Hmm.... hvis du ikke har fordoblet binyrestøtten i de dage du var syg - til og med en dag efter at feberen var væk, er det vist nok ikke rette tidspunkt for at øge Thyroid. kednej1
Printable View
Det ante meg at dette ikke var en lur idè ja...økte HC dosen litt(3-6mg), men ikke doblet. Normal døgndose ellers er 25mg. Du skjønner det at jeg er aldri såååå syk jeg da:mrgreen: Huff, jeg må vist skjerpe meg.:oops:
Hva foreslår du? Ned med dosen nå, evt prøve opp igjen senere? Jeg har jo et veldig greit signal jeg da fra binyrene mine. Jeg får nemlig vondt...og det signalet må jeg begynne å ta på alvor, tror jeg. Har vondt i dag også.:?
Hei Blondie,
du bør kanskje vente til du er frisk igjen med å øke? Nå har binyrene mer enn nok med å bli kvitt forkjølelsen etc og bør ikke belastes yttereligere med doseøkning.
Jeg har vært syk noen dager nå og har kjent trykket i brystet, som om det snører seg litt sammen der. Tror det har vært tegn på at binyrene har jobbet på overtid. Var redd for at dosen var for høy, men i dag når jeg er i bedre form har trykkfølelsen gitt seg. Tolker dette som at binyrene har fått mer overskudd.
På meg så kommer og går den trykkfølelsen i brystet, men den ble som sagt ekstra markant da jeg ble syk.
Takk for svar Beritvink11
Jeg har ikke noen trykkfølelse i brystet, men en puls som flakser opp og ned. Dette gjør meg andpusten og jeg orker liksom ikke å stå oppreist, lettere å gå eller sitte. BT er lavt, derav den høye pulsen...tror jeg?
Dette hadde jeg før jeg ble syk, og jeg er frisk nå, litt snørr og hoste fortsatt, men ikke sånn som det var. Legen min er overbevist om at den høye pulsen er overdose symptomer, men dette har jeg hatt hele tiden også på lavere doser. Hadde disse sympotmene under begge svangerskap også, men enda verre. Tror dette må være binyrene:?: Men hvorfor blir det ikke bedre når jeg står på HC?
Har du prøvd høyere dose hc? Kanskje gir du ikke binyrene dine nok støtte?
Og så lenge vi er hypo/feil dose Thyroid, tror jeg vi alltid vil få symptomer fra binyrene uansett hvor mye hc/binyrestøtte vi bruker. Det er min erfaring. Jeg økte dosen min med et kvart grain for ca tre uker siden. Merker formen har kommet seg og ikke minst binyrene . Jeg har brukt ca 40 mg hc (og det er MYE), men jeg har trengt det. De siste dagene har jeg hatt mange færre symptomer fra binyrene. Blodsukkeret mer mer stabilt, jeg er mindre stresset og oppjaget. Har brukt under 30 mg de siste dagene, og det har gått helt fint. Håper det er en varig endring som følge av at jeg nærmer meg Dosen. (men er jo vant til variasjon, da..:|)
Vel, alt dette vet du jo veldig godt selv. Men det handler jo om å få nok av begge deler, både thyroid og binyrestøtte.
Håper du ikke blir for stresset av målet om å komme i full jobb i desember. Det gjør jo ikke ting bedre.
Rufus xx4
Tusen takk, Rufuskram1
Jeg tror du har rett, men hvordan visste du at du trengte større dose enn andre og hvorfor tror du du trengte det? Og hvor lang tid ekstra tok det før du hadde effekt av en større HC dose? Og når visste du det var på tide å prøve å senke dosen?
Huff, mange spørsmål.
I morgen kutter jeg ned til 180mg for en dag, deretter tilbake på 210. Opp i HC dose. En kvart tablett til å begynne med, så får vi se...
Og jeg er veldig glad i jobben min. Håper formen tilsier desember, men skulle det skjære seg har jeg fotsatt litt å gå på, så det stresser meg ikke nå.:)
kaer1 Hellere fortsæt på den gamle dose nogle dage eller en uge før du evt. øger igen. I mellemtiden støttes binyrerne med øget HC og... det kan ske (kan altså), at du måske slet ikke behøver at øge Thyroid før senere igen eller slet ikke. Det er ikke til at vide, men det er sikkert at det er binyrernes tur, ikke Thyroid's. smilnej1
Heia!
Jeg har en hc-sensitiv eller binyresensitiv kropp, tror jeg, kanskje mer enn en del andre her inne. Jeg får veldig fort symptomer som svimmel-ørhet, hjerteklapp, svetting og noen ganger skjelvinger hvis binyrene ikke får sitt. Disse symptomene forsvinner eller blir mye svakere med en gang jeg tar hc, det er snakk om sekunder. Så for meg er sammenhengen veldig klar. Jeg forsøker å bruke hc på en slik måte at jeg tar akkurat nok til å holde de veste symptomene unna, men at jeg ikke tar mer enn hva jeg har behov for. Mine hc-doser følger i det store og hele et fast mønster hver dag, men jeg har ikke mine tabletter i en dosett og tar det til faste tider, jeg følger signaler fra kroppen og tar med en gang jeg kjenner behov. Det blir en del variasjon i døgndosen og noen ganger variasjon om jeg tar mer på morgen eller kveld. Men som sagt, tror jeg min reaksjon er litt annerledes enn en del andre. Kanskje blir også min reaksjon annerledes når binyrene blir enda bedre? Da må jeg kanskje følge et mer skjematisk opplegg. Vel, slik er det for meg.
Men tidsapektet spiller jo også en stor rolle, har jeg etter hvert skjønt. PÅ min vei opp og ned i dose både før jul i fjor og i vår har jeg passert de dosene Thyroid og hc som jeg er på nå. Da følte jeg meg på langt nær så bra som nå, så det betyr jo at kroppen må få tid til å henge med, bygge seg opp. En kan ikke vite at en er på riktig dose før en tar tiden til hjelp, og har bygget seg opp med binre-støtte, mineraler, vitaminer, kanskje kosthold mm. Hele kroppen må få sjansen til å henge med. Og så trenger man erfaring med hvordan kroppen reagerer og hva den trenger. Jeg har vært for ivrig etter letingen etter riktig dose slik at jeg har forhastet ting. Først nå klarer jeg å slappe littegrann mer av, men har samtidig merket at framgangen kommer.
Vel, det var mine erfaringer, alle må gjøre seg sine egne erfaringer, tror jeg.
hjertflag1
Dette var veldig interessant å lese, Rufus! Kjenner meg igjen i en del av det du skriver. Godt å høre at tålmodighet er lurt og at kroppen trenger tid til å venne seg.
Noe annet forsåvidt, men siden du nevnte kosthold; i går kom jeg tilfeldigvis i snakk med en dame som hadde hatt lavt stoffskifte med antistoffer og gått på Levaxin, som hadde "kurert" stoffskifteproblemer ved hjelp av kosthold og lavkarbo, og var i dag frisk og sprek uten medisiner. Tror dessverre ikke alle kan være så heldige uansett hvor riktig de spiser av kosthold og tilskudd, men det er i alle fall et bevis på at hva man putter i munnen har MYE å si for helsa vår! (Denne damens tips var å kutte ut gluten og melk, spise lavkarbo og ha fokus på blodsukkerstabilitet).
Dette å jobbe seg frisk via mat etc minner om noe jeg leste i boka til Datis Kharrazian " Why do I still have thyroid problems when my labtests are normal" se nettsiden hans. Det er kanskje mulig dersom du er tidlig ute i forløpet og ikke har antistoffer? Jeg har også hørt en liknende histoie om moderatoren for det svenske forumet, Turtles. Men for dem av oss som har antistoffer, er vel det en umulighet? Men jeg antar at mye kan bli bedre via kost og livsstil :D