Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Sterke symptomer på lavt stoffskifte
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Mumimamma
Å spise mat uten korn og sukker går i grunnen overraskende bra!:mrgreen:
Det er bare ett "problem" - jeg kjenner svært sjelden at jeg er sulten og "glemmer" å spise.. Kanskje spiser jeg også for lite karbohydrater..? Tror kanskje jeg må begynne å notere litt:oops:
Har lavere puls igjen nå og blodtrykksfall innimellom. Målte blodtrykket sittende under en dårlig periode i går og kunne lese av 105/53 og puls på 58.. Et par timer senere følte jeg meg atskillig bedre og da var det 127/64 og puls 62. Usikker på hva dette kommer av..
Hadde egentlig håpet at kostomleggingen påvirket muskelsmertene nedover beina, men det har ikke slått til foreløpig. Ser også ut til at jeg bruker en formue på kiropraktor, massasje og fysioterapi til ingen nytte..:sad:
Men snart er det ferie!!!!!!!!!!!xx6
Når man spiser lite karbohydrater får man ikke de blodsukkersvingningene som har ført til troen på at det å spise hver 3. time er saliggjørende. (Vis meg et jeger-sanker-folk som går og småspiser sånn... mat 2-3 ganger i døgnet er nok nærmere det vi er tilpasset enn denne småspisingen. Bedre for tennene er det også. ) Og... proteiner og kjøtt er ting vi trenger ... mens vi KAN overleve uten karbohydrater. Når det er sagt, så spis gjerne litt karbohydrater, men sørg for at det er trege karbohydrater som også inneholder andre næringsstoffer (altså: vitaminer, spormineraler etc, og ikke bare stivelse) og server dem med protein og fett.
God ferie!
Sv: Sterke symptomer på lavt stoffskifte
Takk for svar! Problemet med å kutte ut alt korn og sukker, samt alle disse "supersunne" planteoljene, er at det går jo nesten ikke an å gå på besøk eller bli med på noe som inkluderer mat da ALT inneholder korn, sukker eller oljer og gjerne alt på en gang..:|
Ellers så virker det som om stoffskiftet er på tur ned.. Stadig mer sommerlige temperaturer i følge gradstokken, men jeg fryser stadig mer.. Håper dette skyldes overgangen fra karbohydratforbrenning til fettforbrenning..
Re: Sv: Sterke symptomer på lavt stoffskifte
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Mumimamma
Takk for svar! Problemet med å kutte ut alt korn og sukker, samt alle disse "supersunne" planteoljene, er at det går jo nesten ikke an å gå på besøk eller bli med på noe som inkluderer mat da ALT inneholder korn, sukker eller oljer og gjerne alt på en gang..:|
Ellers så virker det som om stoffskiftet er på tur ned.. Stadig mer sommerlige temperaturer i følge gradstokken, men jeg fryser stadig mer.. Håper dette skyldes overgangen fra karbohydratforbrenning til fettforbrenning..
Jupp. Kjenner til det der. Men... det går an å gå på besøk uten å spise eller å ta med eget, har jeg funnet ut. :)
Pass på nok
- salt (nok salt er viktig for blodtrykket og du ligger jo litt lavt der mener jeg, så ikke ha dårlig samvittighet for å salte etter smak, mer enn etter "anbefalingene" :p)
- vitaminer generelt og magnesium spesielt
- vann
- nok mettet fett, enten det kommer fra kokos eller dyr
i denne perioden... det hjelper på allmenntilstanden. Men det er trege systemer å endre. Ellers husker jeg ikke om du har forsøkt selen/jod? Sink er viktig for omdanning og d-vitamin for celleopptak, mener jeg å huske. Du hadde vel lavt d-vitaminnivå?
Sv: Re: Sv: Sterke symptomer på lavt stoffskifte
Gå på besøk uten å spise noe hadde vært fint, og jeg har prøvd, men det faller så godt som aldri i god jord.. Her på indre østlandet har jeg inntrykk av blir man da stemplet som "raring":?(xx1) Spesielt hos svigerfamilien som er godt over snittet interessert i å servere..
Drikker generelt mye vann og har bestandig spist mye salt, mer enn folk flest til min mors store fortvilelse.. Har i perioder kunnet gått og spist rent salt. Nå i etterpåklokskapens navn, har jeg funnet ut at det sanns. har sammenheng med mitt manglende aldosteron..
D-vitaminnivået er "friskmeldt" og tilskuddene satt på pause til høsten: 169 (39-193)!:cool:
Det er vel bare å smøre seg med tålmodighet ja, men liker ikke blodtrykksfallene og lurer fælt på hva det skyldes..
Re: Sv: Re: Sv: Sterke symptomer på lavt stoffskifte
Trist det der. Verst i den noe eldre generasjonen virker det som. :( Blant vennene våre har det vært greit, heldigvis.
Sv: Re: Sv: Re: Sv: Sterke symptomer på lavt stoffskifte
På an igjen med puls og blodtrykkstull..:sad: Etter å ha frøset som en gal i dager følte jeg meg særdeles merkelig og lettere svimmel i går da jeg reiste hjem fra jobb. Da jeg kom hjem kunne jeg måle en puls på 48 stående på kjøkkengulvet og blodtrykk 153/81.. I løpet av en times tid sank blodtrykket til mer normale 120-130/70 og pulsen steg til 55-58. Etter å ha sittet under teppet ei stund og frøset hadde blodtrykket falt til 102/56 med en puls på 52..:|
Virker som både stoffskiftet og binyrene sliter nå.. Trodde kanskje stoffskiftet skulle bli bedre av lavkarbo, men det virker å gå motsatt vei...:sad::sad::sad:
Skulle muligens ha tatt noen flere prøver og sett hva som skjer, men jeg regner ikke med å møte særlig forståelse hos legen..
Sv: Re: Sv: Re: Sv: Sterke symptomer på lavt stoffskifte
Virker som om det kan være lys i enden av tunnellen - har de siste par-tre dagene hatt en veldig svingende energi fra bortimot helt flat (som mer eller mindre har definert standarden det siste halvåret hvor jeg kun har orket å få gjort det høyst nødvendige) til på ettermiddag/kveld å få et skikkelig oppsving som jeg ikke kunne huske sist jeg hadde :D Kanskje jeg rett og slett har hatt for lite tålmodighet med steinalderkosten og at det faktisk virker veldig bra på meg..?! Spent å se om dette fortsetter eller blir enda bedre..!?:D
Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Sterke symptomer på lavt stoffskifte
Hvor lenge har du holdt på? Det tok nok meg minst 2-3 måneder før jeg hadde merkbar/tydelig effekt av kostendringen - og lengre å oppnå full virkning (hvordan vet man når man er optimal?). Og selvsagt ikke kostendring alene, men i sammenheng med behandling av stoffskiftet og med tillegg av vitaminer/mineraler og glutamin for tarmslimhinnene (jeg hadde nok opptaksproblemer, og ekstra behov da). Tror det er viktig å vite at "tilfriskning via kostomlegging" tar lang tid. Og du vil nok få nedturer, men iallfall etter min erfaring så får man ... et sterkere "underlag" - golv, om du vil - over tid. Så når man neste gang får en nedtur ned til golvet, så er det (golvet, ikke nedturen!) både sterkere og ikke så langt nede som før. :)
Jeg har nå ramlet tilbake til en del sjokolademisbruk igjen... :-/ Men jeg jobber med å komme tilbake til den smalere sti - har det MYE bedre der. Og f.eks all luft i magen og fordøyelsesbesvær er borte bare jeg - klarer å spise riktig (steinalderkost uten større mengder melk) og sove nok.
Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Sterke symptomer på lavt stoffskifte
Tålmodighet har vel aldri vært min sterke side..:oops: Har holdt meg til steinalderkost i 3 1/2 uke nå med unntak av ei helg midt inni hvor jeg var i bryllup og "ramlet utpå"... Den utskeielsen kostet meg fem dager med magevondt..:?
Jeg får vel bare smøre meg med tålmodighet og glede meg over de små oppturene etter hvert som de kommer. Er flink å drikke mye vann, ta tilskudd og enzymer. Skal til DS i august for å sjekke status på stoffskifte og binyrer. Mulig stoffskiftet er noe lavt tilo tross for uendret dose da jeg er unormalt kald for årstiden (hender, føtter og nese..:roll:), omtrent som før oppstart med medisiner..
Sv: Sterke symptomer på lavt stoffskifte
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Mumimamma
Har med stadig mer surrete hode prøvd å finne ut hva lav aldosteron og lav renin kan bety/skyldes og har kommet frem til at man da kan ha enzymdefekt/21-hydroksylasesvikt; "21-hydroksylase regulerer omdannelsen av progesteron til 11-deoksikortikosteron i mjneralkortikoid-syntesen".. Skulle tro at mangel på progesteron også vil hemme samme prosess..
Har lest såvidt om 21-hydroksylase før uten å huske sammenhengen nå, og vet at dette er en av blodprøvene man kan krysse av for på "standard-rekvisisjonsarket" legene bruker for å rekvirere blodprøver. Aldri blitt tatt hos meg. Skal spørre endokrinolog hvorfor? Hvis denne sammenhengen er tilfelle, burde vel denne vært målt..(?) Endokrinologi er en jungel!:?
Isolert aldosteronmangel og aldosteronresistens
Bakgrunn
Sjeldne genetiske tilstander (syntesedefekter, perifer resistens med
pseudohypoaldosteronisme).
Symptomer og funn
Polyhydramnion (for mye fostervann), nedsatt trivsel, dårlig vekst, periodevis feber, oftest salttap ev. salttapskrise og hyperkalemisk acidose.
Diagnostikk og utredning
Standardiserte målinger av aldosteron og plasma reninaktivitet (for eksempel
målt liggende og etter 3 timer oppegående), elektrolytter i blod og urin, pH og blodtrykk er viktig differensialdiagnostisk. Ved
aldosteronsyntesedefekt er aldosteron lav og renin høy, mens ved
aldosteronresistens er både aldosteron og renin høy. For tolkning av prøver og diagnostikk, se spesiallitteratur.
Behandling
Ved isolert aldosteronsyntesedefekt gis store menger salt og fludrokortison.
Pseudohypoaldosteronisme type I behandles med salttilskudd og ev.
indometacin.
Ekvivalente doser av glukokortikoider
1 mg hydrokortison = 1,25 mg kortisonacetat = 0,2 mg prednisolon = 0,05 mg dexametason. 50 mg hydrokortison har mineralokortikoid effekt tilsvarende 0,1 mg fludrokortison.
Kilde:
http://www.helsebiblioteket.no/retni...inyrebarksvikt