Re: Armour - nå skal jeg prøve! :-)
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
sivcath
Heisann Hansen,
Er klar over at jeg må vente med litt tålmodighet :-) Men det er jo allikevel interessant å se hvordan kroppen reagerer, og til nå har det gått greit.
Jeg tar også kalsium+D3 tyggetabletter (resept - Calsigran Forte) pga kalsium mangel og D3 på lav i referanse nivå.
Jeg er ikke flinke til å ta dem, da jeg må unnvike å ta dem samtidlig med armour etc. Men gjør mitt beste :-)
Men vi får se. Det kan jo bli spennende å se hva som skjer. Skal sjekke med blodprøver etc i begynnelsen av Desember. Kanskje jeg får en skikkelig drit jul, eller en flott en. Håper jo selvsagt på det første :-)
Ja en får da håpe - på det første.
Nå er det vist ikke Armour fullt så følsom for opptaksproblemer.
Det viktigste med lavt kalsium er mosjon - og store nok D-vitamindoser. Over 50µ om dagen.
Da vil det tas opp mer kalsium fra maten.
Det er ikke slik at mer D-vitamin krever mer kalsium. Det er PTH som styrer benstoffskiftet, D-vitaminet sørger bare for å lage et hormon som hjelper til i prosessen.
Det er nødvendig, men det styrer ikke.
Det er mye misforståelser ute å går når det gjelder stoffskiftet - og det ser ut som at det er enda flere når det gjelder D-vitaminets rolle.
I siste nr av "Ute og Hjemme", står det om en kvinne som ble satt på Armour av Omdal.
Ja, nå har det gått noen uker på Armour. Må si at jeg ikke har hatt mye problemer med hyper symptomer, så jeg tror dosen er fin. (Hadde en ettermiddag med høy puls, men det kan ha vært flere årsaker til).
Eneste problemet jeg har med Armour, er at jeg må ta to ganger om dagen. Det hender jeg glemmer, eller nesten glemmer...
Jeg tror også at jeg har mindre vann i kroppen. Jeg går oftere på do for å tisse... og det føles som om at kroppen er mindre tung.
Annen positiv ting er at jeg føler meg i bedre humør etter at jeg startet med Armour. Flere som har erfart dette? Jeg er nok en enklere persjon å leve med... :-)
Men det er vel langtids virkningen som blir spennende... :D
At du tisser mere og oftere er jo et tegn på at forbrenninga di er blitt bedre...!! BRA...
Resultater med Armour etter ca 4 måneder
Heisann,
Kanskje noen kan hjelpe meg litt.
Har nå gått på Armour i ca 4 måneder, og føler meg OK. Fortsatt en del trøtt på kveldstid og i helger, men allikevel.
Jeg skjønner ikke helt hvorfor FT4 er så lav??
Resultater (med 2 Grain Armour):
TSH - 0.8 - <0.3 - 5.0>
FT4 - 10.6 - <11.0 - 23.0>
FT3 - 5.3 - <3.5 - 6.5>
FT3 er rimlig likt det det var før jeg begynte på Armour. Men FT4 har vært på rundt 15 - 16 (på Levaxin).
Den dårlige nyheten ved siden av dette er at blodprøvene mine bekrefter Insulinresistens, i værste fall diabetes...
Har telefon møte med Balder på Torsdag, så da blir det vel noe mer klarhet.
Men, kanskje noen kan har en ide hvorfor FT4 er så lav?
Takknemmlig for svar :-)
Sv: Resultater med Armour etter ca 4 måneder
Jeg fikk omtrent samme blodprøver som deg. Hadde enda lavere fT4 - og enda lavere TSH - - - og enda økte jeg dosen, og fikk det bedre.
Men det er jo ikke sikkert det er slik med deg.
Så gikk det noen år som jeg økte enda mer, og var første halvår i fjor oppe i 5G/dag.
Så begynte jeg med D3 og er nå nede i 1Grain/dag. (på 5.uka)
Det går opp og ned her i verden, men jeg har ikke målt blodverdiene så dette er bare som jeg føler det skal være.
Det måtte ganske høy D3 dose til i et halvt år. (50µg/dag i førsten - 30 nå)
Husker ikke om du har prøv det, men jeg tror mange kan ha nytte av D-vitamin.
Mener jeg så et sted nylig her på forumet at en hadde slutta helt med Levaxin etter at hun begynte med D3 ? Finner det ikke akkurat nå.
Det er ganske vanlig at FT4 synker. Armour kommer jo fra grisen, og de har et annet forhold mellom T3 og T4 enn mennesker, altså mer T3 enn oss.
Det betyr at mange Armour-brukere må supplere med Levaxin hvis formen følger FT4-verdien, som f.eks. hos meg.
Jeg brukte bare Armour først, med fantastisk resultat på kort tid, men nedturene kom etterhvert. Siden FT4 ble lav mens FT3 nærmet seg toppen var det naturlig å tenke økt tilskudd av T4, altså Levaxin.
Jeg har etterhvert landet på en dose med 2 grain Armour (120mg) + 100mcg Levaxin daglig. Sesongvariasjoner høst og vår på ca 1/4-1/2 grain Armour.
Snakk med legen din om å få litt Levaxin i tillegg, og start med 25mcg i et par måneder. Er du litt sart, som meg, må du øke sakte, med 1/2 tablett 25mcg ca hver 8.-10. uke.
Hos meg har TSH vært på 0,01, 0,02 hele tiden, den rikker seg ikke og hverken lege eller endokrinolog bryr seg om den.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Hansen
Husker ikke om du har prøv det, men jeg tror mange kan ha nytte av D-vitamin.
Mener jeg så et sted nylig her på forumet at en hadde slutta helt med Levaxin etter at hun begynte med D3 ? Finner det ikke akkurat nå.
Jeg skal egentlig ta tyggetabletter med kalsium/d-vitaminer, men jeg er veldig dårlig til å huske dem. Jeg skal se om jeg ikke må skjerpe meg der.
Skal også vurdere det du sier baremei, med å suppelere med levaxin i tillegg.
Takker for svarene :-)
Har ikke vært inne og sett etter, men tenker du på "Flower", Hansen?
Jeg hadde telefon møte med legen på Balder forrige torsdag, og jeg reagerte litt på at hun ikke vil behandle det lave FT4. Hun vil heller vente i noen uker til og ta prøver på nytt.
Hun mener at om jeg tar mer Armour, så vil FT4 gå ytterligere ned (????), samtidig som FT3 går opp og med Levaxin så vil FT3 gå enda høyere opp.
Går jeg lenge nok med lav FT4 så blir det vel noen symptomer som dukker opp?
(I det siste er jeg veldig sliten og grinete, men det kan ha noe med at jeg kutter karbohydrater også...?).