerte1
Jeg synes, at OBS- indslaget fra den danske patientforening tegner et meget urealistisk billede af, hvad det vil sige at have en stofskiftesygdom. Hvis den opfattelse spreder sig, er det jo klart, at man bliver opfattet både som hypokonder og et psykiatrisk tilfælde, når man hører til den (store) gruppe, der IKKE er åh så let at behandle. Jeg bliver simpelt hen så harm over sådan noget!
Lægerne på Herlev er dygtige :mrgreen: Jeg fik at vide at jeg ikke skulle finde lykken i stofskiftemedicinen og at selv om lægen ikke havde set mine blodprøver (jeg fortalte ham at de lå indenfor normalområdet men i den lave ende) mente han at der ikke var mere at gøre for mig - det måtte være noget psykisk der var galt :lol: En lille måned inden mit besøg på Herlev havde jeg været til psykriater som sagde at jeg hverken havde brug for antidepressiv eller terapi - han mente at det var stofskiftet :shock: Vi har virkelig et behandlingssysten vi kan være stolte af og helt trygge ved xx11
Kærlig hilsen
Cirkeline
fanx:
Faldt lige over hende her i dag .... Birte Nygaard forklarer her, hvor skrækkeligt det er med naturligt stofskiftehormon. http://www.thyreoidea.dk/artikler/me...deahormon.html
desp1
Hun forholder sig jo ikke en gang til dem, der ikke tåler syntetisk stofskiftehormon i det hele taget. Men måske findes der ikke allergi over for tablethjælpestoffer og/eller syntetisk medicin i hendes verden. Hvor er det godt, at der er forskel på læger!!
Birte Nygaard skriver bl.a.:
BN: Det gælder dog at forholdet mellem den producerede mængden T4 og T3 er forskellig i en skjoldbruskkirtel på mennesker og grise, således at grisepræparaterne indeholder unaturligt meget T3 sammenlignet med den mængde T3 som dannes hos mennesker.
Hvis man kan sige, at 0,9 af ratioen i grisepræparaterne (som hun kalder Thyroid) er "unaturligt meget" mere end det T3 og T4 som produceres af menneskelig skjoldbruskkirtel, er det sandt. Ellers er det løgn.
BN: Man kan fremstille hormonerne T4 og T3 syntetisk på et laboratorium – disse syntetiske fremstillede hormoner er identiske med de hormoner der findes i mennesket –
den eneste forskel er at de syntetiske er fremstillet i et laboratorium og ikke i et menneskes skjoldbruskkirtel.
Det er løgn.
BN: de aktive hormoner i begge præparater er biokemisk ens og der anvendes samme type binde-stoffer er der ikke holdepunkter for at mennesket tager bedre mod stofskiftehormon fra dyr end det syntetisk fremstillede.
Det er løgn.
BN: De Europæiske guidelines anbefaler dog IKKE at anvende dyrepræparaterne – se argumentation nedenfor, men anbefaler i stedet at man kombinerer T4 og T3 præparater således at man får en sammensætning som er naturlig for mennesker. Vi håber på sigt at der kommer kombinationstabletter som svarer til det der er naturligt for mennesker.
Denne type "kombinationstabletter" findes allerede. Novothyral og Thyrolar. Fremstillet af Forest Laboratories, Inc indeholder T4 og T3 i en ratio der svarer til lidt under... grisens. Hvorfor mon det, hvis det er så "unaturligt meget T3 sammenlignet med den mængde T3 som dannes hos mennesker" ? Det burde være en smal sag for en producent som Forest Laboratories, Inc. der fremstiller også syntetisk T4 Levothroid - at ramme den rette iflg. Nygaard T4/T3 ratio i Thyrolar. Hvorfor er ratioen så som hos grisen?
BN: Der foreligger ingen videnskabelige undersøgelser, der viser at der er en gevinst ved at anvende dyrehormon præparater frem for de traditionelle thyreoideahormonpræparater.
Det er løgn.
BN: Disse tabletter svarer til de udenlandske tabletter af typen Armour. Glostrup apotek får ekstrakt fra Holland som er tjekket for bakterier - bla Salmonella og laver produktion ca. 2 gange årligt.
Tjekker Birte Nygaard mon sit frikadelle-kød for Salmonella? Det behøver hun ikke. Danske grise er Salmonella-frie og det samme er deres skjoldbruskirtler.Tror hun at fremstilling af thyroid-pulver foregår på et hjemmeslagteri med slagterens kone ved kødhakkeren? I sammenligning med krav til hygiejne der omgærder fremstilling af thyroid-pulver - halter Nygaards eget hospital i Herlev langt bagefter, med sin tvivlsomme rangering som et af de ti mest beskidte hospitaler i hele Danmark. Det burde bekymre Nygaard mere end den ikke-eksisterende Salmonella i thyroid-pulver, som forresten kommer fra Danmark. Holland får sit thyroid-pulver fra... Danmark, der vist nok er verdens tredje største eksportør af... thyroid-pulver til fremstilling af lægemidler. Heldige hollændere... de får deres "svinethyroxin" på recept automatisk med statstilskud. Altså en hollandsk form for "blå-resept-til-alle", bare de har en almindelig recept på Thyroideum.
BN: Vedr. T4 præparater, er dette et såkaldt ”gammelt” præparat og der er ikke patenter eller lign. som har betydning for prisen på præparaterne, som i øvrigt hører til i den billige del af medicin sortimentet.
Dette syntetiske "gammelt" T4-præparat har ikke været godkendt helt frem til fornyligt. Indtil fornyligt har de syntetiske T4-produkter været i handlen ene og alene pga. "grandfathering" med Armour Thyroid. Det betyder, at da syntetisk T4 blev opfundet tilbage i første halvdel af 1900-erne, blev det godkendt til salg med henvisning til at være "det samme som Armour Thyroid". Armour Thyroid var så anerkendt og berømt for at fungere og virke, at alene dette gjorde at syntetisk T4-produkt (Synthroid) har fået lov til at blive solgt uden yderligere godkendelser end sammenligning med Armour. Først i 2005-6 var det vist, at syntetisk T4 blev godkendt med forbehold, og dette forbehold fortsat gælder pga.... svigtende stabilitet af virkestoffet. I hele Thyroids historie, har man tilbagekaldt en batch to gange. den ene gang var vist nok pga. forkert labelling forkerte etiketter, og den anden gang skete det i forbindelse med formelændring. Til sammenligning - tilbagekaldes flere syntetisk T4-brands fra forskellige producenter - hvert eneste år.
BN: Der er således overordnet ikke nogen forskel på firmaer som laver syntetisk fremstillet stofskiftehormon og dem der laver tabletter af dyre-stofskiftehormon. Der er ingen danske læger som har kommerciel interesse i at anvende den ene type præparater frem for den anden.
Det er løgn. Enhver læge der ejer aktier i, eller er ansat som "konsulent" i en medicinal virksomhed, der også fremstiller syntetisk T4, har selvfølgelig kommerciel interesse i at anvende syntetisk T4 frem for grisethyroxin. Der bør være grænser for arrogance (ringeagt for dem man henvender sig til), selv for en overlæge.
BN: Det er således ikke acceptabelt med et serum TSH på 0 – medmindre det er som led i behandling for tidligere kræft i skjoldbruskkirtlen. Fra lægelig side vil jeg bestemt fraråde dette i det man herved risikere en uhensigtsmæssig overdosering og man udløse hjerteproblemer som, også selv om man stopper med behandlingen, kan være persisterende (hjertebanken nævnes da også på disse sider som en bivirkning). Derudover ses en generelt overbelastning af kroppen som specielt rammer hukommelsen og kan give knogleskørhed.
Det er i hvert fald løgn. Jeg er 61 år gammel, med TSH på 0,02 og min hukommelse bliver bedre og bedre igen, siden jeg smed Eltroxin ud i 2006 og er gået over til Thyroid. I september sidste år snublede jeg over en strit-sten i fortorvet og faldt som en sæk kartofler. Det har kostet mig et trykket ribben og en undersøgelse. Lægedamen gloede vantro på mig og sagde "du har sørme knogletæthed som en 18-årig. Jeg er tyve år yngre, men din er bedre end min. Hvordan kan det være?" Jeg kan kun sige, at efter tilsvarende fald for tyve år siden, ville jeg komme hjem igen, i en spand.
BN: Alle præparater som indeholder stofskiftehormon såvel Eltroxin, Euthyrox, T3 præparater og dyre-hormon præparater kan hvis de tages i overdosering sidestilles med doping
Det ved jeg ikke... Jeg føler mig i hvert fald ikke dopet. Men jeg er heller ikke bodybuilder. Langt fra. Men altså... Nygaard må være pænt desperat efter mod-argumenter, siden ordet "doping" tages i brug i denne diskussion.
BN: Overdosering med stofskifte hormon kan anvendes til kunstigt at opnå et hurtigt vægttab (f.eks op til en bodybuilder konkurrence). Imidlertid er der ikke tale om blivende vægttab, idet de tabte kg komme på igen (og ofte mere til) når stofskiftet normaliseres.
Gid det var så vel. Mit TSH er 0,02 så må jeg jo være overdoseret iflg. Nygaard. Hvor er vægttabet så henne? Mig bekendt (mis)bruger bodybuildere "kun" syntetisk T4 og T3.
BN: ”Naturligt thyroidea hormon” er udtræk fra grise og er naturligt for grise og ikke for mennesker.
Det er løgn.
BN: der er udkommet Europæiske behandlings vejledning i juni måned i år.
2012 ETA Guidelines: The Use of L-T4 + L-T3 in the Treatment of Hypothyroidism. Wiersinga, W.M.; Duntas, L.; Fadeyev, V.; Nygaard, B.; Vanderpump, M.P.J. Eur Thyroid J 2012;1:55-71
Den har vi kommenteret i tråden Omregning af Levaxin (Eltroxin) til Thyroid.
Konklussion: Birte Nygaard er en Medicinsk Fundamentalist.
Medical fundamentalism. Variation in interpretation of the medical literature shares many of the features of variations in interpretation of religious texts. Proponents of evidence based medicine emphasise important principles of a balanced view. This emphasises the limitations of evidence based medicine, the need for judgment in applying it to individual patients, and the validity of evidence other than randomised controlled trials. A liberal approach goes beyond this. It sees the literature as a guide, establishing principles that need to be applied to specific situations.
Fundamentalists, however, take a strict and literal view of the literature. They give little allowance for individualisation, show little scepticism about the limitations of the literature, and tend to undervalue non-randomised evidence. The fundamentalist approach sees the literature as law, a series of “sacred texts” that are treated with great respect and are to be applied literally. Any deviation from the text is seen as heresy. Just like religious fundamentalists, medical fundamentalists tend to be self righteous and denigrate other interpretations.
Kilde: Analogies between reading of medical and religious texts.
Noen burde saksøke henne!!!
På Serono Symposia International Foundation (SSIF) hjemmeside har Birte Nygaard afsluttet sin præsentation af disse Guidelines således (understregninger er Nygaards egne):
My personal conclusions...
• We must assist our patients - to get the correct diagnosis.
• We must assist our patients - to not get lost on the Internet.
• A minor group of patients have a possible benefit from combination therapy.
• The majority of patients should still be treatedwith L -T4 monotherapy.
Ja, ja... undtagen når TSH er under 10.Sitat:
• We must assist our patients - to get the correct diagnosis.
Det bliver fandeme svært... Intet andet menneskelig organ har fostret så meget oplysning fra både fag- og lægmænd, som skjodbruskkirtel/thyroid.Sitat:
• We must assist our patients - to not get lost on the Internet.
Har nogen måske hørt om f.eks. "kampen om lungerne" eller "Bevægelse til fremme af korrekt diagnose og behandling af bugspytskirtel" ? Hvorimod blot et klik på hypothyreose-relaterede søgeord tilvejebringer millioner af hits fra alskens kilder.
Har nogen måske hørt om en bevægelse under navnet: Stop The Stomach-Madness! eller kender tilbogen Your Kidney and How to Keep it Healthy: The Great Kidney Scandal and How to Survive it ? Eller The Ovary Paradox: How to Get the Best Care for Ovarian Diseases ?
Nå, ikke? Hvad med at indse, at der er intet (INTET!) andet organ i det menneskelige legeme, der er så omfattende skrevet om i både det medicinske og det ikke-medicinske litteratur, som skjoldbruskkirtel!
Der må være en grund til den overvældende respons på hypothyreose-relaterede spørgsmål, ligeledes med at der OGSÅ må være en grund til, hvorfor Nygaard og så mange andre medicinske fundamentalister, konstant bliver presset ud i forsvar for deres thyroid-fundamentalisme, og fremkommer med disse lige så fundamentalistiske Guidelines, som deres forfattere.
Taget i betragtning at disse fundamentalister har en gang for alle besluttet sig for, kun at anvende et lægemiddel i behandlingen af hypothyroide med underdosering som standard for behandlingen - er det faktisk utroligt tankevækkende, hvor mange tiltag og hvor mange ord, de medicinske fundamentalister som Nygaard et al bruger til forsvar for denne behandlings-disposition. Lignende er ikke set i forbindelse med noget som helst andet organ (end skjolsbruskkirtel/thyroid) eller med noget som helst andet sygdoms-segment (end hypothyreose), overhovedet. Det gælder alene hypothyreose-sygdomme at de omtales SÅ omfattende, og fra så mange kilder, og dette står i så skærende kontrast til behandlingsmuligheder (T4 alone ) modsat proportionalt til alle de milliarder af ord der bruges i forklaringerne herpå, på og udenfor Internettet. Tusinder af thyreoidea-artikler i pressen, hundreder af thyreoidea-fora og thyreoidea-blogs, tonsvis af thyreoidea-bøger skrevet af patienter eller "frafaldne" læger... taler sit eget, tydelige sprog om thyreoidea-problemets omfang!
KAN DE ALLE HAVE URET? I don't think so.
Så skærende et misforhold mellem en udbredt behandling og negativ respons derpå burde få klokkerne til at ringe hos selv de mest ihærdige tilhængere af Church of The Evidence Based Medicine, der netop hævder at hvile på fundamentet af kendsgerninger. Men det er også en kendsgerning, at Den Negative Respons på behandling af hypothyreose-sygdomme er overvældende. Alene omfanget af denne negative respons underminerer påstanden om, at det kun en minoritet af hypothyroide der har ringe effekt af behandlingen.
Read my lips:Sitat:
• A minor group of patients have a possible benefit from combination therapy.
• The majority of patients should still be treatedwith L -T4 monotherapy.
der har ikke været og der er ingen beviser på disse to påstande. Der er ingen som helst forskning, der nogensinde var i stand til at fastslå, blot tilnærmelsesvis, andelen af patienter der angiveligt skulle have henholdsvis god, middel, dårlig eller ingen effekt af behandlingen med T4-alone. Når en række af medicinske fundamentalister påstår at der findes denne graduering - baseres denne påstand alene på deres formodninger, hvilket ellers er i direkte strid med fundamentet under selve Church of The Evidence Based Medicine, hvilket er: beviser, beviser og atter beviser! Her ubetinget fraværende.
Var der bare den mindste mulighed for disse medicinske fundamentalister, at tilvejebringe uigendrivelige beviser for disse påstande - har vi hørt om det, til bevidstløshed. Jeg regner med at adskillige forsøg i netop denne retning er allerede gennemført (og fejlet), idet dette er netop det vigtigste for fundamentalistiske læger og lægemiddelindustrien - at slå en pæl igennem al den negative respons til den behandling som hypothyroide modtager i dag. Det lykkes ikke og det kommer heller ikke til at lykkes.
Vi trænger til nogle samvittighedsfulde whistleblowere indenfor den medicinske forskningsindustri, og en medicinsk Medi-leaks, hvor der offentliggøres al den "ubekvemme" forskning som bekræfter at millioner af hypothyreose-behandlings-skadede patienter har ret.
Vi andre ved det allerede, og har vist det længe. :sad:
SKANDALE desp2Sitat:
I marts sagde overlæge på Herlev Hospitals endokrinologiske afdeling og formand for stofskiftehormonlægerne, Dansk Thyreoidea Selskab, Birte Nygaard således:
- Ingen ved præcist, hvad der skete. Nogen havde uforklarlige symptomer, men for den største gruppes vedkommende, har det været noget andet end medicinen, sagde Birte Nygaard i foråret.
Den konklusion gælder stadig.
Skandalen har betydet, at der nu er et andet alternativ til Eltroxin på apoteket.
VIDEOEN SIER ABSOLUTT INGENTING !! desp3
Birte Nygaard har jo bukta og begge endene - for hvem i all verden skal pasienter stole på med en uvitende Endokrinolog som leder legenes undervisning om stoffskiftesykdommer ?
Jeg lure på om hun har hørt om George R. Murray som oppfant en effektiv behandlingen mot hypothyreose - ingen ting syntetisk i 1891 - kun skjoldkjertelekstrakt fra sau, storfe, geit eller gris injisert i pasienten med langt fremskredet hypothyreose!
Dr. George R. Murray visste hva han gjorde og fikk pasientene friske, mens Birte Nygaard er farlig for BÅDE legene OG pasientene chokx:
Vi har flere interessante kommentarer til dette emnet i tråden Birte Nygaard om "Naturligt Thyroideahormon".
Veldig rart ("rart" betyr på dansk: "underligt" eller "mærkeligt") at den danske Thyreoidea Landsforening tildeler plassen til en artikkel som er så mye til skade for pasientene.
Veldig rart. vedikke1