En tanke fra meg er om du kan prøve kolloidt sølv (colloid silver):
Den virker både invortes og utvortes - bruker dette fast nå;
datteren min får også av disse dråpene xx9
Printable View
Jeg overvejer også at bruge kolloidt sølv.
Her 2,5 liter for 356 dkr
http://nutrion-trade.co.uk/kolloidt-...-liter-77.html
vink11
Hei Vigdis,
jeg har forstått det slik at du minst skal doble dosen når infeksjoner pågår, og så gå tilbake til normal dose når du føler deg fin igjen.
Isj, så kjedelig! Ja, du må nok øke dosen, kan ikke si hvor mye. Enig i det Berit sier om dobling, men er usikker på om det gjelder alle typer infeksjoner, noen er kanskje mer alvorlig enn andre?
xx4
Forresten. Det var kanskje ikke underdosering da? Men betennelse og urinveisinfeksjon på gang?
Husk at infeksjoner kan føre til (forbigående) økt behov for stoffskiftehormon da!
Takk for alle svar! Ja, smjg, jeg tror jeg trenger mer stoffskiftehormon nå med infeksjon, jeg fryser og føler at temperaturen i kroppen er hakkende gal. Men jeg tror fortsatt at jeg ble underdosert på 50 microg levaxin og 2.5 grain thyroid. Det var så mange andre symptomer som sa meg det. Kanskje ble det for lite FT3? Uansett har jeg nå gått tilbake til gammel dose på 3.5 grain, med et tillegg på 12.5 micg levaxin. Jeg gir levaxinen en liten sjanse til.
En annen ting, i går hadde jeg smerter fra ankelen og helt opp rundt korsryggen. Korsryggsmertene var jo urinveisinfeksjonen. Legen sa at betennelsen satt i hofta, skikkelig smertefulle muskler der når han trykket. Men nå som tablettene har begynt å virke, kjenner jeg tydelig at betennelsen sitter i leggen, ikke hofta. Skal snakke med en treningsveileder i dag der jeg trener, og få noen enkle øvelser tilrettelagt for en med betennelser og lav smerteterskel. Vel, vel, det går nok over!
Det er jo lettere å få andre sykdommer nå man er hypo også, det kjenner du sikkert til.
Fysioterapeauten min sa at man skal trene selv ved betennelser, men man skal trene sik at man slapper skikkelig av etterpå. Altså - hun mente at vedvarende spenning gir betennelser, mens skikkelig trening etterfulgt av skikkelig muskelavslapning hjelper.
Omega 3 kan også hjelpe mot betennelsesreaksjoner. Jeg brukte i en periode et produkt som het bio-sport: http://www.matoghelse.no/helse/2006/...etennelse.aspx (litt ned på siden) og det hjalp mot underarmsbetennelser. Det var antakelig i den perioden stoffskiftet mitt begynte å skli merkbart ut...
Når man ser på innholdet er det kanskje ikke så rart at det hjalp... :D
Vigdis? tro2 Det er ikke så tit at jeg anbefaler noget direkte. Normalt beretter jeg blot om mine egne erfaringer og så må andre selv tage stilling til, hvad de ønsker at gøre med det. Men denne gang vil jeg afstå fra "princippet" og be` dig om at overveje et permanent tilskud af at svovlsaltet: methylsulfonylmethane (MSM). Jeg er sikker på, at den både vil lette den inflammation du oplever nu og... forebygge at den evt. kommer igen. Alt dette foruden at MSM virker smertestillende selv ved voldsomme nervesmerter der stammer (som hos mig) fra en ødelagt af DP nerve i lænden.
I "min" glukosamin-tråd skrev jeg bl.a. "Når det er sagt, må jeg lige gøre opmærksom på, at jeg aldrig har indtaget glukosamin(sulfat) alene, men altid sammen med MSM. Der var en kort periode hvor jeg er gået tom for MSM, ikke mere end 5-6 dage og da kom nervesmerterne i benet (efter en gammel DP i 1999) tilbage. 3-4 dage efter at jeg genoptog MSM, var de væk igen." Og jeg må tilføje at når jeg skriver "voldsomme" (smerter) så mener jeg "voldsomme". Så voldsomme, at man end ikke kan holde sig oprejst. Det er min erfaring med alle slags smerter i led og muskler, at MSM enten mildner den slags smerter dramatisk, eller fjerner dem helt. Desuden har MSM længe været brugt af dyrlæger til at fjerne smerter hos f.eks. vædeløbsheste og disse prægtige dyr kan man vist ikke mistænke for at være "købt og betalt" eller for "placebo". :lol:
"MSM - methylsulfonylmethane - er også et naturligt stof, der stammer fra plankton i havene, hvorfra det stiger op i atmosfæren, når plankton rådner, kommer ned med regnen og bliver optaget i planter og træer. (...) Det findes naturligt i vores krop i mindre mængder. Det er utrolig ugiftigt, nærmest i styrke med vand. Et voksent menneske skal tage et helt kilo på en gang for at have 50% risiko for at dø af det. MSM virker smertestillende ved ryg- led og muskelsmerter i doser på op til 5 gram to gange dagligt. Større mængder hjælper ikke. MSM er også med til at gøre tarmslimhinden tæt ved utæt tarm og modvirker derfor allergi. Det er også godt mod ar dannelse efter operationer og opheling af skader, fx idrætsskader, da det gavner bindevævet og modvirker inflammation. (...) Dosis af MSM er fra to til fem gram to gange dagligt." (Kilde...)
Jeg selv har i årevis brugt denne på abonnement fra UK, og hvis sandheden skal frem, er jeg fortsat lige forbløffet over MSM's smertestillende virkning, som jeg var første gang jeg har erfaret det da mine (dengang friske) "diskus-prolaps-smerter" mildnedes først, for at forsvinde helt "uden grund". Hvad angår inflammationer, har jeg ingen erfaring i. På den anden side, at jeg (i min alder) har slet ingen betændelser nogen steder i kroppen, kan måske takkes MSM for. Det ved jeg ikke, men det tror jeg på. Varmt anbefales. kram1
Takk for et godt råd, Anisa! Det skal jeg prøve kram1
Skal oppdatere litt. vink11
Formen har kommet seg etter at jeg ble stabil på 3,5 Thyroid. Jeg leker litt med tanken på å øke bittelitt til, da jeg fortsatt er litt trøtt. Vet ikke om dette er binyrer eller stoffskiftet. Men venter litt til før jeg evt. går opp.
Formen svinger i løpet av dagen. Er mye svimmel og ør. Setter det i sammenheng med binyrer og ulikt kortisolnivå i løpet av dagen. Søvnen er fremdeles dårlig. Fortsatt sovner jeg fort når jeg legger meg, men våkner etter noen timer og ligger våken mange timer hver natt.
Det som er positivt er at jeg har kommet meg et hakk opp, generelt sett. Har litt mer overskudd og er litt mer med i hodet. Merker det på jobb. Men det er jo langt unna slik jeg var før jeg ble syk..
Slik jeg tenker om situasjonen antar jeg at problemet er 80% binyrer og 20% stoffskifte. Pr i dag er det ikke så mye mer jeg kan gjøre for å forbedre stoffskiftet, men forbedringspotensialet ligger i å få en bedre funksjon mht binyrer. Her er det jo som kjent tålmodighet og langsiktig jobbing som gjelder.
Er spent på om jeg kan gå ned på hc og annen binyrestøtte snart. I dag fikk jeg fjernet en visdomstann med et stort hull i. Ante ingenting om dette hullet, men hadde merket en slags irrtitasjon de siste månedene (tenkte det var ising, og matrester som kilte seg fast mellom to tenner). Tannproblemer kan være en stor påkjenning for binyrene, så kanskje fjernet jeg nå en binyrebelastning? Får se hvordan dette går.
Ellers så har jeg gjort som Vigdis og bestilt glucosamine/MSM. Min beinhinnebetennelse (som oppstod i tenårene) har blusset kraftig opp og jeg har hatt vondt for å gå/bevege meg de siste ukene. Vondt i beinet hele tida. Spent på om det kan hjelpe meg. Litt bedre nå etter Voltaren-kur. Ikke bra for binyrer dette heller.
Vel, det var det for denne gang. Bare å holde kursen framover som vanlig.
Er så glad dette forumet finnes! Klem til dere alle kram1
Spennende å følge deg,Rufus! Håper du finner ut av hva som kan gjøre deg bedre. Dette å finne ut hva som gjør oss bedre er et puslespill som er tidkrevende!
Jeg var jo gjennom et Levaxinforsøk, en kombinasjon mellom Levaxin og Thyroid. Og sitter igjen med en skremmende opplevelse. Da Levaxinen begynte å virke etter noen uker, fikk jeg tilbake spenningene i muskler i hele kroppen og en opplevelse av angst. Angst slet jeg en delmed før, i åresvis. Nå tror jeg at det var Levaxinen som fikk meg til å være slik. Jo, kanskje var dosen for lav i denne kombitestperioden. Men jeg har gått på for lav dose thyroid også uten å få muskelspenninger og muskelverk og opplevelse av en angst som sitter i kroppen. Dette kom da jeg gikk tilbake til Levaxin.
18. september sluttet jeg med Levaxin. Etter det har kroppen min vært myk og vanlig. Jeg kjenner ingen angst. Jeg føler meg nå alminnelig glad og full av arbeidslyst og virketrang. Jeg vet jo at ikke alle blir stive i kroppen, eller opplever angst av Levaxin. For noen fungerer ren T4 medisin som Levaxin aldeles utmerket. Hva er det med den syntetiske T4 som gjør at jeg reagerer slik? Jeg fikk jo under dette forsøket tilgang på direkte T3 via thyroid, i motsetning til alle år tidligere hvor jeg kun hadde Levaxin og kroppens evne til å konvertere T4 til T3. Jeg er full av undring. Jeg vil jo følge med og se om det fortsetter slik. Men under dette 1.5 året jeg har brukt thyroid har psyke ikke vært noe problem. Unntatt da jeg forsøkte meg på Levaxin.
Jeg har den samme erfaringen som deg, det er akkurat som at levaxinen hemmer effekten av thyroid på en måte?? Eller er det noe annet? Jeg har også virkelig undret meg over dette.. Hvorfor ble jeg for eksempel dårligere da jeg kun gikk på levaxin og prøvde å øke dosen? Og hva gjorde meg bedre da jeg trappet ned?? Jeg hadde flust av hyposymptomer, og en temp på 35.4 midt på dagen, så hvorfor ble jeg dårligere av å øke? Gjør levaxinen noe "gæli" med binyrene? Gudene veit..
Det som er interessant er om dere hadde de samme plagene også på levaxin alene? Vigdis hadde jo det, forstår jeg...?
Det er jo absolutt mulig at syntetisk t4 gir seinskader (mangler) siden man tilfører kun ett stoff...?
Så flott at du ble bedre etter kutt av levaxin, Vigdis!
Fint at du har funnet formen igjen!! xx2
Dere som får slike reaksjoner av levaxin må i alle fall si det til legene deres, det synes som om det er bivirkninger. Dere kan jo også melde bivirkninger selv: http://legemiddelverket.no/templates...____82265.aspx
Da er vi 2 da Vigdis - minst......
Jeg merker jo bare det er 25µg Levaxin i dosen.
Jeg får tendenser til de symptomene jeg slet så innmari med før jeg gikk over til Tyroid.
Så kan jeg være veeeldig var for disse, kanskje overfølsom, men det jeg kjenner - det kjenner jeg !
Så bra at du er kommet litt lengre på veien da.
Så basert på dette vil ikke jeg anbefale en kombinasjon med Levaxin.
Nei, n'Finn, det blir ikke flere eksperimenter med Levaxin for min del! Men jeg ser jo at ikke alle reagerer som jeg. Men jeg får jo mine tanker, om all angst i mange år kan være fundert i Levaxinen. Og det er det jo ikke så hyggelig å tenke på....
Nå er jeg tilbake på den dosen jeg hadde i sommer, som kroppen min likte, 3.5 grain/215 mg thyroid. Vurderer å legge på en kvart grain til å begynne med som vinterdose, for å se om det blir enda bedre....
Så fint å høre at formen er mer stabil, Rufus. Om de resterende plager skyldes 80% binyrer så er dette (i følge teorien i alle fall) noe som kan komme seg med tiden. Håper det vil gå veien for deg videre nåhjertflag1
Synes for øvrig det er en god ide at de som har bivirkninger på Levaxin melder det inn på linken til legemiddelverket. Selv har jeg ikke hatt direkte bivirkninger, heller uteblivelse av virkning. Går nå bare på Erfa- 3,5 grain- og det ser ut som formen blir bedre. Men jeg er redd for å være for positiv. Skal nok også høyere opp i dose men får holde meg litt til der jeg er nå. En stor utfordring for meg er at jeg så lett blir syk/får virus/infeksjoner. Har vært syk hele uka. Trodde det var stoffskiftet og ble skikkelig lei for at det gikk nedover igjen, men det ser ut til at det var et virus som gjorde formen dårlig. Med to barnehage barn er det ikke så lett å holde rusk og rask unna.
Også godt å høre at du har det fint, Vigdis!
Da er bivirkninger av Levaxin formidlet, takk Rufus! Det var litt plundrete, men det gikk.
Jeg forsøkte å øke thyroiddosen min, men det føltes feil, ble alt for varm og følte det ubehagelig. Så jeg fortsetter på mine 3.5 grain/215 mg. Nå er det å øke treningen som oppleves som vesentlig for å ha en bedre helse.
Berit: du sier at du får lett infeksjoner. Bruker du D3? Er verdiene høye? Ellers kan det kanskje ha sammenheng med at du fortsatt har en ubalanse i hormonsystemet? Eller har du andre vitamin eller mineralmangler? Lave jernlagre kan også gi lav terskel for forkjølelser og virus.
I følge Schøit på Heggeli så er man utsatt for infeksjonssykdommer mens man er lav. Så det kan godt hende at det er det som skjer. Videre har man - under en del infeksjoner - behov for mer hormon. Anisa har skrevet om dette.
Ja, det Schiöth sier er nok riktig. Jeg hadde hauger av infeksjoner de årene jeg gikk på Levaxin, og skulle hatt tilskudd av T3, og muligens også høyere FT4 (bør sette meg og lese de gamle papirene, de ligger hos min nye lege, aner ikke hva tallene var den gangen). Da hadde jeg mange hyposymptomer. Husker jeg hadde sju eller åtte antibiotikakurer ett år, uten at legen reagerte....
Hei:-) Tar alle relevante tilskudd. Jernlageret er oppe i 70 nå.
Dårlig immunforsvar skyldes ganske sikkert binyrene. Jeg fikk svineinfluensa i oktober i fjor, og hadde samtidig ubehandlet stoffskifte etter fødsel i januar, så jeg var "svak" i utgangspunktet da jeg fikk det. Har hatt problemer med å komme meg helt etter influensaen, men det har løsnet litt siden jeg begynte på Erfa- og enda mer nå som jeg har økt dosen tli 3, 5 grain. (Fikk faktisk influensaen like etter jeg tok vaksinen mot den. Skal aldri ta en influensa vaksine til i hele mitt liv. Har lest at vaksine faktisk kan utløse sykdommen den er mot, dersom den settes i en person som er svekket/har dårlig immunforsvar.)
Uansett- det kommer seg som sagt gradvis. Er litt snørrete hver morgen men ikke så ille som det var for noen mnd siden. Får også intravenøs b12, magnesium, c-vitamin og glu.... et eller annet, en gang i uka, for å styrke forsvaret. Er nok heller ikke optimalt dosert mht stoffskifte ennå. Skal la 3, 5 grain få virke litt for å se om ft4 kan komme høyere opp, vil ha den i midtre ref område.
Hvor mye orker du trene nå, Vigdis? Formen min har kommet seg men trening er ikke så aktuelt ennå (annet enn småturer). Gjør en del husarbeid hver dag nå uten å bli sliten, så det er jo litt "trening" det, men jeg har forsøkt meg med lange turer og helsestudio, og det blir feil nå.
Hei Berit. Jeg har dyrekjøpt erfaring med å trene for mye, for hardt og for fort når jeg har problemer med binyrene. Det er bedre å trene jevnt og trutt etter formen, enn å skulle bevise at du er frisk når du ikke er det. Jeg holder igjen på å gå på morsomme gruppetimer. Det er for hardt tempo fortsatt. Og det er så veldig lett å bli med i et altfor tøft tempo, uten å ta alle pausene jeg trenger. Så jeg trener det jeg orker hver gang.
Jeg har vært litt lat i det siste, og fordi jeg kjenner at kreftene er større enn før, vil jeg teste ut å øke litt mer enn jeg gjorde tidligere i sommer. Men det er et godt stykke tilbake til der jeg var i fjor. Formen holder seg jo bedre ved å trene moderat, som jeg har gjort nå i de siste månedene, enn å ikke trene i det hele tatt. Det får være trøsten når jeg orker den såkalte planken i færre sekunder av gangen enn før!
Og som du sier, alle bevegelse er bra! Om det heter støvsuging eller aerobic spiller ikke så stor rolle, tror jeg. Så jeg trener en time, eller mer om jeg orker den dagen. Løfter vekter, trener kondisjon. Skal forsøke litt intervalltrening igjen, se om det går bra. Prøver om jeg får til å trene fire dager i uka.
Du har ikke noe allergi da, siden du har rennende nese?
Takk for det, Berit. Ja, de binyrene bekymrer meg veldig. Men som teorien tilsier er det jo mulig å få dem til å fungere igjen - med tiden. Men veien synes så lang. Jeg er av natur en tålmodig optimist, men innimellom blir jeg så lei av å være så dårlig og å måtte kjempe for å klare ting i hverdagen som er en selvfølge for andre. Femårsjubileum i å være syk, svimmel og elendig i disse dager. Synes jeg gjør det meste riktig mht kosthold, livsførsel og tilskudd. Jeg kan ikke sette fingeren på hva mer jeg selv kan gjøre for å legge tilrette for bedre binyrefunksjon. Lurer på hvor mange flere år det tar til jeg kan få et liv igjen. Sukk.
Ja, det var dagens deprimerende uttalelse. :sad:
Men i oppdateringen min glemte jeg å nevne at jeg går ned i vekt igjen.:) Men saakte. Gikk fryktelig fort opp i vekt da jeg startet med DHEA, men nå har altså vekten snudd. Men går veldig mye saktere nedover i vekt enn jeg gikk opp. Men håret faller av i like raskt tempo som før. Nå bør det stanse snart!! kednej1
Skulle ønske jeg anart kan være i stand til å være mer fysisk. har trent litt yoga. Har gått greit noen ganger, andre ganger ikke fullt så greit. Kroppen min klarer ikke noen form for anstrengelse før jeg blir svimmel. Tydeligvis stresser jeg binyrene med trening/anstrengelse. Lett husarbeid er ofte for mye for meg.
Jaja, håper jeg er tilbake i litt bedre slag neste gang :?
Herregud som du er tapper Rufus! hjerte1 Og du har sikkert prøvd og feilet slik at du med sikkerhet vet at du ikke er hypo? For i det siste har jeg fått oppleve hvor like symptomene mellom hypo og binyrer er. Før jeg trappet opp nå, var jeg veldig deppa og redd for binyrene, fordi selv de minste ting kunne gjøre meg segneferdig av tretthet. Men etter doseøkningen merker jeg at jeg har mye mere utholdenhet, så mange av binyresymptomene mine var hyposymptomer. Men det er klart at binyrene sliter enda, men ikke så mye som jeg trodde altså..
Det med vekten er jo veldig gledelig! :) Jeg har plutselig gått ned 2 kg på 1 uke etter doseøknng.. Og det er sikkert vann vil jeg tro.... Men jammen er det tydelig at vekta går ned hvis "ting begynner å bli riktig".. Kanskje dette er et tegn hos deg?
Og det med håret ditt syns jeg er trist..kednej1
hjertflag1
Jeg er akkurat like tapper som alle dere andre her inne. Vi har jo ikke annet valg enn å holde ut. Akkurat nå er jeg nok litt ekstra sliten og lei pga ekstra belastninger for kroppen som virusinfeksjon med feber som jeg har hatt en liten uke, smerter i forbindelse med tanntrekking og betennelse i beinet. Gjør ikke ting bedre... Men jeg er jo optimist, så derfor tror jeg jo det går bra.
Det er ett år siden jeg begynte med Cortef og Thyroid. De årene i forveien var jeg jo på levaxin og hadde ingen binyrestøtte (og var ganske ignorant mht sykdommen min). Og så har jeg brukt det siste året på å gjøre alle mulige slags tabber. Som kraftig ovedosering, deretter underdosering, DHEA med bivirkninger etc. (læretid, kan man vel kalle det).
Jeg kan ikke skjønne annet enn at håravfallet må stanse en gang? Jeg hadde i utgangspunktet uvanlig tykt hår, så jeg har jo igjen hår på hodet.
Men jeg er temmelig sikker på at det er binyrene som plager meg mest, det handler om at det er symptomer som forsvinner med hc, døgnvariasjon i symptomer og annet (kjenner igjen fra tidligere der jeg har blitt brått syk i forbindelse med binyrebelastninger). Men jeg nok littegrann hypo og.
MEN jeg ikke mye hypo lenger, så det skulle tilsi bedring av binyrer. Bare jeg kommer meg av denne virusinfeksjonen og blir kvitt betennelsen i beinet, regner jeg med at ting går bedre. (Glucosamin/MSM kom i dag!)
Blir veldig inspirert av å lese gladmeldinger her inne!
Det er så bra! hjertflag1
Trening fire dager i uka er kjempenbra i mine øyne, Vigdis. Jeg må ha minst en dag pause innimellom dagene jeg trener. Må gjøre vekttrening en gang i uka pga en gammel skade, da bruker jeg ca 40 min, men tar mange pauser. Ut over det trener jeg ikke så mye annet enn litt farting hit og dit ifbm praktiske gjøremål, og husarbeid.
Synes det er litt vanskelig å si noe om min egen form akkurat nå. For på en måte føler jeg den stiger dag for dag. Samtidig kommer pms inn i bildet og gjør noen dager tunge. Ser også at jeg ikke tåler for mye program etter hverandre. I dag ble jeg svimmel og sliten da jeg hadde gått rundt på kjøpesenter et par timer og vært veldig sosial, pluss måtte rett til byen etterpå til Balderklinikken, så rett i barnebursdag. Det ble litt mye da jeg også hadde vekttrening i går så jeg føler meg litt i svime nå på kvelden. Jeg vet ikke om dette skyldes binyrer eller hypo. Men jeg vet at ft4 fremdeles er for lav, så det gir jo håp om at det er et ytterligere potensiale til bedring.
Ellers har jeg ikke allergi, tror jeg. Fikk ikke utslag på verken melk, gluten eller candidia. Føler at magen er litt oppblåst og "sår" men vet ikke hva det kan skyldes.
Rufus: håper du blir kvitt virusinfeksjonen og beinhinnebetennelsen snart, samt at hårtapet stopper snart. Når man er syk (virus o.l) så er det lett å bli veldig pessimistisk fordi man er utafor, gjelder meg i alle fall. Leste forresten at Mary Shommon hadde suksess med nattlysolje mot hårtap.
Er litt sliten så det ble litt kort (og sent) svar, men ønsker alle på forumet en god kveld! :wink:
Takk for det! Jo virusinfeksjonen er borte. Og best av alt hårtapet ser ut til å ha roet seg merkbart seg i løpet av helga. I dag da jeg børsta håret mistet jeg bare noen få strå og ikke 250 som var vanlig hver gang jeg børstet håret (jo, jeg telte en gang, faktisk... :oops:). Så da tenker jeg det retter seg. Fikk forresten klippet håret i en ny, sveisen fasong i går. Ser litt kjekkere ut nå :wink:
Og du har rett, Berit, en blir pessimist når formen er dårlig (og jeg er ikke så negativ nå lenger). Men det handler også litt om slitasje pga situasjonen min. Jeg eksisterer, men egentlig ikke så mye mer enn det. Lengter etter å kunne leve litt.
Men det med håret og vektoppgangen skyldes jo bivirkninger fra DHEA, så jeg skal ihvertfall ALDRI ta dette mer. Om det er noen damer som vurderer DHEA, tenk dere om og vurder om dere har andre alternativer. DHEA jeg har liggende går i søpla!
Godt å høre at håret blir på hodet. :lol:
Har selv hatt mye håravfall. Og blond som jeg er, prøv og gå et par timer med svart jakke, så ser man ut som en høysåte har ramlet nedover skuldrene. :wink:
Jeg har hatt vektøkning også og ser frem til at denne skal klatre nedover. Hos meg er dette typiske hyposymptomer, har aldri brukt DHEA, men har ikke tenkt å prøve det heller. Skeptisk både til å bruke det og å importere det.
Jeg håper også du kan begynne å leve litt mer...dette tror jeg er den verste konsekvensen av stoffskiftesykdom.kram1
Har hatt en lang periode, på nytt, med hetetokter. Problemet er jo at jeg er i overgangsalderen. Så hva er hva? Hva er for mye homoner? Hva er overgangshetetokter?
Startet en ny nedtrapping av hydrokortison for noen dager siden. Fordi jeg mistenkte at det var kortisolet som var problemet, gikk jeg ned fra 22.5 mg til 20mg. Har noen dager også tatt bare 17.5 mg. Må legge til at jeg i et par måneder har brukt 12.5 mg pregnenolone, den kan ha hatt effekt på kortisolnivået. Eksperimenterer også med å kutte ut hydrokortisondosen kl 20, siden hetefølelsen har vært verst på kvelds- og nattetid. Forsøker nå å ha siste dose kl 18 i stedet.
Nå er jeg mer normalt varm. Det hjalp fort å gå ned i dose. Jeg vet ikke om det kan være andre ubehag med litt for høy dose enn hetebølger? Og vektøkning og oppblåsthet i ansiktet, selvsagt. De siste månedene har blodsukkeret mitt stabilisert seg også. Jeg trenger ikke spise så ofte som før, det er ok! Jeg spiste jo ni måltider pr dag på det verste...
Ja, det virker som å har blitt ganske så god til å tolke kroppen etter hvert. Siden det hjalp å gå ned i hc-dose, var det sannsynligvis der det lå? Forstår at det kan være forvirrende med hetetokter når disse kan stamme både fra overgangsalderen og binyrene.
Men dette er en veldig hyggelig utvikling, Vigdis. Sier hurra for det! norsk1
På en måte kan du kanskje også være glad for a du er i overgangsalderen. Vi som ikke er det sliter ekstra med binyrene disse dagene i måneden. Har av og til tenkt at det kanskje holder en litt tilbake da mens er en såpass stor påkjenning. Ihvertfall hadde kroppen fungert mye bedre hadde det ikke vært for det månedlige.
Skal oppdatere litt. :D
Gikk fra 3,5 til 3,75 grain 6. oktober. Da hadde jeg gått på 3,5 grain i ca 6 uker. Det var positivt. Følte meg bedre ganske kort tid etterpå. Det som har skjedd er at jeg føler meg mindre syk, og føler meg mer bare sliten og trøtt. Har alltid følt meg så syk, hatt en uggen følelse i kroppen, mye svimmel og rett og slett uvel. Nå er mye av denne sykdomsfølelsen erstattet av trøtthet. Og jeg foretrekker trøtthetsfølelse framfor den ugne sykdomsfølelsen. Så jeg føler det er et framskritt. Har noen dager der jeg fungerer riktig så godt. Merker at min mentale kapasitet er bedre. Har større glede av å lese (og leser tykkere og tyngre bøker, ikke bare krim.. :lol:), det er lettere å jobbe (har en teoretisk og skriftlig jobb) og er rett og slett kjappere i hodet og replikken. Kjenner meg selv igjen fra før. Har tatt på meg å utarbeide en rutine på jobb, og det har vært utenkelig bare for en måned siden.
Dessuten er jeg gladere og min sans for humor har vendt tilbake. Er heller ikke et pushover på samme måte som tidligere (blant annet på jobb der jeg ofte gav meg uten diskusjon, nå er dette forandret).
Jobber kun deltid, ca 60% og har nok med det. Fremdeles føler jeg meg ganske så dårlig og trenger høg dose hc. (Tror aldri jeg kan slutte med hc, jeg.... ) Nå har akkurat menstruasjonen startet, så lider under det, men pms-uka var lettere enn den forrige selv om det var tunge dager.
Søvnen er jo fortsatt håpløs (som dere sikkert forstår ut fra tidspunkt på innlegget :wink:)
Rufus vink11
Jeg er veldig glad for å høre at du har det bedre! xx8 Denne trøttheten har foreløpig forsvunnet hos meg etter at jeg økte til 225 mg, som jeg hadde på 195. Det plager meg dog at jeg føler et trykk i brystet. Men dette gikk over sist, så jeg prøver en stund til. :D Håper du sover nå da Rufus.:wink:
Godt å høre at det går rette veien, Rufus. Synes du er flink som jobber 60%, jeg. Jeg er fullt sykemeldt nå og blir litt tussete av det (gå hjemme). Samtidig vil jeg vente kanskje en mnd til før jeg våger meg utpå igjen. Med to små barn som skal hentes og leveres i barnehage, samt et hus som skal forsøkes å holdes i orden, er det likevel rart hvordan dagen bare går.
Lykke til da. Fint at du fortsetter å poste og gi oppdateringerhjertflag1
Hei Rufus! Godt humoren er tilbake, den hjelper for det meste, synes jeg :)
Må bare kommentere det med tretthet. Siste ukene har jeg blitt bedre på 20 mg Cortef, og mye av sykdomsfølelsen har minsket. Den har dog blitt erstattet av tretthet/ mer tretthetsfølelse, men jeg foretrekker også den!! Kanskje er det slik at når vi blir kvitt noen av de verste symptomene, så er det lettere å legge merke til trøttheten? Tror iallefall det går riktig vei med oss :)
Hei dere xx8
Ja, jeg synes dere som har småunger og mange familieforpliktelser er så utrolig flinke! KJempeimponert over dere!!! Tenkt mange ganger i løpet av de siste årene at om jeg hadde vært alenemor med småunger måtte jeg rett og slett ha gitt fra meg omsorgen. Jeg kan konsentrere meg stort sett om meg selv. Jeg kan derfor prioritere å jobbe så mye som jeg klarer - dette for å slippe å gå hjemme noe som gjør meg deppet! Og så har jeg fått tilpasset arbeidstiden slik at jeg jobber litt hver dag, og starter når jeg selv vil (kan jo ikke ha vanlig arbeidstid med mitt søvnmønster). Ja, Jeanette, jeg sov da. :lol: Sover utover morgenen for å ta igjen manglende søvn på natta.
Rosin, jeg oppfatter det slik som deg at trøttheten blir mer påtagelig når disse sykdomssymptomene blir færre. Det er et skritt i riktig retning, ja! Men de siste to dagene (når mens-perioden går mot slutten), så er denne trøttheten mye, mye bedre, så det handler litt om syklus også, tydeligvis.
Jeg elsker barna mine over alt i verden, men jeg ser jo at jeg antakelig hadde hatt en raskere bedringskurve dersom jeg kun hadde hatt meg selv å ta hensyn til. Tenker på det av og til, om det kan være lov å si det. Nå er det tut & kjør fra 06.00 til levering i barnehage, og fra henting i barnehage til kl 19.00. Men jeg ville jo ikke vært det foruten så klart, og så har jeg en mann som stiller opp max, så har det egentlig veldig fint. Nå som jeg er sykemeldt får jeg også tilstrekkelig med hvile på dagen. Men det med å sove på morgenen går jo ikke. Jeg sover egentlig veldig godt fra 7-9, men det er det vel en 10-15 år til jeg kan gjøre igjen:wink:
Hei
Nå husker jeg ikke om jeg har nevnt dette før... Denne tråden begynner å bli så lang og uoversiktelig etter hvert.... :lol: Men det er jo dette med variasjon og binyrefunksjon. Har ganske stor variasjon mellom dagene. Skrev i en annen tråd for noen dager siden at jeg har gått ned på hc. Vel, de siste dagene har jeg måttet gå tilbake til min gamle dose. (Men det stemmer at jeg er på litt lavere dose om en ser på sum hc-inntak). Har nemlig hatt noen ganske dårlige dager. Om jeg hadde slike dager for ca et halvår siden hadde jeg ville karakterisert dem som gode dager, så alt er relativt. Men tror at variasjonen mellom gode og dårlige dager har med kortisolnivået mitt å gjøre. I gode perioder sover jeg dårlig, men er ikke trøtt på dagtid. Har ganske godt med overskudd og alt er lettere. I de dårlige periodene sover jeg tungt. SElv om jeg er våken på natta, så er det i kortere perioder og jeg er trøtt. I gode perioder trenger jeg mindre hc enn i de dårlige. Har også mange flere hyposymptomer i de dårlige. Tenker at jeg har perioder med relativt høyt kortisolnivå der jeg ikke blir trøtt selv om jeg nesten ikke har sovet på natta, for så og gå over til perioder der det er lavt og kroppen er tung og hyposymptomene er mange. Har kanskje tre gode og så tre dårlige dager. Så tenker at nesten alt henger sammen med mitt kortisolnivå. Det er derfor jeg har skrevet at jeg tror at problemet mitt er 80% binyrer. Så dette tar lang tid. :|
Så til mitt vektproblem:
Vekta eksploderte nærmest ved oppstart av DHEA. Gikk opp ca 15 kg på tre måneder. Sluttet så med DHEA og gikk over til 7-keto. Nå er problemet med håravfall over, men vekta har vel egentlig ikke gått noe særlig ned. Den har mer stabilisert seg. Og nå er det faktisk fire måneder siden jeg byttet ut DHEA med 7-keto. Som Anisa skrev tidligere tyder det kanskje på det er for mye av ett eller annet. Hater å bo i denne kroppen. Jeg tør ikke å gå ned på binyrestøtte slik formen er nå. Trenger alt jeg kan få. Har diskutert dette temaet før og det er kanskje ikke så mye mer å tilføye, men det plager meg veldig. Bruker fortsatt 20 mg pregnenolone og 25 mg 7-keto. Progestreronkrem bruker jeg halve måneden. Men jeg tror at jeg vil forsøke å redusere 7-keto først når den tiden kommer. Ser ikke bort fra at søvnproblemene også kan ha noe med alle disse hormonene å gjøre.
Jeg har jo hatt merkbar framgang de siste tre ukene. Merker at jeg generelt fungerer på et høyere nivå. Hodet er ganske bra, feks. Kan også delta på mer uten å gru meg på forhånd.
Rufus vink11
PS: Har dere stilt klokkene deres eller kommer dere ekstra tidlig på jobb i morgen? :mrgreen:
Det kan jeg godt forstå, Rufus tro2 Sådan har jeg haft det de sidste 14 år og det eneste som kan få vægten til at reagere er at veksle mellem ketolyse (3-4 uger ad gangen) og "medium-karbo" (6-8 uger ad gangen). Hverken "fast" lavkarbo eller "fast" ketolyse virker for mig, men tværtimod - går vægten i "plateauet" hvor det forbliver til jeg skifter igen. Det er ikke morsomt, men altså meget bedre end slet ingenting.
Du skrev en gang følgende:
Er det fortsat samme "regime" du efterlever? Måske var det en ide at overveje at veksle i en periode, for at bryde igennem plateauet? kys1
Hei Anisa hjertflag1
Nei, jeg har ikke akkurat samme regime lenger. Har kuttet ut bønner, kornprodukter, ris og de fleste andre karbohydrater. Spiser litt sushi av og til, men ellers er jeg på en ganske streng lavkarbodiett. Spiser bær og grønnsaker, kylling, rømme, fløte, oljer, karbonadedeig, salat, nøtter etc. Trives egentlig med det og synes det er greit å spise sånn. Nå er jeg ikke helt inne på disse begrepene og jeg teller ikke karbohydrater, men jeg tror at måten jeg spiser på kan kalles ketogent.
Et vekselsbruk mellom sånt kosthold og et litt mindre strengt kosthold?
Egentlig hadde jeg tenkt at det jeg spiser ikke har så mye med denne vektoppgangen å gjøre da jeg tenker den er rent hormonell... Har alltid kunne spist hva jeg har villet og rørt meg så lite/mye jeg har villet uten at vekten har blitt påvirket. Det som har påvirket vekten min har alltid vært hormoner (p-piller først og fremst).
Føler du at vekten din ble normalisert når du kom over på westroid eller har du det slik fremdeles?
Rufus vink11
Jeg har økt 6-8 cm siste året rundt livet. Klærne passer ikke. Jeg ser at magen har blitt større enn før, og større enn den bør være. Jeg vet at for dere som har skikkelige vektproblemer, høres dette latterlig ut. Jeg har aldri hatt en slik mage som jeg har nå. Det føles ubehagelig. Nå forsøker jeg lavkarbo. Jeg har krympet karbohydratene siste året sammenliknet med tidligere. Men har ikke gått så drastisk til verks som jeg gjør nå.
Jeg tror at endringen i kroppsform, pluss 4-5 kg, er både hormonelt betinget og handler om at jeg har beveget meg mindre siste halvannet året enn det jeg gjorde før jeg ble skikkelig dårlig.
Spennende det du forteller om, Anisa, med veksling av matregime!
Jeg håper også at denne matomleggingen skal gjøre noe med formen min, at den skal bli bedre.